Van B naar L1, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:49

Ik zou het gewoon proberen, rijd een wedstrijd kijk hoe het gaat, werk aan het commentaar en start weer.
Is alleen maar goed voor de ervaring, als het alleen het wijken is wat nog niet echt lekker gaat kan iniedergeval de rest van je rijden wel al op L1 niveau worden beoordeeld. En gaat t niet, oefen je thuis even door en probeer je het weer opnieuw.

Als je winst rijdt betekent dat eigenlijk dat het onder je niveau is.

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:33

Nog doorrijden!

Anders heb je weer geklooi bij de wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:33

Slimst is idd om eerst onderling een L1 te lopen! ;)

Pedro_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:58

ik zou nog even doorgaan in de b totdat je eigenlijk op L1/L2 niveau een proefje kan rijden. Dan kan je blijven oefenen met wedstrijden en als je dan naar L1 gaat kan je alles veel makkelijker rijden. Dat lijkt mij leuker dan dat je telkens maar net of geen winstpunt hebt.

Jethafa

Re: Van B naar L1, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:20

Ik zou rustig wat wedstrijden blijven rijden (misschien iets minder, zodat je meer thuis kunt trainen?), misschien idd eens een onderlinge wedstrijd proberen in de L1. En dan pas L1 officieel starten als je er echt klaar voor bent. Ik heb het altijd zo geleerd: pas starten in een rubriek die je thuis gemakkelijk af gaat. Dan kun je vervolgens thuis weer bezig met de puntjes op de i voor de L2 ;)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:13

Als je nette punten in de B rijd kan je makkelijk L1 gaan starten. Gewoon gaan rijden en ervaring opdoen. Je zal echt geen verlies gaan rijden op alleen het wijken en als verder alles goed is?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:17

Als ik het zo lees dan zou ik zeggen ga nog even lekker dooroefenen met het wijken en pak voor de ervaringen op wedstrijden gewoon nog een paar keer de B mee.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:23

ik zou nog even door blijven gaan tot de B meer bevestigd is. Je hebt nog maar 11 winstpunten.
Probeer eerst een paar keer in de top 3 te rijden. Dat is vaak een teken dat je ruim over hebt om een klasse hoger te starten.

Je kunt altijd hoger gaan als je dat wilt, maar terug naar de B gaat niet.
Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

Ik reageer ook maar eens:

Ik was 13 toen ik een verschrikkelijke, ondeugende 6 jarige nep-hengst onder mijn billen kreeg.
Die was toen pas net 6 geworden en kon ook nog niets. Door het B, L en M zijn we zo heengevlogen,
puur voor het ervaring opdoen heb ik eigenlijk zelf alle klasses (bijna)helemaal uitgereden. Alleen in de Z1
ben ik overgegaan toen ik over mocht. :)

Ik zou niet eerder overgaan dan als je echt het gevoel hebt dat hij alle oefeningen van de L al lekker
kent. Je krijgt zo'n terugval als je denkt jaaa hij gaat goed in de B en in de L rijd je vervolgens helemaal
geen winst meer..

Ik was zelf in het L toen al bezig met M2 en Z1 oefeningen.. maar mijn paard en ik pakten het allebei
gewoon heel erg snel op en we haalden altijd wel 1 of 2 winstpunten per proef. Eigenlijk over al onze
wedstrijden samen heb ik misschien in totaal 4x geen winstpunt gereden.. Rest was allemaal ruime winst.

Ik zou zeggen wacht nog even, of start HC idd. :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:09

Graag wil ik iets nieuws toevoegen aan deze discussie. Je rijdt namelijk een Lippizaner en blijkbaar doe je dat niet onverdienstelijk. Juist in de lagere klasse zullen veelal de wat barokker paarden wat lager score gewoon opdat hun bewegingspatroon wat anders is. Dit geldt overigens ook wel voor enkele andere paarden soorten. Wellicht dat je met zo'n paard 60 tot 70 procent maximaal zult rijden. So what!
Dus bij de adviezen van dat je tegen de 200 moet gaan rijden of over de 190 stel ik mijn vraagtekens bij. Kijk dan ook even naar je paard en of dat reëel is.
De hoge of lage punten van bokkers zeggen mij trouwens weinig. Ik ga voor het gemak vaak in de buurt. Als je bij één jury boven de 180 punten rijdt bij ons (vaak twee of drie van de 15 ruiters) dan ben je gewoon heel goed want deze jury is erg kundig, streng maar rechtvaardig en geeft gewoon niet gemakkelijk zijn punten. Niets mis mee, maar ga je bij hem over de 190 dan ga je bij een ander dik over de 200.
Ik heb het gevoel dat je graag over gaat. Gewoon doen. En als je het niet wilt doen dan even niet uitbrengen in de sport omdat je vader niet graag gaat dan.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:36

pien_2010 schreef:
Juist in de lagere klasse zullen veelal de wat barokker paarden wat lager score gewoon opdat hun bewegingspatroon wat anders is. .

Onzin, ik heb met twee lipi's wedstrijden gereden en met beiden heb ik in alle klassen (met één Z1 gereden met de ander rijd ik nu M1) dubbele winstpunten gereden.

Dat is ook mijn meetlat: als ik dubbele winstpunten kan rijden stap ik over naar de volgende klasse. Zo weet je zeker dat je ook goede punten scoort in de volgende klasse.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 01:00

laurae schreef:
pien_2010 schreef:
Juist in de lagere klasse zullen veelal de wat barokker paarden wat lager score gewoon opdat hun bewegingspatroon wat anders is. .

Onzin, ik heb met twee lipi's wedstrijden gereden en met beiden heb ik in alle klassen (met één Z1 gereden met de ander rijd ik nu M1) dubbele winstpunten gereden.

Dat is ook mijn meetlat: als ik dubbele winstpunten kan rijden stap ik over naar de volgende klasse. Zo weet je zeker dat je ook goede punten scoort in de volgende klasse.

Bewegingspatroon is inderdaad anders, dat heeft wel invloed op je punten.
Maar daar mag je het natuurlijk niet aan afgeven. :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 01:45

Eclipse_ schreef:
Ik zou het gewoon proberen, rijd een wedstrijd kijk hoe het gaat, werk aan het commentaar en start weer.
Is alleen maar goed voor de ervaring, als het alleen het wijken is wat nog niet echt lekker gaat kan iniedergeval de rest van je rijden wel al op L1 niveau worden beoordeeld. En gaat t niet, oefen je thuis even door en probeer je het weer opnieuw.

Hier sluit ik me bij aan! Het stukje dat als je winst rijdt dat het dan onder niveau is twijfel ik een beetje aan, in principe klopt het wel maar toch heb ik niet het gevoel dat je dat daar aan kunt zien, maar dat is een andere discussie.

Wijken ging bij ons geweldig tijdens het oefenen, dat was het laatste waar ik me zorgen over maakte voor ik L1 ging starten. Dit was overigens niet eens alleen mijn eigen mening. Maar na de eerste 2 wedstrijden kwam ik met 4en en 5en thuis voor het wijken := Iets té zelfverzekerd geweest over het wijken + algemene zenuwen van mezelf = niet handig. Maar gelet op het commentaar en thuis ging het gewoon goed, daar was het commentaar niet van toepassing.
Dus dat is dan weer helemaal het tegenovergestelde :D

En verder doe waar je jezelf het beste bij voelt, er is ook helemaal niets mis met nog even doorrijden in de B natuurlijk!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 02:01

Waarom zou je niet overgaan
eventueel thuis iets meer door trainen richting de L2
Hoe vaak rij je een wedstrijd als het 1x per maand is
gewoon overgaan
vergeet niet voor je Z bent heb je aardig wat geld weg gebracht

En doe gewoon waar je zelf zin in hebt

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:35

lx3 schreef:

Nogmaals, daar heb ik werkelijk nog nooit last van gehad. Zeker met mijn huidige wedstrijdpaard rijd ik ook altijd mee voor de prijzen. Een "ander bewegingspatroon" hebben ze ook niet. Wat je wel vaak ziet bij barokke paarden is dat ze zelf in de krul gaan lopen (door hun speknek) in plaats van goed nageeflijk. Dat betekent ook dat de bewegingen korter en strakker worden. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op je punten, maar dat heeft niets te maken met een ander bewegingspatroon.

Bij lusitano's en andalusiers zie je nog wel eens wat strakkere en stekerige bewegingen, maar daar heeft het overgrote deel van de lipi's geen last van.

SanneLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:52

De overstap van B naar L1 vond ik zelf best wel groot, maarja mijn pony & ik zijn nou ook niet echt getalenteerd ofzo. Ik zou denk ik nog eventjes B doen, L kan altijd nog toch? Dan kun je toch gewoon de onderdelen en misschien wel hele L proefjes oefenen, zodat de overgang niet zo moeilijk is ;).

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:54

wat ik heb gedaan was de eerste keer in L1 zo netje mogelijk rijden (maar dat is vanzelfsprekend). Toen keek ik na afloop naar mijn punten, maar vooral naar mijn commentaar. Daar heb ik dan weer op getraind en toen heb ik een tijdje gewacht, tot dat alles 'perfect' ging

Succes

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:24

Hm, wat je zegt van in de krul lopen klopt wel. Ze lopen algauw veel te diep. Dat zie je op je protocol. Ik ben wel van mening dat Lipizzaners een ander bewegingspatroon hebben. Je hoeft er echt geen oog voor te hebben om een Lipizzaner veel anders te zien bewegen als je hem naast een ander ras zet.

laurae schreef:
lx3 schreef:

Nogmaals, daar heb ik werkelijk nog nooit last van gehad. Zeker met mijn huidige wedstrijdpaard rijd ik ook altijd mee voor de prijzen. Een "ander bewegingspatroon" hebben ze ook niet. Wat je wel vaak ziet bij barokke paarden is dat ze zelf in de krul gaan lopen (door hun speknek) in plaats van goed nageeflijk. Dat betekent ook dat de bewegingen korter en strakker worden. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op je punten, maar dat heeft niets te maken met een ander bewegingspatroon.

Bij lusitano's en andalusiers zie je nog wel eens wat strakkere en stekerige bewegingen, maar daar heeft het overgrote deel van de lipi's geen last van.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:53

op mijn vereniging mag je als je 5 winstpunten hebt in je klasse een klasse hoger proberen. Ik wil dit waarschijnlijk aankomende onderlinge wedstrijd gaan doen gewoon om te kijken hoe het gaat. Ik heb nu 4 winstpunten in de B niet elke wedstrijd winst gereden maar wel vaak 2e of 3e ;)

misschien dat dat ook wel kan bij jou vereniging :)

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:01

Ik begrijp dat je paard kan steigeren en soms weigert om het wijken in te zetten. Wijken is wel een cruciaal punt in de L1 waarbij je door de mand valt als je paard daar juist veel verzet op geeft. Ik zou overwegen door te trainen of als je dit saai vindt moet je in je achter hoofd houden dat je er wellicht pas aan toe bent als je paard minder verzet geeft.

In de training zou ik goed nadenken waarom je paard verzet geeft en wat je er zelf aan kunt doen om het te verminderen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:34

Als je paard gaat steigeren betekent dat, dat je iets met de africhting en het rijden van het paard verkeerd doet. Als steigeren erin zit, en dat zit het als het al een of meerdere keren gebeurd is, dan wordt het al lastiger om dat eruit te krijgen. Als andere zaken ook niet goed gaan moet je niet doorgaan naar L. Zorg dat je op B niveau alles op orde hebt, oefen daarna ook voor L, maar doe dat niet per proefje. Als je bijna alle L-proeven thuis kan rijden, zonder dat dat noemenswaardige problemen oplevert, moet je inschrijven voor L. Daar ga je dan fluitend doorheen. Voordat je weer verder gaat, zorg je dat alles vooraf al in orde is en dan draai je weer een trede hoger mee.

Met een paard dat dingen verkeerd doet, niet begrijpt of nog niet kan, is het verkeerd uitvoeren van figuren en bewegingen een verkeerde herhaling. Je leert je paard feitelijk de verkeerde dingen aan en die krijg je er steeds moeilijker uit.

Een paard moet onvoorwaardelijk op je hulpen reageren. Als dat niet zo is, is er fundamenteel iets verkeerd.
Een paard dat steigert of de gevraagde oefening / figuur / beweging niet uitvoert, als je daarom vraagt, moet je niet meenemen naar een wedstijd.
Wedstrijd klinkt nogal beladen voor B en L. Als je gewoon zorgt dat je de boel op orde hebt voordat je naar wedstrijd gaat, flits je daar fluitend met de vingers in je neusgaten doorheen.
Als je paard en jezelf bepaalde zaken niet beheerst, dan heeft het weinig zin om naar een wedstijd te gaan. Dat is wat je steeds vaker ziet. Het is niet om aan te zien en alles gaat in de B en de L net wel of niet met de hakken over de sloot. Je hoeft helemaal geen talent of aanleg te hebben. B en L dat kan je gewoon leren en dat doe je niet met aanrommelen. Misschien lijkt het of geeft het het gevoel dat je serieus bezig bent, maar dit soort problemen mogen niet voorkomen. Als ze voorkomen in een les, dan moet het verkeerde wat het paard op dat moment doet, niet verder ingereden worden.
Een paard leert heel snel, ook de verkeerde dingen.
De oplossing zit op de rug.

Het is veel leuker om met goede scores op alle onderdelen van een proefje te slagen.

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:01

het lijkt me verstandig om vooral te doen wat voor jou goed voelt. als je er bij goed voelt dan voelt je paard dat ook waardoor hij mee zekerheid krijgt

succes

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:23

Ik zou even advies vragen aan je instructeur.

Punten zeggen ook niet alles. Je kan beter kijken naar jouw plaatsing ten opzichte van de andere combinaties. Ik heb in februari een eerste plaats behaald met 193 punten (wat volgens sommigen hier niet voldoende zou zijn), maar de nummer 2 had 20 punten lager en de laatste in rij had een verliespunt. Dus kijk meer naar de plaatsing en volg ook je gevoel. Als je je er nog niet klaar voor voelt moet je het zeker niet doen.

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:12

Waar heb je zelf het beste gevoel bij?
Reken maar gewon op dat het goed komt, vertrouw op jouw keuzes en lees evt. dingen hierboven nog even door :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:55

-> WD-V