Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:11

en als je paard makkelijk z-oefeningen kan lopen, en je traint daar ook voor, maar je rijdt geen wedstrijden??

wat is het dan??

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:16

Ook een sportpaard; dat paard zou dan zo de sport in kunnen toch?

Een recreatiepaard, is een paard dat zonder wedstrijdambitie's gereden word.
Dit kan zijn omdat het paard gewoon niet weggelegt is voor sportpaard, dit kan omdat de ruiter niet de hoge sport in wilt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:38

Je noemt een recreatiepaard een paard waarvan de eigenaar niet de hoge sport in wil of een paard dat dat niet aankan. Maar als een paard thuis wel op z niveau oefeningen kan, maar geen wedstrijden rijdt, dan is het dus wel een sportpaard? Lijkt me dat dat ook gewoon een recreatiepaard is toch :) Want de eigenaar heeft blijkbaar geen behoefte aan wedstrijden.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:46

Als ik nu een sportpaard koop, maar er zelf geen hoge wedstrijden mee wil gaan rijden maakt het dat sportpaard toch niet gelijk een recreatiepaard?
Het blijft een sportpaard, alleen rijd ik er recreatie mee.

Er zit veel verschil tussen wat het paard is en kan en wat je met het paard doet.

Om maar even duidelijker te zijn, want ik zie dat het misschien een beetje onduidelijk over komt; een recreatiepaard, is een paard dat NOG NIET hoger is dan kennismakingsklassen en onderlinge wedstrijden. Een paard waarmee je lekker mee kan rijden maar niet op SPORTniveau.

Is het paard wel hoger in de sport, word het al gauw een sportpaard genoemt.

En wat je dan als ruiter met het paard doet, dus alleen buitenritten maken terwijl het paard Z kan lopen: Maakt jou een recreatieruiter, maar het paard niet gelijk een recreatiepaard.
Dat is en blijft gewoon een sportpaard aangezien hij ook met een sportruiter de sport in kan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:54

superwoman schreef:
nadjajump schreef:
ik denk dat elk paard wel een recreatiepaard is eigelijk! 't ligt eraan wat je ermee wil doen.
maar het ultieme recreatiepaard kan vanalles wat, maar hoeft van mij echt niet tot L niveau wedstrijden te lopen!
mijn oude pony was ook echt een recreatiepony (goed aan de hulpen, goed om buiten te rijden en spelletjes mee te doen en kon toch ook wel wat springen), kan ermee lezen en schrijven maar echt geen wedstrijden lopen!

Waarom niet?

Misschien omdat haar pony het niet leuk vind om serieus te gaan dressuren?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:10

Mister01 schreef:
en als je paard makkelijk z-oefeningen kan lopen, en je traint daar ook voor, maar je rijdt geen wedstrijden??

wat is het dan??

Dan is het een recreatiepaard. Je rijdt immers geen wedstrijden, je rijdt puur recreatief.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:16

recreatief =/= niet sportief natuurlijk

ik squash ook, maar geen wedstrijden, dat maakt mijn inspanning om te gaan squashen niet minder sportief hooguit niet competatief

[editje]
Laatst bijgewerkt door Qimm op 21-08-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:17

Dat vind ik dan weer niet Fitzroy, dan ben je een recreatieruiter met een sportpaard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:19

En zo zie je maar weer dat iedereen er anders over denkt ;)
Imo is het dan echt een recreatiepaard, al loopt ie thuis passage en piaffe.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:26

op het moment dat je je eerste wedstrijd start verandert het paard ineens in een wedstrijdpaard dus... ?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:29

Iedereen denkt er inderdaad anders over.
Maar nog een vraag: Als je hem of haar dan zou verkopen ( Dat paard dat Z loopt maar waar JIJ geen wedstrijden mee rijd. ), zou je hem of haar dan als recreatiepaard aanbieden of toch als sportpaard?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:58

ik vind hem zelf een sport paard.
dat ik geen wedstrijden met hem rij heeft met verschillende dingen te maken.

ohh we hebben 1x een oefenwedstrijdje gereden, 2x 2e geworden.

sowieso wil ik dat mijn paard eerst thuis de sterren van de hemel loopt voordat we uberhaupt aan wedstrijden gaan denken.

enne hij loopt western, maar kan om de pas wisselen enz.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:00

Een recreatiepaard moet absoluut geen gebreken hebben, zoals beengebreken of ziektes.
Anders zou je 'm ook niet kunnen gebruiken voor buitenritten e.d. Mijn paard is ook een recreatiepaard, maar zeker geen grasmaaier die toevallig ook nog een zadel op haar rug kan hebben.

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:03

een dressuur spring paard !
of een dressuur paard die ook op het terein loop
en en en, een veezijdig paard dus in mijn ogen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:26

Zipporah schreef:
Iedereen denkt er inderdaad anders over.
Maar nog een vraag: Als je hem of haar dan zou verkopen ( Dat paard dat Z loopt maar waar JIJ geen wedstrijden mee rijd. ), zou je hem of haar dan als recreatiepaard aanbieden of toch als sportpaard?

Dat paard loopt dus geen Z en is dus niet geklasseerd. We kunnen allemaal wel zeggen dat we GP of Z-niveau rijden maar zolang het dier nog nooit op wedstrijd is geweest blijft het gewoon een recreatiepaard omdat het over geen enkele klassering beschikt.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:27

beantsje schreef:
Dus: is een recreatiepaard een (rij-)paard dat te slecht is voor de sport? Of zou een recreatiepaard altijd goed genoeg moeten zijn om in de basis (laten we zeggen minimaal L-niveau) succesvol te kunnen uitkomen?

Ten eerste: Ieder gezond paard kan een Z proefje lopen. Ongezond ook trouwens :o ( zag ik vandaag weer op wedstrijd)

Dus wat is een recreatiepaard: Mijn inziens een paard die functioneel beweegt en zeer goed karakter heeft en net wat meer van de wereld heeft gezien. Vaak zijn recreanten niet superhandig, dus het paard moet heel braaf zijn, maar ook al het nodige gezien.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:30

alison_belle schreef:
imo is een sportpaard een eenzaam dier. Vele mogen de wei niet op anders krijgen ze een krasje.
Ze worden met stang gereden en sporen en op de wei is uit den boze.
Veel en zwaar serieus oefenen, en zeker niets geks doen onder de man.
Sportpaard word nog wel eens (niet door iedereen gelukkig) gezien als ding.
Doet hij het goed dan issie braaf en anders issie geen knuffel waard.

)

Uhmm das wel heel generaliserend: hier lopen ze gewoon op concours, staan de hele dag in de wei en worden 2 keer per week minimaal op de hei of in het bos gereden ( of gecrosst :D :D )

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:35

Mijn paard is voor mij een recreatiepaard. Nix moet, alles mag :p Ze is nog maar 4 en zadel is er nog maar een paar keer op geweest, ik ook al even :p Ben al massas met haar buiten gaan wandelen aan de hand (jeuj verkeersmak) en het is zeker geen afgedankt ziek beestje dat niet goed genoeg was voor de sport! Sprongetje kan ze, al een paar keer over een beekje gesprongen, kheb haar ook al andere kunstjes geleerd:p Ik amuseer mij er gewoon mee xD

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:46

Moeni11 schreef:
Vaak zijn recreanten niet superhandig,

uh wat?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:51

Ik vind dat ook een erg rare opmerking van Moeni11.
Waar maak je dat op uit?
Er zijn genoeg goede recreatieruiters hoor.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:51

Qimm schreef:
Moeni11 schreef:

uh wat?

ik ben anders wel heel lomp :') Maar wilt niet zeggen dat ik niets van dat paard kan leren, of zij van mij:p

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:52

Qimm schreef:
Moeni11 schreef:

uh wat?

ik ben anders wel heel lomp :') Maar wilt niet zeggen dat ik niets van dat paard kan leren, of zij van mij:p
EDIT: Ik ben wel een echte doe-het-zelver. (Krijg wel hulp van mensen met paard opleiden, maar no way dat ik ze ergens heen stuur en zeg 'maak ze maar zadelmak enzo')

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:53

Oops, quote gedaan ipv wijzig T_T

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:02

Qimm schreef:
Moeni11 schreef:

uh wat?

Niet superhandig, dus geen wereldruiters met veel ervaring met jonge paarden, moeilijke paarden enz.

Het woord vaak wordt gebruikt omdat er altijd uitzonderingen op de regel zijn en aangezien er in algemeenheid gesproken/gediscusseerd wordt is het misschien handig dat je je niet gelijk persoonlijk aangevallen voelt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:06

Ik denk dat de groep ervaren recreatieruiters groter is dan je mogelijk denkt... (en dan bedoel ik vooral de groep recreatieruiters met een eigen/verzorg/bijrijpaard)
Ik voel me gelukkig niet heel gauw aangevallen, maar ik vond het een opmerkelijke uitspraak...