Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:22

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:
Huh? Hoe bedoel je die laatste zin?

Meeste paarden vanaf Z nivo kunnen geen normale overgang van galop naar draf meer. Ze gaan allemaal meteen stappen.

Oh, serieus? Wat slecht.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:23

Mel, Het FNRS rijden had ik ook al 2x geopperd naar Sparkling toe :))

caro29

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:09

Ze mogen de proeven voor de A/B pony's ook wel zwaarder maken want wat je over het algemeen nu ziet rijden zijn net bixie waardig.

Ook het 3 maanden hetzelfde mag er van mij direct weer uit. Zo saai.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:45

San:zo slecht is dat niet hoor.Die paarden maken zich snel kort in het lijf en om naar de draf te gaan moeten ze langer worden.
Dat is dus nog niet zo makkelijk vergeleken met een jong paard.
Ik oefen me rot,hij zit er in de PSG weer in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:48

Lees hier veel reacties van mensen die zeggen dat de B en L1 proeven wel zwaarder mogen worden omdat ze nu te simpel zijn, maar ik denk dat veel mensen zich hierin vergissen! Ga maar eens een middagje kijken op concours, hoeveel ruiters rijden een nette B-proef en voor hoeveel mensen is het nu eigenlijk al moeilijk genoeg en zijn ze blij als ze rond het winstpunt rijden? Het moet wel leuk zijn ook om op wedstrijd te gaan, en ken ruiters waarbij de top echt op L1/L2 ligt, hoe hard ze ook trainen, ga je dit plezier dan van ze afnemen?

M2 proeven in de 20x60 baan, wat is dan nog het grote verschil met het Z, behalve het hoedje en de s&t? ;)

En kwartpirouettes in het Z2, zal een stuk lastiger worden! Nu kan je met een correct gereden paard nog erg leuk scoren in het Z2, maar voor pirouettes wordt ook wel meer aanleg van het paard gevraagd al.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:54

M in 20*60 vind ik echt niet nodig.
Voor de Z2 zou je misschien de wissels 2x kunnen laten tellen of de laatste onderdelen. Er zijn veel die amper een wissel springen.

Het niveau is in de B/L is over het algemeen niet best..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:21

ambre schreef:
San:zo slecht is dat niet hoor.Die paarden maken zich snel kort in het lijf en om naar de draf te gaan moeten ze langer worden.
Dat is dus nog niet zo makkelijk vergeleken met een jong paard.
Ik oefen me rot,hij zit er in de PSG weer in!

Ik neem aan dat je als Z-ruiter gewoon de basis blijft trainen. Dus ja, ik vind het gek dat een Z-paard geen fatsoenlijke overgang van galop naar draf kan maken :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:19

Ga dan maar eens PSG kijken.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:21

Ik zeg wat ik vind, dat de basis belangrijk is en dat ik vind dat ook een Z of hoger- paard een goede galop draf overgang moet kunnen maken.

En nu vraag ik mij dan dus ook af, waarom ik PSG moet gaan kijken? Om bevestigd te zien dat die paarden inderdaad die overgang niet kunnen maken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:27

Dan kun je zien dat het echt een moeilijke overgang is.
En ik ben het met je eens dat je die overgang moet kunnen beheersen,maar het is wel heel makkelijk gezegd zo van achter de computer.
Van mij mag de overgang ook zeker meer in de proeven terug komen zodat mensen die meer blijven trainen,hij zit nu maar 1x in een Z2 proef.
Enne:Z is basis.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:28

Haike, Ik ben het met je eens dat het niveau in de B/L1 niet al te best is (met uitzonderingen nagelaten). Ik persoonlijk vraag mij af hoe dat komt?
Ik ben van mening dat over het algemeen het plafond van het paard (veel) hoger ligt dan het plafond van de gemiddelde ruiter. Wiens taak is het om dit bij te schaven?
Ik zie sommige mensen op CC dat ik bij mezelf afvraag waarom die mensen dat doen en met welke verwachting! Natuurlijk willen ook de minder begaafde ruiters/combinaties ook in competitieverband starten, maar zijn sommige ruiters niet beter af bij de FNRS proeven?
Ik zie sommigen in de B een krappe 160 halen, terwijl dat soort combinaties niet misstaan in bijvoorbeeld de F9/F10 en daar wel hun PP halen?

Het verhaal is toch iets langer geworden dan verwacht :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:30

ambre schreef:
Dan kun je zien dat het echt een moeilijke overgang is.
En ik ben het met je eens dat je die overgang moet kunnen beheersen,maar het is wel heel makkelijk gezegd zo van achter de computer.
Van mij mag de overgang ook zeker meer in de proeven terug komen zodat mensen die meer blijven trainen,hij zit nu maar 1x in een Z2 proef.
Enne:Z is basis.

Ik zie niet in wat er moeilijk aan is :) Mijn Z paarden hebben er nooit moeite mee gehad, de paarden van mijn instructrice en vrienden ook niet. Maar misschien denk ik er inderdaad te licht over.

En ik weet dat Z basis is, maar toch anders dan de B-basis.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:33

ambre schreef:
Sjaantje:ik wordt in het Z vaak genoeg door subtop jury's gejureerd en die zijn in mijn ogen milder dan andere jury's.Krijg dan vaker een 8 of 9 dan vd basisjuryleden.Krijg je ze in het ZZL,zijn ze ineens heel streng!
Mensen zouden dus zelf eens wat kritischer moeten zijn.

Daar was ik inderdaad al bang voor, dat is ook mijn ervaring :D
Maar zou dat niet anders zijn als zij een speciale toelatingstest zouden moeten jureren? Dat zij als het ware testen of een combinatie er klaar voor is?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:42

_Pien_ schreef:
zo nieuwe proeven, zou wel leuk zijn.

Ben het eens met hier boven dat ook de basis oefeningen in ere gehouden moeten worden. je ziet maar al te vaak dat als de paarden 1x m2 en hoger zijn ze bijna niet meer normaal een overgang kunne rijden vanuit de galop naar draf. Ze zijn vaak zo terug gereden dat ze alleen maar gaan stappen of zelf halthouden.
Dit idem met halthouden zonder achterwaarts. Of gewoon een rechte lijn over de a-c lijn in bijv. de L proeven. Hier willen de paarden vaak al automatisch gaan wijken.

Ik vraag me af waar jij dat ziet? Ik geloof niet dat je dan nog winst rijdt eigenlijk. De combinaties die punten rijden hebben over het algemeen hun paarden voor elkaar en echt niet zo geknutseld dat ze automatisch gaan stappen. Als je je paard goed traint let ie op jou denk ik dan.

M2 in een 20x60 ring vind ik niet nodig, vind zowiezo niet dat t M2 zoveel gedraai is, best fijne proeven om te rijden. Voor organiserende verenigingen zou het waarschijnlijk ook niet ideaal zijn, een 20x60 ring met hekjes is veel meer werk dan een bordjes neerzetten :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:47

Ik vind dat als je eenmaal ZZL hebt gestart en je rijd 56% dat je je dan even thuis achter je oren moet gaan krabben en niet gewoon als een wezeloos door starten.
Lijkt mij toelatingsexamen genoeg!
Maar ze kunnen ook pas een wp toe kennen als je bv voor de wissels voldoendes rijdt.
Ken nu zat mensen die nog geen wissel in 1 x kunnen springen en dan toch winst rijden!

San:dan zijn jullie misschien beter bezig dan die anderen die er wel moeite mee hebben!

Jessica:ik zie zat mensen punten rijden die ze echt niet voor elkaar hebben!
Ik vind die M2 proeven vreselijk,met al die korte stukjes stap,draf,weer stap en dan galop.
Onmogelijk om een beetje in het ritme te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:53

Dan moeten die anderen die er wel moeite mee hebben, zichzelf misschien eens achter de oren krabben over het wáárom ze er moeite mee hebben?

Dit is in feite hetzelfde als wat jij zegt over de 56% rijden in het ZZL. Als je al niet eens een eenvoudige galop - draf overgang kan maken, wat doe je dan in het Z of hoger?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:54

Zoals ik al zeg:die is niet zo eenvoudig...

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:55

Ambre: Waar in de PSG zit die overgang naar draf dan? Ik heb in de PSG in ieder geval nooit een galop-draf overgang gemaakt..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:56

Ambre, Is hij niet eenvoudig of kennen onze paarden ons zo goed dat ze weten wat standaard de bedoeling is en dus al nadenken voor het baasje?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:58

Mootje schreef:
Ambre, Is hij niet eenvoudig of kennen onze paarden ons zo goed dat ze weten wat standaard de bedoeling is en dus al nadenken voor het baasje?

Ik denk dat dit het geval is inderdaad.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:58

Is het inter 1 dan?Dan heb ik ze door elkaar gehaald ...

Ik heb gewoon de ervaring dat paarden snel teveel door gaan verzamelen en dan moeilijker lengte willen pakken
voor de draf.Ook omdat ze meedenken natuurlijk.
Neemt niet weg dat je de overgang dan maar meer moet oefenen,maar ik ervaar hem met sommige paarden echt als moeilijk.
Ga nu ff de proef opzoeken met de overgang galop-draf.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:59

Inter 1 inderdaad.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:01

Galop-draf zit volgens mij alleen in de Inter 1. Veel paarden vinden in de GP de draf-galop overgang ook moeilijk. Zou dit niet meer komen doordat ze zoveel nieuwe hulpen kennen die erg op elkaar lijken? Jong paard kent voornamelijk overgangen en zijwaarts en GP paard natuurlijk veel meer, waardoor sneller verwarring ontstaat. Ook doordat hulpen kleiner en subtieler worden, naarmate niveau hoger wordt, kan er best verwarring ontstaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:03

Tuurlijk is dat 1 vd redenen.Maar het ene paard doet het makkelijker dan de ander.
Met een jong dier is naar de draf 'vallen' makkelijk,een doorgereden paard haalt dat niet in zijn hoofd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:07

ambre schreef:
Tuurlijk is dat 1 vd redenen.Maar het ene paard doet het makkelijker dan de ander.
Met een jong dier is naar de draf 'vallen' makkelijk,een doorgereden paard haalt dat niet in zijn hoofd.

Afbeelding