Vereniging wil mij niet inschrijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:48

mo_van_dijk schreef:
Dat durf ik niet te zeggen. Ze worden meestal geruind net voordat ze het land op mogen. De hengsten staan nog in opfokstallen op dat moment en komen dan ong. een uur per dag in de paddock.

Maar het wordt nu wel erg off-topic :+

Ja wel wat off topic idd, maar begreep dat TS er wel interesse in heeft. Een uur per dag in de paddock is m.i. dus te weinig beweging, minimaal 8 uur per dag de wei in. Beweging zorgt voor doorbloeding, houdt de wond los, afvoer van troep en het is dus meestal die troep wat zorgt voor een ontsteking.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:54

Aslo, dat gaat niet zo makkelijk op veen grond midden in de Randstad. Van april tot begin oktober staan (de opfok paarden) ze dag en nacht in het land!

Aangezien 95% van de eigenaren met paarden in de opfok nooit komen en het sowieso een hoop werk is (afspuiten, open houden, antibiotica) wordt het ong. 2 weken voor ze op het land gaan gedaan.

Dan kunnen ze de hele zomer herstellen van de castratie. Na de zomer gaan ze meestal mee met de eigenaren om te worden ingereden!

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:53

phoee.. toch vrij prijzig zeg maja ook wel logisch.
waarom is t eigenlijk t verstandigst om in de herfst te doen? want denet zei iemand anders dat je t rond t vriespunt moet doen. lijkt me misschien beetje erg koud als jeje paard dan ook moet afspuiten buiten of ligt dat aan mij.

Ik laat m natuurlijk persoonlijk t liefst ruinen i.p.v. privéles en dan geen wedstrijden.
want aan de les kan ik wel komen maar ik wil gewoon zoals ik al zei echt meer ervaring op kunnen doen in de wedstrijden! :D ;)

chocobroodje

Re: Vereniging wil mij niet inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:00

Bel je DA en vraag het hem maar even wat het gaat kosten elke DA heeft zijn eigen prijs. Als ruin kan die ook gewoon lekker tussen andere paarden de wei op. Ik zie er alleen voordelen van. Je moet in ieder geval wachten tot de vliegen weg zijn voor je castreert, dat is dus ergens in de herfst ;)

aslo

Re: Vereniging wil mij niet inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:14

In de zomer wordt afgeraden ivm vliegen. Afspuiten werd mij door de Watermolen juist afgeraden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:33

Het castreren van een oudere hengst is niet zonder risico's omdat alles volgroeid is. Daarom hebben wij onze hengst op de kliniek laten opereren (in Schoonloo). Dit is heel netjes gedaan, over de lies, dat geeft het miinste risico.

En ik wist ook niet dat ik mijn hengst niet uit mocht brengen op wedstrijden. (was L1 met 9 wp, maar dat paard is verplicht met pensioen) en de mensen van wie ik hem kocht hebben het ook niet gezegd. Ik kwam er helaas achter toen ik mijn startkaarten aanvroeg. Het meest gekke van alles vind ik nog wel dat je dus wel met een "gevaarlijke" hengst in de B mag mennen, maar niet onder het zadel mag rijden, hoe braaf hij ook is. En geloof me, mennen is vele malen gevaarlijker dan onder het zadel als je met een "gevaarlijke" hengst rijdt.

Mijn paard was niet goedgekeurd bij kwpn, maar zou bij ander stamboek misschien wel goedgekeurd zijn. Hij had en heeft een geweldig karakter, is na castratie gelukkig helemaal niet veranderd. Ook als hengst kon hij gewoon tussen de hengstige merries in de les of op buitenrit. Hij kon ook naast een merrie op een trailer. Echt niet iedere hengst is wild en gevaarlijk hoor. Ik vond het erg jammer om hem te laten castreren, want hij heeft geweldige nakomelingen rondlopen. Mijn eerste L2 wp was dan ook best zuur, maar ja, het is niet anders.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:39

Ik denk dat 95% van de WEDSTRIJDruiters op de hoogte is van de regels...

Tevens ben ik van mening dat een menner pas zijn paard inspant bij volledig vertrouwen. Je wilt gewoon niet op de bok zitten als je paard ervandoor gaat / steigert. Dat het niet gebeurt, zeg ik niet..... maar de menners die ik ken kijken wel uit!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:56

Nou, ik ben toch echt al jaren wedstrijdruiter hoor, maar wist het niet. En ook niemand in mijn omgeving die me erop heeft gewezen. Maar goed, maar beter ook, anders had ik hem misschien niet gekocht en dat zou jammer zijn, want het is voor mij het ideale paard. Kan er alles mee.

Toch vind ik het een rare regel dat je wel met een hengst mag mennen in de B, maar niet mag rijden. Als het mis gaat, is het bij mennen veel gevaarlijker. Dus zou je dan moeten stellen dat bij mennen ook minimaal niveau L nodig is. Maar zelfs al was ik Z mennen met hem, dan mocht ik nog steeds niet onder zadel starten en dan heb ik toch echt wel laten zien dat ik hem onder controle kan houden. En dat vind ik dan wel raar van de KNHS, het blijven 2 maten waarmee ze meten.

Trouwens, aan de andere kant, als je L2 met wp hebt gehaald op een heel braaf paard, zegt dat natuurlijk ook helemaal niets over of je een hengst aan zou kunnen (er dan maar weer vanuitgaand dat alle hengsten raar doen, ik ken er toch echt een aantal die super cool zijn)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:58

Ach, als je dat vindt, moet je uberhaubt geen wedstrijden rijden (en zeker geen dressuur).... maar dat is mijn mening :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:08

Is inderdaad opmerkelijk te noemen dat je met mennen met een hengst enkel en alleen 14 jaar of ouder hoeft te zijn, zonder enige klassering, behalve mendurance, daar moet je wel weer een klassering voor hebben behaalt...