Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:20

Carmab bij mij zijn de aanpak momenten vooral als het paard wat vrolijk is (jonge paarden met name) Of de kijkerige paarden die dat thuis zijn.( Ojee het ene grassprietje staat nu echt anders dan de afgelopen 15 rondjes dat je er langs kwam dus laat ik er nu maar voor weg springen)

Persoonlijk denk ik dat je in de ring net zo moet rijden als thuis. Ik ga op CH als leermoment en als trainings moment. Ik wil kijken of het me daar ook lukt zoals thuis en als er fouten worden gemaakt , probeer ik die ook op te lossen. Als dat niet altijd gaat zoals een jury wil is dat jammer maar ik kies voor het opleiden en niet voor het 5 minuten netjes mee liften.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:40

carmab schreef:
Jammer dat hier niet wordt vermeld wat wordt bedoeld met aanpakken. Helaas zie ik in de ring nogal eens wat onkunde en als een paard dan niet reageert zoals de ruiter/amazone wil dan is dat een kwestie van rijkunst en niet van onwil van het paard. Let wel, een paard is net zo makkelijk iets fouts aan te leren als iets goeds. Zoek de fout eerst bij jezelf en doe er wat aan, voor je je paard denkt te moeten "aanpakken". Zeker als dat een fikse schop met de spoor betekent op een plek waar het witte haar al zit of een ruk in de mond en tegelijkertijd fikse klappen met de zweep. De meeste paarden zijn van zichzelf best gewillig. Natuurlijk zal er wel eens een keer een paard zijn die vervelend doet om vervelend te zijn, maar meestal is er een andere achterliggende oorzaak, die toch ook wel vaak bij de ruiter/amazone ligt. We zoeken als juryleden naar de happy athlete en niet naar het onder dwang voortgeschopte dier. Ik zeg er altijd wat van, wat me niet in dank afgenomen wordt, jammer dan. Oh ja, meestal hoor ik dan inderdaad dat het paard eens even flink aangepakt moet worden....

En ik vind dan weer dat jij je niet hebt te moeien met mensen die hun paard op een fatsoenlijke manier "aanpakken". Je weet nl niet wat voor type paard die persoon onder zijn of haar kont heeft. Bij imj zou je derop mogen komen als je commentaar had. ;)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:24

carmab schreef:
Jammer dat hier niet wordt vermeld wat wordt bedoeld met aanpakken. Helaas zie ik in de ring nogal eens wat onkunde en als een paard dan niet reageert zoals de ruiter/amazone wil dan is dat een kwestie van rijkunst en niet van onwil van het paard. Let wel, een paard is net zo makkelijk iets fouts aan te leren als iets goeds. Zoek de fout eerst bij jezelf en doe er wat aan, voor je je paard denkt te moeten "aanpakken". Zeker als dat een fikse schop met de spoor betekent op een plek waar het witte haar al zit of een ruk in de mond en tegelijkertijd fikse klappen met de zweep. De meeste paarden zijn van zichzelf best gewillig. Natuurlijk zal er wel eens een keer een paard zijn die vervelend doet om vervelend te zijn, maar meestal is er een andere achterliggende oorzaak, die toch ook wel vaak bij de ruiter/amazone ligt. We zoeken als juryleden naar de happy athlete en niet naar het onder dwang voortgeschopte dier. Ik zeg er altijd wat van, wat me niet in dank afgenomen wordt, jammer dan. Oh ja, meestal hoor ik dan inderdaad dat het paard eens even flink aangepakt moet worden....

Dat is precies wat ik bedoel Carmab. Er wordt hier gesuggereerd dat ze niet weten wat de jury wilt zien, nou die wil een happy athlete zien op het losrijterrein en in de ring. Corrigeren in de proef is geen probleem, mits dit op een correcte manier gebeurd, maar in de praktijk is dit helaas heel anders (is mijn ervaring) en ook ik zeg er wat van en wordt het te gek dan maak ik een aantekening voor de KNHS. Dus als je denkt: ik heb echt maling aan die jury want ik maak zelf wel uit of ik mijn paard aanpak of niet dan moet je ook de consequenties aanvaarden. De jury bepaalt wat acceptabel is en niet de ruiter. Als men eerst eens even de fout bij zichzelf zoekt dat scheelt een hoop paardenleed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:31

liess1 schreef:
Dat is precies wat ik bedoel Carmab. Er wordt hier gesuggereerd dat ze niet weten wat de jury wilt zien, nou die wil een happy athlete zien op het losrijterrein en in de ring. Corrigeren in de proef is geen probleem, mits dit op een correcte manier gebeurd, maar in de praktijk is dit helaas heel anders (is mijn ervaring) en ook ik zeg er wat van en wordt het te gek dan maak ik een aantekening voor de KNHS. Dus als je denkt: ik heb echt maling aan die jury want ik maak zelf wel uit of ik mijn paard aanpak of niet dan moet je ook de consequenties aanvaarden. De jury bepaalt wat acceptabel is en niet de ruiter. Als men eerst eens even de fout bij zichzelf zoekt dat scheelt een hoop paardenleed.

Jury bepaalt voor mij juist niks. Mijn paard, mijn eigendom, ik bepaal. Als de jury wilt bepalen stel ik voor dat die eerst met een leuk bod komt, dan doe je dermee wat je wil. ;) Enige wat die bepaalt is de plaatsing en op het moment dat ik mijn paard ergens doorheen rijd is dat wel het laatste dat me boeit. :') Ik vind dat sommige jury's zichzelf hier aardig op een voet stuk plaatsen. ;)
Mag ik vragen op wat voor manier jij iemand aan spreekt?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:37

Dan loop je het riscio op diskwalificatie en melding bij de KNHS.Het is maar wat je zelf wilt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. En helaas is de jury toch echt degene die op de wedstrijd de regels handhaaft, of jij dat nou leuk vind of niet.

En even over het aanspreken:gewoon...beleefd blijven en uitleggen wat wel en niet de bedoeling is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:42

Mwah melding bij de KNHS mag je van mij best maken gezien de VLP zich daar waarschijnlijk weinig van gaat aantrekken. :D
Ik denk dat een jury zich niet zo onkwetsbaar moet voelen... Ik heb er nl al heel wat zien geschorst worden die zich ook zo gedroegen. ;) En over het algemeen valt me op dat de jury's die het hoogst van de toren blazen en die het meest gillen dat ZIJ bepalen het minste vat hebben op de ruiters. := Diskwalificatie kan me ook bijster weinig schelen als ik haar ergens doorheen wil. ;) Echt aan dat toontje kan ik me ontzettend ergeren... :)

Beleefd blijven is een ruim begrip merk ik soms... :) Dus wat houd beleefd blijven bij jou in?
Behoort het dreigen wat je in dit topic doet bji jouw "beleefd" blijven?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:44

liess1 ik ben zelf ook jury, en als ik zoiets zie in de ring, dat het echt fout gaat, of dat paardlief beetje met de voetjes van de ruiter/amazone gaat spelen, en die dan ook aangepakt wordt, moet ik altijd eens gniffelen, mompelen van 'had ik toch net hetzelfde gedaan'. :+
Okee, dat onderdeel wordt zwaar onvoldoende wegens 'verzet', maar tja, op dat moment kies je als amazone/ruiter gewoon voor de opleiding van je paard.
Ik vind dat vrij normaal, je ziet dat op elk niveau ook gebeuren, en het is ook nodig, wil je de rest van je proef redden, en zo niet, wil je je paard iets gaan leren.

Ik schrijf hier nergens dat de ruiters hun paarden moeten gaan halfdoodslaan omdat ze niet in galop willen, of moeten op hun kont trekken omdat ze niet netjes terugkomen.

Op de moment van je proef doe je als ruiter alles om het maximum punten te kunnen gaan halen.
Maar als paardlief door die 'normale' hulpen heen dendert, ben je je punten toch al kwijt, en kan je hem imo beter ineens duidelijk maken, wat je eigenlijk echt bedoelde.
Hij kan er maar wat van opgestoken hebben.

Ik redeneer zo als ruiter EN als jury hoor, anders krijg je heel de tijd van die 6'jes proeven, ook slaapverwekkend genoeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:45

Sommige jury's vergeten denk ik dat ruiters ook behoorlijk onmisbaar zijn op wedstrijden. :)

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

Hangt denk ik ook best veel van de jury af, een jury die zelf vaak nog wedstrijd rijdt gaat eerder denken zoals ik vermoed ik ;) dan kom je namelijk wat problemen tegen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:54

ik ga maar stoppen met deze discussie, je hebt een hoop mensenkennis lees ik hier...
Meid doe jij lekker wat jezelf wilt..dan doe ik dat ook.

en Theake..ik ben het echt wel met jou eens. Maar dat heb ik denk al 6 x in deze discussie uitgelegd. Het gaat juist om het rondschoppen en trekken,niet om juiste correcties. Alleen willen sommige mensen hier op bokt dat niet lezen of kunnen ze dat niet lezen...
Ik voel mij als jury verplicht om het dierenwelzijn te controleren.
Gelukkig zie ik heel veel goede en enthousiaste mensen ieder weekend maar als het misgaat dan grijp ik in. Ik val niemand hier aan op bokt, maar als je schrijft dat je maling hebt aan de jury en gewoon lekker doet wat jezelf wilt, nou prima,dan geef ik alleen mijn mening, meer niet.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:27

liess1 schreef:
ik ga maar stoppen met deze discussie, je hebt een hoop mensenkennis lees ik hier...
Meid doe jij lekker wat jezelf wilt..dan doe ik dat ook.

en Theake..ik ben het echt wel met jou eens. Maar dat heb ik denk al 6 x in deze discussie uitgelegd. Het gaat juist om het rondschoppen en trekken,niet om juiste correcties. Alleen willen sommige mensen hier op bokt dat niet lezen of kunnen ze dat niet lezen...
Ik voel mij als jury verplicht om het dierenwelzijn te controleren.
Gelukkig zie ik heel veel goede en enthousiaste mensen ieder weekend maar als het misgaat dan grijp ik in. Ik val niemand hier aan op bokt, maar als je schrijft dat je maling hebt aan de jury en gewoon lekker doet wat jezelf wilt, nou prima,dan geef ik alleen mijn mening, meer niet.

Dat heb je dus NIET gezegd. Je loopt constant te schreeuwen over ruiters die hun paarden de ring rondschoppen en trekken. Wij geven normale voorbeelden van een correcte aanpak en jij walst daar domweg overheen.

Het lijkt idd wel of jij je verheven voelt boven de rest. Rij jezelf ook weleens wedstrijden?

Vind het trouwens fijn te lezen dat meerdere juryleden het begrip "aanpakken in de ring " wel begrijpen en waarderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:32

Nonnekuh schreef:
Dat heb je dus NIET gezegd. Je loopt constant te schreeuwen over ruiters die hun paarden de ring rondschoppen en trekken. Wij geven normale voorbeelden van een correcte aanpak en jij walst daar domweg overheen.

Het lijkt idd wel of jij je verheven voelt boven de rest. Rij jezelf ook weleens wedstrijden?

Vind het trouwens fijn te lezen dat meerdere juryleden het begrip "aanpakken in de ring " wel begrijpen en waarderen.

:j Zulke jury's héb je ook wat aan. Vaak zijn dat ook jury's die je effe bij zich roepen en met tips komen.. :j Ze mogen mij echt zeggen van "als je nu dit of dit eens probeert in het vervolg" ... :j Graag zelfs! Ben het verder geheel met je eens. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:46

Ik heb het wel eens gedaan, zowel met pony als met paard. Paard vindt achterwaarts erg moeilijk en gaat bij halthouden vaak zelf aan nadenken en of omhoog, of weer voorwaarts of zelf al achteruit. Thuis had ik dit eruit, hij ging nog niet helemaal goed achterwaarts, (niet altijd diagonaal) maar goed, hij wachtte en deed het op hulp. Komen we op wedstrijd aan, in de proef. Ga halthouden om te groeten, hij schiet in zijn achteruit, op zij en vervolgens omhoog.

Heb hem weer recht gezet en stil gezet en gewacht tot hij normaal stil kon staan. Daarna kon hij die proef en de 2e proef wel weer wachten.

Dit was trouwens niet echt 'aanpakken' maar gewoon even iets duidelijk maken. Jury vond het netjes opgelost :j

Hij schrikt ook vaak van juryhokjes, dan schiet hij in zijn achteruit. Krijg ook vaak complimenten hoe ik dat oplos, want ik blijf zachtjes been geven en als die te lang door blijft gaan krijgt die een schop(je), zodra hij erlangs is wordt hij beloond, en dan kijkt hij de rest van de proef niet meer.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:22

Volgens mij heb ik niets raars gezegd en ook niemand aangevallen. Blijkbaar mag je je visie niet geven. Sommige reacties slaan werkelijk nergens op, of in hetgeen ik heb vermeld zit toch een grotere kern van waarheid.....

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:39

MIsschien als je haar 1 keer goed aanpakt , ookal krijg je een paar punten aftrek ofzo , luistert ze in het vervolgen een beetje beter ?!

Al had ik ook gehoord dat iemand z'n paard een aardige tik gaf met de zweep omdat ze achteruit ging en haar met een elke mogelijkheden vooruit kreeg , een boete had kunnen krijgen :o Dus ook niet TE hard aanpakken :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:46

carmab; tussen aaaaaal die ruiters zal er beslist een hoop onkunde zijn. :+ Niet moeilijk om dan een kern van waarheid in je bericht te hebben als je het zo vaag houdt.

MWM: same here :j Blijf vrijwel altijd rustig op't paard maar als ze recht overeind komt benk gewoon effe niet zo lief, zo gauw ze het weer goed doet prijs ik haar de hemel in maar ik kan ook inkomen als het nodig is. :) Maar niet uit woede of frustratie. Als ik gefrustreerd raak stap ik af en probeer ik het de dag er op nog een keer. :) Maar er zijn blijkbaar jury's die liever hebben dat je 'm bezig laat tot ie een keer achterover klapt. :D

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:29

Ik herken jou probleem wel. Ik heb namelijk mijn paard 1 keer op de plaats gezet in de proef, door een extra volte te rijden en een keer flink de benen eraan dat ze door moest buigen. (dus niet met geweld,schoppen of slaan) Ze wilde namelijk niet afwenden. Daarna heeft ze nooit meer wat uitgeprobeerd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:51

Chaos schreef:
Jury's hebben liever dat ze je een keer een 2 of een 3 moeten geven omdat je je paard aanpakt. Dan dat je door blijft rijden en alleen maar 5jes scoort! ;)

Ik lees hier in het topic dat het oefenen met ringen en jury's voor de dressuursport ook goed zou zijn. Maar die hebben we toch al? Oefenwedstrijden? Groentjes of HC starten?

Evenals voor het springen, Groentjes, HC en oefenwedstrijden.

Ik zeg: Aanpakken die handel! :7

Ik heb ooit eens op concours te horen gehad van een jury dat ik mijn pony mishandelde. :') De jury die bij de ring naast de mijne had gezeten kwam naar me toe om te zeggen dat ik het juist wél goed had opgelost. Het is nogal afhankelijk van de jury hoe er op gereageerd wordt dus.

Mijn situatie in het kort: L2 wedstrijd, en volledig afgezette dressuurring. Goede pony, maar een enorme zeiksnor. Op de hoefslag een plek met alleen maar zand, zonder gras. Pony kei-hard in de stop, kei-hard de andere kant uit, maar niet over het zand. Dus toen zei mijn moeder, geef hem eens een lel, dan had ie maar geen pony moeten worden. Ik hem een giga klap verkocht en hij liep als een zonnetje toen de proef begon. :D

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:01

Mijn pony doet bij het inrijden het ook super!
Maar als die dan uiteindelijk in de ring moet dan gaat die vervelend doen.
Soms ligt het er ook aan of ik te lang heb ingereden.
Dus als ik dressuur rijd dan rij ik niet zolang in.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:03

Mijn bijrijdster had van t weekend op haar protocol staan: 'goed dat je even hebt aangepakt bij het halthouden'.
Paard houdt niet van stil staan, blijft stapjes vooruit doen, dus even duidelijk op de rem gezet. Werd dus deze keer wel gewaardeerd.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:07

Ik had mijn 1e 2 wedstrijden ook last van dat mijn paard door mijn hulpen heen liep en daardoor tot protest kwam.

Ik heb simpel een wedstrijdstop van 2 maanden genomen.
getraint, getraint en nog meer getraint en uiteindelijk de situatie opzoeken die je in je proeven ook tegenkomt en daar weer op trainen. :j

Nu loopt mijn paard eigenlijk nooit meer door hulpen heen op concour en mocht hij het doen negeer ik het gewoon en beloon ik de dingetjes die hij goed doet om hem te motiveren (door hulpen heen lopen was bij hem een de-motivatie van 'm)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:14

Soms weten paarden het heel goed dat je in de proef niks "kan" doen omdat het een wedstrijd is. Mijn paard deed dat ook. Ik vind dat je dan je paard best eenmalig mag corrigeren als het vaker is voorgekomen (niet bij de eerste wedstrijd natuurlijk). Dat corrigeren moet dan wel eerlijk gebeuren, dus niet schoppen/slaan/trekken ed. Onder een eerlijke correctie versta ik dat je hem een duidelijke hulp geeft met je zweep of inderdaad duidelijker stelling vraagt.
En het is ook niet de bedoeling dat je de hele proef door blijft tikken met de been of zweep.

Ik heb een pony gehad die erg lui was in de proef, ondanks maar kort losrijden (meestal 15 minuten). Toen we zijn overgestapt naar rijden met sporen ging het heel erg goed.

Er zijn paarden die je gewoon uittesten en weten dat je toch niks zult doen hieraan. Een paard na een proef corrigeren heeft totaal geen zin want dan weet het dier niet meer wat er gebeurt is en waarom hij wordt gecorrigeert.

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:23

Zo ontzichbaar mogelijk, want je krijgt er echt punten aftrek voor :(

Suc6

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:11

biancaa123 schreef:
Zo ontzichbaar mogelijk, want je krijgt er echt punten aftrek voor :(

Suc6

Natuurlijk krijg je er minder punten voor! Want het paard is op dat moment niet gehoorzaam, dus niet aan de hulpen. En dat behoort die wel te zijn in de proef.
De vraag is dus of je dit dan wel of niet doet tijdens de proef en dan die mindere punten voor lief neemt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:44

Ik heb het voordeel dat ik straks thuis start, dus geen vreemd terein voor mn paard en voor mij ook niet want mn voordeur zit aan de binnen bak :+ ik hoop dat hij op die manier ook niet een heel groot verschil in mijn rijden zal merken.. alles wat hij ooit eng vond is niet eng want dat staat er nu al zolang..

Als ik ergens anders ga starten en hij doet niet wat hem verteld word dan zal ik hem best een keer een tik geven en een keer mijn spoortje gebruiken is ie helemaal van de pot gerukt!