Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:40

Gewoon rijden :+

15carlijn15 ik snap je niet? wat bedoel je?

Ik zeg alleen dat mijn paard moeilijk is met opstappen en de eerste 2 meter wegstappen is oppassen,
daarna is hij het braafste jongetje van de klas ;-) NO PROBLEMOS...

Urielle

Re: Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:28

Aan de hand gaan stappen (eh.. stappen.. wat daar voor door moet gaan, als jullie nog kunnen stappen met je paard is dat niet de situatie waarbij ik het nodig vind om te longeren :o ) vind ik dus echt niks. Ten eerste omdat het heel paardeigen is om spanning in zijn vooruit eruit te krijgen, dus hoe meer je gaat zitten tegenhouden hoe meer je paard weer over de zeik gaat omdat hij die spanning niet kan ventileren. Dan dus nog beter erop en maar zien waar het schip strandt. Ten tweede omdat het ook nog eens gevaarlijk is voor jezelf als je er naast staat. Ten derde omdat het risico op onverwacht lostrekken wel heel groot is, zelfs met hoofdstel en longe eraan. Je ziet er op de grote concoursen regelmatig een los rondlopen en dat vind ik dus wel enorm storend en gevaarlijk. En in reactie op het 'snurken': dat doen ze aan de hand net zo goed, dus dat verschil snap ik niet.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:39

Wat je ook kan doen, is 3 paarden mee nemen, 1 als 'hulpje'
die al veel ervaring heft en rustig op de trailer blijft, als het andere paard moet rijden ;)

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:24

:+ gewoon rustig wat stappen...en daarna aan het werk

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:38

listiglistje schreef:
Gewoon rijden :+

15carlijn15 ik snap je niet? wat bedoel je?

Ik zeg alleen dat mijn paard moeilijk is met opstappen en de eerste 2 meter wegstappen is oppassen,
daarna is hij het braafste jongetje van de klas ;-) NO PROBLEMOS...

Ik kan met de mijne wel rondstappen ma zodra hij dan trg op een vreemnde plaats komt (de ring) dan is hij terug heel lollig :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:38

Heey hoe is je wedstrijd gegaan?? waren ze cool??

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:17

Als de mogelijkheid er is zou ik je paarden op het wedstrijdterrein longeren.
Dan kunnen ze meteen aan de omgeving wennen.
Als die mogelijkheid er niet is zou ik ze thuis longeren...

Om het ene paard rustig te houden als je met de ander bezig bent zou je misschien een hooinet op kunnen hangen, dan heeft hij/zij wat afleiding als je met het andere paard bezig bent.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:12

Ik ben gewoon meteen op mijn jonge paard gestapt, nog nooit op wedstrijd geweest.
Ben van mening dat je snel genoeg merkt of het handig is :)
Ging overigens prima.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:40

Ik denk dat het er gewoon aan ligt hoe je paard is.
Zo start ik een jonkie. Als reactie op iets engs rent ze alleen maar weg, meestal doet ze zelfs alleen haar staart omhoog en doet ze verder niks.
Deze hoef ik dus ook echt niet te longeren. De energie die ze teveel heeft kan ik er gewon uitrijden bij het losrijden en ze blijft altijd onder controle.
Ik vind het een ander verhaal als je paard bokkend of stuurloos het terrein over dondert. Dan zou ik van te voren longeren geen overbodige luxe vinden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:37

mijn ene pony longeer ik altijd voordat ik erop ga.
anders kan ik er niet aan rijden, gaat ze veel te hard en dan crosst ze door de baan.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:38

wat ik meestal deed is eigenlijk meteen gaan draven als ik erop zat.. In draf kan hij was vooruit, en hoef je je paard niet zo enorm tegen te houden.
Stelling vragen en wat aan het werk zetten zodat hij iets te doen heeft!

Een tijd geleden was ik bij een wedstrijd waar iemand een pony stond te longeren op het losrijterrein; Een andere pony ging aan de kletter richting de lijn.
Gelukkig had degene die de pony aan het longeren de tegenwoordigheid van geest om het touw vlug omlaag te doen, zodat die andere pony er overheen kon springen.
Nee, veel te gevaarlijk!!
Zoek of een longeercirkel op, of ga er meteen op en zet je paard/pony aan het werk!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:59

Ik vind nog steeds, helemaal wanneer je paard Z klaar is, zoals gezegd wordt op pagina 3, je toch wel op je paard moet kunnen stappen zonder te longeren??

Anders is je paard gewoon nog niet gehoorzaam genoeg.

Evt longeer je thuis, of rijd je thuis nog. Maar op wedstrijd vind ik het niet kunne om daar nog te moeten longeren. Omdat je dus eigenlijk, je paard gewoon niet aan kan!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:26

Nooit eraan gedacht dat vreemd terrein heel eng kan zijn? Ik ben er op vreemd terrein al 2 keer zo hard naast gekletterd dat ik 2 maanden niet kon rijden of normaal zitten. Ik ga vandaag voor de 1e keer in anderhalf jaar weer weg en hij gaat echt eerst aan de longe. Het gaat maar om 5 minuutjes, even de spanning eruit, doe ik dat niet, gaat hij rodeo-en. En thuis longeren of rijden heeft geen enkel nut dan. Mijne is 6, maar reageert vreselijk heftig, laatste tijd gaat het op vreemd terrein beter, maar liever 5 minuutjes aan de longe in de longeerbak, dan een paard dat door het lint gaat in de inrijdbak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:08

Heel veel succes MWM, ik heb jouw verhaal toen zijdelings meegekregen en lekker longeren meid! Als mensen commentaar hebben moeten ze er zelf maar eens opstappen om de spatjes eraf te rijden. Of je paard nu schijtebang is op vreemd terrein of helemaal buiten zichzelf gaat van de vele vreemde paarden of al in standje explosive gaat door de stress van het vervoer met de trailer, jij bent de ruiter/amazone die het ermee moet stellen!
Heel veel succes en hopelijk toch ook nog plezier toegewenst vandaag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:11

Dankjewel :D

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:53

Ja goed, maar dat is jou mening. Ik breng meerdere paarden uit, in verschillende klasses. Ook paarden die het eng vinden, gek doen, noem het op.
Maar toch kan ik ze onder me houden. Is puur een stukje respect van je paard naar jezelf toe. Mijn paarden, bokken niet, steigeren niet, staken niet onder het zadel. Nooit niet.

Omdat ik dat niet toe laat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:01

rocksyboy schreef:
Ja goed, maar dat is jou mening. Ik breng meerdere paarden uit, in verschillende klasses. Ook paarden die het eng vinden, gek doen, noem het op.
Maar toch kan ik ze onder me houden. Is puur een stukje respect van je paard naar jezelf toe. Mijn paarden, bokken niet, steigeren niet, staken niet onder het zadel. Nooit niet.

Knap dat je dat zo kunt zeggen :j Die van mij doet het niet om me eraf te gooien, die gaat gewoon van de stress volledig door het lint, stopt ook niet als je eraf ligt. Dat is niet alleen mij gebeurt. Zo was hij ook met inrijden, of als je zadel zonder dekje erop legt. Niet ieder paard kan je zo op stappen :n Als hij 2 rondjes aan de longe heeft gelopen, ik hem aan de hand de baan heb laten zien en dan mams een rondje mee heb laten lopen, kan ik hem keurig rondsturen. Zelfs met rondvliegende parasols. Dus dat stukje respect wat er volgens jou zou ontbreken is echt bullshit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:03

Hoe is het vandaag gegaan MWM, heeft hij zich wat gedragen?

*start ook meerdere paarden in meerdere klassen, vrijwel altijd zelf zadelmak gemaakt en staat er duidelijk anders in*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:05

rocksyboy schreef:

Sommige paarden krijgen gewoon ontzettend veel stress van vreemd terrein. Als je paard al bij het uit de trailer komen staat te trillen als een rietje kun je dat wel 'niet toestaan', maar daar raakt zo'n paard alleen maar meer gestressed van. Ik zou zo'n echte stresskip gewoon lekker longeren hoor. :j

Zelf ben ik hartstikke blij dat ik nog nooit zo'n paard heb moeten laten kennismaken met vreemd terrein. Mijn huidige is zelf de koelste die ik daarmee heb mee gemaakt. Die vond het de eerste keer al niet zo bijzonder en was gewoon relaxed. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:07

Super. 2 rondjes aan de longe, paar rondjes in de bak, want schommelstoel/parasol/tafelkleden waren nogal spannend. Toen erop en super lekker gereden. Wel door uitloop lang erop gezeten(bijna 2 uur) maar had 187 in het M1. Dus dat beloofd wat voor debuut volgende week. (Dit was maar een proefgerichte clinic)

Ik heb ook meerdere paarden(okee en pony's) gereden en uitgebracht, dit is de 1e die gelongeerd moet worden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:16

Maar hoe verklaar je dan, dat het paard 'het wel doet' na een paar rondjes aan de longe? Dat is toch pure energie wat ze er dan uitgooien?

Begrijp me goed, de vraag is, wel of niet longeren??
Ik ben dus voor de niet. En dat is gewoon mijn mening. Maar, dan is het ook niet echt fair dat jullie dan zo op mij ingaan. Ik geef mijn mening, jullie die van jullie.

Maar mijn paarden vertrouwen mij. Sommigen stap ik iets langer in om te laten wennen. Anderen galoppeer ik in. Ik wil gewoon niet dat mijn paarden dat doen onder het zadel, en aan de longe geef ik ze wél die kans. Zo zie ik het.

Maar goed, als jezelf het gevoel hebt dat het niet anders kan, ik vind het ok. Maar zelf ben ik er niet van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:22

Nee, geen energie, pure stress en angst die hij anders niet kwijt kan.

Ik val erover dat jij beweert dat hij geen respect voor mij zou hebben. Ik weet 100% zeker dat hij dat wel heeft. Niet ieder paard kan je zo opstappen en dan instappen om te laten wennen :n

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:36

Ok. Dat snap ik.
Maar dat is dus gewoon een verschil in mening. Ik kan tot nu toe alle paarden er wel toe krijgen normaal te doen onder het zadel. Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen mening.

Ik geef antwoord op de vraag van het topic. En goed, degenen die zich daardoor aangevallen voelen, dat is niet zo bedoeld. Maar toch vind ik ook niet dat mensen gelijk zo hoeven te reageren. Ik reageer ook niet vel op jullie mening..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:38

Ik heb geen moeite met die andere mening, wel met je opmerking over respect :j

De laatste keer dat ik echt op concours van een paard afdonderde was nota bene mijn eigen zwarte. Die zou je nooit expres iets aandoen, maar als hij het zwart voor zijn ogen krijgt, vliegt hij wel in volle galop tegen de kant op of laat zich meerdere keren achtereen gewoon op zijn rug vallen. Niet omdat hij opzettelijk 'stout' is, maar omdat hij bij stress zo ontzettend de weg kwijt is, dat hij zonder op wat dan ook te letten 'maar iets doet'. Hij merkt niet eens dat hij zichzelf pijn doet, laat staan dat jij er ook nog bent. Overigens stap ik bij hem op wedstrijd wel zo op want hij is op vreemd terrein juist wat gemakkelijker omdat hij dan enorm op je steunt, maar ik ben het dus niet eens met je stuk over respect.

Waarom dat ik voor die longe ben, had ik al uitgelegd. Een paard is een vluchtdier, van nature zal hij als reactie op stress dus rennen. Als hij op zich al merkt dat hij kan rennen, kan dat an sich de stress al oplossen. Ik denk dat zoiets ook geldt voor MWM's paard, dat die paar rondjes net even genoeg zijn?
Als je gelijk op kunt stappen en ze voorwaarts kunt laten rennen, zou het ook werken, maar op een losrijterrein is dat ook niet ideaal plus dat ze niet te heftig moeten bokken en springen want als je eraf
gaat heb je helemaal iets ongewensts gecreëerd.

EDIT: ben blij met je laatste reactie :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:42

Paardrijden blijft een verschil in mening ;)

Maar goed, ik snap jullie heus wel. Maar ik wil dat niet van mijn paarden. Als ze zo doen, ga ik elke dag met ze op wedstrijd (bij wijze van)

Succes met jullie paardjes en niet aangevallen voelen hoor.