Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak trainen jullie?

Ik rijd iedere dag mijn paard intensief
11 (3%)
Ik rijd mijn paard iedere dag, maar de ene dag rustiger dan de andere dag.
86 (25%)
Ik rijd om de dag mijn paard intensief, de dag dat ik niet rijd doe ik ook niets met hem qua beweging
33 (9%)
Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.
18 (5%)
Ik train mijn paard hooguit 2 a 3 keer per week.
33 (9%)
Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.
101 (29%)
Anders...
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 344

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:04

doerakje schreef:
Tijd om bij te komen, zowel voor haar maar zeker ook voor mij. Ik kan niet heel lang iets doen dus beter 2 x de helft dan 1 x heel lang

Heb je de rest van mijn bericht nog gelezen? Ik vond mijn verhaal namelijk best wel duidelijk. Maar blijkbaar sta je er niet echt open voor.

doerakje

Re: Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:52

SOrry ik heb het nu wel gelezen, je standpunt is duidelijk. Waarom sta ik er niet voor open? Omdat ik mijn manier van trainen heb en mij daaraan houd? We hebben een heel duidelijk en in onze ogen goed schema opgesteld met instructeur, coach en Veearts en daar houd ik mij aan. Dat wil niet zeggen dat ik het niet intressant vind of ergens niet voor open sta.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:57

Nou ja, jouw reden is da t je paard dan niet zo stijf wordt. En daar reageer ik op, want dat is gewoon een beetje vreemd. Zeker als het zo'n jong paard is. Rare begeleiding heb je dan, als ze dit de beste trainingsopbouw vinden.. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:58

tuurlijk en dat is prima toch? :)

Vind het alleen jammer dat je mijn begeleiding dan raar gaat noemen, iedereen zijn ding maar houd elkaar ook in zijn waarde.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:58

Twee keer per dag trainen lijkt mij juist niet goed voor de spieren. Juist met interval training komt er geregeld dag rust om de spierscheurtjes weer op te bouwen en te herstellen. Maar iedereen heeft zijn eigen manier.

Even de opmerking van manegepaarden, ik weet uitslagen van monitoringssystemen en een paard in de manege weet heel goed hoe hij het minst kan verbruiken en zijn hartslag laag kan houden. En wij willen juist wel dat de harstlag omhoog gaat etc om spieren en conditie op te bouwen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:59

ik rij mijn paard 6x per week waarvan 4x echt intensief en 2x een sprongetje of een buiteritje of longeren/molen :P en 1 dagje rust /3

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:24

Ik rijd 5 keer per week best wel intensief al zal de ene keer langer zijn als de andere.
1 dag vrij en 1 dag longeren/ los rennen voor de rest staat ze de hele dag in de wei en straks 24/7.

(Dat is naar mijn mening de beste remedie tegen spierpijn i.p.v 2 keer per dag aan paard je sleutelen)

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:40

zo ziet mijn trainigsschema er uit!

maandag: hebben alle paarden rust, Trix longeren.
dinsdag: Sulinda rustig trainen, Trix erg intenssieve dressuurles(60 min)
woensdag: Beau, Aulinda trainen.(ong. 30 minuten) Trix rustig rijden of longeren.
donderdag: Sulinda intenssief trainen. (ong. 45 min.) Aulinda longeren.
Vrijdag: Beau intensief rijden.(45 minuten) Trix 'normaal' trainen. veel basis & nog even oppakken.
Zaterdag: Beau, Aulinda en Sulinda trainen. veel basiswerk en een aantal oefeningen. 30-45 minuten.
Zondag: hebben alle paarden een dagje rust!

i.p.v trainen maak ik ook weleens een buitenrit. Alle paarden staan de hele dag lekker op de wei!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:56

doerakje schreef:
Ik rijd mijn paard smorgen's en longeer s'avonds en andersom. Het gebeurt ook wel eens dat ik 4 dagen in de week 2 x per dag train en de rest gewoon 1 x. 1x in de week longeer ik alleen en heeft ze een rustig dagje. de rest van de tijd staat ze op het land.

ik train 3 dagen in de week met mijn instructeur.

Die van mij gaat 's ochtend even 10 minuten aan de longe of 45 stappen in het bos. Dit om inderdaad spierpijn te voorkomen en fris te houden in het hoofd. Stappen/longeren hangt af van mijn tijd de rest van de dag. 's avonds dressuur of springen. In het weekend sowieso nog een keer het bos in de ene keer wat korter en rustiger, maar nu in het mooi weer seizoen wat vaker galop trainingen.

Ik vind het eerlijker tegen over m'n paard om hem een schema te geven waarin hij sterker kan worden, waarin ik in de training verder kan gaan met de dingen die de dag ervoor wat lastig gingen en goede dingen te bevestigen. Die van mij worden absoluut niet beter van een dag rust :n

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:00

Spieren hebben rust nodig om te kunnen herstellen en dan te kunnen opbouwen. Zo werkt dat ook bij mensen. Dus ik geloof niet dat er veel paarden zijn waarvoor het goed is om zoveel te trainen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:50

Ik rij meestal 5 keer in de week. De dag na concours doe ik licht werk, vaak buitenritje met alleen stappen of beetje draven. Dag daarop rust, dan rustig doortrainen (in bak, wei of op buitenrit) en 1 dag longeren.
Ik rij nooit thuis 2x per dag, op concours wel (bijv. met SGW of eerst dressuur en later springen) dan lukt het qua conditie ook prima.

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:52

't is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van de leeftijd van het paard...

sannemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:10

ik rij sowieso meestal wel 5 keer in de week (daarvan 1 keer les), vaak gewoon wel rustig aan, en als ik wedstrijd heb gewoon wat intensiefer.

en de andere twee dagen in de week, heeft me zusje nog een dag les en de andere dag heeft ze gewoon lekker vrij en staat ze op het land.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:25

Tjuppie schreef:
Spieren hebben rust nodig om te kunnen herstellen en dan te kunnen opbouwen. Zo werkt dat ook bij mensen. Dus ik geloof niet dat er veel paarden zijn waarvoor het goed is om zoveel te trainen.

ik ben het wel met jou eens, het is soms vreemd dat mensen als ze zelf krachttraining doen ze wel weten dat een spier 48uur herstel nodig heeft en bij een paard belasten ze iedere dag.
afwisselen intensief en ontspannen trainen kan dan weer wel. De snelheid van herstel is overgens ook afhankelijk van de getraindheid van het paard en zijn leeftijd...

ik train 3x per week intensief, 1 keer (dag voor de les) 30min ontspannen gymnastiseren of 2-3 buitenrijden of wandelen. Bij mij staan ze sowieso heel de dag op de wei of paddock.

anneivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:35

ik rij meestal 3 keer in de week intensief en dan 2 daagjes losgooien of serieus longeren en 1 dagje in de week altijd vrij.
:D

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:48

Ik probeer altijd om ongeveer 5x in de week te rijden, wat met school wel eens een tijd op 4x in de week uit kwam. Nu ik even een tijdje vakantie heb zal ik ongeveer 5x trainen. In ieder geval 1 dag vrij, en vaak basistrainingen. Echt zware oefeningen neem ik thuis vaak niet heel vaak mee, alleen met les is het vaak zeer intensief. Mijn training op dit moment is veel basisgericht en wat krachttraining.
Wil nu wat vaker eens een sprongetje tussendoor meenemen, en ik de zomer train ik vaak op het weiland waarbij er wel eens een dag bij zit van 'lol op je knol' (lekker het land heen en weer racen).
Ik heb vaak 1x in de week les, heeel soms 2x. En vaak rij ik zo'n 45-60min. Buitenritten hebben we hier helaas geen goede mogelijkheden voor, en longeren is niet echt een succes met mijn pony.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:05

Tjuppie schreef:

Klopt en daar ben ik het ook mee eens, maar als je zelf spierpijn hebt van het fanatiek trainen rek en strek je zelf ook een keer extra. Ik geef mijn paard die mogelijkheid, naast een goed trainingschema (intensief en gymnastiserend afwisselend). Paard vind de extra aandacht heerlijk en ik merk in de training dat ze er wel losser van wordt. Die 10 minuutjes dat ik haar aan de longe kan wat dat betreft geen trainen genoemd worden.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:42

ik rijd mijn paard 2 dagen wel.. 1 dag niet.
maar het kan ook wel eens anders zijn :D
de dag na een wedstrijd krijgt ze meestal een rustdag :D
waarbij ze elke dag in het land staat.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:49

Ik mis een optie met betrekking tot leeftijd van het paard wat ik toch wel heel essentieel vind.

Ik heb nu een 4jarige die op concours loopt en die loopt max 4 keer per week
voorheen andere paarden gehad die naarmate ze wat ouder zijn en op Z niveau liepen die ik 6 dagen aan t werk had met varierende intensiviteit

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:58

Ik heb niet echt een vast rooster, aangezien ik ook met huiswerk zit.
Maar meestal heb ik les op Maandag en Dinsdag en tot de zomer nog op Donderdag.
Soms rijd ik dan Zaterdag en/of Zondag, ligt ook aan het weer ;]

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:13

Echt intensief dressuur trainen doe ik 2 a 3 keer per week. Nu rijden we nog maar B en gaat dat heel goed en heb ik voor de B wedstrijden echt niet meer trainings tijd nodig.
De overige dagen rijd ik lekker buiten , longeren of gewoon alleen lekker even wandelen en flink tuttelen en wat grondwerk.
Lessen doen we om de week maar gaan we wel weer omgooien naar 1 keer in de week om een niveautje hoger te gaan trainen , dus wellicht dat mijn training iets opgevoerd gaat worden in de week.
Zolang mijn paard maar aangeeft dat hij het trekt en leuk vindt gaan we door ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:24

mijn Z paarden train ik maximaal 6 dagen in de week maar na elke wedstrijd lekker los of op de wei
maar heb er geen tijd voor staan als ze fijn lopen stop ik er mee en mogen ze lekker de wei op.
de L paarden 5 dagen en los de wei in en er zijn ook dagen dat ze vier dagen lopen en dan los.
ze zijn twaalf en heb er drie van zes.twee er van zijn nooit op wedstrijden geweest en konden niks.toen ik ze kreeg waren ze al al zowat 6 jaar dus die hebben spoed lessen gehad. opvoeding en rijden en wedstrijden lopen.
gaat nu goed dus ook lekker vrij op zijn tijd om alles op een rijtje te zetten.

xxirisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:57

Het is waarschijnlijk heel slecht
Maar ik rijd echtn iet zo vaak
Ik heb het gewoon zo druk...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:46

Ik train niet zo vaak.
Hoe vaak is ook afhankelijk van hoe mijn paard die week/de week ervoor aanvoelt.

Merk ik dat we nog veel te trainen hebben dan train ik 3 keer dressuur, en vaak 1 keer springen of buitenrit.
Loopt hij helemaal goed, dan houd ik het werk afwisselend. Zo heb ik vanavond bijvoorbeeld een crossles gepland staan. :)

Donderdag en vrijdag staan ze zoiezo stil ivm studie.

En ik heb trouwens ook 1 paard waar je echt niet 4 keer dressuur mee kunt doen, dan doet ze haar best niet meer.
De ander wordt juist weer onrustig in het lopen als ik veel verschillende dingen ga doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:00

Tjuppie schreef:
Tja Doerakje, het is helemaal geen onzin wat ik zeg. Ik heb vele paarden op alle niveau's, maar ik heb er geen die 2x op een dag lopen hoor. En de goed getrainde paarden houden het gerust 2 uur achter elkaar onder het zadel vol, dus met de conditie is niets mis.

Heb ook zat hele hete paarden, maar geen een die beter wordt van 2x per dag werken. Ze moeten fris blijven in de kop (althans dat is mijn mening) en de hele dag op het land is super goed voor het lijf. Als je paard 's avonds stijf is na een training 's ochtends, maar wel de hele dag buiten heeft gestaan, is er iets niet goed aan je training. Dat mag een keertje, maar zeker niet dagelijks. Dus voor de 'stijfheid' die jij noemt, gaat het ook niet op.

Ik train ook wel eens 2 keer per dag. Okee, dat is niet helemaal waar, maar het komt sporadisch wel eens voor dat ik 's ochtends rijd en mijn moeder 's avonds nog een keer. Nu moet ik erbij zeggen dat ik hem dan 's ochtends alleen losmaak en mams binnen half uurtje klaar is (en hij dan alleen hoeft te lopen, niet hard werken) Maar ik maak er geen gewoonte van.