Rassen in de hogere dressuursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 05:57

Karin schreef:
Ik vraag me af of een ruiter uit een 'niet-typisch dressuurland' (Brazilië, Australië, Finland om maar wat te noemen) ook naar de OS gaat om die te winnen, al rijdt diegene op een dressuurgefokte KWPN'er. Volgens mij hebben die ruiters ook niet de illusie dat ze de Duitsers en Nederlanders kunnen verslaan - althans, ik kan het me niet voorstellen - maar ze gaan wél, al ligt die medaille een heel eind buiten bereik. ;)

'Meedoen' brengt wel degelijk grote voordelen met zich mee. In Brazilie zijn het bijvoorbeeld de fokkers die de top dressuurpaarden (hengsten) in bezit hebben. Door de kwalificatie eis te behalen voor de olympische spelen, krijgen ze veel publiciteit in eigen land en dat is in vele opzichten goed voor hun business. (fokkerij, verkoop, klanten, prestige, overheidssteun, sponsors, naamsbekendheid, en zelfs de bekendheid dat 'dressuur op een paard' uberhaubt een echt bestaande sport is.)
De medaille winnen doen ze (nog) niet, maar ze winnen er weer hele andere dingen mee.

Daarbij was vroeger het barokke paard 'het dressuurpaard' todat het ruimere lopende warmbloed in de mode kwam. Dus wie weet komt het in de toekomst weer terug, net zoals de wijde pijpen broek of flippo´s. :+

Karin schreef:
al rijdt diegene op een dressuurgefokte KWPN'er.

Moeilijk voor te stellen, maar het is niet aantrekkelijk voor elk land om met een KWPNer aan de OS mee te doen. Zelfs als ze dat meer kans op een hogere notering zou geven. Elk land heeft zo zijn eigen 'meest populaire' ras. Als in een land bijvoorbeeld het volbloed voornamelijk als dressuurpaard gebruikt wordt, is het niet lucratief om dan op een KPWN-er naar de OS te gaan. Ga je op een volbloed, ook al wordt je 40ste, dan heb je bij terugkomst alsnog de brievenbus vol met aanbiedingen, verzoekjes en uitnodigingen. (Lees: inkomsten, geld, inkomsten, werk en nog maar wat meer geld en werk.) Ga je in dergelijke landen toch op een KWPNér dan levert dat op financieel gebied veel minder op. Zoals al eerder vermeld, in veel landen zijn het de fokkers die de top dressuur hengsten in bezit hebben, dus die peinzen er niet over om met een ander ras ook maar een poging te wagen. Beter bij de laatste 10, maar bij terugkomst veel extra business voor de fokkerij, dan bij de top 10, en bij terugkomst alleen een felicitatie van de minister van Sport.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 06:44

Karin schreef:
Misschien een toevalstreffer, net als die Lusitano die door die Australische in twee jaar tijd van basis naar OS gereden is.

Je bedoeld Haley Beresford met Relampago do Retiro?
Toen hij in 2005 naar Europa ging heeft hij eerst anderhalf jaar bij Nicole Uphoff gestaan, daarna bij Isabella Werth, en toen naar Hayley Beresford. Op de FEI world ranking staat hij ondertussen ergens in de Top 70, maar geen idee wat het hoogstgenoteerde 'andere' ras is. Wij hebben hier op stal een halfbroer van Relampago staan. Een lichter type, en super potentieel.

Ik geloof best dat een barok ras hoog kan eindigen bij de OS, maar dan niet uitgebracht door een niet-dressuurland. Niet dat daar geen talent is, maar er is geen hippische infrastructuur.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:48

Hayley met Relampago idd, op pagina 1 van dit topic heb ik een link gepost naar haar website. :j

Ik ken Hayley van mijn tijd in Australië, ze was toen 19. Ben haar uit het oog verloren en zag in 2008 haar naam ineens op de startlijst van de OS staan. Ik vind het super voor haar dat ze zo ver is gekomen. Ze was toen al erg gedreven, een echte sportvrouw. Leuk dat jullie een halfbroer van haar paard op stal hebben staan! :j

Ik kan me ook wel vinden in jouw uitleg over de voordelen van het rijden van een bepaald ras als je voor een bepaald land uitkomt. :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 03:06

Vraag me trouwens af wanneer de Lusitano van oorsprong het populaire ras in Nederland/Duitsland geweest zou zijn, en de KWPN-er in China/Afrika/latijns Amerika, de Lusitano de OS ranglijsten aangevoerd zou hebben en de KWPN-er de underdog zou zijn.

Je zou zeggen van wel, dus dan ligt het niet aan het ras maar aan hele andere dingen.
Misschien zou het ras door de eeuwen heen heel anders doorgefokt zijn en er met 8-en voor uitgestrekte stap en draf vandoor gaan plus ook nog eens over een super verzameling beschikken. (Nu proberen veel warmbloed ruiters een barok paard op dezelfde manier/moment de uitgestrekte stap/draf aan te leren. En dan krijg je inderdaad snel van die gespannen krabbelgangen.)

En misschien heeft het jurysysteem zich door het (Nederland/Duits) warmbloed ook wel heel anders ontwikkeld dan wanneer we de stallen vol zouden hebben met Lusitano´s. Je zoekt de sterke punten van je ras en daar wil je een scheiding in aanbrengen om te kijken welke de beste is en dat wordt de norm. Zou dressuur niet in europa zo ontzettend aangeslagen zijn, maar in latijns amerika, dan zou er misschien heel anders gepunt worden en zouden hele andere rassen in de rankings staan.

Nouja, kan er nog wel uren over doordrentelen maar er moet nog wat gewerkt worden.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:24

Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft. En omdat er meer animo is om een Kwpn'er op GP niveau te rijden dan een Fries of een dergelijk ras.

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Caatje87

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:06

Ik vind dit altijd een heel moeilijk onderwerp. Ik rijd zelf een Lusitano en daar heb je idd gewoon een achterstand met bepaalde oefeningen.

Bijv. de stap: die is gewoon kort. Veeeeel korter dan bij een KWPN paard en als ik hem een fatsoenlijke middenstap laat doen dan stap hij net zoveel over als een kwpn paard normaal al doet.
Hij heeft daar heel simpel gezegd minder talent voor en dat geeft voor mij niks, want ik ga zelf nooit in de top komen.

Desondanks wil ik wel zeggen dat er wel degelijk Lusitano's zijn die meer talent hebben (net zoals in andere rassen), maar feit is dat wat ze extra hebben in de verzameling en oprichting: ze tekort komen in de verruiming..

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:21

Nsvc schreef:
Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft.

"Gevraagde oefeningen", zoals Renske1987 ook zegt:

Renske1987 schreef:
wat ze extra hebben in de verzameling en oprichting: ze tekort komen in de verruiming..

Met piaffe en passage hebben ze juist minder moeite dan een kwpn-er. Met 'covering ground' hebben ze weer meer moeite. Dus hangt er net een beetje vanaf welke dressuur oefeningen er gevraagd worden om te bepalen welk ras geschikter is.
"Vroeger" werd er juist meer waarde gehecht aan verzameling en lastige hoge schoolsprongen, dus was het barokke paard destijds het meest geschikt voor dressuur, en hadden ze niet echt de voorkeur om met een KWPN-er de capriole of courbette de show te stelen. Niet dat ze het niet kunnen... (althans op commando dan ;) )

Effe voor de onafhankelijkheid, ik ben niet van het nationaal lusitano promotie team, hoewel ik er wel op eentje rijdt. Vindt KWPN-ers, Holsteiners, Arabieren, Haflingers en Fjorden net zo aantrekkelijk. Het is voor mij niet het ras, maar het paard.

Renske1987 schreef:
Desondanks wil ik wel zeggen dat er wel degelijk Lusitano's zijn die meer talent hebben (net zoals in andere rassen),

Renske1987 schreef:
Bijv. de stap: die is gewoon kort. Veeeeel korter dan bij een KWPN paard en als ik hem een fatsoenlijke middenstap laat doen dan stap hij net zoveel over als een kwpn paard normaal al doet.

Klopt, is een deel aanleg, deel bouw en een deel training.
Maar het is wel degelijk mogelijk als er in het hele begin al correct op getraind wordt. (En dan bedoel ik niet met een 4 jarige er al een uitgestrekte draf uit proberen te persen.)
Q´Esplanado (Kees voor intimi) kreeg van een nederlands internationaal FEI 'warmbloed' jurylid een 8 voor uitgestrekte stap.
Maar vooruit, daar was ik dan ook wel extreem, heel blij, gelukkig, trots en super happy mee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:21

In het blad Bit van 12 maart komt een interview met de Portugese instructteur die wij regelmatig naar Nederland halen; Francisco Bessa de Carvalho http://lusitanosbessadecarvalho.com/. Hij fokt dressuurgerichte Lusitano's met maat ( 1 van zijn hengsten; Soberano is 1.74m) , gangen en lengte in rug en hals.
Door de nieuwe richting die o.a. het APSL is ingeslagen worden er nu modernere Lusitano's gefokt die zich straks gaan meten met de warmbloeds, de Piaffe, Pirouette, etc. is voor die paarden vaak kinderspel, als de gangen verbeteren is de kans groot dat de gemiddelde warmbloed het nakijken heeft ;) .
http://www.lusitanosbessadecarvalho.com ... sp?PAIS=EN

Daisies

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:16

Dat is zeker een vooruitgang voor de Lusitano's :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:46

Binnen het APSL ( Portugese Lusitano stamboek) is de ommekeer naar een groter, dressuur, paard al langer aan de orde. De kleine barokke paarden zijn minder gewild, als zijn ze natuurlijk prachtig, omdat ook het APSL wat commercieeler is gaan denken; de kleine, soms ponyachtige, dieren komen in een grote dresuurring niet tot hun recht en zijn dus voor de dressuur niet populair.
Op de Olympische spelen liepen 7 Lusitano's mee ( 11%), dat is een mooi getal. Dat waren hele goede paarden, maar niet goed geoeg om zich te meten met het warmbloed geweld. De echte Lusitano dressuurpaarden komen er nu steeds meer, zowel uit Brazilie als uit Portugal. Ook Amerika fokt grote Lusitano's met ruim gangwerk. Ik denk dat als dit doorzet de warmbloeds het best moeilijk gaan krijgen.
Onze hengst is ook al een moderner type, met een enorm ruime, bergop, galop en ruime stap, de draf wordt ook steeds beter.
En persoonlijk zie ik veel liever een barok type in de dressuur dan de, vaak wat, ielere warmbloed ( Totilas vind ik ook een wat "barokke uitstraling" hebben) ; dat toont vaak veel meer, geeft vaak mooiere verzamelde gangen en prachtige Piaffe. Ondanks dat de Lusitano groter gaat worden wordt er wel voor gewaakt dat het type bewaard blijft, net als de knie actie.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:52

*frustratiemodus aan*

Ik hoop toch echt dat ze de Iberische paarden lekker Iberische paarden laten in plaats van het zoveelste stamboek te worden dat een pseudo-prestatiewarmbloed aan het uitbroeden is.

Het lijkt verdorie wel of alles tegenwoordig maar 'sport' moet zijn. Laten de sportmensen lekker een sportpaard kopen bij een stamboek dat sportpaarden fokt en laten de stamboeken van authentieke rassen lekker doorgaan met het fokken van authentieke rasdieren. Anders zitten we straks met één grote, saaie eenheidsworst waar je authentieke raspaarden met een authentiek en betrouwbaar karakter met een lampje moet gaan zoeken.

Zelfs de Haflinger heeft tegenwoordig al veel weg van een 'sportpony'. Ik begrijp dat niet, als je een sportpony wil, koop er dan één. De stamboeken bezwijken onder de corrumperende verleiding van het grote geld en vergeten waar ze nu eigenlijk fokker voor zijn: het behouden van hun goede ras. En een PRE heeft nu eenmaal geen gangen waarbij hij met elke pas vijf meter door de lucht vliegt. Dat zijn eerder prima levadeurs en piaffeurs, een van de weinige paardenrassen die daar van nature veel aanleg voor hebben.

Ik zou het echt zó triest vinden als dit er straks allemaal uitgefokt is 'voor de sport'. Daar zijn ze helemaal niet voor gemaakt, het zijn rijpaarden en gebruikspaarden. Net zoals een Haflinger een Tiroolse bergpony is.

*frustratiemodus uit*

Zo, hehe, dat lucht op. Ik denk dat een aantal barokke rassen zich bij uitstek lenen voor verzamelde dresuur en ik vind het dus heel belangrijk dat de authentieke kenmerken daarvan bewaard blijven omdat verzamelde dressuur in mijn ogen een groter nut heeft dan de wedstrijddressuur. Er is wat mij betreft een zorgelijke tendens gaande is waarbij veel rij-rassen omgevormd worden tot sportpaard en daarbij kenmerken verliezen die ik juist wél heel belangrijk vind voor een rijpaard.