Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:40

mijn vz paard staat 24/7 buiten. Binnen breekt die de boel af, maar dat terzijde.
Ik rij gewoon minder intensief in de winter, zorg ervoor dat hij niet bezweet raakt, maar wel genoeg beweging. Dat zijn keuzes die je maakt. Hoe meer haar hoe beter, tot het eraf gaat..................

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:44

Ik vind een wintervacht schattig, handig is het niet maar goed...
Om het enigzins 'in toom' te houden doen ik mn poown een deken op, t haar wat ze daarmee nog aanmaakt mag ze houden :)
Ik ga ook gewoon op wedstrijd, dan maar met een 'lelijke wintervacht' ( een mening die ik overigens niet deel) mocht ze t echt te warm krijgen in de binnenbakken dan las ik wel een wedstrijd stop in :)
T scheerapparaat komt er hoe dan ook niet overheen, dat vind ik echt zo lelijk!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:03

Even over het bezweet zijn na het rijden en het droogstappen; die van mij heeft nu al een aardig dikke wintervacht. Ze wordt recreatief bereden, maar bezweet na het rijden is bezweet na het rijden. Of dat nou door training komt of door een lange bosrit maakt niet uit.
Die zet ik van de winter, na het rijden, bezweet en wel gewoon terug buiten in de paddock. Dat doe ik al jaren en ze is nog nooit ziek geweest.
Nou zorg ik er natuurlijk wel voor dat ze is afgekoeld voor ik haar terug zet, maar dan zijn de haren echt nog niet droog.
Het eerste wat ze dan doet is gaan liggen rollen, zelfs als er sneeuw ligt. En echt, ze is daar nog nooit ziek van geworden.

Nogmaals, ik ben geen natural. En ik kan ook geen wetenschappelijke feiten aandragen. Maar misschien is deze site wel interressant voor degene die meer naar het belang van het paard willen gaan kijken en met vragen zitten: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Veel van de argumenten die hier worden aangedragen zijn in mijn ogen namelijk meer in het belang van de ruiter dan in het belang van het paard.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:04

manex schreef:
Even over het bezweet zijn na het rijden en het droogstappen; die van mij heeft nu al een aardig dikke wintervacht. Ze wordt recreatief bereden, maar bezweet na het rijden is bezweet na het rijden. Of dat nou door training komt of door een lange bosrit maakt niet uit.
Die zet ik van de winter, na het rijden, bezweet en wel gewoon terug buiten in de paddock. Dat doe ik al jaren en ze is nog nooit ziek geweest.
Nou zorg ik er natuurlijk wel voor dat ze is afgekoeld voor ik haar terug zet, maar dan zijn de haren echt nog niet droog.
Het eerste wat ze dan doet is gaan liggen rollen, zelfs als er sneeuw ligt. En echt, ze is daar nog nooit ziek van geworden.

Nogmaals, ik ben geen natural. En ik kan ook geen wetenschappelijke feiten aandragen. Maar misschien is deze site wel interressant voor degene die meer naar het belang van het paard willen gaan kijken en met vragen zitten: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Veel van de argumenten die hier worden aangedragen zijn in mijn ogen namelijk meer in het belang van de ruiter dan in het belang van het paard.

onze paarden rollen zich ook altijd in het zand droog en gaan zo de wei weer op, nooit problemen mee gehad

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:06

ik vind ze lief als ze hun haren erop hebben staan van de kou en hun snorharen bevriezen... aaaai aaaaai <3

en hapjes voeren!

als ze moeten sporten ja dan...dannnnn wordt er netjes glad geschoren en een dikke deken erop gelegd.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:09

Sodeletuut schreef:
superlise schreef:
Of alles eraf of alles erop laten, ik vind die modelletjes zó super lelijk. Nee bij mij gaan ze gewoon kaal als ze echt te dik haar krijgen dat ik er last van krijg met rijden (zoals dit jaar), heb ik er geen last van en kan ik het redelijk kort houden dmv dekens dan wordt er niet geschoren.

Waar gaat het om, functionaliteit of uiterlijk?

Bij mij om beide, vind het geen gezicht als je met zo'n raar patroon op wedstrijd verschijnt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:13

Ik vind een deken en kort in het haar een stuk praktischer. Geen modderig nat paard waar geen zadel op kan en koude spieren.
Mijn merrie heeft trouwens een gruwelijke hekel aan regen. Dus als het regent dan gaat de halsdeken er ook op.
Overigens scheer ik niet en laat wel de haren op het hoofd en de benen gewoon een wintervacht maken.

Voor shetjes vind ik een wintervacht wel koddig maar andere paarden worden er niet mooier op.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:31

Ik zie hier boven 't snel antwoorden-vak prachtige links over ontharen. :+

Wanneer is een paard een sportpaard?

Ik zie mijzelf als een recreatieve wedstrijdsporter. Rij wedstrijden voor m'n plezier. Om die reden scheer ik mijn merrie ook niet geheel, ik scheer slechts de onderhals eruit.
Als ik haar geheel zou scheren, zou ik een heel gehannes hebben met (hals)dekens enzovoorts aangezien ze 24/7 buiten kan komen en beschikking heeft over een buitenbox.
Daar heb ik echt geen zin in. De ervaring leert dat de onderhals het snelst en langer nat is. Vorig jaar (of was het alweer 't jaar ervoor) heb ik als proef de onderhals eruit geschoren. Ze kan daar beter haar warmte kwijt en is sneller droog.

Af en toe krijg ik de vraag wat ze daar heeft. :+ Als ik dan uitleg dat ze buiten loopt en zo minder last heeft van een natte vacht, wordt er altijd begrijpend geknikt.
Afbeelding
Foto is van oktober vorig jaar.

[Edit] Naar mijn idee ook nog nooit minder punten op gehad.
Laatst bijgewerkt door Puera op 10-10-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:37

voor een sportpaard dat dagelijks flink getraint word is een korte vacht wel echt handiger en mooier. Helaas kunnen maar weinig mensen fatsoenlijk scheren, de meeste paarden houden strepen en vlekken over in hun vacht na een scheerbeurt. Maar na een goede scheerbeurt kun je ooit verast zijn wat er een mooi paard onder vandaan komt.

Bij een te dikke vacht kun je ook ooit bepaalde mankementen over het hoofd zien. Ik heb al meerdere malen huidproblemen, wondjes, hobbels en knobbels, etc na een scheerbeurd bij een nieuw paard ondekt. Deze hadden de vorige eigenaren nooit eerder ondekt en dit had toch ongemak op kunnen leveren bij de paarden.

Voor een paard dat volop in training is, is het ook gewoon niet fijn om te trainen met zo'n dikke vacht. Ga zelf maar eens lichamelijk hard werken met een dikke jas aan.

Om verschillende redenen worden hier de paarden met een wintervacht geschoren, blijven ze kort in het haar, dan hoeven ze niet geschoren te worden. Ik doe ze niet belachelijk veel dekens op en de dekens moeten wel een goede pasvorm hebben. Voor het paard niks zo vervelend als een te dikke stapel slecht passende dekens om z'n lijf.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 10-10-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:38

Puera: Ik kreeg die vraag inderdaad ook als ik door het dorp liep :j

Overigens ging ik zo op wedstrijd: http://img159.imageshack.us/img159/4440/img0857a.jpg
Die wedstrijd had ik een 8 voor verzorging, want hij zag er verder prima verzorgd uit en de jury vond het modelletje alleen maar een hele slimme en praktische oplossing.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:42

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:44

Ik scheer niet, doe niet aan dekens en rij vrij actief wedstrijden met een Welshpony tussen de paarden. Wat een outsider ben ik :)) Ik vind een dikke vacht schattig maar ik vind het niet zo mooi. Het is bij mij voornamelijk gemakzucht, de paarden staan bij ons overdag van 7 tot 5 buiten en 's nachts binnen. Ze krabbelen bij elkaar, ze ouwehoeren, ze spelen en ze rennen. Ik vind een deken dan onveilig en ik vind het veel te veel gedoe om elke keer dekens te verwisselen. Mijn stresskip ga ik ook écht niet scheren, dat heeft hij nog nooit meegemaakt en ik denk dat hij de boel afbreekt :')
Ik start dus met een klein dik haarballetje tussen de grote, gladde KWPNners en ik ben er nog niet op benadeeld. Altijd keurig een 7 of een 8 op de verzorging want we zien er keurig netjes uit en hopelijk krijgen we binnenkort helemaal geen verzorgingspunten meer omdat we M1 mogen. Met opdrogen heb ik ook helemaal geen problemen, als het nodig is gaat hij na het rijden even een half uurtje op stal om uit te wasemen en daarna gewoon weer lekker de wei op. Even rollen (ook in de sneeuw) en de natte haren zijn weer weg. Koud heeft hij het niet!

Zo zag hij er vorig jaar winter uit :+

Afbeelding

Nee, ik vind het ook niet zo mooi als glad en glanzend. Wel zit hij goed in zijn vel, is hij gezond en gelukkig met zijn vriendjes in de wei. Ik ga er dan niet aan prutsen, deze zomer zag hij er wel prachtig glad uit :Y)
Laatst bijgewerkt door Sabine op 10-10-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:46

Ik vind het juist prachtig! Nou heeft Bailey wel speciaal kleurtje, kleurtje toverbal. Eerst is ze bijna grijs, dan bijna zwart met giraffenprint, nu krijgt ze opeens weer chocolade winterhaartjes *\o/* Altijd leuk om te zien wat ze er deze winter van gaat maken, ik gok op chocola met giraffe :))

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:40

Van die haarballen vind ik niet echt mooi kijken op wedstrijd en het is ook niet echt praktisch met zweten etc. Maar scheren vind ik persoonlijk ook niet echt super, gebeurt vaak niet mooi en je bent zo in de weer met allerlei verschillende dekens etc. Gewoon vroeg beginnen met de dekens er op zodat ze kort in de vacht blijven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:46

Dan kan ik begin augustus al met dekens beginnen. En dan is het echt te warm voor een deken.
De mijne is een kacheltje. Heeft het erg snel warm.
Maar begint gek genoeg al wel vanaf begin augustus met verharen.
Ik heb hem half september echt moeten scheren omdat hij zeiknat op de wei stond zonder iets te doen en met rijden gewoon echt last had van de hitte.

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:49

Ik ga morgen beginnen met mij winterdekens :D
het is ook zulk raar weer voor die paarden dan is het koud en dan krijg je weer een warme week .. Ik snapte er niks meer van dus ik had zoiets van ik wacht tot dat de warmte echt over is voordat ik een deken om ga doen :) En ik denk dat het mooie weer nu wel tot zijn einde is gekomen :( HELAAS!! hihi

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:57

@ amanda; tsja dat kan ik begrijpen dat je dan al niet beginnen met dekens.:P

Bij mijn vz paard op stal hebben we voor het weekend de dekens er op gelegd maar die zitten over het algemeen altijd wel mooi kort in de haren. Beginnen nu ook pas een klein beetje te verharen

Odini

geschoren! :+

haha, tweeledig...ik vind t mooi, <3 lekker strak in het pak zeg maar!

Daarnaast vind ik het ook wel handiger, tenminste, wel als jeje paard met regelmaat rijdt in de winter. Iedere wintervacht is langer dan de zomervacht, en met rijden gaan ze toch zweten....als is het gewoon heel fijn dat het paard snel droogt en niet met een natte vacht te lang moet staan voordat ie droog is. Ik vind t ook wel hygienisch....je kunt het ook makkelijker weer eens wassen. ik scheer mijn paard twee tot drie keer per winter, geen gepruts met drogen, maar idd....wel met een goed dekenbeleid!

Rena100

Die van mij heeft wel een deken op, maar wordt niet geschoren. Ze is vaak wel bezweet na het rijden, maar ik leg er na het rijden (tijdens poetsen, beentjes wassen enz.) een zweetdeken op. Dan is ze aardig opgedroogd en krijgt ze haar deken weer op. Een paardenvacht werkt prima van zichzelf, dus scheren vind ik overbodig. Ook met dat kou vatten vind ik vaak onzin. Als je ze maar niet volledig buiten adem op stal zet, gaat het echt wel goed.

Ben wel van plan om wedstrijden te gaan rijden, dus ik zie het wel...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:03

Voor mij geen dekens... paard heeft er een hekel aan en hij heeft ze ook niet nodig want hij heeft een vacht. Met zijn wintervacht ziet hij er extra IJslands uit :P In de winter rijd ik 1 a 2 keer in de week, hij zweet wel maar de meeste jeuk heeft hij op zijn hoofd dus waarom zou ik dan zijn romp scheren? :+ Met even rollen is de jeuk ook weer over. Poetsen doe ik sowieso niet aan, alleen als hij errug vies is onder het zadel of wanneer hij behandeld gaat worden (door fysio oid)

Alleen onder zijn manen heb ik een stukje geschoren, hij heeft zulke dikke manen dat het daar veel te warm wordt, hij krijgt van die broeigolfjes in z'n vacht dan. En je ziet 't niet dus niemand heeft er last van ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:05

<3
ik vind het een miljoen keer mooier dan een deken!
Afbeelding
Afbeelding

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:09

ambre schreef:
Ik scheer alles!
Lekker strak in het pak,zo weer droog en vooral:niet poetsen!

Niet poetsen? Je kan je paard nadat je het hebt geschoren toch nog wel borstelen? Bij ons wordt er in ieder geval altijd gepoetst. Geschoren of niet :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:12

gave bolliewollie hierboven zeg! die van mij heeft een deken om het een beetje in te dammen. ik rijd erg intensief dus iets minder vacht is dan wel fijn.

lycil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:58

met wintervacht is echt schatig ;D
maar ja op een wedstrijd vind ik het ook niet zo wat nee...

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:19

LuckyRemi schreef:
ambre schreef:
Ik scheer alles!
Lekker strak in het pak,zo weer droog en vooral:niet poetsen!

Niet poetsen? Je kan je paard nadat je het hebt geschoren toch nog wel borstelen? Bij ons wordt er in ieder geval altijd gepoetst. Geschoren of niet :)

Idd, je doet het poetsen niet alleen om hem schoon te maken.
Ook om de spieren op te warmen enz.
Ik zal hem altijd poetsen, geschoren of niet