zzgp drama! kwaliteit van niks!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:29

tita schreef:
Knollentuin iemand die Z of whatever heeft gestart maar niet meer start maar wel gewoon nog rij en les heeft, diens niveau gaat niet achteruit en kun je wel degelijk nog goed meekomen

FF voor de goede orde ik had nergens kritiek op..wedstrijden interesseer me niet meer (althans op dit moment niet) maar ik durf te wedden geef me een paard en ik breng hem uit in zijn klasse (onder de ZZlicht dan he :D ) en mijn punten zullen niet zo slecht zijn.

ALs je figuren kunt rijden en weet hoe het moet, moet je het kunnen op elk paard die dat ook kan.
Een keertwending draaien op mijn eigen paard is een eitje ik weet hoe het moet ken de hulpen dus dan kan je het ook op een ander paard.

Niveau van de laatste tijd vind ik bar en bar slecht en dan met name de B en de L en de M2 daar durf ik gewoon in te starten en kom dus niet van een koude kermis thuis.
Aangezien mijn paard vanaf 2003 uit de sport is, wil niet zeggen dat ik dat ook ben

hier kan ik mij ook helemaal in vinden

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:43

Er rijden ook zoveel mensen in de B die nog niet eens de basis erin hebben zitten (niet kunnen galopperen, niet nageeflijk rijden etc.)
Maar die mensen rijden daar voor hun lol, en sommige voor de ervaring.
En tja, in het ZZlicht - ZZzwaar zijn er ook mensen die er voor hun lol zijn, en graag ervaring willen op doen in de hogere klasses.
Wat is daar het probleem van? tja, als je je paard niet voor elkaar hebt, vind ik dat je eigen keuze.
Zolang zij er maar van leren en commentaar krijgen waardoor ze zichzelf weer verbeteren en lol blijven hebben, maak ik er geen probleem van ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:45

Rambobo schreef:
Miam schreef:
En toch bereiken die mensen allemaal die klasse.. En hoelang en hoeveel moeite het kost dat is per combinatie verschillend! En aan de punten te zien waren het niet allemaal toppers! So What! Laat die mensen lekker duwen, scheef zitten, trekken of weet ik het! Ze hebben het bereikt en doen ook elke keer weer hun best! 8-)

Ja idd lekker gefrustreerd en een not so happy paard! Die lekker in zn bek wordt getrokken
Idd So What! :Z

Dit zijn dus precies de berichten waar ik over val, indirect beschuldig je zelfs Miam ervan m eens even lekker in zijn bek te hebben getrokken! Want hoe weten wij dat je niet net haar bedoelt.......

Ik vind het absoluut geen stijl om zo op internet deelnemers aan een wedstrijd de grond in te boren. Ter info, ik heb net de uitslagen bekeken, welgeteld 1 iemand had verlies! Zie wel dat er een hoop geen winst hadden maar dat zegt mij niets. Als het echt zo super dramatisch was, hadden er veel meer verlies moeten hebben. Of betwijfel je het oordeel van meerdere Subtop juryleden? Zie er namelijk heel bekende namen tussenstaan waarvan ik zo weet dat vooral 1 ervan best pittig jureert, en die heeft niet eens verlies uitgedeeld....

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:46

moonfish13 hier wil ik even op inhaken, ik heb een paard, dat zo gestrest was op werdstrijd (4 jaar) zich zo vast hield, dat de stap echt om te huilen was, en ze zich helemaal terug trok en er niks meer uit te halen was, dan rijd je ook verre van een winstpunt.

Nu wil ik niet zeggen dat iedereen dat probleem heeft, maar niet iedereen over een kam scheren.

zo ook in het ZZGP, sommige mensen die voor de hobby rijden vinden het een wereldprestatie om omdat niveau mee te kunnen rijden, niet iedereen wil bovenaan en kampioenschappen rijden.
En ook ik zie proeven die om te huilen zijn, maar je weet niet hoe het anders gaat.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:20

Pff.. vermoeiend.

Daffodil, de TS zegt alleen dat bij sommige combinaties de basisbegrippen en kwaliteit ver te zoeken was. Nu ben ik natuurlijk geen Nederlands taalkundige, maar ik weet wel dat sommige, niet alle is. Hoe kom je er dan in hemelsnaam bij dat de TS Miam beschuldigd van haar paard in de mond trekken?

Volgens mij weten mensen best wat de TS bedoeld. Op een Subtop wedstrijd zie je altijd wel één, twee of drie combinaties waarvan je de rillingen krijgt. Dieronvriendelijk, die wel in de mond worden getrokken en waarbij de basis ver te zoeken is. En dat slaat alleen op de paar combinaties, en niet op de rest van het deelnemersveld. Daar hoeft niemand zich zorgen om te maken, maar wel om die één, twee of misschien wel drie combinaties die de basis van de dressuur niet bevatten en bijzonder dieronvriendelijk rijden, en naar mijn mening dus niet Subtop-waardig zijn.

daffodil

Re: zzgp drama! kwaliteit van niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:28

Dat gebeurt bij elke wedstrijd Bomba, dat weet ik want ik krijg regelmatig combinaties in de ring die echt niet goed genoeg zijn om in die klasse rond te rijden. Maar om één of andere reden, rijden ze daar wel! En wie ben ik om te bepalen dat dat niet mag of kan? Als het echt zo dramatisch is als TS hier stelt, hadden al die mensen verlies moeten hebben. Maar ik denk dat het anders is, het zal niet spetterend geweest zijn maar zo dramatisch, ik vraag het me af en ik vraag me dan serieus waar af wat het referentiekader van TS is gezien haar eigen ervaring.

Ik zeg daarmee niet dat iemand perse dat niveau moet hebben gereden, maar iets meer achtergrond dan dat je paard een M proefje gelopen heeft (en ik denk niet eens met haar erop) zou toch wel gewenst zijn. En dan nog steeds vind ik het absoluut not done om zo op internet te plempen dat alles zo dramatisch was. Zou wat zijn als ik dat na elke jureerdienst zou doen, dan zou ik heel bokt over me heen krijgen, want dat kun je niet maken en dit wel? Ik vind van niet!

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:42

ze heeft het hier niet over 1 of 3 ruiters die er niet horen. er zijn overal wel mensen te vinden die nog niet in de klasse horen. ze heeft over veel mensen dat het zo flink achteruit gaat met de top ruiters en die horen volgends haar allemaal niet in de klasse.

zulke dingen zet je simpelweg gewoon niet op een forum neer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:51

laat ik het heel banketstaaf nerzetten.............

mijn bescheiden mening is dat de critici in deze minder paardensport ervaring heeft dan de hedendaagse gevestigde orde

en voor mij zijn de critici een soort van naaa, er niet niet zijnders zegmaar lD

een soort van niet serieus te nemen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:57

KiWiKo schreef:
tita schreef:

Niveau van de laatste tijd vind ik bar en bar slecht en dan met name de B en de L en de M2 daar durf ik gewoon in te starten en kom dus niet van een koude kermis thuis.
Aangezien mijn paard vanaf 2003 uit de sport is, wil niet zeggen dat ik dat ook ben

hier kan ik mij ook helemaal in vinden

Nou, ik niet. Zoals mijn M-paard van tien jaar geleden liep, daar rij ik nu in de B geen deuk in een pakje boter mee hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:35

]

Nou, ik niet. Zoals mijn M-paard van tien jaar geleden liep, daar rij ik nu in de B geen deuk in een pakje boter mee hoor![/quote]

Precies dat bedoelde ik al met dat t nivo zo verbeterd is met een aantal jaar geleden.
je kan best nog elke week les hebben ,maar je weet in mijn ogen pas je nivo als je echt start,een proef rijden is echt heel wat anders als thuis in de baan.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:37

knollentuin, dat is zeker voor je paard maar ook zeker voor jezelf.

Schouderbinnenwaarts enzo zijn thuis echt geen probleem maar die dat maar is uit tevoeren in een proefje

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:05

Zo dan!

Ik krijg van verschillende kanten berichtjes dat ik heel nieuwsgierig werd naar dit topic. Ik was gister op dit evenement samen met Rambobo, mijn moeder en een Z jurylid.
De eerste groep zz-licht heb ik niet bekeken, echter het gehele zz-zwaar en de laatste groep zz-licht hebben wij goed bekeken.
Rambobo omschrijft hetgeen zij gezien heeft misschien wat cru, maar de strekking van haar verhaal begrijp ik.
Een kleine greep uit het assortiment van problemen; een geheel niet nageeflijk paard(tegen de hand) die na het afgroeten even 'vriendelijk' kei hard in de mond getrokken werd(op de ldr manier), een paar paarden waarvan de wissels echt niet bevestigd waren(hele originele manieren van wissels!), mond open/tong eruit, een paar paarden die onzuiver/niet tactmatig liepen in draf/galop, paarden die compleet horizontaal liepen, stakende paarden, ga nog maar even door. Grotendeels ook puur 'basisfouten' die werden gemaakt(impuls/oprichting/aanleuning/verzameling)
Miami hier op bokt ken ik toevallig en heb ik gister dus ook zien rijden, dat zij zich aangesproken voelt, hoeft mijn inziens niet.

Zoals je kunt zien op de uitslagenlijst is er door de juryleden(waaronder 1 die ons paard nu traint, waarmee ik het er later ook nog over gehad heb!) ook niet vrolijk gepunt. Zij konden echt geen punten kwijt en dat was wel erg jammer, maar ik verbaasde mij ook over het niveau, want 4 jaar geleden startte ik zelf zz-licht en toen lag het niveau echt nog stukken hoger. Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:10

Somebody_ schreef:
Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..

Thanks daarmee ook meteen mijn vraag deels beantwoord!

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:31

Somebody_ schreef:
Zo dan!

Ik krijg van verschillende kanten berichtjes dat ik heel nieuwsgierig werd naar dit topic. Ik was gister op dit evenement samen met Rambobo, mijn moeder en een Z jurylid.
De eerste groep zz-licht heb ik niet bekeken, echter het gehele zz-zwaar en de laatste groep zz-licht hebben wij goed bekeken.
Rambobo omschrijft hetgeen zij gezien heeft misschien wat cru, maar de strekking van haar verhaal begrijp ik.
Een kleine greep uit het assortiment van problemen; een geheel niet nageeflijk paard(tegen de hand) die na het afgroeten even 'vriendelijk' kei hard in de mond getrokken werd(op de ldr manier), een paar paarden waarvan de wissels echt niet bevestigd waren(hele originele manieren van wissels!), mond open/tong eruit, een paar paarden die onzuiver/niet tactmatig liepen in draf/galop, paarden die compleet horizontaal liepen, stakende paarden, ga nog maar even door. Grotendeels ook puur 'basisfouten' die werden gemaakt(impuls/oprichting/aanleuning/verzameling)
Miami hier op bokt ken ik toevallig en heb ik gister dus ook zien rijden, dat zij zich aangesproken voelt, hoeft mijn inziens niet.

Zoals je kunt zien op de uitslagenlijst is er door de juryleden(waaronder 1 die ons paard nu traint, waarmee ik het er later ook nog over gehad heb!) ook niet vrolijk gepunt. Zij konden echt geen punten kwijt en dat was wel erg jammer, maar ik verbaasde mij ook over het niveau, want 4 jaar geleden startte ik zelf zz-licht en toen lag het niveau echt nog stukken hoger. Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..

Ik voel me totaal niet aangesproken hoor! ;) Ik weet wat ik heb en daar ben ik super trots op!! :D

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 08:52

KiWiKo schreef:
Rambobo schreef:
Gisteren was ik in Roosendaal bij een ZZlicht/ZZzwaar wedstrijd.
De kwaliteit van de meeste paarden en het "talent" van de ruiters was ver weg te zoeken.
Ik zag meerdere combinaties waarvan het mij verbaasd dat die ooit het Z2 uit zijn gekomen.
Waren duidelijk gevallen van 6 jaar Z2 rijden en met precies genoeg wistpunten de overstap naar het ZZGP maken.
Het lijkt wel alsof het met de jaren erger wordt.
Ik begrijp niet dat de instructeurs dit toelaten.

Hoe komt volgens jullie dit probleem?

we lossen dit op door de enige combinatie goed genoeg in de ring te laten verschijnen........... wanneer gaat het gebeuren dat je in de ring verschijnt?

Ikke niet! Ik weet mijn tekortkomingen, in tegenstelling tot het meerendeel in het ZZ
:D

En buiten dat heb ik absoluut die ambitie niet

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:28

ik was ook in Roosendaal zondag, gewoon om eens te kijken hoe het niveau was, ik ben zelf ook van plan om ZZ-L te gaan starten en wou wel eens kijken hoeveel ik nog moet gaan oefenen. :D

Ik kan de TS wel begrijpen, er waren inderdaad combinaties die onvoldoende door de bak gingen, maar daar zijn de punten dan ook wel naar geweest. Veel dingen gingen de mist in, maar of dit te maken had met de onkunde, mss zenuwachtigheid van de ruiter, of de graad van africhting van het paard laat ik in het midden. Het kan thuis super gaan, maar op wedstrijd is het toch nog altijd iets anders denk ik.

@ TS, als ik het zo lees, zat ik aan de tafel net naast je.....
@ miam; heb je ook zien rijden, vond je paardje wel leuk, mooi stil in de aanleuning,

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:35

sympie schreef:
ik was ook in Roosendaal zondag, gewoon om eens te kijken hoe het niveau was, ik ben zelf ook van plan om ZZ-L te gaan starten en wou wel eens kijken hoeveel ik nog moet gaan oefenen. :D

Zo zaten er een hele hoop mensen ;) , ook aan onze tafel en vandaar onze 'verbazing', aangezien onze/mijn verwachting toch veel hoger lag dan het 'over het geheel' gepresteerde niveau.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:39

Somebody_ schreef:
sympie schreef:

Zo zaten er een hele hoop mensen ;) , ook aan onze tafel en vandaar onze 'verbazing', aangezien onze/mijn verwachting toch veel hoger lag dan het 'over het geheel' gepresteerde niveau.

ja, dat was eigenlijk ook een beetje mijn indruk, ik had het ook wel iets "anders" verwacht. Zaten jullie aan die tafel in het midden ongeveer?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:00

Nou ik kan me wel voorstellen hoe TS deze klasses ervaren heeft,hoef je ook geen sterruiter voor te zijn om te zien dat het geen niveau is,heb dit jaar bij Breda Hippique deze klasses zitten bekijken en daar was het ook al om te janken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:36

Nou hier stof tot nadenken

Uit de oude proef A-afwenden en wijken van D naar M of H en de huidige proef is ENKELE PASJES WIJKEN :roll:
Kom op zeg enkele pasjes wijken

M1 alla travers, schouderbinnenwaarts en nu mag je travers in de M2 doen...oja enkele pasjes was het ooit

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:46

Somebody_ schreef:
Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..

Maar geldt dat dan voor iedereen?
En daarbij, als je de punten hebt en je bent er klaar voor, waarom zou je de stap niet zetten? Ik denk dat veel dressuurruiters dromen vannog een stapje hoger dan de Z. Natuurlijk zullen er mensen zijn die niet goed (genoeg) mee kunnen komen, maar in feite heb je dat toch in álle klasses?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:01

@Gulpje: Daarom zeg ik ook; ik denk dat het nog wel eens te maken kan hebben met.... Dus ik insinueer niet dat dat de reden is, maar ik denk dat het wel een stukje 'onzekerheid' bij mensen weghaalt. 'Ik kan het altijd een keer proberen', ipv 'ik moet eerst 200 euro betalen, en dan moet ik wel zeker zijn dat ik het leuk ga doen'.
Natuurlijk heb je mensen die niet goed genoeg zijn, maar 19 van de 22 mensen die een score halen van 48 tot 59% is toch wel minder goed dan 'een paar mensen die niet goed genoeg zijn'. Het gaat er dus om dat ons inziens (en dan waren de TS, Sympie, en ik echt niet de enige, want ook de juryleden waren het daarmee eens), de meeste mensen gewoon problemen hadden in de 'basisvoorwaarden', die in het Z2 al wel aanwezig hadden moeten zijn(verzameling, oprichting, impuls, zuivere wissels, controle over het gaan van het paard)

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:38

ik herken dit ook wel hoor !
eerst zag ik ook zo,n meisje dat overdreven veel naar achter zat en ze reed zz
het kwam alleen omdat ze zo,n getallenteerde pony had !

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:46

Ik heb niet heel het topic door gelezen maar ben het helemaal met je eens.Paarden die achter de loodlijn lopen en monden open zijn geen uitzondering.
Maar de meesten van deze mensen rijden dan ook geen winst.Ik ben zelf ook geen hoogvlieger en mijn paarden al helemaal niet.
Toch rij ik bijna altijd 1 of 2 winstpunten en mag ik binnen een half jaar al door naar de ZZ zwaar.Ik ga het ook gewoon
proberen want dat doet immers iedereen!Was in het begin echt bang voor gek te rijden maar zit nu zelfs vaak in de prijzen. :D
Heel bijzonder maar van de goede paarden en profi's kan ik helaas niet winnen.Iedereen moet maar zelf eens gaan kijken,dan zien
ze wel wat je bedoeld en dat je zeker niet overdrijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:04

tita schreef:
Nou hier stof tot nadenken

Uit de oude proef A-afwenden en wijken van D naar M of H en de huidige proef is ENKELE PASJES WIJKEN :roll:
Kom op zeg enkele pasjes wijken

M1 alla travers, schouderbinnenwaarts en nu mag je travers in de M2 doen...oja enkele pasjes was het ooit

Persoonlijk vind ik de oefening uit het L1 toch een stukje moeilijker dan het L2. Enkele passen wijken, dan weer rechtstellen en kaarsrecht verder rijden vind ik moeilijker dan 10 meter wijken. Opnieuw inzetten ed zoals je in de training wel eens doet mag nl. niet! Over de schouder weglopen is niet te verdoezelen en onvoldoende wijken levert op dat je te weinig tijd hebt om het rechtstellen te tonen. Het heeft ook voor een positief trainingseffect gezorgd: ik ben er heel waakzaam op geworden dat mijn paard daadwerkelijk op mijn hulp gaat wijken en precies zover wijkt als ik accoord mee ben. Paarden anticiperen al snel op die middellijn en duiken gelijk het wijken in (tot grote hilariteit bij die ene proef destijds waar je op de AC-lijn eerst een keer gewoon rechtdoor moest met een overgang naar stap op G, en je paard voor paard bij D al opzij zag lopen :Y) )

Travers zat al in het M2 volgens mij, in mijn herinnering was dat de grote bottleneck voor het M2 toen. In het M2 zat toen EN sb EN travers en nu is het OF.

In een van de L2 proeven zit nu al een contra-oefening die vroeger pas in het M1 kwam.

En ik geloof dat de stap in het M2 nu veel moeilijker is dan destijds. Veel meer voorbereidend op die eenvoudige wissel van het Z.

Maar het gaat niet eens om de oefeningen in mijn ogen, maar om de algemene manier van gaan.

Vroeger was het heel normaal dat je B-paard in galop nog finaal uit balans en uit elkaar gevallen rondcrosste op de volte, tegen de hand leverde in de galop nog wel een 5 op. Als je paard grotendeels een beetje nageeflijk liep had je winst (ik werd op mijn eerste wedstrijd ooit, dikke 20 combinaties, in Brabant waar toch gemiddeld sterk gereden wordt en werd, 4e met een paard wat echt niet losliet in de kaak, beetje schijnnageeflijk. Ik heb echt foto's waar ik me achteraf dood voor schaam maar die wel gemaakt zijn tijdens proeven waar ik in de bovenste regionen eindigde := ). Nu moet je voor de winnende B-proeven je paard al echt aan elkaar en vaak zelfs al opgericht rijden. Pas nog een L2-proef gereden en paard liep bovenin maar net niet helemaal los in de kaak, reken maar dat ze het gezien hadden! In het M1 moet je paard al echt kunnen gaan zitten, anders doe je gewoon niet meer bovenin mee. Rechtrichten krijgt ook veel meer aandacht, ik krijg het in de B nu al op mijn protocol. Ik hoorde voor het eerst van rechtrichten toen ik echt waar, al M1 reed. Peerd liep zo krom als een banaan door de baan, heb op de ORUN nog geleerd dat ik de buitenschouder meer naar binnen moest plaatsen in de galop, maar waarom daar had ik eigenlijk geen sjoege van. :o Vind ik toch echt veelzeggend.