Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:52

ik heb ook een keer een negen gehad voor verzorging,
we moesten daarom wel lachen, en zegen nog weleens het was die handdoek die iemand over zijn hals haalde om hem nog meer te laten glimmen, ik had zonder die negen ook een dikke winstpunt dus het rijden ging ook goed maar was wel leuk om dat een keer mee temaken, club leden die er ook waren zeiden toen wat moet je doen om een 9 tehebben. wij lachen poetsen met een handdoek :+

Snoevie

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:53

tuurlijk is het ook leuk,dat zal je mij nooit horen zeggen hoor,ik zou ook zeker wel trots zijn

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:53

Vorig jaar reed ik weer eens op mijn lievelings (manege)paard mee met de FNRS wedstrijd. De dag ervoor de hele dag bezig geweest met poetsen, wassen, vlechten (met naald en draad), bijknippen, hoefjes invetten, hoofdstel+zadel helemaal schoonmaken en invetten.
De dag daarna (dag van de wedstrijd) zag ze er echt heel mooi er uit, kreeg veel leuke reacties :D 1 meisje zei; goh ik kan me erzelf bijna in zien!
Nou super gaaf natuurlijk, was al helemaal blij voordat de wedstrijd überhaupt begonnen was. De proef zelf ging wel goed (was 1e geworden met 220 pnt, strenge jury maar dat vind ik juist fijn, lekker veel commentaar!)

Kijk ik helemaal onderaan bij verzorging paard en ja hoor.. staat weer standaard een 7.. Dan had ik net zo goed zoals al die anderen ff van te voren paar knotjes kunnen maken, zij hadden ook een 7..
Gelukkig vind ik het erg leuk om te doen, zo lekker tutten! Ik zou geen wedstrijd kunnen rijden voordat 'mijn' paardje er goed en verzorgd uit ziet ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:54

Snoevie schreef:
dat is dus wel zo!

want waarom geeft de ene jury iemand een 7,en de andere jury dezelfde persoon een 8.
het is nu eenmaal een jurysport en bij de beoordeling van verzorging komt toch ook smaak kijken.
want waarom is het een 6,7 of 8?
allemaal voldoendes

en haflingers mogen losse manen hebben ja,en ze heeft er toch ook geen onvoldoende voor gehad.
dan was het oneerlijk ja

Ja maar. je kan niet zeggen je moet je pony invlechten terwijl er in de reglementen staat dat zulke pony's losse manen mogen hebben en hetzelfde geld voor de rassen. Je kan toch iemand niet telkens lagere punten geven omdat die niet op een mooi ras rijdt 'volgens jouw' ? Het gaat om hoe het proefje gereden word. Of het nou op een arabier is die jij zo mooi vind of op een welsh die je heel lelijk vind..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:57

lees dan eens,ze mogen inderdaad losse manen.
en er is toch ook geen onvoldoende gegeven.

de jury vond het misschien onverzorgd,weet ik veel.
en het was pas oneerlijk als er een onvoldoende werd gegeven
ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben of niet,alleen hoe de vork in de steel zit

ik rij op een fjord met geknipte manenboog,die kan ik niet eens vlechten. wel laat ik haar voorpluk los,wel netjes uitgekamd natuurlijk

en Jeroenn,ik snap je frustratie ook wel hoor,dan ben je zo hard bezig om je pony mooi te maken,krijg je standaard een 7.

dat gebeurd bij de fnrs volgens mij vaker inderdaad hoor,want het is mij ook opgevallen.

en nu snap ik het ook wel,want als je extreem hoog gaat punten alleen op de verzorging,zou dat iemand net z'n PP kunnen bezorgen,terwijl de proef het misschien niet waard was.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:00

@ Snoevie; is ook zo, maar 1 puntje verschil is toch wel leuk ;)
Bijvoorveeld een 7 voor degene die het netjes hebben gedaan en een 8 die er toch net iets beter uit zagen :)
Heb overigens nog nooit een 9 gehaald.. is wel heel erg juryverschillend, ik ken iemand die heeft wel eens 256 punten gehaald :wow: stuk of 4x 9 er tussen.
Dat vind ik dan weer veel te overdreven.
Een jury moet wel streng zijn, niet te hoge punten geven (tenzij het echt verdiend is!) en vooral veel commentaar geven :P
Maargoed, back on topic :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:02

ik snap het ook echt wel hoor.
maar wat maakt dat iemand er net iets beter uitziet?dure spullen,een sjieker paard?

maar hoe krijg je een 9 voor de verzorging............ik zou nooit op een 9 rekenen,en gewoon mijn pony/paard keurig naar eigen inzicht verzorgen en zorgen dat je er zelf ook netjes uitziet.
en dan afwachten wat een jury het waard vind

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:22

Clubgenoot van mij rijdt met een Fries en heeft onlangs de eerste proef met de manen los gereden en de tweede met een hengstenvlecht gevlochten en inderdaad, de cijfers voor verzorgen waren gelijk!

Vroeger bij de pony's was ik de dag van tevoren druk in de weer met wassen, vlechten, leer poetsen en dergelijke, maar tegenwoordig doe ik de voeten wassen en één keer per paar weken de staart. Uiteraard vlecht ik wel altijd de manen (met naald en draad want dat vind ik persoonlijk mooier ;)). De cijfers voor verzorging zijn over het algemeen standaard een 7 of een 8 of je nou een uur werk hebt gehad of een halve dag...

En sommige "huis-tuin-en-keuken" middeltjes doen ook wonderen. Zo doe ik mijn paard altijd poetsen met een handdoek met spiritus en de staart spray ik in met cockpitspray (voor de auto) dan vlecht ik de staart in en die haal ik pas los als ik het paard uit de trailer haal.
Mijn laarzen krijg ik mooi door KIWI schoenpoets aan te steken en dan mijn laarzen te poetsen en daarna op te wrijven met een oude panty. :D

Zou me verbazen als iemand bij de paarden een 9 krijgt. Bij die kleine A en B pony's kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Succes met je poging om een 9 te scoren! Ik hoop dat het je een keer lukt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:24

dinniedepooh,maar dan scheelt het dus qua verzorging welke jury je hebt.
de ene maakt het niet uit of je met gevlochten manen rijdt,de ander hecht er wel waarde aan.

ik heb tijdens mijn schrijf carriere nog nooit een 9 genoteerd,altijd een 7 of 8 eigenlijk

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:27

Ja, das waar Snoevie, maar ik kan me niet voorstellen dat de eerste jury een 9 had gegeven als ze tijdens die proef de manen wél gevlochten had... maar inderdaad, je weet het nooit. ;)
Eigenlijk moet je de rest van je proef zo goed rijden dat je niet afhankelijk bent van het aantal punten voor de verzorging... :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:32

en dat bedoel ik nou :D

het moet om je manier van rijden gaan,de verzorging is uiteraard een leuk cijfer,maar dat is wel het enige cijfer waarvan ik vind dat je winstpunt er niet vanaf mag hangen

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:26

Snoevie schreef:
tuurlijk is het ook leuk,dat zal je mij nooit horen zeggen hoor,ik zou ook zeker wel trots zijn

het is ook geen aanval hoor maar wij hebben er best wel om moeten lachen .
en ik ben zonder die negen ook trots op mijn paardje.
:D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:38

tuurlijk :D ik ben ook evengoed trots!
(een 9 is wel leuk natuurlijk,ik heb m nog nooit gehad)

ik heb meestal een 7 of soms een 8 voor de verzorging,en ik heb tot nu toe maar 1 winstpunt hoor,maar die had ik ook gehad met een 6 voor de verzorging bv

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:41

Ik heb ook wel een paar keer een 9 gehad voor m'n verzorging. Bij m'n schimmel ook. Later zei m'n instructrice dat ze vroeger ook een schimmel had en dat ze hem zo mooi wit vond.
Heb toen voor een andere wedstrijd paard helemaal gewassen, zadel gepoetst, hoofdstel gepoetst en toen kreeg ik een 6 voor m'n verzorging :7
Heb toen gezworen nooit meer m'n zadel te poetsen voor een wedstrijd. Heb nu een bruin paard met 2 witte sokjes achter. Voor de wedstrijd gewoon alles gewassen en gevlochten kreeg toen ook een 9. heb het trouwens wel vaker dan een keer gehaald maar om nou te zeggen wat er zo bijzonder aan was? geen idee :o een 9 was nog van een jury die nooit zulke hoge punten geeft ook. Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe je een 10 kan halen.

Ik vlecht trouwens wel met touw, vind het makkelijker vlechten en ik vind het er mooi uit zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:43

ik geloof eigenlijk dat je nooit een 10 kan halen,dan zou alles echt perfect moeten zijn.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:46

Ja en dan komt de vraag: wat is perfectie? :S
Het is maar net waar de jury van houdt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:48

jep dat is ook weer waar!

ik heb het nog nooit gezien,maar ik zou het ook wel raar vinden.
dan heb je 5 pluspunten zegmaar!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:53

Ik ben ook wel benieuwd wanneer iets perfectie is. Volgens mij is perfectie op het moment zoals beschreven staat in de reglementen. Dus dat het paard correct is getoilleteerd is, correct ingevlochten en alles de kleur heeft zoals het zou moeten zijn. Of zie ik nu iets over het hoofd....

edit: je moet natuurlijk ook zelf netjes er uit zien. geen vlekken etc op je kleren en je haar netjes vast in een knot.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:45

Snoevie schreef:
en ik schrijf veel,maar heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand een onvoldoende voor verzorging kreeg.
ik zie echt bijna nooit een onverzorgd paard hier op wedstrijd.

Heeeeel lang geleden toen Urielle nog een Urielleke was :+ ben ik eens mee op wedstrijd geweest met de ponyclub (ik was zelf geen lid, reed ook nog geen wedstrijden) en toen kreeg iemand van die club een 4 op verzorging. Meiske had een rode strik in haar haren ipv een witte of een zwarte.
Dat vind ik zelfs als volwassene nog een belachelijk cijfer om voor verzorging weg te geven bij een ponyruiter (ik denk C-pony toen)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:00

wow dat is best streng zeg!

nee ik kan met eerlijkheid zeggen dat de mensen die hier op stal wedstrijd komen rijden,er gewoon keurig verzorgd uitzien.

keurig in voorgeschreven kleding,en met de dressuur draagt bijna iedereen zwart-wit of bruin-champagne/creme

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:16

Krijgen jullie ook commentaar als je paard wat dikker is? Ik bedoel niet moddervet maar mijn paard staat net weer in het gras en ja gaat dan iets groeien en krijg direct een 6 op mijn verzorging pony moet afvallen. Maar dit staat toch nergens in de regelementen (net ff doorgelezen) vind dat ze er een opmerking over mogen maken al kunnen mensen zich indenken dat het grasseizoen is begonnen en een koudbloed sneller groeit.
Ben wel benieuwd ook hoe ze dit in de jurycursus behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:20

Vind het eigenlijk niet raar dat ze er een lager cijfer omgeven als je paard dikker is. Er wordt verwacht dat je , je paard in wedstrijdconditie voorsteld. Niet alle juryleden geven dan lager cijfer hoor. Ik heb gestart tot 8 maand dracht en nooit commentaar of lager cijfer of gehad.

Ook start ik altijd met de manen los en daar ben ik ook nooit om benadeeld :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:24

Zeg ook niet dat alle juryleden dat doen ;) Maar mijne hoort niet slank en krijg hem nooit slank. Hij is nu gewoon volslank maar niet dik.... toen hij dat wel was kreeg ik weinig commentaar haha

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:24

Ik heb laatst een 9 gehaald voor m'n verzorging :+
maar dat is me ook 1x gelukt, haal normaal eigenlijk altijd een 8.

maar ben dan ook wel 2 uur bezig met wassen, en heb vreselijk me best gedaan op m'n bruine uitfit :')

Is dus niet alleen hoe mooi je je paard hebt ingevlochten,
ook naar je tuig, je kleding, conditie van je paard, glimmende vacht etc.

Edit: haalde hier een 9 mee http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... groter.jpg

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:25

Vriendin van mij heeft eens een 5 gekregen op verzorging met als commentaar; "Paard is te schraal". Dat was nog een jonge en heel grote merrie, dier vrat zich ongans maar werd niet echt dik. Glom als een spiegel, mooi in de bespiering maar kreeg gewoon geen "volle" buik.