respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:15

dorieeen schreef:
Citaat:
Zoals ik al zei: Iedereen komt op wedstrijd met het zelfde doel.. Een wedstrijd dressuur/springen te rijden.. Niet een wedstrijd hoeveel-combinaties-kan-ik-omver-rijden..

Ja idd IEDEREEN. dus ik ook! :)

En door al jou (vage) posts heb ik daar dus mijn twijfels bij gekregen :+

dorieeen

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:17

Jullie lezen ook gewoon niet wat ik typ Jullie hebben alleen maar in jullie hoofd zei rijd als een dolle over dat terein tegen iedereen aan. dus zo gaan wij op haar reageren.

MAAAAAAAAAAAARRRRRRR
ik zeg dat als er mensen vaker als 1 keer tegen mij aanrijden, ga ik geen rekening houden met hun.
jullie doen meteen zo aanvallend. beetje jammer dat ik dat niet mag zeggen.....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:20

Dat mag jij best zeggen hoor, het is een vrij land :j
Maar wij mogen daar ook best onze mening over geven ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:21

Dorieeen hoe vaak maak jij dat dan mee dat mensen echt expres tegen je aan gaan rijden?
Gewoon een vraagje hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:23

Ik spreek je toch nergens tegen hoor. :D

dorieeen schreef:
bulck schreef:
Helemaal gelijk.
Maar je hebt de regels en als iedereen die naleeft heb je niet snel een probleem.
Ik kan mijn paard niet op de 'rem' rijden, want dan ontploft ie en dan zijn we nog verder van huis. :+
Verder zie ik niet in dat ik mijn paard zou moeten inhouden en te hard op 'safe' moeten rondrijden, omdat er andere zijn die hun ding maar doen.
Laat hen maar opletten! Ik ga niet situaties opzoeken, maar als de confrontatie er is, dan houd ik me aan de regels en veronderstel ik dat die anderen die regels ook kennen.
Tuurlijk kan je je eens vergissen, maar dan zegt een vriendelijk sorry of pardon veel meer. En dan is het ook aanvaard, ik ben echt niet rancuneus ofzo en rij nog altijd voor mijn plezier, maar wil wel een goede voorbereiding hebben.

Idd een jong dier in de ring kan het vaak lastigers maken, en daar heb ik alle begrip voor. Maar dat vind ik ook wel een beetje de organisatie en je eigen verantwoordelijkheid. Een jong dier loopt in de lagere proeven dus houd die in dezelfde inrijring. Een stuiteraar in het Z is gewoon overlast, ff bruut gezegd.

Nou daar ben ik het ook mee eens, maar jij zegt; Laat hen maar opletten, dus rij jij ook gewoon waar je rijden wilt.
Jullie doen alsof ik hier de boeman ben maar jullie doen precies het zelfde.
En idd jasterina dat probeer ik ook te zeggen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:24

Over het algemeen heb ik er nooit zo heel erg last van gehad, en dat terwijl ik nog met mijn pony (1.40) tussen de grote paarden reed. Mijn pony is erg wendbaar en er zit een goede rem op, die kwaliteiten heb ik regelmatig moeten gebruiken op het losrij terrein. Maar er werd vaak genoeg ook gewoon sorry gezegd. En het gebeurde ook wel dat ik een keer niet goed kon inschatten wat iemand ging doen en in de weg reed, dan zeg je sorry en klaar...

Wat ik wel heel vervelend vond ik tijdens de Welsh Sportdag vorig jaar. De organisatie had een vierkant gedeelte van het veld vrijgehouden om los te rijden, maar er waren 8 ringen, dus veel ponies en alles reed een andere kant op.
Daarbij waren sommige ruitertjes misschien net 8 jaar oud, die kunnen onmogelijk alle regeltjes weten. En dan wordt er ook nog eens lesgegeven vanaf de kant door een ouder of instructrice. Sommige ruitertjes konden door de drukte hun pony ook niet goed onder controle houden.
Dit was echt rampzalig, en daar konden de ruiters en ruitertjes niks aan doen hoor. Gewoon een organisatie probleem.

Ik heb mijn pony warm laten lopen, maar geen echte loswerkoefeningen gereden want dat was gewoon niet eerlijk tegenover mijn pony. Op zo'n manier wil ik niet rijden, met ruk en pluk werk. Ik heb hier ook geen wp gehaald doordat ik niet goed kon losrijden, maar dat is nou eenmaal zo.
Je kan je druk maken, maar het is een kwestie van accepteren en een keus maken of je volgende keer meedoet en rekening houdt dat je dan niet goed kan losrijden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:28

Wat ik trouwens wel erg vervelend vind is mensen die hun paard mega op z'n flikker geven in de losrijbak....

Ik snap heus wel dat je soms je paard even op z'n plek moet zetten ofzo, maar soms gaat dat gepaard met flink schreeuwen en meppen. Zodanig dat mijn pony er compleet gestressed en gespannen van wordt, zie dat er dan nog maar eens uit te rijden.
Mijn pony kan daar absoluut niet tegen, ik hoef dat soort praktijken ook niet bij haar uit te voeren want dan is er geen land meer mee te bezeilen (niet dat ik dat ook zou willen hoor).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:29

Daar kan ik mij ook aan ergeren ja. Bij de jury poeslief doen en dan buiten zicht even flink te keer gaan. :n

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:48

Als je zulke mensen tegenkomt moet je gewoon direct melding maken bij de jury (of het secretariaat)!
Helaas gebeurt dit veels te weinig maar die ruiters horen gewoon gediskwalificeert te worden!!
Helaas kan je je als jury niet opsplitsen en ook het losrij terrein in de gaten houden -O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:49

Ik moet zeggen dat als ik op een subtop-wedstrijd rij (dus tussen allemaal Z en hoger ruiters) ik het losrijden vaak een stuk prettiger vind. Ook dan is de losrijruimte wel eens beperkt, maar de meeste ruiters hebben hun paarden zo goed onder controle dat ze ook nog af en toe eens om hun heen kunnen kijken waar ze rijden...

Als ik tussen de B/L ruiters moet losrijden wordt ik daar niet altijd vrolijk van... Met veel van die ruiters moet je toch altijd rekening houden dat ze in de wending minstens 3 meter uitzwaaien en zo. Of dat je denkt dat ze doorrijden waardoor je er net achterlangs zou kunnen en dan zien ze je aankomen en dan gaan ze toch maar stilstaan. En je regelmatig paarden voorbij schieten waarvan de ruiter geen controle meer heeft...

Maar goed, ik irriteer mij niet zo heel snel. Wat ik wel storend vind tijdens wedstrijden is dat als er al een krap losrijterrein is, er:
Ook nog eens een instructeur in het midden gaat (liefst nog vergelzeld van pa, moe en aanverwanten van de ruiter) staan om een combinatie luid en duidelijk te instrueren voor de proef (als dat tijdens de wedstrijd nog zo nodig is, had dan nog even thuisgebleven om te oefenen);
Mensen die de hele tijd op hun paard zitten te foeteren en te rukkeplukken en ongecontroleerd van links naar rechts schieten (en nee, dat zijn meestal niet de Z ruiters is mijn ervaring);
Mensen die hun hulpjes en grooms afkafferen;
Mensen die na de proef nog eens urenlang gaan uitstappen op het krappe losrijterrein, en dan moet er ook nog vaak een vriendinnetje/zusje/groom op het paard. En ook moet de proef dan nog even OP het losrijterrein worden doorgesproken, van dekens verwisseld worden etc. Gun andere ruiters ook een beetje ruimte en ga als het even kan (en dat kan vaak) gewoon op het parkeerterrein nog een beetje stappen/nabespreken etc.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:06

jasmijn78 schreef:
Maar goed, ik irriteer mij niet zo heel snel. Wat ik wel storend vind tijdens wedstrijden is dat als er al een krap losrijterrein is, er:
Ook nog eens een instructeur in het midden gaat (liefst nog vergelzeld van pa, moe en aanverwanten van de ruiter) staan om een combinatie luid en duidelijk te instrueren voor de proef (als dat tijdens de wedstrijd nog zo nodig is, had dan nog even thuisgebleven om te oefenen);

Dit vind ik ook heel vervelend. Instructeur staat in het midden en de ruiter rijdt er om heen en dat neemt ontzettend veel ruimte in. Het lijkt soms net alsof mensen zo een 'territorium' proberen af te bakenen. :P

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:24

_10_ schreef:
Dat mag jij best zeggen hoor, het is een vrij land :j
Maar wij mogen daar ook best onze mening over geven ;)

Amen... _/-\o_

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:29

Ik houd rekening met alle anderen ongeacht hun niveau of hun arrogantie ! Maar dat is omdat ik gewoon veel te bang ben dat mn paardje een mep krijgt of botsing. Soms is het idd gewoon te druk op een terrein en dan zoek ik altijd de wat rustigere hoekjes op. Ik ben ook wel eens tegen iemand aangebotst, en sorry gezegd en zo is het andersom ook wel eens gebeurd dat kan je gewoon bijna niet vermijden als je op wedstrijd gaat.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:33

wat ik trouwens wel verschrikkelijk irritant vind is dat (meestal) de paarden-mama's met groepjes midden op het inrijterrein gaan staan als er al weinig ruimte is. Dan heb ik liever een B ruiter die geen stuur op de pony heeft dan dat je steeds op de rem moet omdat je of tegen een pony of tegen een groep "dozen" aanrijdt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:47

_10_ schreef:
Als je zulke mensen tegenkomt moet je gewoon direct melding maken bij de jury (of het secretariaat)!
Helaas gebeurt dit veels te weinig maar die ruiters horen gewoon gediskwalificeert te worden!!
Helaas kan je je als jury niet opsplitsen en ook het losrij terrein in de gaten houden -O-

Nou, ik heb zelf een paar keer zo'n muts aangesproken met het vriendelijke doch dringende verzoek dat niet meer te doen omdat niet normaal was en mijn (en andere) ponies/paarden daar ook van over hun zeik raakten.
Wat er toen allemaal uitkwam.... :n

Ik heb haar gezegd dat als ze andere problemen had en/of gefrusteerd was dat niet af te reageren op haar paard of andere ruiters en ik ben zo weggereden. Valt toch niet mee te praten.
Helaas zit het secretariaat ook vaak niet bij het losrij terrein. Ringmeester loopt vaak in de rondte, en die heb ik trouwens ook weinig tegen dit soort dingen zien doen...

Het enige wat je kan proberen te doen is zelf het goede voorbeeld te geven...

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:50

De jury waarbij ik vorige week schreef zei ook van ze moeten de federatievertegenwoordiger bij het losrijden zetten. Want die mag er wat aan doen. Of een jury het inrijden laten jureren.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:50

Maaar dat ging trouwens vooral om de niet-eerlijke manier van (los)rijden van sommige ruiters en amazones naar het paard toe.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:04

Dekloktikt schreef:
Maaar dat ging trouwens vooral om de niet-eerlijke manier van (los)rijden van sommige ruiters en amazones naar het paard toe.

ik wou dat daar meer jury's van waren..
ik kom nog veel te vaak mensen tegen die hun paard enorm aftuigen. en mijn pony raakt er helemaal overstuur van

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:53

Jasterina schreef:
ik kom nog veel te vaak mensen tegen die hun paard enorm aftuigen. en mijn pony raakt er helemaal overstuur van

En ik zou willen dan meer ruiters hun mond open durven te doen tegen de jury indien ze zulke ruiters tegenkomen!
Helaas durven mensen dit niet te doen, sluiten hun ogen en keren om, erg jammer aangezien er op die manier niets tegen gedaan kan/zal worden.
De jury zit namelijk in zijn/haar hokje en weet dus niet wat er allemaal op het inrijterrein gebeurt.

Dus nogmaals, maak hier melding van bij de jury!!

Gelukkig zijn ze zich bij de knhs ook bewust van dit 'probleem' en loopt de discussie al om (net als bij het springen?) een official op het losrij terrein te zetten en alles in de gaten te houden.
Of dit haalbaar is is een tweede... want dan zullen de wedstrijden ook weer duurder worden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:56

Weet je waar ik een hekel aan heb?? Aan die B/L1/L2 ruiters die de voorrangsregels niet kennen. DAAR word ik gek van, de personen in het Z, rijden me nooit voor de voeten :=

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:17

_10_ schreef:
Jasterina schreef:

En ik zou willen dan meer ruiters hun mond open durven te doen tegen de jury indien ze zulke ruiters tegenkomen!
Helaas durven mensen dit niet te doen, sluiten hun ogen en keren om, erg jammer aangezien er op die manier niets tegen gedaan kan/zal worden.
De jury zit namelijk in zijn/haar hokje en weet dus niet wat er allemaal op het inrijterrein gebeurt.

Dus nogmaals, maak hier melding van bij de jury!!

Gelukkig zijn ze zich bij de knhs ook bewust van dit 'probleem' en loopt de discussie al om (net als bij het springen?) een official op het losrij terrein te zetten en alles in de gaten te houden.
Of dit haalbaar is is een tweede... want dan zullen de wedstrijden ook weer duurder worden.

Helemaal met je eens. Ik zeg dat vlak af. Laatst zelf tegen een GP ruiter die nu een internationaal een hengst uitbrengt. Eens even bij de les zetten kan gebeuren, maar afslaan en de pleuris in die mond trekken vind ik 'not done'
Maar kijk dat is ook gewoon de mentaliteit, ik zeg niet dat ik van tijd niet eens ff grof kan zijn. maar overal ben ik heel ontspannen tijdens het rijden op wedstrijd en streef altijd naar het beste gevoel van hoe het thuis en op training is. Dus van die idee vertrekkende maak ik me niet snel druk, want het paard weet wat er te wachten staat, qua opbouw in opwarming etc.
Maar daardoor vertrouw ik wel dat iedereen zich aan de regels houdt qua voorrang etc. Ik let wel op, maar ben vnl bezig met voelen en dus gefocust op men eigen beestje

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:21

Mijn paard is op concours nogal een onzekere stuiterbal. Ik rijd altijd buitenlangs, en probeer de grote masse zoveel mogelijk te vermijden. Rijd vaak op een volte, dan maar niet het hele losrijterrein, zo houd ik de spanning in ieder geval onder controle. Toch gebeurd het vaak dat mensen mij alsnog omver kachelen. Laatste wedstrijd reed ik ook op een volte, keurig aan de zijkant van een mega losrijterrein (hadden nog wel 50 paarden voltes kunnen rijden), en tot 3(!!) keer toe iemand door mijn volte heen, rakelings voor mij langs. 1 maal moest ik mijn paard noodgewongen op de rem trekken om een botsing te voorkomen en de andere 2x kreeg ie een staart tegen z'n hoofd, waardoor het meteen halve paniek was. Dan kan ik dus weer opnieuw beginnen. Je ziet aan mijn paard (stelling buiging) dat ik op een volte zit, rijd dan achter mij langs of wat dan ook maar niet nog even snel voor mij langs.
Heb zelf een paar keer mensen bijna aangereden (nouja groot woord) door een stomme inschattingsfout. Dat ik dacht dat ze rechtdoor gingen en dan gingen ze ineens met een schijnbeweging de andere kant op. Ik ben dan degene die op de rem gaat en roep SORRYYY.
Ongelukje of inschattings/stuurfoutje kan gebeuren, maar heb dan het fatsoen om even contact te maken en sorry te zeggen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:16

Ik heb ook weleens iemand bijna aangereden, inschattingsfoutje, ik dacht echt dat ze naar rechts ging, maar besloot ineens naar links te gaan :+
Als iedereen gewoon op elkaar let en KIJKT waar ze heen gaan dan zou het allemaal een stuk plezieriger rijden

Leven en laten leven ;)

wat betreft de zijgangen, hebben idd voorrang, maar soms zie ik het echt niet, als iemand een sb doet met alleen het hoofd opzijgetrokken en het paard dendert gewoon in het spoor rechtdoor :? En dan roepen dat ze een zijgang deden... :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:38

Eerlijk gezegd heb ik ook wel eens iemand over het hoofd gezien.
Gelukkig heb ik goede remmen. En hoe moeilijk is het om sorry te zeggen? Valt best mee toch?

Vind het over het algemeen best meevallen, met de botsingen.
Wel hier en daar het idee, dat mensen even de voorrangs regels moeten doornemen.
En parkeren doe je niet op de snelweg en ook niet op de hoefslag! Maar verder? ach...

Zelf slechts 1 x me groen en paars geergerd. Bij dressuur stal (vloek scheld) inrijden in kleine binnenbak,
helaas reden daar de grootste aso's in het Z die ik ooit tegen gekomen ben. Ben echt van 10 kanten
tegelijk gesneden, of ik nou een zijgang reed of niet. (En ik zit op een 1.45, geloof me niet prettig dan)
Meerdere mensen hadden dit probleem. Reden 4 ruiters rond die echt iedereen van de sokken reden,
mateloos irritant!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:43

Lekker met zijn 3en uitstappen op de hoefslag, met lange teugel en kletsen. Maken B t.m Z ruiters zich schuldig aan en als je er wat van zegt ben je meteen de boeman (en met een beetje pech zijn het jonge meiden die al bij de paarden rijden en krijg je ook nog een grote mond van ouders)

Als ik mijn paard even echt niet onder controle heb roep ik dat gewoon even. Kan die Z ruiter best even aan de kant dan last ze wel een zigzag in. Een Z ruiter heeft veel meer controle over haar paard dan vele B ruiters, en gaat echt wel even stil staan.

Als we ons nu allemaal eens aan de regels houden, en misschien de M + ruiters rechtsom eens een SB op de binnenhoefslag rijden (Goeie oefening :D) komen we er wel. Niet iedereen weet nl wat een SB is, zij denken waarschijnlijk dat je wilt afwenden...: Ja - Nee ..... Ja ja.. Nee. Boem.