Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:44

Dan heb je denk ik geluk om dat in omgeving r´dam te vinden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:45

pietsie schreef:
Dan heb je denk ik geluk om dat in omgeving r´dam te vinden

Wat ik zeg: goed zoeken!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:54

Als ik kijk naar de openingspost "Rijke ouders of puur geluk" en ik lees zo wat er verder in dit topic geschreven wordt dan denk ik dat je met van allebei een beetje een heel eind kan komen!

Een beetje geluk moet je hebben (ouders die WILLEN helpen, pony die meevalt, eigen talent), rijke ouders die totaal niet geïnteresseerd zijn zullen waarschijnlijk ook geen pony kopen ofwel kind geeft er zonder de belangstelling van de ouders ook gauw de brui aan. Ook zij moeten door de eerste lessen en valpartijen heen, ze stappen niet voor het eerst op de pony met het idee Anky of Piet te gaan worden. (Oké, sommige misschien wel :D ). Zonder doorzettingsvermogen komen ze er ook niet.

Natuurlijk kan niet iedere ouder die het wil ook het kind de middelen geven om zo ver te komen (en geen enkel kind kan het natuurlijk zelf betalen) maar ze hoeven ook geen tonnen te verdienen. Wij hadden het niet breed, mocht 1x per week op manege lessen, pony was bij toeval gekocht toen ik 13 werd (veulen van pony van vriendin), klein stalletje bij huis in dorpje omdat we verhuisd waren en op het terrein van de club kon ik rijden (onder alle weersomstandigheden). Gewoon geluk gehad dat er op de manege een goede instructeur was (ja, kreeg wel 1x per week privéles) en dat we met de hele club met een grote veewagen op concours gingen. Later met pony bij de paarden gaan rijden en pa een oude trailer gekocht en opgeknapt. Ik werkte op zaterdag en in de vakantie om op wedstrijd te kunnen gaan. We zijn geen Z-toppers geworden maar toch M2+5 bij de paarden geweest. Toen moest ik stoppen omdat ik ging studeren anders hadden we misschien de Z toch nog wel gehaald ;)

Helaas kan inderdaad niet iedereen die de capaciteiten zou kunnen ontwikkelen bij juiste paard en training dit ook krijgen maar je hoeft ook niet te wachten tot de bankiersbonussen binnen komen ;)
Conclusie: Behulpzame ouders en geluk zijn volgens mij dus de belagrijkste factor.
Overigens denk ik dat dit voor veel sporten (of andere hobbies geldt).

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:20

Tsja je kan zeggen wat je wil dat je er veel moeite voor doet, uiteraard dat geloof ik ook absoluut. Maar paardrijden is gewoon een dure sport.

Ik rijd vanaf mijn 10e paard op een manege, vind het altijd erg leuk maar heb de laatste jaren ook veel ambitie tot de dressuur, helaas kan ik met die ambitie op de manege niet zoveel. Ondanks dat de FNRS proeven nu zijn opgeschroefd tot ongeveer M niveau krijg ik het idee dat de lessen daar toch niet op aansluiten. Ik rijd nu nog F12 dus ik heb nog een tijd te gaan om dat te bereiken en ik ben zeer benieuwd hoeveel moeite mij dit gaat kosten aangezien de oefeningen uit de hogere F proeven bijna niet in de lessen aan bod komt.

Met dit ene uurtje rijden in de week zal ik er nooit komen. En of ik er echt veel talent voor heb.. tsja geen idee. Dan had ik misschien wel constant heel hoog moeten scoren bij de F proeven?
In ieder geval denk ik dat ik met wat meer middelen en meer les wel een stukje verder zal kunnen komen dan waar ik nu ben.
Ik zit dan ook te denken om over te stappen op een andere manege en een lease paard te nemen waarmee ook start mogelijkheden zijn, wie weet is dat ook een idee voor andere meiden?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:23

Martie schreef:
Als ik kijk naar de openingspost "Rijke ouders of puur geluk" en ik lees zo wat er verder in dit topic geschreven wordt dan denk ik dat je met van allebei een beetje een heel eind kan komen!

Een beetje geluk moet je hebben (ouders die WILLEN helpen, pony die meevalt, eigen talent), rijke ouders die totaal niet geïnteresseerd zijn zullen waarschijnlijk ook geen pony kopen ofwel kind geeft er zonder de belangstelling van de ouders ook gauw de brui aan. Ook zij moeten door de eerste lessen en valpartijen heen, ze stappen niet voor het eerst op de pony met het idee Anky of Piet te gaan worden. (Oké, sommige misschien wel :D ). Zonder doorzettingsvermogen komen ze er ook niet.

Natuurlijk kan niet iedere ouder die het wil ook het kind de middelen geven om zo ver te komen (en geen enkel kind kan het natuurlijk zelf betalen) maar ze hoeven ook geen tonnen te verdienen. Wij hadden het niet breed, mocht 1x per week op manege lessen, pony was bij toeval gekocht toen ik 13 werd (veulen van pony van vriendin), klein stalletje bij huis in dorpje omdat we verhuisd waren en op het terrein van de club kon ik rijden (onder alle weersomstandigheden). Gewoon geluk gehad dat er op de manege een goede instructeur was (ja, kreeg wel 1x per week privéles) en dat we met de hele club met een grote veewagen op concours gingen. Later met pony bij de paarden gaan rijden en pa een oude trailer gekocht en opgeknapt. Ik werkte op zaterdag en in de vakantie om op wedstrijd te kunnen gaan. We zijn geen Z-toppers geworden maar toch M2+5 bij de paarden geweest. Toen moest ik stoppen omdat ik ging studeren anders hadden we misschien de Z toch nog wel gehaald ;)

Helaas kan inderdaad niet iedereen die de capaciteiten zou kunnen ontwikkelen bij juiste paard en training dit ook krijgen maar je hoeft ook niet te wachten tot de bankiersbonussen binnen komen ;)
Conclusie: Behulpzame ouders en geluk zijn volgens mij dus de belagrijkste factor.
Overigens denk ik dat dit voor veel sporten (of andere hobbies geldt).

Hmm dat het voor andere sporten zou gelden ben ik niet helemaal met je eens.. Paardrijden is wel 1 van de duurdere sporten. Als ik talent zou hebben voor ballet maar iedere dag op een houtje moest bijten zou ik alsnog ver kunnen komen als ballerina want daarvoor heb je niet zoveel geld nodig als bij de paardensport. Zelfde geldt voor turnen, boksen etc.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:25

alles komt neer opgeluk want rijke oudersi is ook geluk hebben,en ikden kdat die ouders zelf ook rijden dus daar hebben ze dan ook geluk mee

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:32

pietsie schreef:
marian mijn dochter van 12 rijd ook met een gpa cap, die we tweede hands van marktplaats hebben gekocht ,wel nieuw voor 125 euro en die betaald is van haar eigen gespaarde geld.
Zij maakt veel jonge pony´s zadelmak en een goede bescherming vind ik echt wel belangrijk dan , en ook de petrie laarzen hier, als je 3 paar rubber laarzen in het jaar moet kopen ,ben je daar wel eens klaar mee en ga je op zoek naar iets wat duurzamer is en daardoor ook goedkoper uiteindelijk.

Flauwekul, een GPA cap biedt niet meer bescherming dan een, noem maar wat, zo'n Horka cap van 60 euro.
En rubberen laarzen, weet niet wat je er mee doet, maar rubberen rijlaarzen zijn juist erg duurzaam, ook bij intensief gebruik. Qua duurzaamheid doen ze zeker niet onder voor Petrie's. Ja, minder comfortabel, dat zijn ze wel, en ook lang niet zo mooi als leren Petrie's.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:32

sins wanneer is rijke ouders een geluk hebben,ik vind ouders die interesse tonen in wat het kind doet en ze daar in ondersteunen veel meer geluk.
Je kan ook rijke ouders hebben die alles afkopen, dus er zelf nooit zijn maar alles inhuren ..is dat dan geluk

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:34

Girl In The Mirror schreef:
pietsie schreef:
marian mijn dochter van 12 rijd ook met een gpa cap, die we tweede hands van marktplaats hebben gekocht ,wel nieuw voor 125 euro en die betaald is van haar eigen gespaarde geld.
Zij maakt veel jonge pony´s zadelmak en een goede bescherming vind ik echt wel belangrijk dan , en ook de petrie laarzen hier, als je 3 paar rubber laarzen in het jaar moet kopen ,ben je daar wel eens klaar mee en ga je op zoek naar iets wat duurzamer is en daardoor ook goedkoper uiteindelijk.

Flauwekul, een GPA cap biedt niet meer bescherming dan een, noem maar wat, zo'n Horka cap van 60 euro.
En rubberen laarzen, weet niet wat je er mee doet, maar rubberen rijlaarzen zijn juist erg duurzaam, ook bij intensief gebruik. Qua duurzaamheid doen ze zeker niet onder voor Petrie's. Ja, minder comfortabel, dat zijn ze wel, en ook lang niet zo mooi als leren Petrie's.

Een gpa cap is gemaakt van carbon , eerst informeren voor je je mening geeft.
[En ik vind petrie schuwlelijk

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:36

Wij zijn geen rijke ouders en ik heb zelf ook geen eigen paard.
Om de simpele reden dat wij kunnen er maar eentje kunnen onderhouden en dat is die van mijn dochter.

Met het geluk ben ik het wel eens, want mijn dochter heeft het geluk dat wij dit voor haar over hebben.
Ze moet het wel allemaal zelf doen, het is geen opgeleide Z-pony..

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:39

juist gezegt djoeka, geluk dat je ouders je steunen is veel belangrijker dan geld

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:41

Vaak rijke ouders die een Z-pony kopen ;)
Is mij ook opgevallen, een springruiter van 10 kwam bij ons (dressuurmanege) met een enorm ego dat ze zó goed kon springen en dat ze met haar eigen pony een meter 20 kon springen. Zei de staleigenaar 'nou goed, er zijn 2 pony's met heel wat vermogen om te springen maar wel een pittig karaktertje, probeer jij ze maar eens uit'. Nou raad eens, ze kreeg geen van beide over de sprong en ze is huilend afgestapt.. Nouja, als je echt veel talent hebt kom je er met een vuilnisbakkie ook wel :j

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:42

Mijn ouders zouden het misschien ook wel KUNNEN betalen. Maar weinig kans dat ze dit voor me zullen doen. Als ik een eigen paard wil moet ik dat zelf weten maar dan moet ik het ook zelf betalen. Ze vinden het hardstikke leuk voor me dat ik zo'n plezier heb in m'n hobby en komen ook wel eens naar mn FNRS proefjes kijken en vragen vaak hoe het rijden was of hoe het was bij mijn verzorgpaardje :) . Maar ze zijn Niet bereid een paard met alles erop en eraan voor me te betalen en iedere keer voor me heen en weer te rijden..
Dat respecteer ik ook, het is van hen verder geen hobby dus ik kan het me goed voorstellen.
Dus inderdaad het geluk hebben dat je ouders het ook voor je over hebben.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:43

pietsie schreef:

Your point is...? Carbon is niet veiliger dan het andere materiaal. Misschien zelf beter informeren? OT dus ik zal er ook verder niet reageren.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:46

pietsie schreef:
juist gezegt djoeka, geluk dat je ouders je steunen is veel belangrijker dan geld

Ja het is belangrijk ja. Maar tel alles eens bij elkaar op, er gaat wel echt veel geld in zitten. Vooral als je in de randstad woont is alleen al de stalling vaak niet goedkoper dan 250 euro per maand. + Hoefsmid. En dan de wedstrijden, huur trailer (of zelfs aanschaf) + brandstofkosten + Inschrijfgeld etc etc.. Het blijft veel geld kosten en voor sommige mensen is het normaal dat ze dit kunnen betalen maar sommige mensen hebben niet zoveel te besteden en zullen zich dit nooit kunnen veroorloven zonder hulp van anderen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat geld wel degelijk belangrijk is, anders wordt het erg moeilijk over de middelen te beschikken die nodig zijn binnen deze sport.
Laatst bijgewerkt door winnietje3 op 27-12-09 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:47

Girl In The Mirror schreef:
pietsie schreef:

Your point is...? Carbon is niet veiliger dan het andere materiaal. Misschien zelf beter informeren? OT dus ik zal er ook verder niet reageren.

Nee plastic is net zo sterk haha

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:48

Precies Pietsie zonder dat zou het voor hun een stuk moeizamer gaan of zelfs helemaal niet lukken.

Nu lukt het haar wel omdat wij erachter staan wat ze doet en er veel voor over hebben. Daarbij heeft ze veel doorzettingsvermogen en toevallig wil haar pony die geen topper is wel altijd voor haar werken.
Moeilijk gaat ook...

Ik heb vroeger ook altijd gereden dus haar hobby is mijn hobby.. :D

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:49

djoeka hier ook mijn hobby is haar hobby

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:50

Wat een interessante discussie..................

Hebben jullie 'meninggevers' enig idee wat het inhoudt een 'hoger rijdend' kind te hebben? En ook hoe dat kind daar gekomen is, zo 'hoog rijdend' ??? Nou echt niet door haar dure outfit hoor'! Soms door een dure pony maar meestal niet!!

Heel vaak wel door het enorme doorzettingsvermogen en plezier van het 'hoog rijdenende'kind en de nooit maar dan ook nooit stoppende aandacht en inzet van een of beide ouders.

Tel daarbij op goede lessen, kunnen ook door de ouder gegeven worden een beetje talent van pony en kind, en maar doorgaan ook in de regen, ook op 1e kerstdag en altijd en altijd maar doorgaan, zo krijg je een 'hoogrijdend kind'

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:52

juist Pietsie en dan heb je er heel veel voor over...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:52

Ook hier hobby/sport is mijn hobby. Plezier staat bovenaan

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:53

Fidele schreef:

Hebben jullie 'meninggevers' enig idee wat het inhoudt een 'hoger rijdend' kind te hebben? En ook hoe dat kind daar gekomen is, zo 'hoog rijdend' ??? Nou echt niet door haar dure outfit hoor'! Soms door een dure pony maar meestal niet!!

Heel vaak wel door het enorme doorzettingsvermogen en plezier van het 'hoog rijdenende'kind en de nooit maar dan ook nooit stoppende aandacht en inzet van een of beide ouders.

Tel daarbij op goede lessen, kunnen ook door de ouder gegeven worden een beetje talent van pony en kind, en maar doorgaan ook in de regen, ook op 1e kerstdag en altijd en altijd maar doorgaan, zo krijg je een 'hoogrijdend kind'

En in de kou.. ;)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:53

Go Fidele, weer mooi verwoord
hier een kind die idd ook nooit mee wil doen met korfbal ,voetbal toernooi van school,ondanks mijn aandringen.
Nee ,de pony gaat voor

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:54

Fidele schreef:

Ik heb het niet over dure jasjes, 10 setten bandages. Ik snap ook heus wel dat die extra dure bandages er niet voor zorgen dat je opeens hoge punten scoort en dat je wel wat in je mars moet hebben en hard moet werken om iets te bereiken, maar om dit te kunnen moet je wel de beschikking hebben over de broodnodige middelen om hard te kunnen trainen en verder te komen ;) .
Lees mijn vorige post....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:55

Hier ook alles maar dan ook alles gaat voor de pony's, ook voor ons als ouders, tja het kost veel geld maar dat hebben we er graag voor over, dan maar niet iedere week uit/uit eten etc. Dan maar geen UGGS in 3 kleuren etc etc.