Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:57

Mijn topic?

Citaat:
ruiters van die klasse

Alsof met slof rijden betekent dat je een slechte ruiter bent.... Ik ken geen Grand Prix ruiter die niet regelmatig met slofteugel rijdt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:01

Vudress schreef:
Mijn topic?

Citaat:
ruiters van die klasse

Alsof met slof rijden betekent dat je een slechte ruiter bent.... Ik ken geen Grand Prix ruiter die niet regelmatig met slofteugel rijdt.

Schrijffoutje...het topic moet dat zijn, uiteraard.

Dat ze met slofteugel rijden geloof ik, maar de vraag is waarom het niet op het inrijterrein mag...dat is iets geheel anders.
Ik ken ook heel veel Grand Prix ruiters die thuis nog steeds rollkuren, maar ook dat mag op het inrijterrein niet meer.

Ik bedoel niet dat er geen goeie ruiters zijn die in legere klasse rijden, maar er zijn er ook wel bij in die klasse die je geen slofteugel in handen wilt zien hebben. Dus als je het toestaat moet je precies aangeven in welke klasse wel en welke niet. Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:09

Jiss_ca schreef:
Goeddd, als iedereen nou gewoon even naar de site van de KNHS gaat, en daar ff het wedstrijdregelement leest. Zijn zulke zeiktopics ook niet meer nodig :Y)

Zou daar ook staan waarom dat het niet mag, of alleen dat het niet mag?

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:19

http://knhs.nl/objects/00017561.pdf

Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement.
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt;
– borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
– hoefschoenen.
5. Voor pony’s, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.
6. Het gebruik tijdens de proef van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, pees-beschermers, Thiedeman-teugel, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen toegestaan en alleen in combinatie met een hoofdstel, voorzien van enkele trens.
7. Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
– glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
– springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het paard,
– enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
– een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Midden Tour.)
8. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.
9. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s.
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
11. Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.) Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
12. Voor pony’s zijn alleen stompe sporen en knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering - toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanenhalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm. Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm. Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
13. De bondscoach kan in overleg met de jury hulpmiddelen toestaan tijdens speciaal daarvoor aangewezen wedstrijden, hiervan zijn Kring-, Regio- en KNHS-kampioenschappen en NK’s uitgesloten.

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:33

Laat ik beginnen met dat ik ook het juiste antwoord niet weet, maar ik heb wel een idee waarom er niet losgereden mag worden met een slof. Buiten het feit dat er heel veel ruiters zijn die de slof op de juiste wijze gebruiken ;) zijn er ook heel veel ruiters die hem niet op de juiste wijze gebruiken (misschien wel meer in de B en de L dan in de Z...). Het is onmogelijk om alle ruiters op een losrijterrein te controleren op het gebruik van de slofteugel. Dus dan zeg ik: sta het helemaal niet toe, dat voorkomt discussies.

_sparta_

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:09

Als je een slof nodig hebt om los te rijden, wie zegt dan dat je een paard in de proef wel onder controle hebt? Veel paarden weten heel goed wanneer dat ding er aan zit en wanneer niet. En is het alsnog feest als hij er af gaat.
Jonge paarden die het nodig hebben op wedstrijd is onzin. Ga met je jonge paarden zo eens naar vreemde plekken (waar je dan zelf kunt weten wat je er aan hangt) dan is hij daarna op concours ook gewend en braaf. Maar meestal is het haast of toch onzekerheid van de ruiter dat er een slof aan moet. En daarom niet verkeerd dat het ook niet mag.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:23

_sparta_ schreef:
Als je een slof nodig hebt om los te rijden, wie zegt dan dat je een paard in de proef wel onder controle hebt? Veel paarden weten heel goed wanneer dat ding er aan zit en wanneer niet. En is het alsnog feest als hij er af gaat.
Jonge paarden die het nodig hebben op wedstrijd is onzin. Ga met je jonge paarden zo eens naar vreemde plekken (waar je dan zelf kunt weten wat je er aan hangt) dan is hij daarna op concours ook gewend en braaf. Maar meestal is het haast of toch onzekerheid van de ruiter dat er een slof aan moet. En daarom niet verkeerd dat het ook niet mag.

Een slofteugel is maar voor een ding goed, om je paard te leren zijn hals te strekken. Je rijdt doormiddel van de slof wat neerwaarts, en vanaf daar geef je helemaal vrij zodat hij/zij de hals kan strekken. Voor de rest is een slofteugel nonsens en luiheid van de ruiter.
Alles wat je met de slofteugel voor mekaar krijgt, zul je ook voor mekaar krijgen zonder. Alleen duurt het wat langer. So what?
Je hebt helemaal gelijk dat paarden weten dat dat ding er aan zit, en zich daar ook naar gedragen. :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:25

Citaat:
Wat wordt er spastisch gedaan over een slofteugel. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet?

Neuh ... niet als je 'm eromhangt bij wijze van noodrem :D .Wel als je 'm gebruikt om in de training heel gedoseerd je paard naar de juiste houding en ontspanning te begeleiden. Daarvoor is veel handgevoel en rijtechniek nodig.
Logisch dat een slof niet mag op het voorrijterrein, ik verbaas me erover dat daar ueberhaupt discussie over gevoerd wordt - op een wedstrijdterrein hoor je simpelweg niet thuis als je je paard niet aan de hulpen hebt staan en een slof nodig hebt om controle te houden. Ik vind het trouwens sowieso raar om een slof te zien als een controlemiddel. Je trekt je paard d.m.v. hefboomwerking op de voorhand en in de krul. Ja, tuurlijk is dat beter dan onbeheerst aan de kletter gaan, maar als de communicatie met je paard zo slecht is dat je hem op gewone hulpen niet bij je kunt houden, dan moet je toch bij jezelf te rade gaan. Misschien is je paard domweg te heet en te sterk voor jou, maar waarschijnlijk heb je gewoon te weinig geduld om wat langer door te trainen. Of misschien schort het aan de juiste instructie en begeleiding.
Overigens, je kunt je paard ook de one rein stop aanleren. Daarmee heb je een veel beter, en voor het paard logischer en fijner controlemiddel dan een slof. Ik verbaas me erover dat dit geen standaard onderdeel is van de algemene basistraining van jonge paarden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:29

ik denk dat als je op wedstrijd bent je paard dus danig gehoorzaam en aan de hulpen moet zijn dat je hem niet nodig hebt :) imo heb je anders niks op wedstrijden te zoeken. dat is namelijk alleen een graadmeting hoe ver je nou eigenlijk ben in het africhten van je paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:34

@Marcel, een slofteugel gebruiken om te leren halsstrekken...... :x

@Askja, zoveel gevoel heb je er niet voor nodig. Je rijdt namelijk niets anders dan dat je met enkel een trensteugel rijdt. Het enige waar je op moet letten is dat je slofteugel precies even lang is als jij wilt.
Ik heb zo wel mijn idee wat jij met een onestoprein bedoelt maar kun je het even toelichten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:35

Losstaande van wedstrijden, kan het wel net even dat hulpje zijn wat je door een probleem heen helpt. Paardlief had iets leuks bedacht in de buitenbaan. Die was alleen omrand met een spoorbiels, nog op ca. 20 cm hoogte.
Hoppa, achteruit kruipen en springen naar de spoorbiels en daar steil omhoog. En net zo lang draaien en wurmen tot hij achterwaarts en steigerend naar de opening was, dan op de achterbenen een rondje draaien en vroem, in volle vaart naar stal. Tjee, wat was ik toch kwaad en bang tegelijk en hij flikte het me steeds weer. En ik maar lessen maar ja, op locatie deed hij natuurlijk niks, grrr. Tot mijn toenmalige instructeur zei: dan hang de slof er maar eens aan en voor mijn part sleur je hem aan zijn mondhoeken terug de baan in, maar je gaat er niet af voor je hem gestopt hebt en terug naar de baan gereden. Ik zag het niet zo zitten, ben niet zo handig met twee teugels etc. maar op een gegeven moment toch geprobeerd. De eerste keer was hij me natuurlijk nog te snel af :P en de tweede keer kreeg ik hem in zijn rondje op zijn achterbenen gestopt en teruggedraaid, goeie schop onder zijn kont en flink naar voren. Toen probeerde hij nog een keer van achteruit de baan af te taaien naar voren, richting uitgang maar toen kon ik hem dankzij de slof op de volte zetten. Daarna nooit geen probleem meer geweest om daar in de baan te rijden. Ik moest er echt even door met hem en de slof gaf net even wat meer macht om hem te begrenzen als hij ging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:49

Kev schreef:
smurvaas schreef:
Ja idd!!
Maar ja, dat kan met 3 jaar zijn en ook met 6 jaar...dus waar ligt de grens??

Bij de B en L?

Nou, de beginnende ruiters zou ik geen slof geven.....
Beginnende wedstrijd-paarden vind ik een ander verhaal al vind ik dat het op de huidige manier best goed gaat. :o

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:25

Jiss_ca schreef:
http://knhs.nl/objects/00017561.pdf

Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement.
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt;
– borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
– hoefschoenen.
5. Voor pony’s, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.
6. Het gebruik tijdens de proef van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, pees-beschermers, Thiedeman-teugel, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen toegestaan en alleen in combinatie met een hoofdstel, voorzien van enkele trens.
7. Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
– glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
– springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het paard,
– enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
– een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Midden Tour.)
8. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.
9. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s.
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
11. Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.) Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
12. Voor pony’s zijn alleen stompe sporen en knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering - toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanenhalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm. Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm. Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
13. De bondscoach kan in overleg met de jury hulpmiddelen toestaan tijdens speciaal daarvoor aangewezen wedstrijden, hiervan zijn Kring-, Regio- en KNHS-kampioenschappen en NK’s uitgesloten.

Even een kleine toevoeging, dit zijn dus de NIEUWE regels ingaande vanaf 1 april 2010. En er gaat dus het één en het andere veranderen ( oa lengte zweep ( nu voor alles 1,10), gebruik van sporen geheel vrij ( nu nog verplicht vanaf de M) gebruik van bitringen ( nu vanaf de M verboden) Oornetje vrij, en er zullen nog wel wat meer vernieuwingen in het reglement staan. Voordat iemand dus voor 1 april met bovenstaande dingen gaat starten, loopt men een risico dat dit op een waarschuwing/uitsluiting gaat uitdraaien.

Wat betreft de slofvraag, natuurlijk kan iedereen met zo`n ding rijden, maar helaas wordt dat op de wedstrijden (?) wel eens vergeten. Als ik het losrijterrein wel eens zie krijg ik plaatsvervangende schaamte hoe sommige mensen wel eens aan het rondrijden zijn.( Grensgevallen "u mag weer naar huis" in overvloed) Ik denk dan ook dat als de KNHS daarbij de slof vrij geeft op het losrijterrein, wij het druk krijgen met het naar huis sturen van de deelnemers ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk!!)
Mijn inziens is een slof een fijne handrem voor oa onstuurbare paarden, maar met dressuur??..
Daarbij.. waarom leest toch altijd iedereen over het eerste regeltje heen van de doel van de dressuur..

De doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een "happy athlete" door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie...

Een slof gebruiken??? Neejoh...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:37

femiaans , een slof is ook geen handrem, al werkt dat soms wel :D

Een slof is een hulpmiddel voor de ruiter en zou niet weten waarom dit het doel van dressuur voorbij zou gaan ofzo, dat bedoel jer toch ?
Bij verkeerd gebruik kun je het idd vergelijken met een marteltuig, maar dat is imo met alles zo, zelfs je handen en benen....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:49

Ik kan gewoon heel goed snappen als iemand met een fris groen paard even de slof erbij pakt om wat meer te vertellen, maar om even de aloude bekende stelregel erbij te halen "waar de kunde ophoudt, beginnen de hulpmiddelen".
Iemand die dus een stelselmatig een strenge hand moet gebruiken heeft te weinig kunde of slaat een stukje basis over. Paardrijden is namelijk net als het alfabet, je begint bij A en gaat pas naar B als de bevestiging van A erin zit. Iemand die gelijk van A naar Z wil ( of ertussen in) loopt een hele grote kans om zichzelf of het paard tegen te komen.
Ik blijf dus bij de stelling, dressuur en slofteugels? No Way!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:17

Ik ben er zelf ook niet zo handig mee om hem voor dressuur te gebruiken, hoogstends om een paard te corrigeren maar dan is enkele minuten genoeg...
Echter zie je er genoeg erg kundige ruiters mee rijden en imo doen zij dat niet omdat kun kundigheid is opgehouden....
Zou ook erg dom om hem te gebruiken als het schadelijk zou zijn voor de paarden, die op hoog niveau lopen...dus daar geloof ik ook niet in. Zou geld kosten ipv opleveren.

Dat jij je aan je stelling wil houden prima, maar ik vind daarin je verhaal mbt het doel van dressuur totaal sluiten als een tang op een varken. :o

Wanneer je er weinig vanaf weet en er niet mee om kan gaan, geloof ik dat je veel meer kans hebt om verkeerde conclusies te maken namelijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:25

Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat een Thiedemann wel mag, maar een slof niet. Een kundige ruiter kan de slof precies bepalen op welk punt hij in werkt en wanneer niet. Alle hulpmiddelen kun je verkeerd gebruiken en om je paard te pesten op het losrijterrein heb je alle gelegenheid.

Voor mijn part staan ze alle hulpteugels toe bij het losrijden, ik zou graag zien dat er standaard een jurylid toe ziet op het losrijden en ook mensen die hun paard te ruw behandelen kunnen diskwalificeren. :n

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:29

Askja schreef:
Je trekt je paard d.m.v. hefboomwerking op de voorhand en in de krul.

Nou dat vind ik toch wel heel knap, want als je dat letterlijk doet heb je volgens mij ieder paard binnen no time op zijn achter benen. :=

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:36

superwoman schreef:
Ik ben er zelf ook niet zo handig mee om hem voor dressuur te gebruiken, hoogstends om een paard te corrigeren maar dan is enkele minuten genoeg...
Echter zie je er genoeg erg kundige ruiters mee rijden en imo doen zij dat niet omdat kun kundigheid is opgehouden....
Zou ook erg dom om hem te gebruiken als het schadelijk zou zijn voor de paarden, die op hoog niveau lopen...dus daar geloof ik ook niet in. Zou geld kosten ipv opleveren.
Dat jij je aan je stelling wil houden prima, maar ik vind daarin je verhaal mbt het doel van dressuur totaal sluiten als een tang op een varken. :o

Wanneer je er weinig vanaf weet en er niet mee om kan gaan, geloof ik dat je veel meer kans hebt om verkeerde conclusies te maken namelijk.

En ik vind het als een tang op een varken slaan dat een slof bij kundige rijders wel gerechtvaardig is. In mijn ogen is er bij de meeste kundige (lees prof rijders) maar 1 ding wat (terecht) belangrijk is, en dat is het paard klaar stomen voor de verkoop. (Zoals je zelf ook al aangeeft)Haast is dus geboden en wat is makkelijker dan naar een hulpmiddel te grijpen. Handige rijders die dus niet het alfabet volgen, maar de helft overslaan. Paarden die jong in de ( top) sport lopen, maar met 12 / 13 jaar ( of nog jonger) in de worst zitten. ( Niet als gevolg van een slof alleen, maar door de jarenlange overbelasting, of zoals zo vaak te zien is, paard is onhandelbaar geworden, heeft in korte tijd alle klasse`s doorlopen en "doet het niet meer"
Ook ik heb kundige ruiters gezien die door de stang en trens met een slof reden, of het paard met hun kin op de borst lieten lopen. Houwen en douwen, maar dan met slof.(Waarschijnlijk is daar mijn enorme aversie begonnen tegen dat onding) Feit is dat je met een slof nooit de elastische verbinding kan krijgen, met een beetje spanning loopt het paard telkens tegen de slof aan.(Waarom heb je hem er anders omheen?) Verder haal je ze zo uit de ring, ("amateurs" en profs)die met een hoofdslingerend paard de ring inkomen.
Let wel, ik weet dat je geen Z of hoger kan worden op een suikerklontje, heb ook niets tegen stang en trens ( mits goed gebruikt, maar dat geld voor alles) maar de dwangmatige hulpmiddel genaamd slof, nee, ik vind het niets maar dan ook niets met de stelregel van de dressuur te maken hebben.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:42

[quote="superwoman"]Ik ben er zelf ook niet zo handig mee om hem voor dressuur te gebruiken, hoogstends om een paard te corrigeren maar dan is enkele minuten genoeg...

Wanneer je er weinig vanaf weet en er niet mee om kan gaan, geloof ik dat je veel meer kans hebt om verkeerde conclusies te maken namelijk.[/quote]

Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:51

Als het de rede is dat van harmonie en je paard goed (zonder hulpmiddelen) voor elkaar hebben ben ik het er zeker mee eens. Zoiezo eigenlijk. Maar waarom idd dan de thiedeman wel? En waarom bij de springsport wel allemaal hulpmiddelen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:53

wouterpaard schreef:
Als het de rede is dat van harmonie en je paard goed (zonder hulpmiddelen) voor elkaar hebben ben ik het er zeker mee eens. Zoiezo eigenlijk. Maar waarom idd dan de thiedeman wel? En waarom bij de springsport wel allemaal hulpmiddelen?

Springen toch alleen een martingaal?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:58

Misschien is dat ook wel de regel hoor. Maar bij indoor waar ik laatst was reed een internationale ruiter met slof op het inrijterrein.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:05

Bij springen (KNHS) is inderdaad alleen een martingaal geoorloofd. Op FEI wedstrijden (springen) mag de slof wel op het wedstrijdterrein van de wedstrijd gebruikt worden.
Wouter, Ik neem aan dat het een FEI wedstrijd was waar je bent wezen kijken?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

Vanaf het Z mag het toch bij springen? Of is dat veranderd?