Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

manex schreef:Even over het bezweet zijn na het rijden en het droogstappen; die van mij heeft nu al een aardig dikke wintervacht. Ze wordt recreatief bereden, maar bezweet na het rijden is bezweet na het rijden. Of dat nou door training komt of door een lange bosrit maakt niet uit.
Die zet ik van de winter, na het rijden, bezweet en wel gewoon terug buiten in de paddock. Dat doe ik al jaren en ze is nog nooit ziek geweest.
Nou zorg ik er natuurlijk wel voor dat ze is afgekoeld voor ik haar terug zet, maar dan zijn de haren echt nog niet droog.
Het eerste wat ze dan doet is gaan liggen rollen, zelfs als er sneeuw ligt. En echt, ze is daar nog nooit ziek van geworden.
Nogmaals, ik ben geen natural. En ik kan ook geen wetenschappelijke feiten aandragen. Maar misschien is deze site wel interressant voor degene die meer naar het belang van het paard willen gaan kijken en met vragen zitten: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Veel van de argumenten die hier worden aangedragen zijn in mijn ogen namelijk meer in het belang van de ruiter dan in het belang van het paard.
Sodeletuut schreef:superlise schreef:Of alles eraf of alles erop laten, ik vind die modelletjes zó super lelijk. Nee bij mij gaan ze gewoon kaal als ze echt te dik haar krijgen dat ik er last van krijg met rijden (zoals dit jaar), heb ik er geen last van en kan ik het redelijk kort houden dmv dekens dan wordt er niet geschoren.
Waar gaat het om, functionaliteit of uiterlijk?

Als ik dan uitleg dat ze buiten loopt en zo minder last heeft van een natte vacht, wordt er altijd begrijpend geknikt.

Echter heb ik 't vermoeden dat dat gewoon te koud voor haar was. http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=QOVHEF4D
Ik vind een dikke vacht schattig maar ik vind het niet zo mooi. Het is bij mij voornamelijk gemakzucht, de paarden staan bij ons overdag van 7 tot 5 buiten en 's nachts binnen. Ze krabbelen bij elkaar, ze ouwehoeren, ze spelen en ze rennen. Ik vind een deken dan onveilig en ik vind het veel te veel gedoe om elke keer dekens te verwisselen. Mijn stresskip ga ik ook écht niet scheren, dat heeft hij nog nooit meegemaakt en ik denk dat hij de boel afbreekt 

En ik denk dat het mooie weer nu wel tot zijn einde is gekomen
HELAAS!! hihi
lekker strak in het pak zeg maar!
In de winter rijd ik 1 a 2 keer in de week, hij zweet wel maar de meeste jeuk heeft hij op zijn hoofd dus waarom zou ik dan zijn romp scheren?
Met even rollen is de jeuk ook weer over. Poetsen doe ik sowieso niet aan, alleen als hij errug vies is onder het zadel of wanneer hij behandeld gaat worden (door fysio oid)
LuckyRemi schreef:ambre schreef:Ik scheer alles!
Lekker strak in het pak,zo weer droog en vooral:niet poetsen!
Niet poetsen? Je kan je paard nadat je het hebt geschoren toch nog wel borstelen? Bij ons wordt er in ieder geval altijd gepoetst. Geschoren of niet