zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:52

Ik zou wel eens willen weten hoe ik een 8 zou kunnen scoren voor verzorging???
Jaike ziet er altijd tiptop uit, ik maak de mooiste hengstenvlecht die
er bestaat ( Schijnheilig ) lekker strak zonder losse plukken etc. ze glimt
altijd de pan uit, hoeven strak in het lak, tuig netjes ingevet, zelf
zie ik eruit om door een ringetje te halen maar altijd scoor ik een
7 (haal ik trouwens ook als ik het tuig niet in zou vetten)
Hoe kan ik hier nou ooit een 8 van maken?? Zou ik daarvoor
een KWPN-er met knotjes moeten hebben omdat dat vlechten
iets langer duurt???
(met Ilet heb ik 1x onderling gestart bij een officiele jury en
met hem kreeg ik wel een 8)

....of moet ik misschien lippenstift op doen?? ja ik weet het niet?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:54

Ik vraag me ook wel af, hoe jullie in het begin jureren, vaak zijn degene aan het begin nl lager gepunt, en als jullie bv. net l2 hebben gejureerd, en B komt erachteraan, jureren jullie dan ook eerst ( natuurlijk niet expres) lager??

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:12

Ik vraag me idd af wat Barb ook zegt. Wat moet je nou doen om een 8 voor de verzorging te krijgen? Helemaal invlechten, dus manen, staart + voorpluk (en dan netjes) alles wat wit moet zijn ook echt wit hebben, zelf helemaal tiptop in orde, tuig netjes, maar een 8 haal je niet...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:15

Ik heb niet echt een vraag voor mezelf.
Ik ben van mening dat je in een proef laat zien wat je thuis oefend.
Toch zijn er vele die thuis alles uit hun paard kunnen halen en dan de ring in rijden en alles verprutsen.Daarmee bedoel ik dat zodra men de ring binnenrijd men anders gaat rijden.
Ik zal een voorbeeld geven.Thuis rijd men het paard altijd netjes aan de teugel en heeft men de achterhand er ook lekker bij.Toch als men de ring ingaat is alles ineens weg.Paard met zijn neus in de lucht en de achterhand is zijn actieviteit kwijt.Oftewel de ruiter zit tijdens de proef doodstil op zijn paard.Handjes doodstil naast elkaar,lijfje rechtop,beentjes lang en ook doodstil.De durf om zoals thuis te rijden is omgeslagen in de gedachten dat een jury een tweede anky in je wil zien als ruiter/zit
Oeh wat leg ik dat moeilijk uit.Snapt iemand hem nog?

Ik ben van mening dat de jury er niet zit om een plaatje te zien,maar om je te zien rijden zoals je alle doordeweekse andere dagen doet.Gewoon je oefeningen laten zien zoals je ze thuis uitvoerd,zodat de jury je punten en aanwijzingen kan geven op waar je nog op kunt werken.Je proef hoeft dan niet zo super netjes te zijn dat je niet mag of kan corrigeren.
Het is dan ook wel een heel fijn topic
wat wil een jury nu zien?
Iemand die rijd zoals hij/zij denkt dat een jury wil zien en dus niet anders durft dan heel netjes op het paard te gaan zitten,waardoor het paard dus helemaal uit elkaar valt(even overdreven uitgelegd hoor)
Of iemand die de durf die hij thuis gebruikt om zijn paard goed te laten lopen ook in de proef zo laat zien.
Misschien is het ook wel handig als er uitgelegd word waarom je vind dat je dat graag ziet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:13

barb, ik had dinsdag twee paarden ingevlochten (een met draad, ander met elastiekjes ivm tijdgebrek); alles zag er keurig uit verder, we (moeder met Pablo, ik en Raimaer) reden beiden met jasje ondanks het zomertenue, en resultaat voor verzorging:
1e proef beiden een 7
2e proef (volgde er werkelijk direct na!) beiden een 8
Verward Verward

Kortom, niet te druk over maken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:18

Ik haalde met mijn donkere paard altijd veel hogere cijfers voor de verzorging als met mijn vos.
Gewoon snel promoveren naar het M helpt het beste! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:25

Bij de Almelose Ruiterdagen schreef ik in de L2 bij een jurylid dat iedere combinatie voor het laatste onderdeel een 9 gaf. Dat tikt lekker aan. Oh nee, één combinatie kreeg een 8. Quote jurylid: "omdat de sokken van het paard niet geschoren zijn".

Mijn zusje schreef de volgende dag bij hetzelfde jurylid in de B, en toen kreeg men afwisselend 7-ens en 8-en voor dat onderdeel, en geen enkele 9. Heel apart vond ik het.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:43

Iedereen die zijn paard ingevlochten heeft en zijn best heeft gedaan er zelf verzorgd uit te zien verdient een 8. Wanneer je duidelijk kunt zien dat iemand de benen niet heeft gewassen bijvoorbeeld kun je lager gaan.

Maar omdat de sokken niet geschoren zijn!!! Misschien is dat wel heel moeilijk bij dat paard. Dat kan de jury niet beoordelen. Ik heb ook een paard gehad waarbij je maar naa de benen hoefde te wijzen om haar te laten steigeren. Ik vind niet dat je op zoiets afgerekent hoort te worden.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:15

Ik heb ook weleens gehad dat ik voor de eerste proef een 8 voor de verzorging kreeg, en voor de 2e een 7.
Een 6 heb ik nog nooit gehad.
De jury's waar ik bij heb geschreven gaven bijna allemaal standaard een 7.Tja, dan denk ik ook wel, hoe meot je er uitzien om een8 te halen?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:45

Mijn god, jullie maken het wel moeilijk om te antwoorden met zoveel vragen.
Om bij het eind te beginnen. Ik geef altijd standaard een 7 voor de verzorging, omdat ik vind dat ik niet kan zien hoeveel werk er aan de combinatie is gedaan.
Donkere paarden tonen vaak veel mooier dan lichte, maar dat wil niet zeggen dat er meer aan gedaan is. Vandaar bij mij standaard een 7, tenzij er echt iets heel anders is, niet gevlochten bijvoorbeeld, of juist heel apart gevlochten.
En Barb, lippenstift helpt bij mij ook niet. Knipoog Haha!
Zo gelukkig meteen ook een niet politiek correct antwoord, maar wel de waarheid. Knipoog
Even terug bladeren voor de andere vragen hoor.
Kleintje"]
Mag ik eerlijk zeggen dat ik de juryleden hier in dit topic erg open en eerlijk vind?
Maar... heb er wel een eng gevoel bij. Waarom? Omdat het lijkt dat er maar weinig van zulke juryleden rondlopen bij ons in de omgeving. Zijn jullie dan de enige die wel weten hoe het moet, of typen jullie de berichten hier met het boek erbij en geven jullie politiek correcte antwoorden?
Daar lijkt het bijna op want er zijn echt maar weinig jury's die zo zijn.
[/quote]
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar boeken heb ik hier niet, wedstrijdreglement ligt in de auto, net als proevenboekje, anders zou ik elke wedstrijd zonder deze 2 aankomen. Scheve mond Wat ik schrijf, schrijf ik dus uit het hoofd en uit mijn ervaringen. En ik kan rustig eerlijk en open zijn, want zo prober ik ook te jureren. Je zal mij ook nooit horen zeggen dat ik geen fouten maak bij het jureren, want dat gebeurd (helaas) echt wel, maar ik doe mijn best om objectief te blijven en daar ga ik heel ver in.
Niet kijken bij losrijden, niet teveel optrekken met medejuryleden, ik wil namelijk als ik zelf rij daar ook op beoordeeld worden en niet op het feit dat ik een 'collega' ben en dit is ook de reden waarom ik op bokt heel lang annoniem gebleven ben. Ik wil eigenlijk helemaal niet weten wie ik in de baan heb namelijk, omdat dat mijn objectiviteit kan beïnvloeden. Door de meetings en foto's ontkom je er niet aan wel eens iemand te herkennen, maar gelukkig heb ik een knop die ik om kan zetten en doen wat ik moet doen, namelijk kijken wat ik zie, niets meer en niets minder.
En iedereen die twijfelt is uitgenodigd om eens te komen schrijven bij mij. Oordeel zelf, misschien opent het mij ook wel de ogen in sommige opzichten.
[quote="Nuv"]
Even een heel andere vraag, die ook in een ander topic naar voren kwam, wat doen jullie met de allereertse combinatie die je in je ring hebt? Punten jullie erg voorzichtig, of geven jullie juist hogere punten als het goed gaat dan jullie anders zouden geven?
[/quote]
Ik heb doordat ik al jaren jureer een redelijk vaststaand beeld van wat ik wil zien.
Dan maakt het dus niet uit of je als eerste of als laatste start. Ik durf voor mezelf te beweren dat ik daar redelijk consequent in ben. Wat soms wel meespeelt is het feit dat je na een super paard ineens een heel eenvoudig paard in de ring krijgt. Dan moet je zorgen dat je het plaatje van de vorige proef zo snel mogelijk weer van je netvlies wist en je eigen beeld van hoe je een paard wilt zien lopen in een bepaalde klasse daar weer opplakt. Maar dat kan soms helaas 1 of 2 onderdelen duren.
[quote="Dees"]
Hoe gaan jullie als juryleden om met ruiters die in de baan verschijnen zonder 'plastron'.... Schijnheilig
[/quote]
Ik zet het er altijd bij. Tot de M bij de verzorging, daarna (als je geen punt voor de verzorging meer hebt) gewoon op een algemeen stukje. Net als de sporenbeschermers die niet meer mogen.
Ik stuur iemand er dus niet uit en breng geen punten in mindering. Tenzij ik die combinatie voor de derde keer ofzo 'betrap' op het niet correct gekleed zijn, dan zou ik denk ik wel een punt aftrekken, maar dat is gelukkig nog nooit nodig geweest.
Gelukkig weer een politiek niet correct antwoord, want volgens de reglementen moet ik desbetreffende persoon de kleding op orde laten brengen voor hij/zij zijn proef mag vervolgen.
Afbeelding
[quote="Emeraldo schreef:
Ik heb ook nog een dringende vraag. Een paar weken geleden op wedstrijd zaten er veel dazen. Die heb ik gewoon uit zijn nek geslagen. (Een zacht klopje, waarbij het eigenlijk leek of ik hem beloonde)

Ik denk dat het probleem hier was, dat het leek op belonen en dat mag officieel niet (al heb ik er totaal geen problemen mee) Het gewoon doodslaan van een daas mag volgens mij totaal geen invloed hebben op je punten.

Oke, ik zal vast een paar vragen vergeten zijn, stel ze gerust nog een keer, en als je het ergens niet mee eens bent hoor ik dat ook graag.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:59

Ik vroeg me af wat sporenbeschermers zijn? Ik heb wel een rubberen dingetje om de spoor heen zodat mijn laars niet beschadigd daardoor. Zoiets bedoel je toch niet?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:06

Gaan jullie altijd uit van een 6 en punten jullie als het goed is een 7 en niet goed een 5? Of hebben jullie een bepaald plaatje in je hoofd over hoe een paard zou moeten lopen (qua gangen bv..)

En een proef uit het hoofd gereden, waardeer je dat in de vorm van een hoger cijfer bij de laatste 4 cijfers?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:13

Ik had ook nog een vraagje: Als je bij de pony's moet jureren, en er rijdt een jong meisje (zeg maar 8 jaar) tussen de E-pony's, jureer je haar dan hoger dan een ouder iemand? En andersom? Ik bedoel dus een oud meisje of oude jongen die tussen de C-pony's rijdt? Krijgen die minder punten?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:22

Emeraldo schreef:
Ik had ook nog een vraagje: Als je bij de pony's moet jureren, en er rijdt een jong meisje (zeg maar 8 jaar) tussen de E-pony's, jureer je haar dan hoger dan een ouder iemand? En andersom? Ik bedoel dus een oud meisje of oude jongen die tussen de C-pony's rijdt? Krijgen die minder punten?

nou ik ben 15 jaar en rij tussen de paarden in de L2 ik heb nog nooit hogere punten gekregen omdat ik 15 jaar ben en tussen de paarden rij van een jury dusss ik denk niet dat ze hogere punten geven en dat mogen ze ook niet doen.en vorgens mij letten de jury's er niet op hoe oud je bent of zie ik het verkeerd Verward ik weet niet of het zo is maar dat denk ik

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:23

en dan heb ik ook nog een vraag waar let een jury op in de L2 .en hoe kom je nou goed binnen in een proef om een 7 of hoger te krijgen Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:11

Nu hier toch zoveel juryleden op een kluitje bijeen zijn, zou ik het fijn vinden als jullie de gedachten eens laten gaan over het verplichte invlechten of scheren/trekken van de staart. Dit omdat ik ooit een WAARSCHUWING heb gekregen en een 5 voor de verzorging omdat ik dat niet had gedaan (Zowel vlechten als opscheren vind ik bijna gelijk staan aan staartmutulatie Knipoog ). En waarom wordt voor bijvoorbeeld shetjes of Friezen een uitzondering gemaakt?

Antwoorden op het topic dat ik hierover heb gestart geven aan dat mensen vaak niet eens weten dat het verplicht is en dat ze er in ieder geval nooit speciaal negatief op beoordeeld zijn...

Kortom: uw commentaren graag Knipoog

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:12

Wacht even hoor, sporenbeschermers mogen niet mee? Ik neem aan dat je die rubber gevalletjes bedoelt die je om je sporen doet om je laarzen te beschermen? Waar heeft dat gestaan, dat dat niet meer mag?
Dan zal ik ze van mijn sporen af moeten halen voordat het mij aanstaande zaterdag in Wassenaar punten gaat kosten...

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:20

Emeraldo schreef:
Ik vroeg me af wat sporenbeschermers zijn? Ik heb wel een rubberen dingetje om de spoor heen zodat mijn laars niet beschadigd daardoor. Zoiets bedoel je toch niet?

Yep, dat zijn sporenhoesjes. Sorry, sporenbeschermers is wel een heel krom woord . Deze mogen dus niet meer sinds 1 april.
Geen idee waarom niet, don't kill the messenger!!!!

En Tyrza, ik heb wel een plaatje in mijn hoofd, maar dan meer van hoe ik een paard graag zie lopen (dus rijtechnisch) dan van de gangen.
Ik zie liever een paard met eenvoudige tot matige gangen die mooi over de rug loopt en eerlijk in de aanleunig is (anders krijg je ze ook moeilijk mooi over de rug Clown ) dan een super beweger die gestoord wordt door (van Haha! sorry) zijn amazone/ruiter.
Ik ga in principe niet echt van een cijfer uit, ik heb gemerkt dat ik denk in cijfers. Erg irritant voor mensen die aan mij vragen hoe ik iets vond, er komt altijd eerst een cijfer uit en daarna de redenatie. 'Beroeps'deformatie zullen we maar zeggen. Als je na moet denken over het cijfer ben je altijd te laat om je aandacht op het volgende onderdeel te richten.

Vraag over hoe je een 7 moet halen voor het binnenkomen graag naar 1 van mijn collega's (help!!!! ben ik nog maar alleen hier???) want bij mij is het knap om geen 7 te helen voor het binnenkomen. Ik begin altijd heel positief te kijken, dus als je er geen zooitje van maakt heb je die eerste 7 te pakken. Kom je ook nog eens kaarsrecht binnen, groet je netjes en zelfverzekerd, neem je de tijd voor je weer wegrijdt, heb je zomaar opeens een 8. En dan heb je nog geen 30 meter gereden. Knipoog

En leeftijd maakt niet uit. Hoewel ik wel toe moet geven dat ik (terwijl ik niet echt een kindervriend ben) wel erg soepel wordt van een lekker eigenwijze Shetlander, met een klein meisje erop die met haar beentjes eigenlijk niet onder het zadel uit komt............... En fanatiek dat die meisjes of jongetjes vaak zijn, die koppies helemaal rood aangelopen. En tranen met tuiten als pony besluit toch maar gras te gaan eten, of bij zijn vriendjes op het losrij terrein te gaan kijken, geweldig!!!!!!!!!!!
Daarom ben ik ook een slechte jury voor B pony's, ik ben dan net Sinterklaas, maar in de L komen ze zichzelf dan wel heel hard tegen. Ik probeer deze klasse dan ook altijd te vermijden, omdat ik weet dat ik er slecht in ben. Niet omdat ik het beneden mijn stand vind ofzo, gewoon bescherming van de ruitertjes. Er zijn zat jury's die dat wel goed kunnen beoordelen, ik niet.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:09

Zo ik ben er weer
Moest vandaag toch nog weer aan het werk dus vandaar
Er werd eerder de vraag gesteld waarom deze topic
Nou ik wilde gewoon eens kijken wat er zo'n beetje leeft onder de ruiters maar vooral de juryleden. En dit met als beweegreden dat ik het lang niet altijd met de KNHS eens ben. En dat er naar mijn mening veel te weinig jurybijeenkomsten zijn om eens met elkaar te brainstormen/levelen etc.

En wat verder had ik niet zoveel reacties verwacht maar dit vind ik erg leuk, want dat is toch een teken dat er veel vragen zijn bij iedereen

Mocht dit echter zo doorgaan dan is het misschien een idee dat het een beetje wordt gecoordineerd. Maar dat zien we nog wel.

Het is natuurlijk ook zo dat niet iedereen overal het antwoord op weet, dus het lijkt me handig dat we dan samenwerken.

In ieder geval is het zo dat wat ik beoogt heb de gehele vragen en discussie op gang brengen is dus gelukt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:20

je idee is inderdaad wel succesvol geworden, organisator OK dan! is echt een fijn topic (ik ben dan ook een trouwe lezer Cool )

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:22

Mogen die laarzen/sporenbeschermdingen niet? Bloos
Dan ben ik elke keer in overtreding..
Is het niet moeilijk om bijv. van M2 jureren over te gaan op B jureren?
Als het achter elkaar zit??Punt je dan de eerste paar onbewust lager, en is het andersom ook, dat als de M2 komt na de B dat de eerste paar hoger krijgen ( al is het niet expres)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:24

Ik denk eerder dat je dan in de M2 bedrogen uitkomt, door het probleem wat je zojuist beschrijft heb ik soms de indruk dat ze de M juist niet hoog durven punten.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:25

oke een proef uit het hoofd gereden geeft geen hoger cijfer. Maar het is wel vaak zo dat iemand die de proef uit het hoofd rijdt vaak al veel vertrouwen heeft dat het goed gaat, en dat zie je dan vaak in het totaalbeeld van de proef, men is geconcentreerder, en rustiger wat ook weer een ontspannen beeld geeft. En daardoor krijg je als jury een leuke proef te zien ( wat dus lang niet altijd wil zeggen dat dit hogere punten geeft) Een middendraf niet goed gereden leverd zowel bij een voorgelezen als bij een uit het hoof gereden proef even slechte punten op.

Leeftijd maakt niet uit voor het rijden op een E of C. Er wordt gekeken naar wat je presteerd met je pony (techniek , basis etc) en dat is dus voor iedereen hetzelfde of je nu 8 of 10 0f 16 bent. Alhoewel ik eerlijk moet zijn dat er wel een verschil is als je bij de paarden rijdt. Dan zie je toch vaak dat de ervaring van leeftijd meespeelt. Maar het gaat tenslotte toch om de niveau's

Ik geef aan de eerste geen andere punten, Je kijkt naar de tenslotte de combinatie van dat moment en niet om de volgende combinaties met de andere te vergelijken je krijgt bij mij punten voor wat je zelf presteerd en laat zien en als ik zie/denk dit kan beter dan krijg je dus een lager punt, en dat heeft dus niets met eerste starten te maken

poehaoe welke vragen heb ik nu nog niet even zoeken hoor

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:27

eh staart vlechten of scheren...?

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:28

Om eerlijk te zijn is het omschakelen wel moeilijkMaar zoals ik al eerder aanhaalde je weet wat je wil zien op een bepaald niveau en daar krijg je punten voo. Ik vind het vervelender als ik bij 30 graden een stuk of 32 combinaties in een nivaue heb, wat dacht je van 32 keer dezelfde proef (gaaap)