Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:06

Toen ik nog op mijn vorige manege reed, was er altijd een meisje met een bonte pony, die reed ook altijd met sporen. Toen vond iedereen dat nog stoer, nu weet ik ook wel beter.

Ontopic: Zoals de meesten zeggen, sommige paarden zijn een beetje afgestompt, of ingereden met sporen.

ess_moo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:15

Ik rij zelf ook zonder sporen en heb eens tijdens wedstrijd kritiek gehad van een moeder van een meisje die bij mij in de klasse reed (M1). 'Zonder sporen? Dat is belachelijk!'.
Ik wist niet wat ik hoorde. Iemand die kritiek gaf op het feit dat ik GEEN sporen draag?
Mijn paard is super aan de hulpen en ik heb gewoonweg geen sporen nodig.
Rare ervaring was het, maar ik wijd het maar aan de ondeskundigheid van diegene. :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:20

Ik rijd een paard waar ik mijn hulpen niet kan bijwerken met een zweep. Als ik al met een zweep op haar zit dan gaat za gelijk omhoog en mag je blij zijn als je er nog op zit. Ik heb hier oefeningen mee gedaan en alles geprobeerd maar dit wil niet.

Ze is nog maar 6 en ik rijd haar met het kleinste stomste spoortje wat er bestaat. Het kan zonder en zij reageert niet lui op het been maar ik wil dat zei goed leert om het goed op te pikken en eigenlijk raak ik haar nooit met mijn spoor.

ik rijd trouwens ook heel vaak zonder spoor :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:28

[quote="ambre"]Vanaf 1 april 2010 mag je alle klasses zonder sporen rijden.

oke, dit wist ik dus niet, het is ook 2 jaar geleden dat ik voor de laatste x M heb gereden. hier ben ik dus heel erg blij mee. en ik haak nog ff in op de vele reacties wat betreft het slijpen van sporen. dit is door verschillende bokkers verkeerd begrepen.
ik bedoelde met het afslijpen van de punt dat ik dan wel een spoor draag maar dan zonder punt en uiteraard helemaal vlak geschuurd.......

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:24

Ik vind het ook echt raar, zelfs bij de pony's reed bijna iedereen al in de B met sporen..
Ik rijd m'n pony wel met sporen (M2) maar alleen op wedstrijden (ben hier in het M1 mee begonnen toen sporen nog verplicht waren), heb dan zwanenhalssporen omdat ik best lange benen heb kan ik dan m'n benen netter houden als ik met m'n been in moet werken en het is toch af en toe wel fijn om nog een extra hulpmiddel te hebben omdat ik niet meer met zweep mag rijden. Maar met trainingen rijd ik nooit met sporen, wel met zweep. Andere paarden rijd ik allemaal zonder sporen, hangt van het paard af of ik er een zweepje bij heb.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:35

Hoe vaak zie je op bokt hier niet filmpjes van ruiters met sporen die elke pas zitten te prikken omdat ze hun benen niet kunnen stilhouden? Daar irriteer ik me aan. Met sporen is niets mis, met het gebruik ervan nog veel te vaak wel.
Ik rijd zonder, mijn paard heb ik prima aan mijn been gemaakt en als ie effe toch dwars zit trek ik mijn hak op en geef zo een iets strenger duwtje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:35

Ik rijd sowieso met impulssporen...

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:02

Ik zie het ook te vaak gebeuren,
ruiters rijden met sporen op het ene paard die ze nodig heeft, daarna stappen ze op een ander paard terwijl de sporen nog om de laarzen zitten en dat paard niet met sporen bereden hoeft te worden.
Op dat moment vroeg ik;
Heeft jou paard sporen nodig of kun je het ook zonder?
'Hij kan wel zonder maar ik houd ze liever om voor de zekerheid en anders moet ik ze weer af doen en het ziet er profecioneler uit wanneer ik ze wel draag.'
Wat hebben de ruiters de laatste tijd?
Naar mijn mening is het juist profecioneel wanneer jij je paard zonder al die rommel kunt rijden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:30

Mensen toch, je kunt ook zonder sporen rijden en ze toch om hebben...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:30

sorry, maar hulpmiddelen zijn geen rommel, mits je er goed mee om kunt gaan :n
ik vind wel dat die ruiters gelijk hebben wat betrefd de zekerheid...
ik stap ook op elk paard met mijn sporen nog om,
tenzij de eigenaar zegt dat ze dat liever niet heeft, of het een jong dier betrefd...
want je kunt zonder sporen rijden terwijl je je sporen nog om hebt...
simpel, dus waarom zou ik ze dan af doen?
als er dan wat gebeurd loop ik tenminste niet achter de feiten aan (zoals met die van mij wanneer hij omhoog komt ;))
overgens zijn sommige paarden gewoon niet altijd zonder bepaalde hulpmiddelen te rijden...
denk aan paarden die b.v. graag omhoog komen...
stapt daar maar eens op zonder zweep/spoor... ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:31

griebels schreef:
Mensen toch, je kunt ook zonder sporen rijden en ze toch om hebben...

eens

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:59

criollolover schreef:
ambre schreef:
Vanaf 1 april 2010 mag je alle klasses zonder sporen rijden.

oke, dit wist ik dus niet, het is ook 2 jaar geleden dat ik voor de laatste x M heb gereden. hier ben ik dus heel erg blij mee. en ik haak nog ff in op de vele reacties wat betreft het slijpen van sporen. dit is door verschillende bokkers verkeerd begrepen.
ik bedoelde met het afslijpen van de punt dat ik dan wel een spoor draag maar dan zonder punt en uiteraard helemaal vlak geschuurd.......

Jij bedoeld zo'n dummy spoor.Dus alleen het stukje wat aan je laars zit zonder uitstekend gedeelte eraan?
Dat was met de verplichting idd de enige uitkomst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:49

criollolover schreef:
suus_ schreef:
Ik vind het stoerder als iemand een paard tot Z rijdt zonder spoor :D

heb het hele topic niet doorgelezen, maar vanaf de M ben je VERPLICHT om met sporen te rijden.
dat gaat voor mij nog een probleem worden. ik rij dus nooit met sporen en ben het ook niet van plan om te gaan doen. als ik M dressuur zou gaan starten dan ga ik het puntje van de spoor er af slijpen.....

Bij kraemer.de en dus vast ook bij andere ruitersportzaken kun je spoortjes halen die gewoon alleen rondom je laars lopen. Dat is dus een nepspoor zeg maar. Zonder knop, wiel of stompe ding eraan.

Al snap ik het niet zo goed. Mensen die dus wat hoger gaan starten zouden in principe een goede afhankelijke zit moeten hebben met een paard dat scherp aan de hulpen staat. Dan zou je als ruiter dus gewoon mét spoor moeten kunnen rijden zonder daar na- of voordelen van te ondervinden. Als je goed rijdt kun je je been dusdanig laten afhangen zodat je de spoor dus alleen BEWUST gebruikt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:52

Chaos schreef:
criollolover schreef:

heb het hele topic niet doorgelezen, maar vanaf de M ben je VERPLICHT om met sporen te rijden.
dat gaat voor mij nog een probleem worden. ik rij dus nooit met sporen en ben het ook niet van plan om te gaan doen. als ik M dressuur zou gaan starten dan ga ik het puntje van de spoor er af slijpen.....

Bij kraemer.de en dus vast ook bij andere ruitersportzaken kun je spoortjes halen die gewoon alleen rondom je laars lopen. Dat is dus een nepspoor zeg maar. Zonder knop, wiel of stompe ding eraan.

Al snap ik het niet zo goed. Mensen die dus wat hoger gaan starten zouden in principe een goede afhankelijke zit moeten hebben met een paard dat scherp aan de hulpen staat. Dan zou je als ruiter dus gewoon mét spoor moeten kunnen rijden zonder daar na- of voordelen van te ondervinden. Als je goed rijdt kun je je been dusdanig laten afhangen zodat je de spoor dus alleen BEWUST gebruikt.

en dat is een feit,
maar de meeste mensen die hier plaatste denken daar niet aan...
je moet alleen met sporen rijden als je je spoor bewust kunt gebruiken, maar ook gewoon niet kunt gebruiken...
en als je dat doet maakt het niet uit op hoeveel paarden je stapt met een spoor, hoe verschillend die dieren zijn enz...
want je kunt met je spoor rijden zonder hem te gebruiken ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:56

ik vind wel dat als je paard zonder kan dan moet je dat doen! het is veel meer kunst als je een paard zonder sporen kunt rijden ipv met vind ik :+

En ik kan echt boos worden als ze zeggen dat het er professioneel uit ziet, dan knapt er iets bij mij :o

ik ken trouwens ook een meisje die rijdt op elk manege paard met sporen en dan zijn het geen stompe sporen maar echt de scherpste geslijten sporen. Laatst reed ze ook met het 'vrijrijden' op een super voorwaards neerwaards paard met een ander meisje en die moest ook op eens met zulke sporen rijden. Ze konden niet eens het paard ontspannen laten lopen, zaten maar aan de beugels te sjorren. en reden iedereen in de weg. Toen knapte er wel wat bij mij. Dat ene meisje die ik ken is hardstikke aardig en zo en dat is het probleem ook niet maar die sporen. ( en dan niet eens normaal kunnen rijden. )

naja nu lever ik wel kritiek aan iedereen die rijd met spoor, ik rijd ook met spoor naar ik denk dat ik maar eens zonder ga gebruiken en het goede voorbeeld gebruik?
Laatst bijgewerkt door ismy op 19-12-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:00

ik vind het er proffesioneler uit zien ;)
en maar om 1 simpele reden...
als jij alle paarden met sporen kunt rijden ZONDER de sporen te gebruiken, dus alles als het nodig is of zelfs helemaal niet... getuigd dat voor mij van een onafhankelijke zit, en dus van iemand die kan rijden zonder zijn paard in de weg te zitten oid...
van iemand die zijn lichaam zo onder controle heeft dat er alleen iets gebeurt als diegene het zelf wilt :))

tevens heb ik ook respect vor mensen die het niet doen omdat ze weten dat ze niet zo'n zit hebben ;)

dus voor mij(even duidelijk maken) staan in feite de sporen niet voor profesionaliteit, maar voor een zit die getuigd van proffesionaliteit ;)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:04

M_D_H schreef:
als jij alle paarden met sporen kunt rijden ZONDER de sporen te gebruiken, dus alles als het nodig is of zelfs helemaal niet... getuigd dat voor mij van een onafhankelijke zit, en dus van iemand die kan rijden zonder zijn paard in de weg te zitten oid...
van iemand die zijn lichaam zo onder controle heeft dat er alleen iets gebeurt als diegene het zelf wilt :))

tevens heb ik ook respect vor mensen die het niet doen omdat ze weten dat ze niet zo'n zit hebben ;)

dus voor mij(even duidelijk maken) staan in feite de sporen niet voor profesionaliteit, maar voor een zit die getuigd van proffesionaliteit ;)

Profesionaliteit zoals ik er na kijk ik je paard perfect aan het been hebben zonder sporen, dat de sporen gewoon weg niet nodig zijn. Voor zoiemand heb ik diep respect! Ik rij ook zonder sporen en mijn paard reageert ook vrijwel perfect! Maar voor iedereen is profesionaliteit anders!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:08

Utile94 schreef:
M_D_H schreef:

Profesionaliteit zoals ik er na kijk ik je paard perfect aan het been hebben zonder sporen, dat de sporen gewoon weg niet nodig zijn. Voor zoiemand heb ik diep respect! Ik rij ook zonder sporen en mijn paard reageert ook vrijwel perfect! Maar voor iedereen is profesionaliteit anders!

ik zie liever iemand met fijne hulpen als iemand met een kloppend been ;)
want dat kloppende been getuigd nou niet bepaald echt van een onafhankelijke zit ;)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:10

Absoluut maar perfect aan het been is ook zonder die maar blijven duwend benen je paard wordt gek van je en negeert je toch! Perfect is stille rustige benen en in mijn mening zonder sporen want dan heb je het voor elkaar! En dan zie ik sowiezo liever een zweep! Als het al nodig is!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:14

Ik rij thuis mijn paarden altijd zonder sporen, puur omdat ze gewoon op mijn been moeten reageren.
Sommige rij ik wel met lange zweep, dit zijn vaak nog wat jongere paarden die het nog moeten leren.

Maar zodra ik op concours ga doe ik hélé kleine spoortjes om, denk dat ze 1cm zijn? Van die hele kleine stompjes. Dit puur als ik op een hindernis aan rij en het paard is kijkerig en me been is net niet goed genoeg dat ik toch iets heb. In het parcours geef ik een paard liever geen tik want daar reageren ze vaak heftiger op dan op een klein spoortje.

Ik ben het ook eens met Griebels !
Als je goed op je kuiten rijdt betekent dat onlangs je sporen om hebt, de sporen niet constant in contact komen met een paard. Dan is het meer een hulpmiddel bij geen reactie en hoef je alleen je hak een beetje te draaien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:15

ik pertinent niet...
met een zweep kan zoveel gedaan worden...
bij een spoor is die drempel toch hoger vind ik...
overgens maakt het voor mij geen verschil met wat je rijdt, zolang je maar in harmonie met je paard samen werkt en je de hulpmiddelen niet misbruikt...
des noods rij je met een slofje, zo lang je het gebruikt als een hulpmiddel en het goed gebruikt is er niks aan de hand ;)
zelfde geld voor een spoortje of een zweep ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:50

@M_D_H, mooi verwoord.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:04

Ik rijd liever met sporen dan met een zweep, dat zijn echt ondingen en kun je niet een hulp mee verfijnen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:09

Aieshja schreef:
@M_D_H, mooi verwoord.

thanks <3

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:21

Utile94 schreef:
M_D_H schreef:

En voor iedereen is perfect anders :)