Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:22

Rijerijerije schreef:
Nou ja, je zult toch gewoon je rondjes moeten rijden, ook op een slaand paard....Dat zou betekenen dat je eigenlijk helemaal niet op concours kunt met een "paard met onhebbelijkheden", of alleen hele kleine rustige concoursen. Dat lint hangt er toch niet voor niets? Dan zorg je als ruiter toch dat je nog eens extra afstand houdt van zo'n paard? Is toch geen grote moeite?

is dat zo gek dan??? Ik zou zeggen: waarom slaat dat beest? Is het wel opgevoed??? Dat lijkt mij dan namelijk een kwestie van eerst opvoeden, dan pas concours?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:29

Ik heb het in een ander topic al eens gezegd. Het is jouw verantwoording dat je paard slaat of bang is. Ik let dus niet op rode lintjes, omdat ik het idee heb dat het een vrijbrief wordt voor ruiters die meer ruimte willen. Ik heb ook een angsthaas, aan mij de schone taak om hier op het losrijterrein rekening mee te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:33

Fitzroy schreef:
Ik heb het in een ander topic al eens gezegd. Het is jouw verantwoording dat je paard slaat of bang is. Ik let dus niet op rode lintjes, omdat ik het idee heb dat het een vrijbrief wordt voor ruiters die meer ruimte willen. Ik heb ook een angsthaas, aan mij de schone taak om hier op het losrijterrein rekening mee te houden.

Ik vind dat nogal negatief gedacht en daar hou ik niet van.
Je kan best een beetje rekening houden met elkaar en als iemand meer ruimte wil op die manier dan mag hij dat van mij best hebben.Zoveel extra ruimte kost dat nu ook weer niet. Eerlijkheid duurt het langst O:)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:34

Onze pony is netjes opgevoed maar slaat soms wel wanneer ze haar te dicht naderen.
Hangt een rood lintje in.
Wanneer iemand me kan vertellen hoe je moet voorkomen dat de pony slaat ga ik daarmee aan de slag.
De pony is snel van slag,we rijden niet met zweep.
Er is tot nu toe ook nog nooit iets ergs gebeurd met wedstrijden,ze haalt ook niet erg uit maar ze doet het wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:35

Nou ja, je ziet het hier alweer. Betreffende paard slaat helemaal niet maar is bang. Zoek dan zelf de ruimte op. Dus zo vreemd is mijn gedachte niet.
Je zult mij sowieso nooit bovenop een ander paard zien omdat ik een angsthaas heb. Maar de betekenis van het rode lintje wordt zo nogal 'misbruikt'

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:35

Fitzroy schreef:

Een angsthaas is wat anders dan een paard die slaat. :D

Fitzroy

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:37

Maar dit paard slaat ook niet en is bang.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:37

Fitzroy schreef:
Nou ja, je ziet het hier alweer. Betreffende paard slaat helemaal niet maar is bang. Zoek dan zelf de ruimte op. Dus zo vreemd is mijn gedachte niet.
Je zult mij sowieso nooit bovenop een ander paard zien omdat ik een angsthaas heb. Maar de betekenis van het rode lintje wordt zo nogal 'misbruikt'

Nou, maar die angst kan wel veranderen in schoppen. Iets waar niemand wat aan heeft.
Als het goed gaat vertrouw ik erop dat zij het lintje er wel weer uit zal halen hoor. Ja, ruimte moet je idd opzoeken, maar dat doet iedereen als het goed is. Ik zoek het iig ook op :P

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:38

Dan hoeft hij geen strikje in zijn staart toch??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:40

Tja, zo kun je dat met alles wel zeggen. O, je komt te dicht op mijn paard, mogelijk wordt hij angstig en mogelijk gaat hij slaan. Ik ga er nog steeds vanuit dat niemand een ander bewust van de sokken gaat rijden.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:45

Natuurlijk houd je hier rekening mee.
Wat hier gezegd word over ruiters die het alleen zouden doen om meer ruimte te krijgen, ik kan het me niet voorstellen.
En al zou het zo zijn, so what. Zoveel ruimte kost het inderdaad niet en als die ruiters het rode lintje onterecht gebruiken om deze reden zou ik ze daarom alleen maar uit kunnen lachen want dat zegt ook iets over je rijkunsten lijkt me. Op het losrijterrein kan je precies de ruimte maken die je nodig hebt voor jezelf als je gewoon goed oplet en inschat. Dan zal vast iemand je wel eens voor de sokken rijden onbedoeld maar dat hoort er nou eenmaal bij. Ik kan me daar niet aan ergeren in ieder geval! :)

Iemand die ik ken reed ook met een paard met een rood lintje, dat was eigenlijk de eerste keren dat ik zo'n lintje zag... Dat paard zag ik wel eens tijdens het trainen en die reed ook wel eens bij me in de bak, nou bedankt! Als zij bij A reden op de grote volte ging ik het liefst op een minivoltetje bij C rijden want die was echt onvriendelijk :+ :') sindsdien ben ik me ook meer bewust van hoe erg het kan zijn met het slaan van andere paarden en ga ik het mooi niet riskeren om met mijn paard bij zo'n beest in de buurt te rijden!

En dan worden hier redenen genoemd om wel gewoon bij zo'n paard in de buurt te rijden als: dan moeten ze hun paard maar beter opvoeden en nog wel 100 andere redenen.. Het gaat er toch niet om welke reden erachter zit? Dat is het probleem van de ruiter die op zo'n betreffend paard zit. Daar ga je toch je eigen paard niet voor riskeren omdat je zelf te koppig bent om "het rode lintje" gewoon te accepteren en te respecteren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:52

ikenindi schreef:
Rijerijerije schreef:
Nou ja, je zult toch gewoon je rondjes moeten rijden, ook op een slaand paard....Dat zou betekenen dat je eigenlijk helemaal niet op concours kunt met een "paard met onhebbelijkheden", of alleen hele kleine rustige concoursen. Dat lint hangt er toch niet voor niets? Dan zorg je als ruiter toch dat je nog eens extra afstand houdt van zo'n paard? Is toch geen grote moeite?

is dat zo gek dan??? Ik zou zeggen: waarom slaat dat beest? Is het wel opgevoed??? Dat lijkt mij dan namelijk een kwestie van eerst opvoeden, dan pas concours?

Ik vind dat kort door de bocht. Als ik naar mijn pony kijk dan vind ik zeker niet dat ze niet goed is opgevoed. Ik krijg juist altijd complimentjes dat ze goed zijn opgevoed. Alleen vind ze haar ruimte belangrijk, dus als een paard te dicht bij komt dan kan ze trappen. Dat doet ze 9 van de 10 keer niet, maar om mensen te waarschuwen voor die ene keer is dat lintje.

Ik probeer haar overigens altijd goed aan het werk te zetten zodat ze geen tijd heeft om te bokken.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:53

kom ze hier helemaal niet tegen op concoursen overigens.
Maar vind dat dat wel eigen verantwoordelijkheid is.
Wanneer je met een grote groep rijd heb ik genoeg aan mijn eigen paard rustig te houden, maar slaan zal ze nooit doen. Als ik dan ook nog op een aantal met rood lintje moet gaan letten, want wat als ik te dicht bij kom, aah. Vind dat je sowieso bij niemand achterop moet rijden, niet te dicht passeren. Had er laatst wel met inrijden 1 bij zitten met afschuwelijk lange zweep die ze niet normaal kon vast houden ofzo, stak recht naar de buitenkant uit en daar hoor ik toch geen rekening mee te houden, maar blijkbaar wel want het was mijn paard die angstig werd van die zweep (terwijl zij niet angstig is van de zweep, niet trapperig oid want dan zou ik ook gewoon niet op concours gaan voordat het opgelost is!)
Zie ze dus nooit, maar zou er ook niet echt iets mee doen als ik ze wel zou zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:56

capopjekop schreef:
Ik vind dat kort door de bocht. Als ik naar mijn pony kijk dan vind ik zeker niet dat ze niet goed is opgevoed. Ik krijg juist altijd complimentjes dat ze goed zijn opgevoed. Alleen vind ze haar ruimte belangrijk, dus als een paard te dicht bij komt dan kan ze trappen. Dat doet ze 9 van de 10 keer niet, maar om mensen te waarschuwen voor die ene keer is dat lintje.

Ik probeer haar overigens altijd goed aan het werk te zetten zodat ze geen tijd heeft om te bokken.

ik vind het gek dat er rode lintjes nodig zijn om een paard zijn persoonlijke ruimte te laten behouden. dat zou je bij elk paard moeten doen. en een paard dat echt gevaarlijk is hoort imo niet thuis op een wedstrijd. sorry, dan ben ik maar kort door de bocht ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:08

Wanneer noem jij een paard echt gevaarlijk?

Daar zit denk ik een probleem. Ik werd in mijn wedstrijdperiode regelmatig afgesneden door andere mensen of ze gingen bumperkleven. Als mijn pony dan bokt dan snap ik dat best. Dus er zijn (iig hier in de omgeving) mensen die de persoonlijke ruimte niet respecteren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:09

Ja en wat is gevaarlijk??
Die van ons valt niet aan of zo.
Alleen wanneer ze te dicht op haar zitten dreigt ze.
Daarom een rood lint.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:52

Fitzroy schreef:

Juist en mijn oplossing zoek ik dus ook in het ruimte zoeken, maar daarom vraag ik mij nog altijd af, is een extra waarschuwing dan zo slecht... Nogmaals ik verlang helemaal niet extra ruimte, maar ben wel graag eerlijk tegen mijn omstanders, dan waarschuw ik ze liever door het rode lintje, dan dat ik het moet zeggen nadat het gebeurd is, en te horen krijg, ja had het dan eerder gezegd... Jij gaat wel gelijk van het slechtste van mij uit zeg....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:54

Fitzroy schreef:
Tja, zo kun je dat met alles wel zeggen. O, je komt te dicht op mijn paard, mogelijk wordt hij angstig en mogelijk gaat hij slaan. Ik ga er nog steeds vanuit dat niemand een ander bewust van de sokken gaat rijden.

Ik zeker niet bewust, maar als hij aan de ren gaat, is zo'n losrijdveld zo klein, dat ik dat dus liever voorkom... ookal zoek ik de ruimte op...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:54

__PSM__ schreef:
Fitzroy schreef:

Juist en mijn oplossing zoek ik dus ook in het ruimte zoeken, maar daarom vraag ik mij nog altijd af, is een extra waarschuwing dan zo slecht... Nogmaals ik verlang helemaal niet extra ruimte, maar ben wel graag eerlijk tegen mijn omstanders, dan waarschuw ik ze liever door het rode lintje, dan dat ik het moet zeggen nadat het gebeurd is, en te horen krijg, ja had het dan eerder gezegd... Jij gaat wel gelijk van het slechtste van mij uit zeg....

Wat Fitzroy volgens mij bedoeld, en waar ik het helemaal mee eens ben, is dat het gebruik van het rode lintje hier niet correct is omdat je paard niet slaat.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 03-05-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:55

Als je hem een lintje in zijn staart doet. Dan houd iedereen/veel mensen afstand van je (als het goed is.) Maar leert je paard daarvan? Of leert hij er meer van als je gewoon rondrijd en hem steeds geruststeld. Ik denk dat je paard er meer van leert als je het probeerd zonder, dan het uit laten blijven door anderen afstand te laten nemen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:56

Maar dat leren doe je toch niet op concours maar thuis of op de rijvereniging? Als ik wedstrijd heb, wil ik zo min mogelijk stress. Die situaties probeer ik thuis dan te oefenen en niet op een moment dat ik zelf gespannen ben voor een proefje.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:57

Toch met je paard het ook leren op concoursen.. Het zal dan eerst wel niet zo goed gaan, maar het zal wel verbeteren zodat je uiteindelijk ook zonder strikje rustig rond kunt rijden..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:58

GaitMonster, dit ehb ik nu 3 wedstrijden geprobeerd, wat elke keer resulteerd in een paard wat onspant in de proef ;) want dan is er niemand echt dicht bij...

Nou ja, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik doe, ik denk dat ik het eerst maar eens probeer in het rustig losrijden op de parkeerplaats ofzo, helpt dat nog niet, dan kan ik altijd nog het lintje erin hangen, wat een ander er ook van vind :P Aan de andere kant heb ik zoiets van, liever misschien eerst een paar keer een rood lintje op zijn kont en weer die ontspanning terug, dan kunnen hopelijk die paarden ook vanzelf weer dichterbij komen...

Capopjecop... Thuis doet hij toch normaal... Net speciaal de situatie nog weer opgezocht door een stalgenootje speciaal in de bak te vragen, die wilde namelijk in de andere bak gaan rijden...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:59

Als ik met vreemden rijd krijgt die van mij ook een rood lintje. Als ik met een of twee man samen rijd geef ik een waarschuwing.

Mijn paard is heel netjes opgevoed maar heeft naar vreemde paarden toe last van losse achterbenen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:02

capopjekop schreef:
Maar dat leren doe je toch niet op concours maar thuis of op de rijvereniging?

Niet iedereen staat op een pension of manege en ook niet iedereen rijdt mee in een groepsles.
In mijn geval zal mijn paard het dan ook op concours moeten leren. En eigenlijk gaat dat prima, ik zoek de ruimte op als dat kan en als de ruimte beperkt is dan zeg ik even tegen de andere ruiters dat hij wat bang is. Ze zullen wel eens minder blij met me zijn, maar door het te zeggen kweek je wel begrip. En de wedstrijden waarvan ik weet dat het krap is met losrijden laat ik voorlopig nog links liggen. :)