sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:42

Margje schreef:
CasanovaLY schreef:
ik ben het met je eens :) een recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb :)

Los van de discussie wanneer een pony een recreatiepony is en wanneer een sportpony vind ik dit nogal een rare opmerking. Was je minder gek geweest op je pony als hij bijvoorbeeld goedkoper was geweest (of minder goed, ik weet niet wat jouw pony onderscheid van een recreatiepony)? Ik rijd puur recreatief op mijn pony, ze is qua bouw en aanleg ook geen echte sportpony (hoewel ze niet goedkoop was, door afstamming en 'raskwaliteit'), maar ik moet er niet aan denken dat er iets mee gebeurt, daarvoor ben ik veel te gek op haar en dus ben ik zeker wel zuinig op haar. Ik wil wel dat ze paard (pony :+ ) kan zijn, dus loopt ze lekker buiten in de modder, maar als ze Z2 had gelopen was dat niet anders geweest. Ik zou met niet één paard/pony 'gekke dingen' (als in: waarbij ik denk dat het risico op blessures vrij groot is) doen, of ze nou duur of goedkoop of mooi of lelijk zijn. Net zoals dat ik vind dat elk paard paard moet kunnen zijn, ook ál brengt dat natuurlijk een bepaald (volgens mij erg klein, zeker bij dagelijkse weidegang) risico met zich mee. Je paard hoeft er niet het slachtoffer van te zijn dat hij 'bijzonder' is.
(Ik snap wel dat dit in uitzonderlijke gevallen, bij de Totilassen en andere extreem dure paarden die bovendien van eigenaren zijn wat moeilijker ligt, maar volgens mij geldt dat maar voor heel weinig mensen in dit topic.)

Zo bedoelde ik mijn opmerking helemaal niet.... ik ben zoiezo nooit van het springen geweest aan gezien je daar sneller blessures van krijgt dan als ie op de wei staat (maar dat is mijn mening) en ik hield van mijn pony net zoveel als ik van Casanova houd en ik doe eigenlijk nooit gekke dingen, want gekke dingen doen vind ik eng en dan heb ik het over zonder zadel springen enzo (het is niet gek maar ik noem dat gekke dingen) Mijn pony die ik nu heb onderscheid van reacreatie omdat hij M1 bij de paarden heeft gelopen en ook een sportpony is en de bouw ervan heeft.... hij vind het leuk om te werken en niet leuk om lang in de wei te staan zeker niet met de hitte en de dazen... het is alleen dat ik een stukje voorzichtiger ben met Casanova dan dat ik met Belle was (tot dat ik met haar ook wedstrijden ging rijden) en wat is er mis mee als ik met een paard een stukje voorzichtiger ben dan met een ander pony/paard???

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:46

Jeanneee_ schreef:
Hij heeft wel altijd peesbeschermers om, ben als de dood voor peesblessures. Hij staat elke dag zo'n 6 à 7 uur buiten denk ik.

Misschien een beetje flauw van me, maar met peesbeschermers voorkom je (helaas) geen peesblessures hoor!

Verder sluit ik me (opnieuw) aan bij Sven002. Paarden kunnen geen topprestaties leveren wanneer ze geestelijk en lichamelijk ongezond zijn!
We willen allemaal zo natuurlijk mogelijk omgaan met ons paard. "Een paard hoort 24/7 buiten omdat dat in de natuur ook zo is". Tja, dan zou je je paard ook niet moeten berijden of zelfs maar een halster om moeten doen - dat gebeurt namelijk ook niet in de natuur!!
Nogmaals: je merkt snel genoeg of je paard gezond is en lekker in zijn vel zit of niet!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:47

Margje schreef:
CasanovaLY schreef:
ik ben het met je eens :) een recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb :)

Los van de discussie wanneer een pony een recreatiepony is en wanneer een sportpony vind ik dit nogal een rare opmerking. Was je minder gek geweest op je pony als hij bijvoorbeeld goedkoper was geweest (of minder goed, ik weet niet wat jouw pony onderscheid van een recreatiepony)? Ik rijd puur recreatief op mijn pony, ze is qua bouw en aanleg ook geen echte sportpony (hoewel ze niet goedkoop was, door afstamming en 'raskwaliteit'), maar ik moet er niet aan denken dat er iets mee gebeurt, daarvoor ben ik veel te gek op haar en dus ben ik zeker wel zuinig op haar. Ik wil wel dat ze paard (pony :+ ) kan zijn, dus loopt ze lekker buiten in de modder, maar als ze Z2 had gelopen was dat niet anders geweest. Ik zou met niet één paard/pony 'gekke dingen' (als in: waarbij ik denk dat het risico op blessures vrij groot is) doen, of ze nou duur of goedkoop of mooi of lelijk zijn. Net zoals dat ik vind dat elk paard paard moet kunnen zijn, ook ál brengt dat natuurlijk een bepaald (volgens mij erg klein, zeker bij dagelijkse weidegang) risico met zich mee. Je paard hoeft er niet het slachtoffer van te zijn dat hij 'bijzonder' is.
(Ik snap wel dat dit in uitzonderlijke gevallen, bij de Totilassen en andere extreem dure paarden die bovendien van eigenaren zijn wat moeilijker ligt, maar volgens mij geldt dat maar voor heel weinig mensen in dit topic.)

Idd de waarde van het paard zou niks te maken moeten hebben met hoe voorzichtig je ermee bent.
Ik weet touwens niet of de discussie zich richt op 24/7 buiten maar dat hoeft van mij dan weer niet. Als het dier maar niet een uurtje of 2-3 per dag buiten komt, daar heb ik mijn reactie op gebaseerd.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:47

Mijn springpaard presteerd 100x beter als ze overdag op de weide kan.
Ze is ook duidelijk 100x zo gelukkig dan als ze in stal moet staan en maar even buiten zou mogen.
In de winter staat ze binnen en wordt ze elke dag gewerkt (rijden, longeren, ...) En als het weer het toelaat, kan ze 2 uurtjes op de weide of binnenbak. Dan is ze duidelijk gefrustreerd en presteerd ze minder goed.
Het zal wel van paard tot paard afhangen. Maar als de mijne 's morgens op de weide kan, en 's avonds terug op stal komt voelt ze zich echt top, dat merk en zie je gewoon aan haar.
Dus een sportpaard binnenhouden? Not for me!

Tallie1979

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:51

Duur paard, geen duur paard.. Sportpaard, geen sportpaard..

Paard hoort op de wei.. En als je zo bang bent dat je paard blesseert op de wei: Koop dan geen paard.. Paard hoort op de wei, hoort contact te hebben met soortgenoten etc..

Daarnaast, als je dure sportpaard een blessure krijgt, dan is er toch ook altijd nog zoiets als een verzekering? Denk dat menig sportpaard tot op de tandjes verzekerd is ten opzichte van de HTK poown waar iemand alleen maar buitenritjes mee maakt..

Omdat er een paar extra nullen aan een paard vastkleven verspeelt het beest zijn rechten op een paardwaardig bestaan.. Gut wat zielig..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:53

Alle paarden horen buiten, het zijn geen barbiepop paarden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:54

Sven002 schreef:
Ik zal waarschijnlijk wel een boe vrouw zijn... }:0 :+

Ik heb een andere definitie van sportpaarden dan een aantal bokkers.
Ik wil niemand beledegen maar er zijn mensen die reageren dat hun paard naar 24/7 nog lekker vlot voor het werk is en dan vervolgens B/L/M dressuren.
Sorry dat is voor mij geen sportpaard, maar een recreatiepaard!

De paarden die in mijn ogen sportpaarden zijn worden veelal gehouden door mensen die bedrijfsmatig met de sport bezig zijn. Soms willen deze ruiters ook een andere 'omgangsregel' met een paard. Maar door sponsors, andere eigenaren worden zij ook onder druk gezet om te presteren. Ze willen het risico van blessures zo klein mogelijk maken en vermijden daarom de risicovolle dingen zoals weidegang en helemaal in groepsverband.
Dat wil niet zeggen dat er niet aan het welzijn van deze dieren wordt gedacht. Een sportpaard staat écht niet 23/7 in zijn stal. Ze komen in de molen, evt paddock, grazen aan de hand, longe etc.

Over het wel of niet fris zijn wil ik verder niet op ingaan.

IK ben het deels met je eens.

Maar ik vind daarbij wel dat ook een sportpaard lekker op het land mag staan met vriendjes.

Inprinciepe zijn sportpaarden ook maar gewoon paarden en als ze vanaf het begin af aan al elke dag een paar uur buiten staan met vriendjes is er niks aan de hand.
Het is natuurlijk wel logisch dat de meeste paarden die nu vrijwel de hele dag op stal staan en dan op het land gooit.. Ja dan heb je grotere kans dat ie zich verstapt oid doordat ie natuurlijk lekker uit z'n plaat gaat uit omdat ie dan lekker kan doen waar hij zin in hebt..

Met aan de hand grazen bijv. lijkt het mij niet dat je paard dan mag lekker bokken/steigeren/rennen...
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 19-08-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:55

Tallie1979 schreef:
Duur paard, geen duur paard.. Sportpaard, geen sportpaard..

Paard hoort op de wei.. En als je zo bang bent dat je paard blesseert op de wei: Koop dan geen paard.. Paard hoort op de wei, hoort contact te hebben met soortgenoten etc..

Daarnaast, als je dure sportpaard een blessure krijgt, dan is er toch ook altijd nog zoiets als een verzekering? Denk dat menig sportpaard tot op de tandjes verzekerd is ten opzichte van de HTK poown waar iemand alleen maar buitenritjes mee maakt..

Omdat er een paar extra nullen aan een paard vastkleven verspeelt het beest zijn rechten op een paardwaardig bestaan.. Gut wat zielig..

Ooo dus als een paard maar 1 uur op de wei kan en voor de rest nog andere bewegingsmogelijkheden heeft is het dan slecht??? Ik ben altijd bang dat een paard/pony een blessure krijgt of het nou een recreatiepaard of sportpaard is... dat is toch menselijk dat je daar bang voor bent???

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:57

Mijn mening is dat als je je paard niet op de weide wilt gooien omdat je "sportpaard" er sloom van wordt, je jezelf eens ernstig moet afvragen of het wel zo'n goed/gezond sportpaard is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:01

CasanovaLY schreef:
Ooo dus als een paard maar 1 uur op de wei kan en voor de rest nog andere bewegingsmogelijkheden heeft is het dan slecht??? Ik ben altijd bang dat een paard/pony een blessure krijgt of het nou een recreatiepaard of sportpaard is... dat is toch menselijk dat je daar bang voor bent???

Draai het eens om.. Is 1 uur voldoende? En dat je bang bent voor blessures: Blijf jij ook altijd binnen omdat je bang bent onder een bus te lopen? :P Exact hetzelfde verhaal.. :+

Zou jij het fijn vinden om 20 uur in je bed te MOETEN liggen, 1 uur buiten te mogen ( vaak in isolement -> ivm blessures ) en de overige 3 uur ( in het meest gunstige geval ) zeer intensief te moeten werken of vastgehouden worden terwijl je graag je eigen ding wilt doen..?

Dat noemen ze in mensentaal een gevangenis..

Of vind jij het fijn om 8 uur te slapen, lekker naar buiten te gaan en tussendoor nog een paar uurtjes te werken? En daarnaast ook heel de dag met je vrienden op te trekken.. Rennen wanneer jij het leuk vind etc?

Ik zou het wel weten ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:02

Elise_Diva schreef:
Mijn mening is dat als je je paard niet op de weide wilt gooien omdat je "sportpaard" er sloom van wordt, je jezelf eens ernstig moet afvragen of het wel zo'n goed/gezond sportpaard is.

vind ik ook.
mijn paard is mischien niet niet echt een sportpaard,
maar als hij de hele dag buiten staat en ik rijd hem savond een uurtje is hij de laatse 5 minuten ook niet sloom.
ik heb wel eens crosslessen gehad van 2 tot 3 uur en zelft toen was hij niet sloom,
hij vind springen leuker dan dressuur maar als ik 1.5uur dressuur rijd is hij nog net zo fit als voor het rijden.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:03

CasanovaLY schreef:

Mijn keuze zou het zeker niet zijn. Ik ga niet zeggen dat het slecht is, maar ik zou mijn pony's nooit op een stal houden waar ze maar 1 uur in de wei komen. Dan zou ik op zoek gaan naar een andere stalling. Als die van mij in de wei staan rennen ze nauwelijks, ze wandelen een beetje rond. Voor de beweging doet dat dus niet eens zoveel, wel om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. In de wei kunnen ze hun ei kwijt, in de stapmolen niet. Bovendien, als je bang bent voor blessures (tuurlijk is dat logisch, ik wil het ook voorkomen, maar ga het welzijn van mijn paard daar niet aan opofferen) kun je hem beter óf helemaal niet in de wei zetten óf de hele dag, maar niet ene uurtje. Juist in dat uurtje gaan ze gek doen, terwijl die van mij nu nooit rennen als ze in de wei komen. Na een dag binnen doen ze dat wel.
Niet naar buiten 'kunnen' vind ik trouwens ook een breed begrip. Ik snap wel dat niet iedereen de luxepositie van eigen weiland heeft, maar die van mij blijven 's winters echt niet op stal hoor. Ik zet wel een kleiner stukje van de wei (kleigrond, dus dat lijdt er echt wel onder) af, mogen ze dat stuk lopen. Ik vind mijn pony's belangrijker dan mijn wei! Ik begrijp dat dat op een pensionstalling e.d. lastiger wordt hoor...

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:06

Alle paarden horen op de wei en zo lang mogelijk buiten te zijn op een dag

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:09

ik vind dat het puur egoisme is van de mens om van je (sport)paard te verlangen dat hij/zij het uurtje dat hij/zij uit de stal mag, en dan wel onder het zadel moet lopen, aan de longeerlijn, of in de stapmolen jou ook nog moet gehoorzamen...

Ik weet dan wel dat het hier gaat om enkele uurtjes op de wei en dat bovenstaande dus niet helemaal van toepassing is.
maar dan nog, wat zijn 2uurtjes.
Hoe zou jij je als mens voelen als we je 21 uur per dag op de wc opsluiten met een glaasje water een bakje muesli.
Vervolgens mag je 2uurtjes los door je huis lopen en een ander uurtje op de dag mag je wel eruit, maar alleen als je alle bevelen van iemand anders opvolgt.

Mijn (sport)paard staat al haar hele leven overdag hele dagen op de wei.
Net zoals mijn vorige (recreatie)paard en pony!
Ze is niet loom en juist energiek en ze is in al die tijd dat ik haar heb nog geen één keer geblesseerd geweest.
Ze is ijzersterk en staat ook ijzerloos en is een echte allrounder, ze dressuurt,springt,rijd buiten en liefste gaan we nog crossen en dat alles met simpele beenbeschermers van eskadorn.

Ik ben van mening dat t voor groot deel aan jezelf ligt hoe je paard is en je dit zelfs kunt vergelijken met de opvoeding van kinderen..
OP momenten dat je constant aan panieken bent of ze geblesseerd raken, dan zijn t ook echte brokkenpiloten.
Bijv. altijd bescherming om, maar enkele uurtjes op de wei,als ze beginne te rennen direct eraf, niet met anderen-altijd alleen voor t geval ze eens ruzie maken.
Zelfde idee als je je kind altijd mar uit de modder en vd grond houd omdat je bang bent dat ze ziek worden als ze eens een grasspriet eten.
Deze kinderen, en dus ook die paarden, zijn echte wezens die altijd wel iets hebben omdat ze niets hebben kunnen opbouwen,geen fatsoenlijk immuunsysteen,geen hardheid in hun lijf.

Ik zeg niet dat je niet voorzichtig met je paard moet zijn. juist wel! Ik ben juist heel voorzichtig met die van mij. Als er wat aankomt dan zou mn wereld instorten.
Maar met mate..in mijn achterhoofd zit altijd de zin: het is en blijft een paard.

't mooiste van de hele wedstrijddag is als we thuiskomen, mijn mooie merrie de wei oploopt en zich heerlijk begint te rollen.
Puur paard, mooiste om te zien!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:11

Citaat:
Verder sluit ik me (opnieuw) aan bij Sven002. Paarden kunnen geen topprestaties leveren wanneer ze geestelijk en lichamelijk ongezond zijn! We willen allemaal zo natuurlijk mogelijk omgaan met ons paard. "Een paard hoort 24/7 buiten omdat dat in de natuur ook zo is". Tja, dan zou je je paard ook niet moeten berijden of zelfs maar een halster om moeten doen - dat gebeurt namelijk ook niet in de natuur!! Nogmaals: je merkt snel genoeg of je paard gezond is en lekker in zijn vel zit of niet!!

Hier ben ik het helemaal mee eens, kijk goed naar je paard en dan merk je vanzelf wat goed is voor dat paard. Niet ieder mens is hetzelfde en zo ook niet elk paard. geef je paard wat hij/zij nodig heeft en wat jij hem kan bieden.

Ook al staat niet ieder paard 24/7 op de wei en zijn er genoeg die superprestaties leveren dag in dag uit en dan zouden ze niet vrolijk en blij zijn omdat ze misschien minder als 24 uur per dag op de wei staan?? Een paard wat geen lol heeft in hetgene wat hij doet kun je niet dwingen, echt niet!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:12

CasanovaLY, blessure's loop je echt niet alleen in de wei op hoor, de meeste komen door (verkeerde)training en zefls in de stal kunnen ze een blessure oplopen..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:14

Citaat:
Ook al staat niet ieder paard 24/7 op de wei en zijn er genoeg die superprestaties leveren dag in dag uit en dan zouden ze niet vrolijk en blij zijn omdat ze misschien minder als 24 uur per dag op de wei staan?? Een paard wat geen lol heeft in hetgene wat hij doet kun je niet dwingen, echt niet!!!

ben ik het mee eens, maar het gaat mij ook niet om het 24/7 op de wei, maar het 24,23/7 op stal, ofja dit topic dan.
mij kun je niet wijsmaken dat een paard gelukkig wordt van zolang op stal staan, evenals een paard dat misschien niet 24/7 op de wei wil staan.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:18

Margje schreef:
CasanovaLY schreef:

Mijn keuze zou het zeker niet zijn. Ik ga niet zeggen dat het slecht is, maar ik zou mijn pony's nooit op een stal houden waar ze maar 1 uur in de wei komen. Dan zou ik op zoek gaan naar een andere stalling. Als die van mij in de wei staan rennen ze nauwelijks, ze wandelen een beetje rond. Voor de beweging doet dat dus niet eens zoveel, wel om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. In de wei kunnen ze hun ei kwijt, in de stapmolen niet. Bovendien, als je bang bent voor blessures (tuurlijk is dat logisch, ik wil het ook voorkomen, maar ga het welzijn van mijn paard daar niet aan opofferen) kun je hem beter óf helemaal niet in de wei zetten óf de hele dag, maar niet ene uurtje. Juist in dat uurtje gaan ze gek doen, terwijl die van mij nu nooit rennen als ze in de wei komen. Na een dag binnen doen ze dat wel.
Niet naar buiten 'kunnen' vind ik trouwens ook een breed begrip. Ik snap wel dat niet iedereen de luxepositie van eigen weiland heeft, maar die van mij blijven 's winters echt niet op stal hoor. Ik zet wel een kleiner stukje van de wei (kleigrond, dus dat lijdt er echt wel onder) af, mogen ze dat stuk lopen. Ik vind mijn pony's belangrijker dan mijn wei! Ik begrijp dat dat op een pensionstalling e.d. lastiger wordt hoor...

wij hebben geen stapmolen dus en qua andere bewegingsmogelijkheden bedoel ik de paddock, het rijden en het in de wei en dan nog met hem tutten enzo... en als je bang bent voor blessures betekend toch niet dat ie niet naar buiten kan?? ik vind het erger dat ie niet naar buiten kan dan dat ie maar een uur naar buiten gaat... en zoals ik al vaker zei mijn pony doe je hem er geen plezier mee om hem lang buiten te zetten... en qua sociale contacten?? die kunnen ze niet alleen maar in de wei krijgen hoor.. en bij ons in de stal kunnen ze met hun hoofd naar buiten en kunnen ze over de wei kijken en de buitenbak en ik sta op een Dressuurstal en daar hebben ze weinig wei en als je daar je paard stalt is het je eigen keuze want het is geen stal om even je paard neer te pleuren (zulke mensen zijn er ook) en dan vervolgens niet meer naar om te kijken omdat ie toch wel beweging krijgt als ie in de wei staat... en mijn New Forest kan niet tegen de dazen, de hitte en het gras word ie alleen maar te dik van en dat is ook niet gezond en ook in de winter op de pensionstal kan je ze alleen buiten zetten als het weer het toelaat maar dat betekent niet dat het slecht is voor je pony... heel veel sportpaarden zijn zo opgegroeid en opgevoed als schoothondjes dus die kunnen nergens tegen (niet allemaal hoor) dus een paard wat zo opgevoed is doe je geen plezier om heel lang op de wei te zetten er zijn namelijk ook paarden die op de wei staan maar saai vinden... maar dit is allemaal MIJN mening en als je het er niet mee eens bent maakt het me niet uit want ik wéét dat ik goed voor mijn pony zorgt en dat het niet slecht voor hém is dat hij maar 1 uur per dag op de wei staat gaat en voor de rest nog gereden word, in de paddock gaat enz. enz.

@ Illusion dat weet ik maar ik zei dat ze eerder blessures krijgen van springen dan van in de wei staan dat stond in m'n andere post
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

Ik ben degene die zei dat mijn paard beter te rijden is als hij niet
vooraf in de wei is geweest.
Laat ik voorop stellen dat ik ook vind dat paarden zoveel mogelijk
de wei op moeten maar je heb gewoon paarden die zich helemaal
vol eten.
Mijn paard heeft na een paar uur weide gang een ontiegelijke
opgezette buik.
Neem maar van mij aan dat het niet lekker soepel loopt,traag en
weinig buiging(wat logies is met zo'n dikke buik)
Wat ik doe is zoveel mogelijk s'morgens rijden en daarna pas de wei in tot 's'avonds 21:00.
Mocht dat niet mogelijk zijn dan gaat hij toch echt s'middags de paddock in,en dan mag hij daar een paar uur uitbuiken.
Maar wat ik ook in het andere topic zei,dit is per paard verschillend.
Mijn vorige paard kon ik elk moment uit de wei halen en gaan
rijden,die was altijd even voorwaarts.Maar mijn vorige paard stopte ook wel eens met grazen als hij genoeg had.
Dan stond hij lekker te dromen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:22

ik weet niet of je paard thuis staat, maar je kan het gras al 'n heel eind laten kaalvreten(door bijv. schapen) voordat je je paard erop zet(voorbeeld) dat scheelt 'n hele hoop ;) hebben wij ook gedaan, nu kan ik mijn paardje gewoon 24/7 op de wei laten staan zonder dat hij zich dik eet.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:25

Tallie1979 schreef:
CasanovaLY schreef:

Draai het eens om.. Is 1 uur voldoende? En dat je bang bent voor blessures: Blijf jij ook altijd binnen omdat je bang bent onder een bus te lopen? :P Exact hetzelfde verhaal.. :+

Zou jij het fijn vinden om 20 uur in je bed te MOETEN liggen, 1 uur buiten te mogen ( vaak in isolement -> ivm blessures ) en de overige 3 uur ( in het meest gunstige geval ) zeer intensief te moeten werken of vastgehouden worden terwijl je graag je eigen ding wilt doen..?

Dat noemen ze in mensentaal een gevangenis..

Of vind jij het fijn om 8 uur te slapen, lekker naar buiten te gaan en tussendoor nog een paar uurtjes te werken? En daarnaast ook heel de dag met je vrienden op te trekken.. Rennen wanneer jij het leuk vind etc?

Ik zou het wel weten ;)

Nou zeg je het alsof ik mijn paard expres op sluit... ik wil niet veel zeggen maar ik weet hoe mijn pony is en ik weet ook dat hij niet heel de dag op de wei zou willen staan aangezien hij zich dan alleen maar loopt te vervelen... ieder paard/pony is anders en dat is bij mijn pony namelijk wel zo en mijn pony kan niet meer dan 1 uur de wei op want daar is geen plek voor en ik rijd Dressuur en daarom zit ik op een Dressuurstal dan kan je me gaan wijs maken dat ik slecht met mijn pony om ga maar zover ik weet heeft hij het na zijn zin anders had hij wel dingen uitgevroten om weg te komen want hij is ondeugend, speels en heel slim omdat hij nog maar 5 is... en nogmaals mijn pony gaat niet alleen de wei op, hij gaat ook in de paddock enzo....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:28

Ik heb nergens gezegd dat je slecht bent voor je paard? :?

Quote? :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:29

niet heel de dag is iets anders als '' 1 uurtje''
1 uurtje, dat zijn 23 uurtjes niet ;)
dat er geen plek/tijd voor is kan je pony niks aan doen, verder heeft 't dressuur/dressuurstal weinig te maken met dit verhaal maargoed..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:30

Illusion schreef:
ik weet niet of je paard thuis staat, maar je kan het gras al 'n heel eind laten kaalvreten(door bijv. schapen) voordat je je paard erop zet(voorbeeld) dat scheelt 'n hele hoop ;) hebben wij ook gedaan, nu kan ik mijn paardje gewoon 24/7 op de wei laten staan zonder dat hij zich dik eet.

Ja hij staat bij me thuis en staat inderdaad op heel kort gras.
Maar nog blijft die buik opgezet,volgens mij kan hij gewoon niet tegen
het gras :?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:31

Bij ons komen sommige op de weide, puur omdat er een paar tussen zitten die gewoon gek worden op de wei.
Meestal staan ze er 2 uur per dag in en komen er daarna weer nieuwe in.
Er hebben er ook 2 s'nachts buiten gestaan, omdat het overdag gewoon te warm was en met de dazen.

Nu staat er niks op, ja 2 shetjes...