Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:15

Prijsuitreiking heb ik nog nooit met hem gereden :D Maar als hij schrikt dan gaat hij stil staan en beetje stom achteruit. Ik zou hooguit mams er zonder touwtje naast zetten om hem gerust te stellen. :j (Hoewel ik dat weer eng zou vinden, want stel je voor dat er iets met mams gebeurd door één van die flippende beesten := )

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:20

Ayasha schreef:
Ik moet eigenlijk ook wel zeggen dat ik bij ons meer springruiters aan een touwtje zie dan dressuurruiters :D Maar dat kan ook per regio afhankelijk zijn natuurlijk.

Lithya: een keer goed, twee keer? prima, 3 keer? zou ie nu gewoon niet aan't opletten zijn? en na de 5de keer zegk er wel een keer wat van. Ben de eerste om sorry te zeggen of gewoon te lachen en te knikken bij wijze van "geen probleem" maar als ik op de rem kan blijven gaan dan houd het ook een keer op. En als ik effe controle kwijt ben en ik schiet voor iemand in roep ik vaak in het voorbij gaan "Sorrrryyyyyy!!!" :') en weet je wat? Ik hoor, als het eenmalig is, ook altjid een "kan gebeuren!" of "geen probleem!" terug :') (dus als ruiters steeds snibbig reageren denk ik dat je toch eens naar jezelf moet kijken ipv naar alle andere. :)

Volgens mij lees je niet helemaal wat er staat, want ik ga juist op de stukken rijden waar zo weinig mogelijk rijden wanneer het mogelijk is. En daarnaast vind ik het zelf ook heel vervelend als ik iemand stoor en zal ook de laatste zijn zich niet te verontschuldigen. Maar als het terrein wat kleiner is rij je dichter op elkaar. Het kan dan zijn dat jij wel voor de eerste keer langs iemand schiet maar het bij die persoon al vaker is gebeurd omdat het vaak dezelfden zijn die overal langs jakkeren c.q geen rekening met een ander houden. Dan bij jij als 3e, 4, of 5e ruiter wel de sigaar en krijg je een sneer. Daar baal ik wel eens van. Het gebeurd hier in de omgeving regelmatig dat jij net een rechte lijn rijdt en er knalt er 1 in galop langs sleurt het paard op de volte en knalt langs je. Ja sorry maar dat heeft echt met opletten te maken.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:23

MyWishMax schreef:
Ik word ook vastgehouden op vreemd terrein. Paard heeft singel/zadeldwang en op vreemd terrein zijn de 1e paar seconden na het opstappen een risico. Dus dan loopt mams ernaast zodat hij weer vertrouwen krijgt en dan kan ik gaan rijden.

En mijn paard krijgt toch echt veel te zien en vind weinig eng, alleen het opstappen en opzadelen op vreemd terrein.

Is toch juist veilig om hem dan even vast te houden!
Iedereen moet doen waar hij of zij zich veilig bij voelt, dan heb je ook minder kans op ongelukken.
Even mee lopen, prima toch? Even aan de longe prima toch?

Beter als eraf vallen paard los door het land waar vervolgens nog meer paarden aan de kletter gaan.

Of zelfs los lopen waar ook kleine kindertjes aan het los rijden zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:24

Dan zeg jij daar toch ook wat van? Desnoods maak je er een grapje van dat het niet al te zwaar over komt op de andere persoon. Sommige ruiters zijn zo nerveus op wedstrijd dat ze dat gewoon niet beseffen. Als iemand de spanning dan effe breekt dan maak je het voor jezelf en alle andere meteen aangenamer. ;)
Dat mensen niets meer fatsoenlijk kunnen brengen ligt niet aan dressuurruiters maar aan mensen in het algemeen. ;) Niet aan mee doen en zelf wel netjes even opmerken dat je het zou appreciëren dat ze uitkijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:25

Maar de vergelijking tussen mensen die hier, met alle respect, het over een paard hebben wat in de B start of paarden op het hoogste niveau die erg heet zijn én waar men waarschijnlijk ook liever geen risico op blessures loopt, gaat toch niet op? Waarom zou iemand tijdens een prijsuitreiking niet aan een touwtje mogen? Maakt dat de geleverde prestatie minder?

vencedor

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:56

vind het irritanter dat mensen aan een touwtje rondlopen in de losrijbaan die vaak al niet zo erg groot is :)..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:57

randie schreef:
vind het irritanter dat mensen aan een touwtje rondlopen in de losrijbaan die vaak al niet zo erg groot is :)..

DAT kan ik me geheel voorstellen. :j Vind dat ook gevaarlijk voor de begeleider eigenlijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:58

Als het paard dan besloot om te gaan stieren is het nog veel gevaarlijker :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:00

Maar daar mogen ze sowieso wat aan doen, ook an die mensen die het nodig vinden om IN de bak tegen de bakrand te gaan staan terwijl er rondom de bak IMO meer dan plek genoeg is. :+ Dus als ze daar nu eens gewoon een algemene regel op maken (geen voetvolk in de losrijpiste?)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:01

oeh ja dat zou een goede zijn. mijn laatste wedstrijd was ook zo drama losrijveld. Echt een mierenhoop met hier en daar een paar verdwaalde mensjes die paarden stonden te kijken..Dan nog ergens een paard aan een touwtje en een die werd gelongeerd..Dan ben je meer bezig met ontwijken dan wat anders.

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:17

Ik werd bij mn eerste wedstrijden ook aan een touwtje gehouden....
Om te voorkomen dat mijn pony onderweg ergens anders heen liep om lekker te grazen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:18

chevax schreef:
Maar de vergelijking tussen mensen die hier, met alle respect, het over een paard hebben wat in de B start of paarden op het hoogste niveau die erg heet zijn én waar men waarschijnlijk ook liever geen risico op blessures loopt, gaat toch niet op? Waarom zou iemand tijdens een prijsuitreiking niet aan een touwtje mogen? Maakt dat de geleverde prestatie minder?

Nee en ja. er wordt steeds gezegd dat dressuur de basis is van de paardensport, maar als je hulp nodig hebt om dat je geen controle hebt.... is de basis dan wel goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:20

Miss_Ty schreef:
Ik werd bij mn eerste wedstrijden ook aan een touwtje gehouden....
Om te voorkomen dat mijn pony onderweg ergens anders heen liep om lekker te grazen.

:D :D Sorry, ik lach je niet uit maar ik kan het me zo voorstellen dat zo'n knol gewoon droogweg gaat grazen terwijl jij daar heel gespannen zit om je eerste wedstrijd.. :)) zo van "ja jonges doe maar op allemaal ik ga grazen!" :')

Lithya: hoe kan je basis krijgen als je het nooit kan oefenen met begeleiding omdat "men" vind dat dat niet kan? Dat het thuis in orde is betekent niet dat het op wedstrijd ook lukt. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:24

randie schreef:
oeh ja dat zou een goede zijn. mijn laatste wedstrijd was ook zo drama losrijveld. Echt een mierenhoop met hier en daar een paar verdwaalde mensjes die paarden stonden te kijken..Dan nog ergens een paard aan een touwtje en een die werd gelongeerd..Dan ben je meer bezig met ontwijken dan wat anders.

Dan vinden jullie mij helemaal vervelend. Door die singel/zadeldwang longeer ik eerst 5 minuutjes (okee, niet in de losrijdbak, maar in een paddock/longeerbak) Vervolgens neem ik hem aan zijn hengstenketting mee naar de bak tot hij ontspant, dan klim ik erop, loopt mams enkele rondjes mee en ga ik losrijden.

Vind ik een stuk veiliger dan dat ik erop klim en hij vervolgens mij eraf gooit en door de bak blijft rodeoen omdat hij dan geen oog heeft voor anderen :)

Maar misschien ligt het anders omdat mijne niet bang is voor de omgeving, daar rijd ik wel alleen langs, of achter ander paard aan

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:24

Ayasha schreef:
Lithya: hoe kan je basis krijgen als je het nooit kan oefenen met begeleiding omdat "men" vind dat dat niet kan? Dat het thuis in orde is betekent niet dat het op wedstrijd ook lukt. ;)

Als je thuis alles uit de weg gaat, kom je jezelf op concours tegen. Als het thuis muisstil moet zijn, geen rare dingen in en om de bak c.q land, is het dus thuis al niet voor elkaar en dan zeker niet op concours.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:26

waarom rij je dan niet een paar rondjes in het trailer gebied? Vaak kun je hem bij de trailers ook wel ergens
longeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:29

Ik zeg toch dat ik nooit in de losrijdbak longeer? :?

En tussen de trailers vind ik dat véél te gevaarlijk. Mocht hij namelijk gek gaan doen, dan let hij nergens meer op. Laat mij dan maar vervelend zijn met mijn moeder die en een paar rondjes naast loopt, waar niemand last van heeft. Ze loopt namelijk naast me en geen 2 meter opzij.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:30

randie schreef:
waarom rij je dan niet een paar rondjes in het trailer gebied? Vaak kun je hem bij de trailers ook wel ergens
longeren.

Dat zat ik me ook net af te vragen. Vind de mensen die met de paarden rondstappen vaak ook maar gevaarlijk er lopen. Nu is het voor jou misschien wel veiliger, maar voor je moeder toch echt niet.

Als hij anders niet gek doet, waarom zou hij dat opeens wel tussen de trailers doen?
Laatst bijgewerkt door Lithya op 20-08-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:31

Ayasha schreef:
Misschien ligt dat aan jezelf want ik heb daar nooit last van en ik kom toch bijna wekelijks op dressuurwedstrijden. Maar ik weet wel dat ik het verfoei om met springruiters los te rijden. :) Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels. :) en ja, als je de 5e keer voor me in schiet zonder zelfs maar je kop te draaien zal ik ook eens sarcastisch reageren met "joh, als ik in de weg rijd moet je het maar zeggen"

haha, moet wel zeggen dat ik het herken. Niet uit eigen ervaring, maar wel bij het kijken naar springwedstrijden en dus het losrijterrein. Dan rijden ze een ander toch behoorlijk vaak in de weg, voornamelijk afsnijden. :(:)
Maar volgens mij is het verder onderling wel heel vriendelijk. Moet zeggen dat ik de meeste dresuurwedstrijden ook gezellig vind :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:32

Lithya schreef:
randie schreef:
longeren.

Dat zat ik me ook net af te vragen. Vind de mensen die met de paarden rondstappen vaak ook maar gevaarlijk er lopen. Nu is het voor jou misschien wel veiliger, maar voor je moeder toch echt niet.

Hoezo niet? Met haar ernaast doet hij niet gek namelijk. En als hij gespannen voelt blijven we stilstaan tot hij ontspant. :) Niemand kan haar ook overrijden, dan moeten ze tegen mij aanrijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:35

Lithya schreef:
randie schreef:
longeren.

Als hij anders niet gek doet, waarom zou hij dat opeens wel tussen de trailers doen?

Longeren tussen de trailers als je ook een afgesloten longeerbak in kan? Vind ik erg dom :j En voorkomen blijft beter dan genezen. Ik rijd ook alleen wedstrijden op zand, dus tussen de trailers gaat bij ons niet, want dat is 9 van de 10 keer asvalt.

Het is inderdaad alweer 2 jaar geleden dat ik er voor het laatst afgestuiterd ben op wedstrijd. Weet je waarom het nu goed gaat? Omdat hij het riedeltje kent, hij weet wat er gaat komen, dus schiet hij vele malen minder in de stress. We zijn alles ook langzaam aan het afbouwen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:42

verzorg een 17 jarige ruin die hoogin de dressuur heeft gelopen maar waar je geen fatsoenlijke buitenrit mee kunt rijden..
wat doe je dan fout vraag ik me af.
volgesn mij gaan die eigenaren zo voor de training dat ze zich daar geen zorgen over maken.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:42

Ik heb op wedstrijd vrijwel nooit iemand naast me aangezien mijn paard nou wel gewend is. Eerder liep mijn vader er wel eens naast als we bijvoorbeeld op club waren en dan van de auto naar de rijbaan liepen. Omdat het paard dan een soort steun heeft aan mijn vader hij loopt er ook bij dus het zal wel goed wezen. (zo'n idee) als mijn vader er niet naast liep in het begin vond hij het nog veel spannender. Zelf vind ik het niet zo prettig als er een naast loopt voor als hij wel weg schrikt dus nu doen we dat niet meer.(Op uitzonderingen na )

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:43

Maar hoe doe je dat thuis? Loopt er dan ook iemand mee MWM?
Laatst bijgewerkt door Lithya op 20-08-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:44

MyWishMax schreef:
Dan vinden jullie mij helemaal vervelend. [knip]Vervolgens neem ik hem aan zijn hengstenketting mee naar de bak tot hij ontspant, dan klim ik erop, loopt mams enkele rondjes mee en ga ik losrijden.

Vind ik een stuk veiliger dan dat ik erop klim en hij vervolgens mij eraf gooit en door de bak blijft rodeoen omdat hij dan geen oog heeft voor anderen :)

Maar misschien ligt het anders omdat mijne niet bang is voor de omgeving, daar rijd ik wel alleen langs, of achter ander paard aan

Ja dat vind ik idd vervelend ja. Maar zoals je al aangeeft is een flippend paard nog vervelender :D
Ik vind het het prettigst als iedereen al op het paard de losrijbak in komt en na "deur vrij" binnenkomt en gaat rijden. :o
Als die van mij fris is, geef ik dat in de bak aan, dan kunnen andere hier rekening mee houden.(misschien net iets meer op hun paard letten voor het geval hij mee wil gaan als die van mij gaat) Dan voel je dat langzaam wegvloeien en roep ik weer dat hij "normaal" is, haha.