Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:28

Annash schreef:
Naar mijn ervaring zal die er langer over doen. Getalenteerd paard met goede bewegingen en snel lerend scoort imo (mits correct gereden ;) ) hogere punten, dus je kunt sneller promoveren, en minder wedstrijden rijden als je dit wilt.

Een iets minder getalenteerd paard, zowel in beweging als misschien in slimheid, zal toch meer oefening nodig hebben om een bepaalde oefening goed uit te voeren... en uiteindelijk wellicht toch wat lagere punten scoren op wedstrijd. Dus meer wedstrijden nodig om (bv) aan die 10 winstpunten te komen.

Dat wil imo nog niet zeggen dat dat slecht is (jong paard hoog niveau). Imo heeft dat ook veel te maken met hoe je met het paard omgaat... heeft het paard wel eens echt vakantie? Alleen maar dressuur of ook andere dingen voor de afwisseling? Waar bestaat de training uit: veel basiswerk, of alleen maar werken aan oprichting, verzameling en de oefeningen?

Ik roep maar even wat. ;)

_/-\o_
Precies wat ik bedoel!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:29

Haha... ik rij zelf veel basiswerk. Immers, als je je basis goed voor elkaar hebt, is het ook makkelijker een oefening te rijden en aan te leren. Daarnaast vind ik vakantie voor je paard af en toe harstikke goed! Uit mijn ervaring blijft je paard dan gewoon veel frisser... houden ze overal plezier in. En afwisseling vind ik nog beter. Buitenritje, spelen in de bak, sprongetje... het hoeft allemaal niet hoog of gek, het gaat om het idee en de afwisseling. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:35

Annash schreef:
Haha... ik rij zelf veel basiswerk. Immers, als je je basis goed voor elkaar hebt, is het ook makkelijker een oefening te rijden en aan te leren. Daarnaast vind ik vakantie voor je paard af en toe harstikke goed! Uit mijn ervaring blijft je paard dan gewoon veel frisser... houden ze overal plezier in. En afwisseling vind ik nog beter. Buitenritje, spelen in de bak, sprongetje... het hoeft allemaal niet hoog of gek, het gaat om het idee en de afwisseling. :)

Moet ook zeggen, als ik jouw foto's zie vind ik je een geweldige ruiter! En je paarden kijken allemaal blij, of ze nu B of Z lopen... Zo simpel is het... En ik denk dat we jou wel mogen betitelen als een getalenteerde ruiter... :j
Voor TS een mooie richtlijn om te zien wat er met jonge paarden gebeurd... :)

Annash
Blogger

Re: Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:38

Janine, dat vind ik een groot compliment, maar ik denk dat mijn talent nog wel losloopt... :D ik heb gewoon lol in mijn hobby... en ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Maar toch bedankt, hoewel ik mezelf niet echt zo zie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:42

Annash schreef:
Janine, dat vind ik een groot compliment, maar ik denk dat mijn talent nog wel losloopt... :D ik heb gewoon lol in mijn hobby... en ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Maar toch bedankt, hoewel ik mezelf niet echt zo zie.

In vergelijking met de rest van bokt...
Ik weet niet meer hoe je vorige paard heette, die met de V volgens mij... Maar ik heb het gevolgd, en ik kon niet anders zeggen dan: Wauw! Wat heb je dat dier geweldig voor elkaar! Net als je nieuwe paard...
En als ik dan eens op een wedstrijd rondkijk, dan heb je toch zeker bovengemiddeld veel talent :j (of dat ligt aan het niveau hier in het Noorden natuurlijk ;) )
En plezier is belangrijk, zonder plezier geen prestaties...
Ik zal zeker niet zeggen dat je de beste bent, maar talent heb je wel als je het mij vraagt.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:43

in training word toch vooral basiswerk gedaan. dit is niet belastend, en hoe hoog je ook rijd, het basiswerk is altijd je uitgangspunt. als je op zo'n hoog niveau rijd, mag je verlangen dat de ruiter dit wel snapt, en zich niet elke training verschrikkelijk gaat uitsloven met al die leuke trucjes die dat paard al kan. die bewaren ze voor de wedstrijden, en voor heel af en toe tussendoor :o dus ik vind dat het moet kunnen als er op deze manier met de paarden omgegaan word :D
majah .. ik lees al jullie reacties ook nog even, om mijn verdere mening misschien nog wat aan te passen en te vormen..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:45

minime111 schreef:
in training word toch vooral basiswerk gedaan. dit is niet belastend, en hoe hoog je ook rijd, het basiswerk is altijd je uitgangspunt. als je op zo'n hoog niveau rijd, mag je verlangen dat de ruiter dit wel snapt, en zich niet elke training verschrikkelijk gaat uitsloven met al die leuke trucjes die dat paard al kan. die bewaren ze voor de wedstrijden, en voor heel af en toe tussendoor :o dus ik vind dat het moet kunnen als er op deze manier met de paarden omgegaan word :D
majah .. ik lees al jullie reacties ook nog even, om mijn verdere mening misschien nog wat aan te passen en te vormen..

Dat mag ik hopen ja, maar ik zie er genoeg rijden waarvan ik zeker weet dat het niet vooral basiswerk is... en dat de basis daarbij ook niet voor elkaar is, ook niet in de Z. Volgens mij zijn die er genoeg...

Janine: dat was Vajnic. Die reed ik een keer of 4 keer in de week, ook in de M en naar ons Z-debuut toe. Hij had regelmatig een weekje vakantie. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:47

minime111 schreef:

Een ruiter moet toch down 2 earth zijn, en inderdaad weten dat hij altijd terug moet naar de basis.
Helaas lopen er soms mensen tussen op wedstrijden...
Mooi gesproken inderdaad, waarom overmatig trucjes oefenen die het paard toch wel kan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:48

Shanna: Mooi uitgangspunt voor dit topic, niet elk paar dat op voor onze begrippen hoog niveau loopt, wordt elke dag kapotgetraind.. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 15:13

Maar als ik bijv zie dat 5 jarige paarden al wissel series springen, appuyementen kunnen. Ongeacht of het een prof is.. dit gaat naar mijn inzien te ver

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:15

daisies schreef:
Maar als ik bijv zie dat 5 jarige paarden al wissel series springen, appuyementen kunnen. Ongeacht of het een prof is.. dit gaat naar mijn inzien te ver

En hoevaak heb je dit daadwerkelijk gezien?

Wat voor paarden zijn dat, wat voor ruiters? Dat zijn bommen vol talent hoor!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 15:16

Janine1990 schreef:
daisies schreef:

En hoevaak heb je dit daadwerkelijk gezien?

Wat voor paarden zijn dat, wat voor ruiters? Dat zijn bommen vol talent hoor!

Dus omdat ze veel talent hebben en een goede ruiter moeten ze dit soort dingen met 5 jaar al kunnen??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:19

Zeg ik dat?
Neen!

Die ruiters nemen dat soort dingen spelenderwijs mee. Die paarden wordt niet op moetjes getraind hoor... Even kijken of de knopjes er ook op zetten.
En zoals minime zegt; Die ruiters trainen de trucjes niet tot vervelens toe, als het paard ze toch wel kent...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 15:19

Ook al traint de ruiter niet tot vervelends toe. Het kan wel belastend zijn? té belastend

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:20

daisies schreef:
Ook al traint de ruiter niet tot vervelends toe. Het kan wel belastend zijn? té belastend

Waarop baseer je dat het te belastend is? Ken je de training van zo'n paard? Weet je hoeveel die loopt per keer, per week???
Heb jij een objectief of een subjectief beeld bij zulke paarden en ruiters???

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 15:24

Denk je dat ik alles over een kam scheer? Je kan mij niet wijsmaken dat een 5 jarig paard er al aan toe is om wissel series te kunnen etc. En hiermee bedoel ik niemand persoonlijk.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:28

Janine1990 schreef:
daisies schreef:

Waarop baseer je dat het te belastend is? Ken je de training van zo'n paard? Weet je hoeveel die loopt per keer, per week???
Heb jij een objectief of een subjectief beeld bij zulke paarden en ruiters???

inderdaad en de verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij jezelf. ik vind dat je je moet kunnen verantwoorden naar je zelf maar vooral ook naar je paard. je merkt aan je paard of hij het aan kan of niet. kan hij het niet aan dan moet je gewoon simpelweg nog niet zo'n hoog niveau rijden. ik ben me ervan bewust dat niet iedere ruiter zo denkt en functioneerd, maar miss dat daar wat meer aandacht naar uit moet gaan in paardenland.. hmmm.. oproep voor alle instructeurs, instructrises en dergelijke dus.. ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat het te belastend is:) haha ( even kort samen gevat)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:28

minime111 schreef:

Basiswerk is voor een L paard anders dan voor een Z- of GP-paard. Bij springpaarden is het verschil kleiner maar voor dressuurpaarden geldt zeker dat de basis - als voorwaarde voor de gevraagde oefeningen op dat niveau (geen trucjes dus) - past bij het niveau waarop het paard wordt uitgebracht.

Daarom is het ook onzinnig om met een 5-jarige series te gaan springen (heb dat trouwens nog nooit iemand zien doen).

davyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:36

ik vind dat wel erg snl ejah, dat je op zijn of haar 5 de L1.L2 doen kan nog bets hoor !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:36

Een 5 jarige series laten doen heb ik nog nooit gezien. Sterker, zo'n paard loopt in de basissport en daar worden geen wissels gevraagd op het voor die leeftijd toegestane niveau.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:12

daisies schreef:
Denk je dat ik alles over een kam scheer? Je kan mij niet wijsmaken dat een 5 jarig paard er al aan toe is om wissel series te kunnen etc. En hiermee bedoel ik niemand persoonlijk.

Maar waar heb je dat dan gezien/gehoord?

Ik kan natuurlijk ook gaan roepen: "Ja, je gaat een driejarige toch geen passage leren?!" En daarmee de indruk wekken dat ik dat van dichtbij heb gezien/gehoord... Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling... ;)
Dat is wat ik bedoel...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

LDRD schreef:
Een 5 jarige series laten doen heb ik nog nooit gezien. Sterker, zo'n paard loopt in de basissport en daar worden geen wissels gevraagd op het voor die leeftijd toegestane niveau.

Ik ook niet :P
Maar dan kan een goede ruiter met een getalenteerd paard nog wel kunnen kijken: "Goh, zou hij dat ook begrijpen?" Een keertje spelenderwijs, zonder veel druk op de ketel te zetten...
Een springpaard wordt dat ook al jong aangeleerd, spelenderwijs leren paarden toch het meest denk ik... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:15

Kendra schreef:
minime111 schreef:

Basiswerk is voor een L paard anders dan voor een Z- of GP-paard. Bij springpaarden is het verschil kleiner maar voor dressuurpaarden geldt zeker dat de basis - als voorwaarde voor de gevraagde oefeningen op dat niveau (geen trucjes dus) - past bij het niveau waarop het paard wordt uitgebracht.

Daarom is het ook onzinnig om met een 5-jarige series te gaan springen (heb dat trouwens nog nooit iemand zien doen).

Voor mij is de basis onder andere dat een paard correct aan het been is, en de hand volgt.
Als je paard die basis kent, kan je ze alle trucjes leren, ook spelenderwijs. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:23

een 5 jarige series zien springen is voor mij ook onbekend :)

Wat ik wel eens doe als de galop goed is, en het dier is in zn sas, en het voelt goed is per ongeluk een wisseltje meenemen (kan ook zijn als ze pas een paar maanden onder het zadel zijn)

Of inderdaad ook als het allemaal fijn aanvoelt en we hebben er beide zin an, eens wat doorsluiten kijken hoe ver je het paard kan terug verzamelen.......

Kijk dat neem je spelenderwijs mee in de africhting, maar daar hangt niks vanaf.. heeft NUL waarde, maar het is wel grappig, zolang je je er maar van bewust bent dat het spielerij is. EN dat het als het niet "lukt" dit ligt aan de ingebrachte basisvaardigheden........ dus dat je in die basis nog eea te sleutelen hebt!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:46

Dat ben ik helemaal met je eens, Kim! :)