Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:07

Tuurlijk, ik vind mensen die in de Z rijden, of in de M al heel goed, knap dat ze dat bereikt hebben maar het is toch van de zotte dat je met meer zooi moet gaan rijden? IMO is het zo dat des te meer zooi een ruiter nodig heeft des te slechter die is.. Laat Anky maar eens op een trensje een kur rijden, kun je lachen. Ik denk niet dat ze dat kan.. dan word je dus compleet afhankelijk van de S&T en IMO hoort dat niet zo te zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:11

heb een beetje het idee dat mensen hier denken dat je met s&t gaat rijden om hem in de krul te kunnen trekken oid... (dit gebeurt wel, maar dat gebeurt ook bitloos en met trens en zegt meer over de ruiter/amazone dan over de optoming)
Als er een netjes en goed word gereden met s&t is dit niet van toepassing, de stang word dan puur gebruikt voor verfijning van de hulpen..

cheyentic

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:11

overgens mogen ze de verplichting er wel helemaal vanaf gooien van mij, dan kun je t/m grand prix op een trens als je dat wilt..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:12

Maar waarom heb je een stang ijzer nodig om je hulpen te verfijnen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:13

Maar als je ook een prima proef kunt rijden op een trensje waarom MOET je dan vanaf een bepaald niveau een S&T gebruiken? Dat is toch héél vreemd?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:13

_Marianne schreef:
Het wordt tegenwoordig steeds gekker... :)

Ik ken iemand die M1 met verliespunten heeft en met stang en trens wil gaan rijden. Sorry, maar die verliespunten heb je niet voor niets... :roll:

dat ijn idd de gevallen die heel ver bij een s&t uit de buurt moeten blijven ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:14

Hannah_Menno schreef:
Maar als je ook een prima proef kunt rijden op een trensje waarom MOET je dan vanaf een bepaald niveau een S&T gebruiken? Dat is toch héél vreemd?

ik vind ook dat ze dat vrij moeten geven, weet dat er ook een aantal hogere ruiters mee bezig zijn om te kijken of ze dat voor elkaar kunnen krijgen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:15

Van mij mogen ze het ook vrij geven.
Maar vind het wel goed dat je vanaf een bepaald niveau de optie krijgt om ermee te rijden.

Captain

Oke! Dat is al heel goed nieuws! :j

cheyentic

Nativa schreef:
Maar waarom heb je een stang ijzer nodig om je hulpen te verfijnen?

je kan je hulpen nog kleiner maken, zo lijkt het of je helemaal niks meer doet. dat ze op miniscule ophoudingkjes reageren komt natuurlijk mede doordat het wat scherper is, vandaar dat je een kundig ruiter moet zijn en goed begeleiding moet hebben om uberhaubt aan s&t te mogen beginnen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:16

Marliesje schreef:
Van mij mogen ze het ook vrij geven.
Maar vind het wel goed dat je vanaf een bepaald niveau de optie krijgt om ermee te rijden.

dat is zeker zo, denk dat ze het mss beter pa vanaf zz-l kunnen invoeren, in de basisdressuur zie je helaas veel gepluk eraan.. in het zz-l rijden ook aanfluitingen maar daar word het wel echt goed afgestraft

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:17

Maar waarom moet het dan lijken of je niets meer doet? Waarom moet een paard gekweld worden met een (extra) stuk ijzer in zijn mond zodat het lijkt of je niets meer doet? Ik vind dat nergens op slaan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:19

Waarom ga je er automatisch vanuit dat een paard ermee gekweld wordt?

Zoals altijd gezegd "Een bit is zo hard als de hand van de ruiter".

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:21

Maar je moet toegeven dat 1 bit al onnatuurlijk is, laat staan dat we er dan 2 in gaan hangen! ;)
Een paardenmond is klein en met 1 bit hebben veel paarden al weinig ruimte voor de tong..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:22

Dat is tot een bepaald niveau zo, maar er zijn genoeg wetenschappelijkle bewijzen dat ook een bit dat alleen maar los in de mond ligt, niet goed is voor een paard. In een paardenmond past simpelweg geen bit, en zeker geen twee! Waarom lopen bijna alle paarden met S&T altijd zo te schuimen denk je?
(Op de vorige bladzijde staat nog een post van Tuffi, dan hoef ik het niet dubbel te typen.)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:32

Nativa schreef:
@Tooske: Waren we allemaal maar zoals Arabesk! (Op die verandering in de paardenwereld wacht/hoop ik nog steeds) Dat zou goed zijn voor al die arme beesten die met de complete ijzerafdeling van de Gamma in hun mond moeten lopen!

Ik snap net als -gelukkig- meerdere hier niets van het nut van de S&T. Als je 2 bitten nodig hebt om je paard goed te kunnen laten lopen gaat er echt wat mis in mijn ogen.
Wat mij betreft mogen ze S&T afschaffen/verbieden.

Amen, helemaal mee eens!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:40

Nativa schreef:
Dat is tot een bepaald niveau zo, maar er zijn genoeg wetenschappelijkle bewijzen dat ook een bit dat alleen maar los in de mond ligt, niet goed is voor een paard. In een paardenmond past simpelweg geen bit, en zeker geen twee! Waarom lopen bijna alle paarden met S&T altijd zo te schuimen denk je?
(Op de vorige bladzijde staat nog een post van Tuffi, dan hoef ik het niet dubbel te typen.)

Hoe zou het dan toch komen dat heel veel paarden die fijn op een trensje lopen. Als je er een S&T indoet ze meteen net zo fijn en makkelijk lopen. Als het echt een kwelling zou zijn zou een paard toch op zijn minst even tijd nodig hebben om daar aan te wennen. Schuimen heeft niks met de hoeveelheid bitten te maken of niet kunnen slikken met een bit in. Mijn paard een in een redelijk vlot tempo gras met S&T in.
Hij schuimt trouwens ook als ik hem 'longeer'. Dan loopt hij helemaal los zonder iets, laat hij ook lekker zijn hoofd zakken, kauwt een beetje, laat lekker zijn rug los, en dan begint hij ook te schuimen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:03

Schuimen heeft inderdaad niets te maken met het wel of niet kunnen slikken, waar zeg ik dat? Het heeft wel degelijk te maken met de hoeveelheid bitten.

Op het moment dat een paard iets in zijn mond heeft, dus ook een bit, komt het spijsverteringsproces op gang en wordt er dus meer speeksel geproduceerd. (Dit heb je zelf ook bij eten of als je wat in je mond houd, omdat speeksel nodig is voor voedselverwerking) Daarvan gaat het paard schuimen. Dit is helemaal niet goed omdat de slokdarm en de ademhalingsweg bij paarden van elkaar gescheiden zijn. Op het moment dat dus door het bit de slokdarm vrijgemaakt wordt zal het paard ook niet genoeg lucht krijgen.
Het bit stimuleert ook het slikreflex, dus ik kan me voorstellen dat jou paard makkelijk eet met stang en trens, het eetproces is dan namelijk actief.
Goed tijdens het rijden is het niet, omdat de processen eten en werken niet samen gaan. Het schuimen van het paard betekent dus niet dat hij lekker aan het werk is, maar dat het spijsverteringsstelsel actief is en overmatig speeksel produceert.
Met 1 bit is dit al erg, maar met 2 zeker. Omdat er meer in de mond ligt wordt er meer speeksel geproduceerd en het paard zal ook niet goed kunnen slikken omdat er in zijn mond simpelweg geen ruimte is voor 2 bitten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:08

Waarom schuimen sommige paarden dan ook met longeren zonder bit?

Maar deze discussie dwaalt zo een beetje af geloof ik.....

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:11

Kaitlin schreef:
dan zeg ik zie de 2e foto, 1e foto is losrijden,maargoed, heb een heel ruim paard met een mega achterhand en een zacht mondje,zou niet weten wat ik verkeerd doe ;) maar er is altijd wel wat,zal ik ook niet ontkennen

maar ik hou er mee op, ga op vakantie!

Mooi en leuk bewegend paard heb je! Lijkt inderdaad niets mis mee.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:12

Ik heb het over slikken omdat er ook al 'wetenschappelijk onderzoeken' zijn geweest die beweerden dat een paard zoveel schuimt omdat hij niet goed kan slikken met een bit in. Wat je net zelf ook weer aanhaalt. Ik vind het dus vreemd dat paarden die niet goed kunnen slikken omdat ze te weinig ruimte hebben door de bitten wel prima kunnen eten met die bitten.
Eerst zeg je dat het bit het slikreflex stimuleert en dan daarna kan een paard juist niet goed slikken omdat daar te weinig ruimte voor is. Ook dat een paard te weinig lucht zou krijgen, hoe houden die dieren het dan in godsnaam vol met 30 graden op een benauwde dag? En zijn ze dan nog steeds ook na een flink galopstukken binnen de korste keren weer helemaal op adem?
Ik moet sowieso eerst eens het onderzoek (wetenschappelijke artikel ?) lezen voordat ik zoiets ooit zou aannemen. En daarbij bewijst de praktijk mij dagelijks het tegendeel.
Maar we dwalen inderdaad af.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:13

Om nog even terug te komen op het topic. Ik vind dat iedereen moet doen wat het beste is voor zijn/haar paard. Het ene paard zal het nodig hebben en het andere paard kun je misschien super fijn rondsturen op een simpele trens. Ik vind het belangrijker hoe je ermee gaat en of dit dan een st is of een simpele trens!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:17

Fleurtje100 schreef:
Ik heb het over slikken omdat er ook al 'wetenschappelijk onderzoeken' zijn geweest die beweerden dat een paard zoveel schuimt omdat hij niet goed kan slikken met een bit in. Wat je net zelf ook weer aanhaalt. Ik vind het dus vreemd dat paarden die niet goed kunnen slikken omdat ze te weinig ruimte hebben door de bitten wel prima kunnen eten met die bitten.
Eerst zeg je dat het bit het slikreflex stimuleert en dan daarna kan een paard juist niet goed slikken omdat daar te weinig ruimte voor is. Ook dat een paard te weinig lucht zou krijgen, hoe houden die dieren het dan in godsnaam vol met 30 graden op een benauwde dag? En zijn ze dan nog steeds ook na een flink galopstukken binnen de korste keren weer helemaal op adem?
Ik moet sowieso eerst eens het onderzoek (wetenschappelijke artikel ?) lezen voordat ik zoiets ooit zou aannemen. En daarbij bewijst de praktijk mij dagelijks het tegendeel.

Probeer het zelf eens, stop een potlood in je mond en leg je kin op je borst.. probeer nu maar eens te slikken. ;)
Ik denk dat 't eten heel goed gaat omdat er toch al aardig wat speeksel in de mond aanwezig is door 't schuimen! ;) Daardoor zal het voedsel snel door de keel heen glijden maar helemaal moeiteloos zal dat niet gaan denk ik/

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:32

beetje laat maar moet tussendoor ook wel eens werken ;)
Nativa schreef:
Maar waarom moet het dan lijken of je niets meer doet? Waarom moet een paard gekweld worden met een (extra) stuk ijzer in zijn mond zodat het lijkt of je niets meer doet? Ik vind dat nergens op slaan.

de hulpen zijn minimaal waardoor je ook het paard minder "lastigvalt" zeg maar het is een beetje moeilijk zo uit te leggen

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:39

Fleurtje100 schreef:

Je slaat de plank mis. Door het bit kan het paard moeilijk slikken, waardoor hij het onder andere benauwd krijgt. Het banketstaaf is dat het bit in zijn mond wel zorgt voor activering van zijn slikreflex (zoals Nativa al probeert uit te leggen) maar dat hij dit dus niet goed kan. Stress alom. Jammer genoeg zijn paarden submissieve prooidieren en zullen zij erg ver gaan voordat ze in opstand komen tegen pijn en/of een verkeerde behandeling.

Wat mij opvalt is dat als er iets beweerd wordt waar iemand het niet mee eens is, er gelijk wordt geroepen dat er eerst maar (wetenschappelijk) bewijs moet worden getoond. Het zotte is dat de manier waarop diegene bezig is klakkeloos is overgenomen van anderen zonder er vraagtekens bij te zetten. Is al eens wetenschappelijk aangetoond dat het bit zorgt voor fijne hulpen, dat paarden gelukkig zijn in een stalletje zonder contact met soortgenoten, dat paarden het koud hebben als het een beetje regent en ga zo maar door? Het tegendeel is dat wel! Maar afwijkende bewijzen worden verworpen omdat de ruiter zich er ongemakkelijk bij voelt dat hij eigenlijk verkeerd bezig is. In de psychologie hebben ze daar een mooie term voor: cognitieve dissonantie.

En nog een vraag aan Cheyentic: het lukt mij niet te begrijpen hoe je met twee lompe stukken ijzer hulpen fijn over kan brengen...