Paarden in de topsport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 12:14

MyWishMax schreef:
Precies :j

Zo doe ik het ook met lessen (dressuur dan, iets anders doen we, nog, niet). De dingen die ik goed vind/vind werken, neem ik mee, de rest leg ik naast me neer. Ook in de omgang. En nu gaat het natuurlijk lang niet altijd goed ;) maar zolang ik, mams én paard tevreden zijn, lijken we op degoede weg te zijn.

Vorige jaar rond deze tijd was het de vraag of we ooit nog zouden kunnen rijden met paardlief, nu rijden we dikke winst en krijgen super fijne complimentjes. Voor ons alleen bewijs dat we naar onszelf moeten luisteren en je niet van iedereen iets aan moet trekken.

+:)+ Volgens mij is het zo maar net.
Voor mijn gevoel met je dan goed bezig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:41

liljebo schreef:
100% mee eens.

Fijn dat we het daar in ieder geval over eens zijn.

liljebo schreef:
Hierover kan ik weinig zeggen. Ik weet dat Branderup zelf geen beginnelingen aanneemt in zijn lessen.

Oke, en waar hebben zijn beginnelingen dan de basis geleerd?

[
liljebo schreef:
Heb je zelf les van hem gehad of clinics gevolgd of baseer je je mening op de filmpjes op internet en van wat je hoort en -ik heb gezien-...
Want in dat laatste geval doe je hetzelfde wat je mij verwijt.

Ik heb de opleidingsstructuur op de website van paardenbegrijpen bekeken en die vergeleken met die van de huisige structuur in dereguliere dressuur en op basis van mijn eigen ervaring heb ik mijn oordeel gevormd. Ik kan je wel even een link geven, maar waarschijnlijk ken je de website wel.

liljebo schreef:
Een paard loopt van nature op de voorhand. Je bent het toch met me eens dat juist gebruik van de achterhand voorwaarde is voor een paard om een ruiter te dragen? (iig als je problemen wilt voorkomen)

Je hoeft mij de theorie erachter niet uit te leggen, daar ben ik mee bekend. Ik vind dat het gevaar in die stromingen licht in het feit dat het rechtrichten en de oefeningetjes om recht te richten een doel op zich zijn geworder en dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de andere aspecten van het skala, en daarom zijn doel voorbij schiet. In mijn ogen kun je rechtrichten niet los zien van alle andere aspecten van het skala.

liljebo schreef:
Ongeacht hoe je daartoe komt.. of dat met rechtrichten, dressuur of wat dan ook is.... je leert je paard zijn lijf goed te gebruiken. Dat doe jij ook als je gaat verzamelen. Een heel normaal gegeven.

Nee, wij leren het paard zijn lichaam zo gebruiken zoals wij het willen, omdat dat mooier is, lekkerder zit etc. Als je gewoon op een paard gaat zitten (zonder hem in de weg te zitten) en je gaat niet aan hem sleutelen. Als je hem gewoon op zijn eigen manier laat lopen, dan gaat hij op de voor hem meest economische, minst belastende manier lopen. En daar zal hij echt niet van slijten, zeker niet als je een beetje recht toe recht aan rijdt. Maar dat willen wij niet, wij willen verzamelen, want dat zit lekkerder en ziet er mooier uit etc. En dan is het belangrijk om dat op de juiste manier te doen. Maar wij hoeven een paard niet te leren zijn lijf te gebruiken, dat weet hij zelf ook heel goed. (het is dus maar hoe je het bekijkt). Wij alten hem zijn lijf anders gebruiken omdat dat beter bij onze doelstellingen past. Wat dat betreft is dus niemand roomser dan de paus.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 13:04

jasmijn78 schreef:
[
liljebo schreef:
Ongeacht hoe je daartoe komt.. of dat met rechtrichten, dressuur of wat dan ook is.... je leert je paard zijn lijf goed te gebruiken. Dat doe jij ook als je gaat verzamelen. Een heel normaal gegeven.

Nee, wij leren het paard zijn lichaam zo gebruiken zoals wij het willen, omdat dat mooier is, lekkerder zit etc. Als je gewoon op een paard gaat zitten (zonder hem in de weg te zitten) en je gaat niet aan hem sleutelen. Als je hem gewoon op zijn eigen manier laat lopen, dan gaat hij op de voor hem meest economische, minst belastende manier lopen. En daar zal hij echt niet van slijten, zeker niet als je een beetje recht toe recht aan rijdt. Maar dat willen wij niet, wij willen verzamelen, want dat zit lekkerder en ziet er mooier uit etc. En dan is het belangrijk om dat op de juiste manier te doen. Maar wij hoeven een paard niet te leren zijn lijf te gebruiken, dat weet hij zelf ook heel goed. (het is dus maar hoe je het bekijkt). Wij alten hem zijn lijf anders gebruiken omdat dat beter bij onze doelstellingen past. Wat dat betreft is dus niemand roomser dan de paus.

Over Branderup en zijn basis kan ik niet goed gefundeerd discuteren. Natuurlijk ken ik de sites, de filmpjes en sterker nog... ik heb zijn dvd's. Niet om hem na te doen, maar uit interesse.
Ik heb hier een hele bieb aan de meest uiteenlopende dvd's van veel verschillende trainers.

Dat wat hij verteld en doet, klinkt mij zeer logisch in de oren.
Doch.... ik heb geen les van hem gehad, geen clinic bijgewoond, dus weet ik onvoldoende om een gedegen discussie daarover te voeren

Dat zijn visie erg afwijkt van de manier waarop jij het leert, kan.
Ik denk dan persoonlijk.... is het dan per definitie verkeerd?

Ik denk het niet. Ik denk dat er vele wegen naar rome leiden en dat het een het ander niet uitsluit. Je hebt het dan over het feit dat iedereen te pas en te onpas met rechtrichten aan de slag gaat, zonder te beseffen wat en hoe...
Klopt. Dat gevaar is er zeker.
Net zo goed als dat er mensen zijn die te pas en te onpas paarden in de krul trekken omdat ze dat hebben gezien en Sjef van om de hoek zich opeens paardenfluisteraar noemt omdat er geld aan te verdienen is en Mientje dagelijks een join up doet omdat ze MR dat heeft zien doen en het paard daarna zo snoezig achter je aanloopt.

Dan over het paard zijn lijf leren gebruiken..,.
Ik betwijfel ten zeerste of het goed is voor een paard als hij kilometers maakt... ook al is dat recht toe recht aan (gaat tenslotte zelden over vlakke paadjes) als hij zo scheef is als een garnaal of op de voorhand valt.

In het wild maakt dat weinig uit, maar als 70 kilo op zijn rug zit, maakt dat wel degelijk uit.
Ook een mens moet zijn beweging aanpassen met een zware rugzak op zijn rug. Paard ook. Bij een zware belasting heeft het zijn achterhand nodig en een scheef paard belast met 70 kilo op zijn rug de gewrichten eenzijdig. Lijkt me ook niet optimaal.

Of wat dacht je van een scheef springpaard? Lijkt me dat ook dat geen gezonde belasting is en dat dan ook een goed soepel lichaam een belangrijkere functie heeft dan een mooi plaatje

Bovendien... een paard wat zijn rug niet goed gebruikt, zit niet lekker. Dat is idd niet zo lekker voor de ruiter, maar ook niet voor het paard. Want een ruiter wat niet lekker zit, loopt groot risico te bonken op de rug van het paard. En dat lijkt me dan voor het paard niet erg gezond.

MyWishMax

Re: Paarden in de topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:20

Blijft een moeilijk punt zo... :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:53

Om hier nog even op in te haken:

LDRD schreef:
Deze is als 4.5 jarige voor de eerste keer gestart (L1). We zijn nu dus ook precies 4.5 jaar verder.
In deze jaren is hij in totaal 80 keer gestart (heb het net even geteld), dat betekent dat we 40x op wedstrijd geweest zijn (2 starts per keer), in 4.5 jaar.
Paard loopt inmiddels bovenin in de PSG en is bijna GP klaar.

Dat komt uit op minder dan 10 starts per jaar.... Wat dus uitwijst dat je niet week in week uit op wedstrijd moet om prijzen en puntjes te sprokkelen...

Verder kan ik ook nooit zo goed begrijpen waar het denkbeeld vandaan komt dat wedstrijdruiters maar alles voor de prijzen en punten doen. Ikzelf ga op wedstrijd om te toetsen of ik progressie maak. En, ja ik wil ook graag winnen. Maar ik wil winnen omdat ik rijtechnisch de beste ben, omdat ik de meeste progressie heb gemaakt. Omdat we goed bezig zijn. DAT is mijn prijs, niet zo'n stom lintje. En om die waardebon van gemiddeld een 10,- hoef je het ook niet te doen. Ik heb thuis een dozen vol lintjes, en kasten vol kitcherige bekers, maar wat moet je er mee?

Overigens heb ik van het weekend waardeloos gereden. Ook geen punt (nou ja, eigenlijk wel, want ik wil het natuurlijk heel graag goed doen. Het mag ook best een beetje frustreren vind ik. Want dat betekent dat het je wat doet. Zolang je het maar niet op je paard afreageert. En dat doe ik niet; hij kan er niets aan doen dat ik hem op dat moment dus niet beter duidelijk kan maken wat ik van hem wil) Dan ben ik dus met dat paard niet helemaal op de goede weg. Ik gun degene die op dat moment dus beter waren hun prijs ook van harte. Nu nemen we thuis dus weer even de tijd om te werken aan onze verbeterpunten, en dan gaan we het over een tijdje maar weer eens proberen. Zo werkt dat bij mij in ieder geval....

liljebo schreef:
Dat zijn visie erg afwijkt van de manier waarop jij het leert, kan.
Ik denk dan persoonlijk.... is het dan per definitie verkeerd?

Nee, ik zeg niet dat het verkeerd is. Ik zeg, dat als het om welzijn gaat dat ik het een nadeel vind dat dergelijke stromingen niet georganiseerd zijn en er dus geen structurele welzijnscontroles worden uitgevoerd zoals dat bij disciplines onder de vlag van de KNHS wel gebeurd. En verder stel ik dat ik mijn twijfels heb of die opleidingsstructuur aansluit bij het gemiddelde recreanten/amateurniveau in Nederland. Ik geef geen oordeel over goed of fout over zijn visie. Het is mijn kleur niet, maar als iets mijn kleur niet is, dan is het nog niet meteen mishandeling.

liljebo schreef:
Ik betwijfel ten zeerste of het goed is voor een paard als hij kilometers maakt... ook al is dat recht toe recht aan (gaat tenslotte zelden over vlakke paadjes) als hij zo scheef is als een garnaal of op de voorhand valt.

Kijk naar endurence paarden... Die laten ze ook lekker op hun eigen manier lopen en dat is niet voor niets. Ik lees regelmatig artikelen van o.a. top endurence ruiters, maar ik hoor ze dus zelden over dressuur. Als ze er al een beetje aan doen is het voor de gehoorzaamheid en afwisseling.

Een paard slijt eerder van ondeskundig/verkeerd dressuurrijden en rechtrichttrucjes. Verder is het een feit dat je dmv goede dressuur een paard mooier, sterker, leniger kunt maken (voor wat wij er dus mee willen) Waar het mij om gaat is dat de boel uit zijn verband wordt getrokken, en dat men te snel zijn eigen (positive) invloed op het lichaam van het paard overschat (en de negatieve invloed onderschat). De boel wordt dan omgedraaid: ja, nee ik moet aan dressuur en rechtrichten doen hoor, want dat is zoooooo goed voor hem... Als excuus om je dan maar met zoveel mogelijk kunstjes bezig te houden. Terwijl de werkelijkheid is: ik doe aan dressuur en rechtrichten omdat ik dat leuk vind. Ook niets mis mee... Maar het eerste klinkt natuurlijk nobeler en 'paardvriendelijker'. En vanuit die gedachte is het natuurlijk makkelijk wijzen naar mensen die eigenlijk om dezelfde reden aan dressuur doen (omdat ze het leuk vinden) en..... god verhoedde het.... ook zo af en toe nog eens een wedstrijdje rijden.

liljebo schreef:
In het wild maakt dat weinig uit, maar als 70 kilo op zijn rug zit, maakt dat wel degelijk uit.

Ik stelde het ook uitgaande van een ruiter met gezond gewicht, een goede conditie die het paard niet in de weg zit... Een ruiter met overgewicht, een slechte conditie en geen balans/goede zit is ALTIJD slecht voor een paard, of er nou aan dressuur, rechtrichten of wat dan ook wordt gedaan...

liljebo schreef:
Of wat dacht je van een scheef springpaard? Lijkt me dat ook dat geen gezonde belasting is en dat dan ook een goed soepel lichaam een belangrijkere functie heeft dan een mooi plaatje

Springruiters trainen vooral op functionaliteit en gehoorzaamheid (zie het topic dressuur voor springruiters) Niet zelden sleutelen springruiters zo min mogelijk aan een goed springend paard. Want als hij goed springt, dan is dat niet nodig. Zij houden zich natuurlijk wel wat met dressuur bezig maar niet zo in detail, dus ook niet zo in detail met rechrichten. En als hij van zichzelf niet heel goed springt, dan is het geen goed springpaard en dan zullen de meeste (betere) springruiters niet met alle geweld van een dubbeltje een kwartje gaan proberen te maken. En dat gebeurd nu juist wel in veel al-dan-niet wedstrijdgerichte dressuurstromingen (door ondeskundigen die de beperkingen van een paard niet respecteren, in ieder ras een potentiele dressuurtopper zien, of van ieder krakkemikkige bok een dressuurproject maken onder het mom van: oh ik ben zo goed voor hem want nu ik dressuur met hem doe wordt hij weer helemaal beter)

liljebo schreef:
Bovendien... een paard wat zijn rug niet goed gebruikt, zit niet lekker. Dat is idd niet zo lekker voor de ruiter, maar ook niet voor het paard. Want een ruiter wat niet lekker zit, loopt groot risico te bonken op de rug van het paard. En dat lijkt me dan voor het paard niet erg gezond.

Je kunt het draaien hoe je wilt. Wij doen aan dressuur omdat wij dat nu eenmaal leuk vinden. Een paard hoeft geen travers te kunnen om verantwoord een buitenrit te kunnen maken. Een paard hoeft niet volgens de maatstaven van de (hogere) dressuur volledig 100% rechtgericht te zijn voor verantwoord reacreatief gebruik. Een goede ruiter met een goede zit kan er voor zorgen dat hij het paard niet in de weg zit als dat dier op zijn eigen manier loopt. het is niet voor niets dat rechtgerichtheid pas in de tweede fase van het skala meer aan bod komt. Eerst is ontspanning, aanleuning en een horizontaal evenwicht (dan hebben we het over ongeveer B/L niveau) Voor hogere verzameling moet je hogere eisen gaan stellen aan de rechtgerichtgeid van je paard, omdat je hem anders dan inderdaad verkeerd kunt belasten. Maar de gemiddelde recreatieve ruiter heeft geen hogere verzameling nodig op een buitenrit.

En verder is er helemaal niets mis mee om je met dressuur of rechtgerichtheid bezig te houden, maar dat feel-good verhaal er allemaal omheen... Van 'ik doe het zo voor het welzijn van mijn paard'... Daar trap ik dus niet in. Wij rijden allemaal dressuur hoofdzakelijk omdat we dat leuk vinden en in tweede instantie misschien als hulpmiddel om een paard geschikter/gehoorzamer te maken voor hetgeen wij ermee willen doen (andere disciplines). Daarnaast kun je het op een goede of foute manier doen. Wie beweert alleen maar aan dressuur (en dan met name de moeilijkere dingen als zijgangen en verzameling etc) te doen voor (de gezondheid van) zijn paard overschat a. zijn eigen invloed en kunnen, b. heeft geen/weinig kennis van dressuur en is c. niet eerlijk tegenover zichzelf en anderen.

Als je je paard gelukkig wil maken en gezond wil houden zet je hem met andere paarden op een heel groot weiland met goede voeding en een schuilstal. Op zijn tijd even de smid erbij en klaar ben je. Dat is pas welzijn. Als wat je anders met hem doet is uit eigen belang.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:12

jasmijn78 schreef:
Om hier nog even op in te haken:

Dat komt uit op minder dan 10 starts per jaar.... Wat dus uitwijst dat je niet week in week uit op wedstrijd moet om prijzen en puntjes te sprokkelen...

Verder kan ik ook nooit zo goed begrijpen waar het denkbeeld vandaan komt dat wedstrijdruiters maar alles voor de prijzen en punten doen. Ikzelf ga op wedstrijd om te toetsen of ik progressie maak. En, ja ik wil ook graag winnen. Maar ik wil winnen omdat ik rijtechnisch de beste ben, omdat ik de meeste progressie heb gemaakt. Omdat we goed bezig zijn. DAT is mijn prijs, niet zo'n stom lintje. En om die waardebon van gemiddeld een 10,- hoef je het ook niet te doen. Ik heb thuis een dozen vol lintjes, en kasten vol kitcherige bekers, maar wat moet je er mee?

Overigens heb ik van het weekend waardeloos gereden. Ook geen punt (nou ja, eigenlijk wel, want ik wil het natuurlijk heel graag goed doen. Het mag ook best een beetje frustreren vind ik. Want dat betekent dat het je wat doet. Zolang je het maar niet op je paard afreageert. En dat doe ik niet; hij kan er niets aan doen dat ik hem op dat moment dus niet beter duidelijk kan maken wat ik van hem wil) Dan ben ik dus met dat paard niet helemaal op de goede weg. Ik gun degene die op dat moment dus beter waren hun prijs ook van harte. Nu nemen we thuis dus weer even de tijd om te werken aan onze verbeterpunten, en dan gaan we het over een tijdje maar weer eens proberen. Zo werkt dat bij mij in ieder geval....

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j Ik start wel vaker, 1 a 2 keer per maand, maar dat is niet voor de punten, maar voor de ervaring van paardlief.

Met de rest van het verhaal ook... :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:18

Allereerst dit.... Je instelling mbt het minder goed rijden is een complimentje waard.

Verder ben ik, zoals al zeer vaak gezegd, niet tegen wedstrijdrijden
(heb het idee dat je dat nog niet hebt begrepen, gezien je reactie 'en..... god verhoedde het.... ook zo af en toe nog eens een wedstrijdje rijden.' Heb het nochtans al het hele topic proberen uit te leggen)

Waar het om gaat is het welzijn van paarden en waar het in gedrang kan komen als ego/geld/prestatie/show een te grote rol gaat spelen.

Dat is eigenlijk de discussie en de strekking van de reportage.

Goed... de titel is kl** gekozen. Mijn fout en dat heb ik ook al meerdere malen gezegd.

Dat gezegd zijnde, zal ik even op een paar punten ingaan...
Nee, ik zeg niet dat het verkeerd is. Ik zeg, dat als het om welzijn gaat dat ik het een nadeel vind dat dergelijke stromingen niet georganiseerd zijn en er dus geen structurele welzijnscontroles worden uitgevoerd zoals dat bij disciplines onder de vlag van de KNHS wel gebeurd.

Hierover heb ik een oprechte vraag (interesse)
Welke welzijnscontroles worden uitgevoerd door KNHS? Wat bedoel je daarmee?

Ben het met je eens dat welzijnscontroles op ieder vlak goed zijn... ik denk dan aan het welzijn van de paarden (duh...) ... de vraag is... hoe meet je dat op objectieve wijze?

Deze opmerking:
Een paard slijt eerder van ondeskundig/verkeerd dressuurrijden en rechtrichttrucjes

Sleutelwoord is hier, denk ik ondeskundig/verkeerd.
IK geloof niet dat een paard slechter wordt van rechtrichten en goed dressuur. Integendeel. Rechtrichten wordt vaak gebruikt in de revalidatie, zoals hier onder begeleiding van een fysiotherapeut, omdat een scheef paard scheef belast, de spieren aan een kant verkrampt en de gewrichten aan een kant te zwaar belast en dat is een probleem als er ook nog eens een ruiter op gaat zitten.

Ik ben het in zoverre wel met je eens dat je ook ziet dat mensen te hoog grijpen in hun enthousiasme en de belastbaarheid van hun paard, in samenhang met de bouw, overschatten met alle gevolgen van dien.
Ik heb in die zin wel overbelasting gezien door te zware training die in dat geval idd voortkwam uit het willen uitoefenen van klassieke dressuur en al die mooie passen.'

However... ik ben ervan overtuigd dat hetzelfde fenomeen ook in de 'normale' dressuur voorkomt, door bv met teveel druk te rijden, paarden aan de teugel te willen krijgen die daar nog niet klaar voor zijn etc.

Is dat niet op ieder vlak een probleem? Te veel dingen te snel willen of onvoldoende rekening houden met de mogelijkheden van het paard?

Dat is ook wat ik bedoel met welzijn van het paard wat in gedrang komt als Ego/show/prestatie een te grote rol gaat spelen.

Ik betwijfel of hetzelfde probleem bij goed en degelijk opgebouwde klassiek dressuur ook voorkomt. Ik denk het niet. Dan zouden de lippizaners van wenen snel afgewerkt zijn.
Want ook dat is klassiek dressuur.

FF hier op ingaan
Springruiters trainen vooral op functionaliteit en gehoorzaamheid (zie het topic dressuur voor springruiters) Niet zelden sleutelen springruiters zo min mogelijk aan een goed springend paard. Want als hij goed springt, dan is dat niet nodig. Zij houden zich natuurlijk wel wat met dressuur bezig maar niet zo in detail, dus ook niet zo in detail met rechrichten.

Toevallig was ik twee weken geleden op een groots paardenevenement hier met diverse clinics. Een ervan ging over longeren met dubbele longe/lange teugelwerk om paarden te helpen met problemen.
Er kwamen een aantal probleem gevallen aan de beurt, w.o. sterrenkijkers etc. Erg interessant. Er was ook een dierenarts bij.
Een van de paarden was echter een springpaard. Hij had altijd goed gesprongen, maar kantelde zijn hoofd en kreeg in toenemende mate last van stress.
Het paard bleek enorm scheef te zijn en de da legde de gevolgen uit van de zware belasting van een scheef springpaard met ruiter op de rug op de eenzijdige gewrichten. De gevolgen daarvan waren niet mals en de slacht vaak het einde.
Ik ben het dus niet ermee eens dat je daar bij een springpaard niet naar hoeft te kijken. Ik ben in deze eerder geneigd de dierenarts te geloven, die zijn verhaal heel helder kon uitleggen.
Overigens was een van mijn vroegere instructeurs, zoals ik eerder vertelde, military-ruiter en ook hij benadrukte altijd het belang van dressuur voor een paard, ongeacht welke discipline je reed.
Hetzelfde deed overigens ook een westernruiter tijdens een demonstratie op eerder genoemd evenement.

Maar...... dan heb ik het niet over dressuur in de zin van hoge verzamelingen, travers, pirrouette etc.
Dan heb ik het over een paard wat links en rechts even soepel is, zijn achterhand goed kan gebruiken en de ruiter goed draagt. Niet meer of minder dan dat.

Ff op deze ingaan:
Ik stelde het ook uitgaande van een ruiter met gezond gewicht, een goede conditie die het paard niet in de weg zit... Een ruiter met overgewicht, een slechte conditie en geen balans/goede zit is ALTIJD slecht voor een paard, of er nou aan dressuur, rechtrichten of wat dan ook wordt gedaan...

Is 70 kilo een ongezond gewicht? Ik ben 1.76 en 70 kilo en vlgs arts en BMI heb ik een gezond gewicht. Mijn man is 1.98 en 90 kilo en heeft volgens arts ook een gezond gewicht.
Dus mogen we dan evengoed geen paard rijden?
Slechte balans is altijd slecht voor een paard.
Mijn punt was dan ook dat een paard met goed ruggebruik makkelijker zit en dat het voor een ruiter dan ook stukken gemakkelijker is om soepel mee te gaan in die beweging.
Achterhandgebruik is niet per definitie hoge verzameling
Het is simpelweg het niet op de voorhand vallen maar achterbenen goed onderzetten zodat er een goed ruggebruik is. (westernruiters willen ook een goed achterhandgebruik, maar de paarden lopen niet rond, zoals in de dressuur) De recreatieve ruiter heeft idd geen hoge verzameling nodig. Maar wel graag een gebalanceerd paard wat de rug gebruikt en niet met zijn neus in de lucht de rug wegdrukkend voortkrabbeld.
Want ook dat komt m.i welzijn in gevaar. In dit geval door onkunde of gebrek aan interesse.
Dat zul je bij de betere endurenceruiters ook niet zien, denk ik zo

Deze:
En verder is er helemaal niets mis mee om je met dressuur of rechtgerichtheid bezig te houden,

Vind ik ook en natuurlijk mag je dressuur gewoon leuk vinden. Lijkt me geen doodzonde. We rijden uiteindelijk hoe dan ook omdat we het leuk vinden, ongeacht in welke discipline.
Voor het paard hoeft het niet.

Deze:
Als je je paard gelukkig wil maken en gezond wil houden zet je hem met andere paarden op een heel groot weiland met goede voeding en een schuilstal. Op zijn tijd even de smid erbij en klaar ben je. Dat is pas welzijn. Als wat je anders met hem doet is uit eigen belang.

Klopt helemaal.
Daarom vind ik dan ook dat, als we het paard willen gebruiken, we best erover mogen nadenken hoe we dat kunnen doen zonder dat we zijn welzijn uit het oog verliezen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:34

jasmijn78 schreef:
Verder kan ik ook nooit zo goed begrijpen waar het denkbeeld vandaan komt dat wedstrijdruiters maar alles voor de prijzen en punten doen. Ikzelf ga op wedstrijd om te toetsen of ik progressie maak. En, ja ik wil ook graag winnen. Maar ik wil winnen omdat ik rijtechnisch de beste ben, omdat ik de meeste progressie heb gemaakt.

Inderdaad. Maar dat is ook gelijk de reden dat wij niet veel starten. Je traint thuis en gaat pas toetsen als je denkt dat het goed zit. Je wil checken of anderen het ook zo zien, of je op de goede weg zit en wat de verbeterpunten zijn. Dat is maar één keer nodig als je een beetje zelfreflectie hebt.
Dan hooguit nog een selectiewedstrijd en een kampioenschap om je te meten met anderen. En dan is bovenin meerijden leuk, maar ik zeg altijd maar: het is voornamelijk je eigen feestje. Daarna gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. De 'roes' is maar van bijzonder korte duur.
Ik dacht vroeger altijd dat dat GEWELDIG zou zijn, inmiddels ben ik die illusie armer...het is leuk, maar het volgende doel dient zich als vanzelf daarna weer aan als je de voorgaande afgevinkt hebt.
Dus nee, niet alles voor de punten en de prijzen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:57

liljebo schreef:
Verder ben ik, zoals al zeer vaak gezegd, niet tegen wedstrijdrijden

Weet ik. Maar het komt wel steeds terug omdat ego/prestatie/show en onkunde nog altijd worden gezien als indicatoren voor mishandeling en in de regel vaak direct gerelateerd worden aan wedstrijden. En dat is niet juist in mijn ogen. Ego kan ook zijn dat iemand zich juist ontrekt aan les, wedstrijden of andere situaties waarin men kritiek op kan lopen omdat men niet met kritiek om kan gaan. Dat soort mensen laten dan kansen schieten om beter te leren rijden omdat hun tere zieltje dus niet met kritiek om kan gaan. DAT kan ook ego zijn. Of mensen die een feel-good instructeur nemen. Het aanhangen van een alternatieve stroming kan voor sommige mensen ook het 'voordeel' opleveren dat hun kennis en kunde niet te toetsen is aan een bepaalde norm. En als het niet te toetsen is, dan is wat goed/fout is ook maar een vrije interpretatie. Onder het mom van lol met je knol, en alles wat ik doe is toch wel leuk en goed....

Soms vraag ik mij ook wel eens af hoe slecht een paard er daadwerkelijk aan toe is. Want het zijn altijd bepaalde type mensen die paarden hebben met traumas (en dan natuurlijk altijd opgelopen bij een handelaar of vorige eigenaren) en ellenlange ziektehistorie.... Sommige mensen lijken hypochondrisch als het gaat om de gezondheidstoestand van hun paard. Of sommige verdenk ik van een munchhousen-by-proxy syndroom (dat zijn mensen die hun kind bewust ziek maken/veinzen voor alle aandacht, medelijden en medeleven die hen dat oplevert), maar dan niet om hun kind, maar hun paard. Die kicken op de aandacht die zij krijgen met alle gezondheids en trauma perikelen rondom hun paard, terwijl het dier in feite misschien nog niet eens zo veel mankeert. En als je als excuus hebt dat je paard lichamelijk en psychisch van alles mankeert en er een mooi verhaal om heen kunt fabriceren over hoe je al zo'n lange weg hebt afgelegt om te komen waar je nu bent (en waar ze dan precies zijn blijft altijd vaag) dan kun je de aandacht afleiden van je eigen rijkunstige capaciteiten.

Ik denk dat als het gaat om welzijn dat dat soort dingen dus veel minder zichtbaar zijn en dus ter discussie worden gesteld.

liljebo schreef:
Welke welzijnscontroles worden uitgevoerd door KNHS? Wat bedoel je daarmee?

Zie een van mijn eerdere post waarin ik dat al heb uitgelegd. Op iedere wedstrijd is een federatievertegenwoordiger aanwezig die toezicht dien te houden op naleving van de (welzijns) regels en er volgen ook sancties als je die op wedstrijd overtreed. Dopingcontroles worden dus onder andere ook uitgevoerd.

liljebo schreef:
Ik betwijfel of hetzelfde probleem bij goed en degelijk opgebouwde klassiek dressuur ook voorkomt. Ik denk het niet. Dan zouden de lippizaners van wenen snel afgewerkt zijn.
Want ook dat is klassiek dressuur.

Tsja, weet jij veel over hoeveel lipizzaners voortijdig de rijschool via de achterdeur verlaten? Die daar geen 26 jaar worden? Nee, want daar doet de rijschool natuurlijk geen boekje over open. Bij hen is het ook niet ondenkbaar dat die paarden wel eens blessures oplopen door het werk. Het is niet niks wat ze van ze vragen, dus dat risico is heel aannemelijk. Voor hun en na hun shows worden geen doping en bittencontroles etc uitgevoerd, dus weet jij veel hoeveel paarden ze daar met medicamenten op de been houden? Om hun showtje te kunnen draaien? Want die shows leveren wel geld op, geld die ze hard kunnen gebruiken om hun instituut in leven te houden.... En voor alle duidelijkheid; ik wil de spaanse rijschool niet afkammen. Ik heb er veel bewondering voor. Maar ik wil wel eens af van al dat hopeloze geidialiseer....

liljebo schreef:
Is 70 kilo een ongezond gewicht? Ik ben 1.76 en 70 kilo en vlgs arts en BMI heb ik een gezond gewicht. Mijn man is 1.98 en 90 kilo en heeft volgens arts ook een gezond gewicht.
Dus mogen we dan evengoed geen paard rijden?

Er loopt een heel topic over overgewicht in RT. Ik ga geen gewicht noemen. Mij gaat het voornamelijk om dat je als ruiter een gezonde BMI hebt en (heel belangijk!) ook een goede condite (want als je die niet hebt raak je snel vermoeid en dan ga je je paard in de weg zitten) Verder moet je als ruiter dan een paard uitkiezen wat en beetje bij je postuur en lengte past. Dan zijn in iedergeval aan de belangrijkste voorwaarden al voldaan.

liljebo schreef:
Daarom vind ik dan ook dat, als we het paard willen gebruiken, we best erover mogen nadenken hoe we dat kunnen doen zonder dat we zijn welzijn uit het oog verliezen.

Helemaal mee eens. Het hoeft elkaar absoluut niet te bijten. iedereen moet die verantwoordelijkheid nemen die paard rijdt. Maar de trend lijkt te zijn dat men vooral anderen op die verantwoordelijkheid wil wijzen.

LDRD schreef:
Dan hooguit nog een selectiewedstrijd en een kampioenschap om je te meten met anderen. En dan is bovenin meerijden leuk, maar ik zeg altijd maar: het is voornamelijk je eigen feestje. Daarna gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. De 'roes' is maar van bijzonder korte duur.

Ach ja, het is maar zo relatief.... Na een mooie overwinning loop je maandag nog op wolkjes, maar dinsdag realiseer je dat er gewoon weer werk aan de winkel is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 08:40

Weet ik. Maar het komt wel steeds terug omdat ego/prestatie/show en onkunde nog altijd worden gezien als indicatoren voor mishandeling en in de regel vaak direct gerelateerd worden aan wedstrijden. En dat is niet juist in mijn ogen. Ego kan ook zijn dat iemand zich juist ontrekt aan les, wedstrijden of andere situaties waarin men kritiek op kan lopen omdat men niet met kritiek om kan gaan. Dat soort mensen laten dan kansen schieten om beter te leren rijden omdat hun tere zieltje dus niet met kritiek om kan gaan. DAT kan ook ego zijn. Of mensen die een feel-good instructeur nemen. Het aanhangen van een alternatieve stroming kan voor sommige mensen ook het 'voordeel' opleveren dat hun kennis en kunde niet te toetsen is aan een bepaalde norm. En als het niet te toetsen is, dan is wat goed/fout is ook maar een vrije interpretatie. Onder het mom van lol met je knol, en alles wat ik doe is toch wel leuk en goed...

Als je mijn post nauwkeurig leest, dan zie je dat ik schrijf dat bovengenoemde KAN leiden tot het voorbijgaan aan het welzijn ALS eerdergenoemden een TE GROTE rol gaan spelen.
Ik praat nergens over indicatoren. Ik vind het erg jammer dat ik steeds mijn best doe om je te begrijpen, serieus in te gaan op je posten zonder jou of de wedstrijdsport te veroordelen, en dat jij dan steeds mijn woorden verdraaid en tot iets maakt wat een hetze zou zijn tegen alle mensen die wedstrijdsport beoefenen. Dat maakt een interessante discussie vrijwel onmogelijk omdat ik iedere keer opnieuw moet wijzen op de verdraaiing van mijn woorden.

Soms vraag ik mij ook wel eens af hoe slecht een paard er daadwerkelijk aan toe is. Want het zijn altijd bepaalde type mensen die paarden hebben met traumas (en dan natuurlijk altijd opgelopen bij een handelaar of vorige eigenaren) en ellenlange ziektehistorie.... Sommige mensen lijken hypochondrisch als het gaat om de gezondheidstoestand van hun paard. Of sommige verdenk ik van een munchhousen-by-proxy syndroom (dat zijn mensen die hun kind bewust ziek maken/veinzen voor alle aandacht, medelijden en medeleven die hen dat oplevert), maar dan niet om hun kind, maar hun paard. Die kicken op de aandacht die zij krijgen met alle gezondheids en trauma perikelen rondom hun paard, terwijl het dier in feite misschien nog niet eens zo veel mankeert. En als je als excuus hebt dat je paard lichamelijk en psychisch van alles mankeert en er een mooi verhaal om heen kunt fabriceren over hoe je al zo'n lange weg hebt afgelegt om te komen waar je nu bent (en waar ze dan precies zijn blijft altijd vaag) dan kun je de aandacht afleiden van je eigen rijkunstige capaciteiten.

Ik denk dat als het gaat om welzijn dat dat soort dingen dus veel minder zichtbaar zijn en dus ter discussie worden gesteld.

Flinke steek onder water?
;)

Zie een van mijn eerdere post waarin ik dat al heb uitgelegd. Op iedere wedstrijd is een federatievertegenwoordiger aanwezig die toezicht dien te houden op naleving van de (welzijns) regels en er volgen ook sancties als je die op wedstrijd overtreed. Dopingcontroles worden dus onder andere ook uitgevoerd.

Dopingcontroles worden op iedere wedstrijd uitgevoerd, ook als er geen dieren bij betrokken zijn, omdat sommige mensen alles doen om te winnen.
Het ligt voor de hand dat er niet snel naar doping wordt gegrepen als iemand uitsluitend voor eigen plezier traint.
Over de rol van de federatievertegenwoordiger kun je twisten. Ik denk niet dat hij alles ziet.
Welzijnscontrole houdt voor mij wat meer in dan dat.

Tsja, weet jij veel over hoeveel lipizzaners voortijdig de rijschool via de achterdeur verlaten? Die daar geen 26 jaar worden? Nee, want daar doet de rijschool natuurlijk geen boekje over open. Bij hen is het ook niet ondenkbaar dat die paarden wel eens blessures oplopen door het werk. Het is niet niks wat ze van ze vragen, dus dat risico is heel aannemelijk. Voor hun en na hun shows worden geen doping en bittencontroles etc uitgevoerd, dus weet jij veel hoeveel paarden ze daar met medicamenten op de been houden? Om hun showtje te kunnen draaien? Want die shows leveren wel geld op, geld die ze hard kunnen gebruiken om hun instituut in leven te houden.... En voor alle duidelijkheid; ik wil de spaanse rijschool niet afkammen. Ik heb er veel bewondering voor. Maar ik wil wel eens af van al dat hopeloze geidialiseer....

Klopt. Kan. Ik noemde maar iets. Ik weet over de praktijk van de lippizaners geen bal af.
Ik wil ook niet generaliseren, maar alleen aangeven dat andere vormen van dressuur, andere (misschien minder gangbare) takken in paardensport , anders bezig zijn met paarden dan wedstrijdgericht etc niet per definitie fout is.
Mbt klassiek dressuur ben jij degene die generaliseerd.

Er loopt een heel topic over overgewicht in RT. Ik ga geen gewicht noemen. Mij gaat het voornamelijk om dat je als ruiter een gezonde BMI hebt en (heel belangijk!) ook een goede condite (want als je die niet hebt raak je snel vermoeid en dan ga je je paard in de weg zitten) Verder moet je als ruiter dan een paard uitkiezen wat en beetje bij je postuur en lengte past. Dan zijn in iedergeval aan de belangrijkste voorwaarden al voldaan.
klopt

Helemaal mee eens. Het hoeft elkaar absoluut niet te bijten. iedereen moet die verantwoordelijkheid nemen die paard rijdt. Maar de trend lijkt te zijn dat men vooral anderen op die verantwoordelijkheid wil wijzen.

Ik vond de reportage een goede aanleiding voor een gezonde discussie zonder over en weer beschuldigingen. Ik heb erg mijn best gedaan om in die richting te werken en andere posts serieus te nemen, maar vind het jammer dat woorden worden verdraaid en het herhaaldelijk blijkbaar nodig is om behoorlijk negatief uit te halen naar mensen die niet wedstrijd gericht zijn of mensen die op andere wijze bezig zijn met paarden, terwijl dat exact het punt is wat je mij en menig ander mens verwijt tov de wedstrijdruiter.
Je doet dus zelf niet alleen exact hetzelfde als wat je een ander verwijt richting Klassiek dressuur en mensen die een andere kijk hebben op het werken/hebben van paarden, maar misschien nog wel feller.
Naast hier en daar (ook in vorige posts) een toch wel wat lage steek onder water.

Jammer.
Voor mij een reden om nu af te haken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:02

Tja, over de feel-good instructeur, die heb ik ook. Ik heb speciaal iemand gezocht met heel veel ervaring, maar die positief les geeft. Imo leer je dan veel meer, ik iig, dan bij iemand die je alleen maar afbrandt. Ik krijg nu te horen; 'Ja, netjes, maar als je dit en dit doet, wordt het perfect.' Ik word daar beter van dan iemand die alleen fouten kijkt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:07

Dat is niet wat ze bedoeld wordt met een feel-good adviseur volgens mij. Niks mis met een instructeur die opbouwend commentaar geeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:22

Nee, maar een instructeur waar je niks leert krijg je toch ook geen goed gevoel bij, lijkt mij?

Dat is toch zonde van je geld...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:25

Als een instructeur beweert dat je enorm vooruit gaat terwijl dat niet zo is, volgens mij wordt dat bedoeld door Jasmijn. :)
Dat hij zware oefeningen met je gaat doen en dan beweert dat het goed gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:27

MyWishMax schreef:
Tja, over de feel-good instructeur, die heb ik ook. Ik heb speciaal iemand gezocht met heel veel ervaring, maar die positief les geeft. Imo leer je dan veel meer, ik iig, dan bij iemand die je alleen maar afbrandt. Ik krijg nu te horen; 'Ja, netjes, maar als je dit en dit doet, wordt het perfect.' Ik word daar beter van dan iemand die alleen fouten kijkt.

Dat herken ik, als mijn zelfvertrouwen laag is rij ik ronduit beroerd.
Maar volgens mij bedoelt ze de instructeurs die alleen maar roepen hoe geweldig iemand het doet. Hoewel ik me afvraag of dat soort instructeurs echt lang op een plaats blijven, want een ruiter wil ook verbetering voelen toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:30

@ Marliesje; ja, maar dan moet je ruiters hebben zonder echt ruitergevoel, anders merk je toch dat paard niet fijn loopt? :=

@ Urielle; heb ik ook, dan kan ik niet eens een B proef rijden, terwijl we nu M1 starten en tijdens de met het Z begonnen zijn...

Ik vind het bijvoorbeeld persoonlijk ook raar als je op bokt advertenties ziet dat iemand een instructie zoekt met veel ervaring en hoog niveau, maar niet meer als 10 euro oid wil betalen, want ze willen elke week lessen.

Ik geef liever meer geld uit aan 1 keer in de 2 weken(of minder) lessen waar ik echt merk dat we vooruit gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:40

Nou als die er zijn, op hoog niveau en goed lesgeven die voor 10 Euro elke week komen, ben ik ook een klant :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:43

Haha, ik denk dat je dan op 1 van de 2 punten, of alletwee beetje in moet leveren _O-