Een 5 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:40

Ik heb een keer wedstrijd gereden en toen had ik in de eerste proef een 5 voor verzorging en in de tweede proef een 8. Ik was keurig aangekleed, mijn paard netjes ingevlochten, benen gewassen, benen getoiletteerd... en ik heb echt niet tussen twee proeven door mijn paard ontzettend opgepoetst ofzo...

Sachaaaa

Re: Een 5 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:01

Maar luister eens, eigenlijk lezen. Het punt zegt het zelf al: Verzorging van het geheel. Het gaat dus om de gehele proef, hoe zag het geheel eruit, liep het fijn, of was het gewoon minder. Tuurlijk speelt de verzorging van paard en ruiter wel mee, maar mij is geleerd dat echt niet alleen daar naar gekeken wordt.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:48

papagroom schreef:
Ik zie het nog heel anders.....de jury neemt de moeite om voor een habbekrats de proef van TS te beoordelen en offert daar een zondag voor op om opgetut en wel...de oudere garde soms zelfs kompleet met dop hoed.....in het hokje plaats te nemen...
Als TS dan niet de moeite neemt...om wat voor reden dan ook.....om goed getoileteerd in de ring te verscheinen vind ik dat getuigen van disrespect

Dit is dus precies wat ik ook al de hele tijd bedoel! :)
Hier in Belgie moet je regelmatig zelf een dag opofferen om te gaan jureren ( zonder enige vergoeding)
En als ik mijn hele zondag kwijt ben, om 25 ruiters te gaan jureren, en eentje besluit geen zin te hebben om in te vlechten, dan moeten ze echt niet denken dat ze meer krijgen dan een 5.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:25

Geen tijd wil niet noodzakelijk laksheid betekenen.

Ik had ook wel eens geen tijd om te vlechten. Werken tot 's avonds laat + nog losrijden de avond ervoor.
En de wedstrijd was een kleine 2 uur rijden, moest als 1e starten op 9, is om 8 daar zijn, da's om 05.00 opstaan.
Nu weet ik niet hoe dat bij jullie zit, maar al ik om 04u opsta na een dag werken ben IK als sporter niet optimaal, dus dan slaap ik dat uurtje extra.

Staat m'n paard daar NIET ingevlochten, omdat ik geen tijd had.

Ach, het zal een iets strengere jury geweest zijn. Komt toch voor?
Als ik dubbele jury had, had ik soms van de ene een 8 voor een enkelvoudige wissel en de andere een 5. Ben dan met beide jury's gaan praten, maar het is wel te laat hoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:23

Tsja, als je het niet red met de tijd moet je zorgen dat je later kan/mag starten of gewoon niet gaan.
Dit is bedoeld voor Optiwolk's situatie.

Edit; op welk bericht het 'sloeg'

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:53

Suzanne_J schreef:
papagroom schreef:
Ik zie het nog heel anders.....de jury neemt de moeite om voor een habbekrats de proef van TS te beoordelen en offert daar een zondag voor op om opgetut en wel...de oudere garde soms zelfs kompleet met dop hoed.....in het hokje plaats te nemen...
Als TS dan niet de moeite neemt...om wat voor reden dan ook.....om goed getoileteerd in de ring te verscheinen vind ik dat getuigen van disrespect

Dit is dus precies wat ik ook al de hele tijd bedoel! :)
Hier in Belgie moet je regelmatig zelf een dag opofferen om te gaan jureren ( zonder enige vergoeding)
En als ik mijn hele zondag kwijt ben, om 25 ruiters te gaan jureren, en eentje besluit geen zin te hebben om in te vlechten, dan moeten ze echt niet denken dat ze meer krijgen dan een 5.

Met alle respect, maar jureren doe je toch voor je plezier? Je offert je dag op zeg je, je vindt het dus eigenlijk niet zo leuk?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:14

Ir111 schreef:
Jup. :j

edit: maar dat was mijn punt met mijn post eigenlijk helemaal niet. :D

Dat weet ik :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:20

Citaat:
Suzanne_J schreef:
papagroom schreef:

Citaat:
Dit is dus precies wat ik ook al de hele tijd bedoel!

Citaat:
Met alle respect, maar jureren doe je toch voor je plezier? Je offert je dag op zeg je, je vindt het dus eigenlijk niet zo leuk?

Dit vraag ik me ook af, dus als jij er tegen je zin in zit dan moeten we het doen met een 5 als we onze paarden niet invlechten? En als je iets anders niet aanstaat ook? >;) Kan je beter thuis blijven toch?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:31

Gulpje schreef:

Hier in Belgie moet iedereen verplicht enkele keren per jaar jureren :) Je gaat als schrijver of als jury (als je een cursus hebt gevolgd) Ik vind het heus niet erg om te doen, en het is ook best leuk. Maar als de ruiters zelf al weinig moeite willen doen, ja dan heb ik wel het idee dat ik mijn tijd verdoe.
Maar ook voor de jury's van Nederland, die dus blijkbaar geheel vrijwillig gaan, vind ik het meer dan normaal dat je even je paard invlecht voor een wedstrijd. Kijk, ik lig er niet wakker van als iemand niet invlecht, dat zijn je eigen zaken, maar je kunt niet verwachten dat je een even hoog punt krijgt voor verzorging als iemand die wel invlecht. Een 5 is nog voldoende en is dan ook gewoon terecht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:33

Een 5 is voldoende.
Als een paard 1 niet gevlochten is, er verder netjes bijstaat... (dan vind ik dat je ook niet meer dan voldoende verdiend)

Heeft iemand er knotjes ingedaan, heeft die persoon er toch iets meer moeite voor gedaan.
Iets meer dan voldoende dus.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:38

Suzanne_J schreef:
Gulpje schreef:

Hier in Belgie moet iedereen verplicht enkele keren per jaar jureren :) Je gaat als schrijver of als jury (als je een cursus hebt gevolgd) Ik vind het heus niet erg om te doen, en het is ook best leuk. Maar als de ruiters zelf al weinig moeite willen doen, ja dan heb ik wel het idee dat ik mijn tijd verdoe.
Maar ook voor de jury's van Nederland, die dus blijkbaar geheel vrijwillig gaan, vind ik het meer dan normaal dat je even je paard invlecht voor een wedstrijd. Kijk, ik lig er niet wakker van als iemand niet invlecht, dat zijn je eigen zaken, maar je kunt niet verwachten dat je een even hoog punt krijgt voor verzorging als iemand die wel invlecht. Een 5 is nog voldoende en is dan ook gewoon terecht.

Edit: Ik ben heus niet zo'n moeilijk mens dat ik ga kijken of de knotjes allemaal mooi recht zijn of whatever. Bij mij krijgt gewoon iedereen standaard een 8, soms een 7 als het paard nog vieze benen heeft, en soms een 9 als het allemaal wel heel netjes is. Bij mij zou niet ingevlochten eerder een 6 zijn, maar ik vind dat een jury ook best een 5 mag geven.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:41

TS: Wat was je totaal aan punten eigenlijk?
Ben ik nu best wel benieuwd naar :D.

Verder vind ik de redenering van de KNHS een 5 is voldoende nogal krom, aangezien je met alleen maar 5 geen winstpunten rijdt, maar zelfs een verliespunt.

Dan zou je met een proef met alleen maar voldoendes toch een verliespunt rijden.

Verder lijkt een 5 me hier streng, maar niet onterecht. Een 5 is immers voldoende.
Een 6 betekent bevredigend en dat was het in dit geval voor de jury niet.

Helaas.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:43

Nou noem mij ouderwets... maar ik zou als jury hebben: je zorgt maar dat je tijd maakt voor die knotten.
Al pleur je er 5 hele grote in..

Ik zou zeker niet meer dan een 5 geven.
Maar je, ik ben geen jury ;-)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:49

wouterpaard schreef:
Citaat:
Suzanne_J schreef:
papagroom schreef:

Citaat:
Dit is dus precies wat ik ook al de hele tijd bedoel!

Citaat:

Dit vraag ik me ook af, dus als jij er tegen je zin in zit dan moeten we het doen met een 5 als we onze paarden niet invlechten? En als je iets anders niet aanstaat ook? >;) Kan je beter thuis blijven toch?

Jij hoeft niet in te vlechten...is bij haflingers niet nodig.... :D
Maar alle gekheid op een stokje..je dient alle onderdelen van een proef serieus uit te voeren en verzorging hoort daar nu een keer bij....mijn dochter is al eens een 1e prijs mis gelopen om dat de verzorging te wensen over liet ,maar ze in de rit wel een punt meer had dan haar oponent.....daar leer je dan toch van

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:04

Off topic haha mogen wij koudbloeden er ook een puntje bij als we wel invlechten? En twee als we een dubbele doen?;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:06

wouterpaard schreef:
Off topic haha mogen wij koudbloeden er ook een puntje bij als we wel invlechten? En twee als we een dubbele doen?;)

Wouter is van zichzelf al mooi genoeg toch....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:12

papagroom schreef:
wouterpaard schreef:

Wouter is van zichzelf al mooi genoeg toch....

Die krijgt door zijn uitstraling al een punt extra joh!! ;-)

Ik zei inderdaad dat ik een 5 verdiend vindt.
Maar natuurlijk is dit wel ras gebonden...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:19

Ik vind het raar, het lijkt alsof het hele punt verzorging valt of staat met het wel of niet hebben van knotten.
Terwijl in de reglementen staat dat het dus niet verplicht is. Het blijft een lastig punt verzorging, smaak komt hierbij wel heel erg om de hoek kijken en over smaak valt niet te twisten.

@papagroom hoe kun je dat nu controleren, serieus uitvoeren, voor hetzelfde heeft pa, moe,zus of vriendin staan wassen en vlechten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:24

pizza64 schreef:
Ik vind het raar, het lijkt alsof het hele punt verzorging valt of staat met het wel of niet hebben van knotten.
Terwijl in de reglementen staat dat het dus niet verplicht is. Het blijft een lastig punt verzorging, smaak komt hierbij wel heel erg om de hoek kijken en over smaak valt niet te twisten.

@papagroom hoe kun je dat nu controleren, serieus uitvoeren, voor hetzelfde heeft pa, moe,zus of vriendin staan wassen en vlechten.

Nee het is ook niet verplicht om een perfecte uitvoering van een figuur te doen.
Maar hoe perfecter hoe hoger het cijfer....

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:36

daantjuhhh schreef:
pizza64 schreef:

Nee het is ook niet verplicht om een perfecte uitvoering van een figuur te doen.

Bij de uitvoering van de oefeningen kan ik het hiermee eens zijn, je voert het voor de neus van de jury uit hij kan precies zien wat je doet en hoe je het doet. Maar wat is nu qua verzorging perfect de jury ziet wat hij voor zich krijgt maar heeft niet gezien hoeveel moeite iemand er al dan niet voor heeft gedaan......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:41

pizza64 schreef:
daantjuhhh schreef:

Bij de uitvoering van de oefeningen kan ik het hiermee eens zijn, je voert het voor de neus van de jury uit hij kan precies zien wat je doet en hoe je het doet. Maar wat is nu qua verzorging perfect de jury ziet wat hij voor zich krijgt maar heeft niet gezien hoeveel moeite iemand er al dan niet voor heeft gedaan......

Nou dat vind ik dus helemaal verkeerd beredeneerd.
Om een oefening perfect uit te voeren heb je thuis ook wel wat voorbereiding voor nodig.
Dat gaat wel wat verder dan een uurtje.
Dat ziet een jury toch ook niet.

Mijn paard heeft veel moeite met de zijgangen, dat kost mij letterlijk bloed zweet en tranen zeg maar.
Terwijl een volte of een middendraf er zo uitfloept.
Een jury kan niet zien dat ik thuis al maanden zweet met lessen voor de zijgangen terwijl we weinig tijd besteden aan die middendraf.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:46

Denk dat het ook uitmaakt hóe de manen er los bij hangen. Als ze op een lelijke manier zijn getrokken, geknipt of gesneden dan kan ik me voorstellen dat je lage punten krijgt op de verzorging. En dan nog de lengte van de manen..
Maar kan me van jury's voorstellen dat ze gevlochten manen hoger waarderen, omdat daaraan wel is af te zien dat de ruiter echt zn best heeft gedaan om zo goed mogelijk voor de dag te komen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:02

daantjuhhh schreef:
pizza64 schreef:

Nou dat vind ik dus helemaal verkeerd beredeneerd.
Om een oefening perfect uit te voeren heb je thuis ook wel wat voorbereiding voor nodig.
Dat gaat wel wat verder dan een uurtje.
Dat ziet een jury toch ook niet.

Mijn paard heeft veel moeite met de zijgangen, dat kost mij letterlijk bloed zweet en tranen zeg maar.
Terwijl een volte of een middendraf er zo uitfloept.
Een jury kan niet zien dat ik thuis al maanden zweet met lessen voor de zijgangen terwijl we weinig tijd besteden aan die middendraf.

Ja dat is ook weer waar...........jureren blijft lastig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:06

pizza64 schreef:
Ja dat is ook weer waar...........jureren blijft lastig.

Haha, ja, daar ben ik het ook helemaaaaaal mee eens ;-)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:27

Fleur_V schreef:
Verder vind ik de redenering van de KNHS een 5 is voldoende nogal krom, aangezien je met alleen maar 5 geen winstpunten rijdt, maar zelfs een verliespunt.

Dan zou je met een proef met alleen maar voldoendes toch een verliespunt rijden.
Pas bij minder dan een 4,5 gemiddeld heb je verlies.