Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:39

Ik heb in januari mijn eerste onderlinge wedstrijd. Ben dan zelf 27 jr en heb een kleine c pony 1m27,5 :P
Als dat een beetje wil (denk niet dat we er al klaar voor zijn maar is een onderlinge bij ons op stal vandaar dat ik het toch doe en kan nog 2 mnd trainen) dan wil ik volgend jaar ergens ook officieel gaan starten.

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:09

lees ook ff mee. vind een b pony tussen de paarden wel een heel verschil maar dat is ieder voor zich. vind het wel super dat je dan bovenin rijdt.
veel suc6 allemaal...

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:00

Hallo..:)

Ik heb ook een pony en ben 20. Een Welsh NWR. 55,5 %.. dus de rest Arabieren bloed :P
Maar ik dacht ook altijd ik kan het niet, het zal wel niks worden...
En veel mensen zeiden ook altijd: nee met een pony bij de paarden jaa dat is heel moeilijk. en de meesten zeiden nee hoor dat mag helemaal niet.
Nou ik dacht bij m'n eigen. wat zal ik een spijt hebben als ik het niet zou doen en terwijl ik heus wel goede punten zou kunnen halen. Waarom zou een pony onder doen voor een paard? Ik hoor vaak, niet opschepperig bedoeld, dat het een leuke pony is en dat ie leuk loopt en dat ie parmantig is en zo..En waarom zou ik m verkopen voor een paar cm verschil? Wie zegt dat je dan een betrouwbaar en ideaal paard ervoor terug krijgt.
Ik weet wat ik aan 'm heb. Hij is nu 5,5 en ik kreeg 'm toen hij 1,5 was. Dus deze maand heb ik 'm al 4 jaar :D. Ik zou heus wel n paard erbij willen, maar doe hem niet weg. Hij kan al goed middendraf en mooi verruimen en zelfs uitgestrekte draf. :o Ja ook niet opschepperig bedoeld:P
Maar ik d8 niet dat er zoveel waren die dit ook deden.. Leuk! :D .ik dacht oei straks ben ik de enige:P.. volgende maand heb ik 3 wedstrijden..
Ik heb 1 keer een onderlinge gehad.. en het ging wel aardig.. niet super.. hij was kijkerig.. en ik was ineens ZO zenuwachitg..dat de proef me niks meer kon schelen. en bij een halve volte d8 ik.. hu nu nog een halve :S hahaha. dus de voltes werden te groot. maar had wel 186 punten hahaha.. 190-4. Maar graag wil ik van dit gevoel af..die zenuwen.. wat kan je daar tegen doen? is daar n speciaal middel voor? Want het zou bij mij echt niet helpen als ik zeg : nou we doen het gewoon voor het plezier en we zien het wel haha :+ .. daar zijn de zenuwen niet mee over.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:02

idylle schreef:
Ik heb in januari mijn eerste onderlinge wedstrijd. Ben dan zelf 27 jr en heb een kleine c pony 1m27,5 :P
Als dat een beetje wil (denk niet dat we er al klaar voor zijn maar is een onderlinge bij ons op stal vandaar dat ik het toch doe en kan nog 2 mnd trainen) dan wil ik volgend jaar ergens ook officieel gaan starten.

Hee leuk :D heb je hier een foto van :D ?

Ik weet nog niet hoe ik foto's hier op moet zetten hahhaa

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:31

Dat had ik ook de eerste paar keer. Omdat ik in mijn achterhoofd had dat een pony tussen de paarden. Dat gaat niet. Jury vind dat niks en jureerd mij slecht/oneerlijk en het is heeeeul moeilijk tussen de paarden voor een pony. Bullsh*t natuurlijk want als jij de sterren van de hemel loopt en gewoon een nette proef neerzet krijg je je punten ook wel. Ook als je met een pony rijd. Van de zenuwen ben ik niet helemaal af, vaak wel. Ik gebruik nu preventief rescuespray. Das van bach bloesems en dat helpt als je stress hebt. Het is plantaardig maar sommigen zeggen dat je erin moet geloven voordat het werkt. Ik geloof erin en bij mij werkt het. Ik weet waar het te verkrijgen is, ik kreeg het via mijn voormalig stageopleidster.

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:02

Geen probleem!! Ik start met mijn eigen Haflinger ook gewoon tussen de paarden hoor, dit is geen probleem. Ook heb ik genoeg kennissen en vrienden die dit ook doen, en met succes!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:49

maar als je zo bloedzenuwachtig voor een wedstrijd bent,dan is het toch ook niet leuk?
en imo moet je er toch wel een beetje lol in houden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:58

ik geloof dat het met een pony starten tussen de paarden, dat de jury dan slecht zou punten gewoon meer onkunde is van de ruiter.

als je je paard/pony netjes voor elkaar hebt dus lekker nageeflijk, gehoorzaam en je rijd mooie figuren dan scoor je net zo goed, dit is dus waar je aan moet werken.
als je dit nog niet goed voor elkaar hebt dan zul je inderdaad geen winst rijden met je paard/pony.

ik ben nu 2x gestart met mijn d-pony van 145 (zelf 167)tussen de paarden en beide keren dikke winst gereden en ook nog een prijsje.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:46

@risky: In de meeste gevallen is dat in inderdaad waar. Ik heb tot nu toe absoluut geen nadeel gehad en ben eerlijk gepunt.
Toch zijn er gewoon juryleden die het helemaal niets vinden en daar ook naar punten. Zo heb ik een tijd geleden een instructrice gehad, die ook jury was. Zij heeft letterlijk tegen mij gezegd, dat als ik bij haar in de ring zou verschijnen, ze mij zowiezo geen winst wilde geven omdat ze vond dat kleine pony's niets bij de paarden in de ring te zoeken hebben. Jammer dat sommige mensen zo kortzichtig zijn. (Ze was trouwens wel een fijne instructrice :Y) )
Laatst bijgewerkt door neinie op 26-11-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:47

Marengo; Blijf je beseffen waarom je wedstrijden rijdt!
Omdat je het leuk vind en omdat je het leuk vind om samen met je pony te werken, toch??
En is zenuwachtig zijn leuk? Nee, dus dat doen we niet.
En wat is nu belangrijker 200 punten of dat je lekker gereden hebt? Het tweede toch? Dus dan doen we dat gewoon en als we dan winstpunten krijgen, is dat mooi meegenomen!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:58

Nou ik ga het ook proberen met mijn E-pony tussen de paarden.
Heb er ook een hard hoofd in, maar mijn omgeving zegt ook dat ik me niet aan moet stellen en dat we het makkelijk kunnen.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:45

friendly schreef:
Dat had ik ook de eerste paar keer. Omdat ik in mijn achterhoofd had dat een pony tussen de paarden. Dat gaat niet. Jury vind dat niks en jureerd mij slecht/oneerlijk en het is heeeeul moeilijk tussen de paarden voor een pony. Bullsh*t natuurlijk want als jij de sterren van de hemel loopt en gewoon een nette proef neerzet krijg je je punten ook wel. Ook als je met een pony rijd. Van de zenuwen ben ik niet helemaal af, vaak wel. Ik gebruik nu preventief rescuespray. Das van bach bloesems en dat helpt als je stress hebt. Het is plantaardig maar sommigen zeggen dat je erin moet geloven voordat het werkt. Ik geloof erin en bij mij werkt het. Ik weet waar het te verkrijgen is, ik kreeg het via mijn voormalig stageopleidster.

Ok moet ik maar 's voor dat spul kijken :P
Ik wil gewoon niet dat de zenuwen het van me over nemen haha

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:48

neinie schreef:
@risky: In de meeste gevallen is dat in inderdaad waar. Ik heb tot nu toe absoluut geen nadeel gehad en ben eerlijk gepunt.
Toch zijn er gewoon juryleden die het helemaal niets vinden en daar ook naar punten. Zo heb ik een tijd geleden een instructrice gehad, die ook jury was. Zij heeft letterlijk tegen mij gezegd, dat als ik bij haar in de ring zou verschijnen, ze mij zowiezo geen winst wilde geven omdat ze vond dat kleine pony's niets bij de paarden in de ring te zoeken hebben. Jammer dat sommige mensen zo kortzichtig zijn. (Ze was trouwens wel een fijne instructrice :Y) )

Goh!
Nou ik snap gewoon niet waarom ze altijd doen alsof een pony niet een paard is..
Tenslotte waren ze al zo groot.. de oudsten.. hoe groter ze ze maken hoe onnatuurlijker ..eigenlijk..
Dus eigenlijk is een pony nog steeds het ja het normaalste/natuurlijkste om het maar zo te zeggen:P je hebt immers prewalski paarden en ja noem maar op..
Mijn moeder had vroeger altijd paarden in Amerika.. ja paarden waren dat..en die waren ook maar 1.50.
Ik vind dat pony's wel voor paarden doorkunnen bij E-hoogte.
Ja en sowieso doen ze niks onder voor paarden

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:51

Snoevie schreef:
maar als je zo bloedzenuwachtig voor een wedstrijd bent,dan is het toch ook niet leuk?
en imo moet je er toch wel een beetje lol in houden.

Ja ik denk dat het nog wat onzekerheid is..ja en nieuwigheid.. als ik denk ik 3/4/5 wedstrijden heb gereden dat ik er dan wel mee om kan gaan

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:38

Citaat:
Ja ik denk dat het nog wat onzekerheid is..ja en nieuwigheid.. als ik denk ik 3/4/5 wedstrijden heb gereden dat ik er dan wel mee om kan gaan

Daar heb je helemaal gelijk in ;) het zal je steeds weer wat beter af gaan doordat je steeds meer ervaring opbouwd.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:08

Fos schreef:
Citaat:

Daar heb je helemaal gelijk in ;) het zal je steeds weer wat beter af gaan doordat je steeds meer ervaring opbouwd.

Hihi :D ja ik denk als ik veel positieve reacties krijg, dat ik er dan wel snel overheen ben.
Mja met negatieve reacties blijf je het denk ik houden:P mja hoi ze moeten hun stil houden :P
M'n voeten komen er niet onderuit dus..het is niet dat het geen porum is.. er zijn denk ik meer meisjes die bij de pony's rijden die dat hebben.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:10

ohja even tussendoor.. hoe doen jullie die foto's en die bewegende foto's zeg maar? Ik heb geprobeerd een foto erop te zetten maar toen stond er dat ie te groot was :S
gewoon normaal formaat foto was dat.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 02:50

Marengo1 schreef:
friendly schreef:

Ok moet ik maar 's voor dat spul kijken :P
Ik wil gewoon niet dat de zenuwen het van me over nemen haha

Het scheelt trouwens ook bij mij dat ik tegenwoordig altijd iemand meeneem die me gewoon boos maakt als ik zit te trutten. Dan kan ik ineens wél normaal rijden :P

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:38

Rescue Remedy werkt bij mij niet :o ... en bij m'n pown ook niet :o Ik neem wel eens valeriaan of magnesium, geen idee of 't helpt :P De pown gaat straks als we weer gaan starten aan de Pavo NervControl. Ik wil uit die verliespunten!

Ik vind het wel lastiger om een wp te rijden bij de paarden, maar dat komt ook omdat ik vanuit de pony's ben overgegaan ... en daar heerste ongelooflijke kinderkorting, sorry als ik het zo noem :o
Springen en SGW is makkelijker :+
Dressuurproefje op SGW's rijden bij de paarden is met (de mijne tenminste) pony dan weer 'makkelijker' dan op reguliere dressuurwedstrijden :)

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:53

whahahahahahah kinderkorting
Ja zie ze denken vaak..ooh die is 18 + die moet nu wel weten hoe die moet rijden hahah dus even wat kritischer beoordelen.. Logisch een kind van 8 of zo kan nooit alles weten van t rijden :P Nouja en niet alleen van 8 jaar natuurlijk.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:04

Tja .. je (hetzij met paard, hetzij met pony) bent niet mee schattig bij de paarden denk ik :+

Maar 't gaat tussen de paarden hoor, gewoon goed je best doen, netjes en een beetje uitdagend/flitsend rijden.

ps. joh, jij ook op bokt :P

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:46

ja tuurlijk schattig draait t ook om.
huh wie ben jij dan? :P

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:53

Daar waar jouw pony woont :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:29

Ik heb heeeel lang geleden ook met een D-pony bij de paarden gereden. Was binnen een half jaar van de B naar de M1. Ben zelfs nog NRPS kampioen geweest in de klasse M tussen de paarden.
Scheelt dat ik zelf ook niet groot ben (1.54m). Daarna heb ik nog een E-pony gestart en daar ben ik Z2 mee geweest.
Het scheelt natuurlijk wel als de combinatie klopt en het gangwerk wat ruimer is.
Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad,
Ik jureer zelf ook en vind dat het niet uit mag maken, als je maar een goede proef rijdt.
Succes ermee

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:29

Lappie_Lap schreef:
Daar waar jouw pony woont :+

En dat betekent?
Ingrid?
Die foto is zo klein