Aftrek verzorging, voor wp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:00

KarinvdM schreef:
joplin_1 schreef:
Ze geven echt geen lage punten om te pesten.

Nee? :D

Jij wel dan :+ ? Hahaha, nou dan moet m'n dochter er maar voor zorgen dat ze niet van dat ene puntje voor de verzorging afhankelijk is :Y)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:06

Ik snap wel dat je het raar vind maar ik vind wel dat je winstpunt niet van de verzorging
af mag liggen. Je moet de proef gewoon zo netjes rijden dat je voor de verzorging ook een
4 kan hebben. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:33

joplin_1 schreef:
@ vorame tja dan moet je zo snel mogelijk doorgaan naar een hogere klasse of gewoon netter gaan rijden dat is ook een optie. Ik denk dat een ruiter het probleem bij zichzelf moet gaan zoeken en niet bij een jury. Ze geven echt geen lage punten om te pesten.

Dat is bij dressuur net zo.
Netter gaan rijden heb je geen last van een punt minder bij de verzorging.
Of klasses hoger, dan krijg je geen punten meer voor die verzorging.

Nadeel, de meeste die mopperen op de jury en niet naar zichzelf kijken komen nooit hoger dan de L. :o

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:34

Het is inderdaad erg vervelend, kan dit zijn omdat je een hoofdstel met mexicaanse neusriem hebt, hier houden sommige dressuur jury 's namelijk niet van, vlecht je paard ook altijd in. Nu moet het wel een 8 zijn.

xx Ilseee ;'; ' *D

Kelly_Taco

Re: Aftrek verzorging, voor wp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:37

Ze moeten dat hele punt verzorging schrappen.
Het is toch eigenlijk raar dat je daar je winstpunt op kan halen?
Het gaat toch om je rijden, niet om hoe je eruit ziet?
Daarbij is het vaak zo dat een 8 al extreem hoog is.

Een jury ziet bij optellen pas dat je 179 hebt, niet goed genoeg dus.
Dan hoeven ze er ook niet een punt extra bij te doen.

Als je op je verzorging je wp moet halen dan moet er gewoon nog geoefend worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:48

En hier is gisteren op de bijscholing ook over gesproken. Er is nog eens duidelijk gezegd dat het punt voor de verzorging alleen voor de verzorging is. En dat je daardoor dus ook een winstpunt kunt krijgen als je met een 8 op 180 punten uit komt.
En dat je dus niet een lager punt mag geven als de proef niet zo denderend was.
En zo heb ik het ook altijd gedaan.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:49

Vind het maar raar, moet gescheiden blijven inderdaad.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:32

vorame schreef:
joplin_1 schreef:
@ vorame tja dan moet je zo snel mogelijk doorgaan naar een hogere klasse of gewoon netter gaan rijden dat is ook een optie. Ik denk dat een ruiter het probleem bij zichzelf moet gaan zoeken en niet bij een jury. Ze geven echt geen lage punten om te pesten.

Dat is bij dressuur net zo.
Netter gaan rijden heb je geen last van een punt minder bij de verzorging.
Of klasses hoger, dan krijg je geen punten meer voor die verzorging.

Nadeel, de meeste die mopperen op de jury en niet naar zichzelf kijken komen nooit hoger dan de L. :o

Met springen wordt je niet op verzorging beoordeeld, stijlpunten heeft niets met verzorging te maken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:14

Maar wel hoe de jury er tegen aan kijkt.
Balk blijft een balk, dat is geen jury oordeel.
Maar of jij eerste of tweede wordt wel door de stijlpunten.
Ook jury werk.
Alleen hoor je de springruiters daar zelden over zeuren en is het bij dressuur maar heel normaal om de schuld bij de jury te leggen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:14

Kelly_Taco schreef:
Ze moeten dat hele punt verzorging schrappen.
Het is toch eigenlijk raar dat je daar je winstpunt op kan halen?
Het gaat toch om je rijden, niet om hoe je eruit ziet?
Daarbij is het vaak zo dat een 8 al extreem hoog is.

Mijn dochter haalt regelmatig een 9 voor de verzorging :D
Het is niet hoe je eruit ziet, maar hoe het eruit, is alles schoon en netjes, en niet duur of duurder

Alleen afgelopen weekend een 7 voor de verzorging en toch nog 199 punten (zelfs hier en daar een 4 gehaalt :oo )

Waar ik me wel een keer aan gestoord heb is dat mijn dochter 2 X op dezelfde dag bij een jurylid moest starten, 1 X 'gewoon' de 2e proef... 8 voor de verzorging
Iets later moest ze een finale rijden, zelfde jurylid als in die 2e proef zat in het 3 hoofdige juryteam... een 5 voor de verzorging... leg dat maar eens uit..
jurylid zelf was met de noorderzon vertrokken en de andere beide finale juryleden konden dat niet uitleggen (daar had ze een 8 voor de verzorging)

en ook met een mexicaanse neusriem kun je een 8 halen voor de verzorging, maar er zijn juryleden die het niet zo waarderen (= uitleg van jury)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:07

vorame schreef:
Maar wel hoe de jury er tegen aan kijkt.
Balk blijft een balk, dat is geen jury oordeel.
Maar of jij eerste of tweede wordt wel door de stijlpunten.
Ook jury werk.
Alleen hoor je de springruiters daar zelden over zeuren en is het bij dressuur maar heel normaal om de schuld bij de jury te leggen.

Stijlpunten is voor de wijze van rijden en niet voor de verzorging je hoeft met springen ook de manen niet in te vlechten wat bij verzorging hoort een ruiter hoeft zelfs geen plastron te dragen maar dan wel bloesje dichtgeknoopt als het toch open staat wordt er in de lagere klasse wat van gezegd net zoals dat de reclame op het zadeldekje een maximale afmeting van 10cm bij 10cm mag hebben. Ik heb het meegemaakt dat ruiters in de hogere klassen hiervoor zijn uitgesloten voor deelname. Tja en of dressuur ruiters meer zeuren dan springruiters......dat is maar net wat je ervaring is. Ik vind het niet zo chique om een bepaalde groep te generaliseren. Ik ken van beide kanten leuke en minder leuke ruiters.
Laatst bijgewerkt door joplin_1 op 03-07-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:16

Tja, ik heb meerdere malen geschreven (rij zelf geen dressuurwedstrijden - houd niet van jurysport) en daar werden toch echt de punten voor verzorging gebruikt voor het al dan niet toekennen van een winstpunt.
Een combinatie die volgens de jury een WP zou moeten hebben, maar daar met de andere punten net niet aan kwam, kreeg een hoog cijfer voor verzorging (waarom punt je dan (relatief) laag per onderdeel???
Omgekeerd kreeg een combinatie die met een 6 voor verzorging een WP gehad zou hebben, een 5 voor verzorging, omdat diezelfde jury vond dat ze geen WP waard waren (waarom punt je dan hoog per onderdeel??).

Afijn, het moge duidelijk zijn waarom ik niet van jurysporten houd...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:43

Als ik dan aan het einde op 179 uitkom dan denk ik terug aan de proef als geheel. Als ik het toch eigenlijk winstwaardig vond komt er een puntje bij. Het komt namelijk wel voor dat je twijfelt tussen bijvoorbeeld een 5 en een 6 bij een onderdeel. Anders laat ik gewoon die 179 staan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:34

joplin_1 schreef:
Stijlpunten is voor de wijze van rijden en niet voor de verzorging je hoeft met springen ook de manen niet in te vlechten wat bij verzorging hoort een ruiter hoeft zelfs geen plastron te dragen maar dan wel bloesje dichtgeknoopt als het toch open staat wordt er in de lagere klasse wat van gezegd net zoals dat de reclame op het zadeldekje een maximale afmeting van 10cm bij 10cm mag hebben. Ik heb het meegemaakt dat ruiters in de hogere klassen hiervoor zijn uitgesloten voor deelname. Tja en of dressuur ruiters meer zeuren dan springruiters......dat is maar net wat je ervaring is. Ik vind het niet zo chique om een bepaalde groep te generaliseren. Ik ken van beide kanten leuke en minder leuke ruiters.

Wat ik al zei, maar nog een keer.
Dat mensen graag zeiken over het behaalde punten.
Is het niet de verzorging, dan is het wel dat de jury niet van een fjord houd of niet van een schimmel of niet van vul maar in.

Bij springen kom ik dat niet tegen, ook al is je prijs ook daar afhankelijk van de jury, net als in de dressuur.
Niet dat ene precieze puntje verzorging, maar wel je algehele rijden, net zo als dressuur.
Dan kan er ook gezegd worden: ik kreeg voor stijl een punt minder omdat de jury me niet moest, ja is doorgestreept omdat de ander voor me moest staan. (net hetzelfde gezever als ik kreeg voor verzorging een punt minder)

En ik ken ook beide kanten. Anders durf ik de uitspraak niet te geven.
En ja ik durf heel hard te zeggen dat dressuurruiters heel vaak lopen te zeiken over de niet correcte punten, maar het vertikken zelf eens te gaan kijken of de punten misschien wel eens terecht kunnen zijn.
En dat zie ik bij springen echt heel veel minder.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:16

De vraagstelling in dit topic is al dan wel of niet een WP voor verzorging en niet of je wel of niet in de prijzen valt dat is een andere issue. Met stijlpunten ben je hoe je het wendt of keert NIET afhankelijk van je stijlpunten als jij foutloos rond komt heb je evengoed je 2WP te pakken. Met dressuur kan het afhankelijk hoe je rijdt wel of niet een WP opleveren , en tja als je dan 1 puntje tekort komt vanwege de verzorging (iets wat ik mezelf sterk af vraag of dat idd wel zo is) dan is de rest van de proef ook middelmatig gereden. Jury's geven vaak een standaard beoordeling voor verzorging.

En dat graag ruiters zeuren over behaalde punten dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven, het is vaak makkelijker om je eigen onkunde op een niet verkregen puntje (lees jury) af te schuiven dan aan jezelf te werken. Daarom zei ik in een van mijn eerste posts hier dat ze dan maar moeten springen.

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:21

Roxx schreef:
Ik vind dat als je een 8 op verzorging nodig hebt om om 180 punten uit te komen je geen winstpunt verdient..... Niet kinderachtig van de jury dus, gewoon nog net even meer de puntjes op de i zetten in de proef zodat je voor het rijden hogere cijfers haalt.

Edit: typfout

Helemaal mee eens!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:02

Nu heeft mijn dochter een pony die gigantisch kan draven...
De middendraf heeft een heel hoog kwijlgehalte... en die werd beloont met een 8, voor de verzorging had ze toen een 7, totaal punten 180..
Is die 8 voor die kwijlmiddendraf dan ook onterecht omdat ze daarmee een winstpunt heeft behaalt?
MI is verzorging een onderdeel en moet ook als onderdeel behandeld worden... en niet een standaard cijfer gegeven worden...

Men zou moeten beoordelen wat men op dat moment voor ogen krijgt... en niet wie of wat het geregeld heeft... halfgebakken slordige vlechtjes ook als zodanig beoordelen en niet denken dat ruiter mischien wel uber fanatiek thuis aan het poetsen is geweest en niet beter kan...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:51

joplin_1 schreef:
De vraagstelling in dit topic is al dan wel of niet een WP voor verzorging en niet of je wel of niet in de prijzen valt dat is een andere issue. Met stijlpunten ben je hoe je het wendt of keert NIET afhankelijk van je stijlpunten als jij foutloos rond komt heb je evengoed je 2WP te pakken. Met dressuur kan het afhankelijk hoe je rijdt wel of niet een WP opleveren , en tja als je dan 1 puntje tekort komt vanwege de verzorging (iets wat ik mezelf sterk af vraag of dat idd wel zo is) dan is de rest van de proef ook middelmatig gereden. Jury's geven vaak een standaard beoordeling voor verzorging.

En dat graag ruiters zeuren over behaalde punten dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven, het is vaak makkelijker om je eigen onkunde op een niet verkregen puntje (lees jury) af te schuiven dan aan jezelf te werken. Daarom zei ik in een van mijn eerste posts hier dat ze dan maar moeten springen.

En dat is precies waarop ik dan in haakte, dan heb je stijlpunten die zogenaamd niet eerlijk zijn.
Jij had het ook niet meer over dat ene puntje verzorging maar over het algemene van niet naar jezelf kijken.
En daar ben ik het gewoon mee eens.
Rij je goed ben je niet afhankelijk van je verzorging punt, hoeft er ook geen topic over geopend te worden.

Springen net zo, die balk kan dan wel eerlijk zijn, maar of je een geldprijs ontvangt of niet is toch echt in de lagere klassen bepaald door de jury.
Niet door de tijd, dat is pas echt helemaal eerlijk.

Maar de mensen die mauwen over een stijlpunt of verzorgings punt zijn niet de mensen die naar hun eigen rijden kijken.
En zullen blijven hangen in de lagere klasses en blijven tegen de verzorgingspunten en stijlpunten aan lopen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:53

Alane,

ja die 8 is ook onterecht.
Dat paard kan dat uit zichzelf.
Mijn fjord kan dat niet en die doet zo heel erg enorm zijn best en krijgt maar een 6.
Dat is niet eerlijk hoor, want die doet veel meer zijn best als de pony van je dochter.

(grapje)
Maar wel een erg veel gehoorde uitspraak.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:32

Het kon zijn dat de jury waarbij je 179 reed gewoon vond dat je nog niet toe was aan de volgende klasse, waarom je dat punt niet hebt gekregen. ;)

Pink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 21:45

Roxx schreef:
Ik vind dat als je een 8 op verzorging nodig hebt om om 180 punten uit te komen je geen winstpunt verdient..... Niet kinderachtig van de jury dus, gewoon nog net even meer de puntjes op de i zetten in de proef zodat je voor het rijden hogere cijfers haalt.

Ik snap niet waar je vandaan haalt, dat ik beter mijn proef moet rijden.
Dat is niet de mening die ik vraag ik vraag wat jullie van dat feit vinden.
En niet of ik die punt nodig heb of niet.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:09

Alane schreef:
Nu heeft mijn dochter een pony die gigantisch kan draven...
De middendraf heeft een heel hoog kwijlgehalte... en die werd beloont met een 8, voor de verzorging had ze toen een 7, totaal punten 180..
Is die 8 voor die kwijlmiddendraf dan ook onterecht omdat ze daarmee een winstpunt heeft behaalt?
MI is verzorging een onderdeel en moet ook als onderdeel behandeld worden... en niet een standaard cijfer gegeven worden...

Men zou moeten beoordelen wat men op dat moment voor ogen krijgt... en niet wie of wat het geregeld heeft... halfgebakken slordige vlechtjes ook als zodanig beoordelen en niet denken dat ruiter mischien wel uber fanatiek thuis aan het poetsen is geweest en niet beter kan...

Mee eens.

Ik vind het jammer dat er over zulke vragen zo ontzettend gekibbeld worden. Ik rijd een jonge schimmel en kreeg een 7 voor de verzorging en had daarmee 179 punten. Ik had het attent van de jury gevonden als ze me na het was en vlechtwerk van paard en tuig een 8 hadden gegeven. Helaas was dit niet het geval en doe ik het ermee. Ik snap best dat dit teleurstellend is ze zullen het alleen vast niet express doen. en nu neit gaan roepen dat ik dan maar niet op een schimmel moet gaan rijden :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:44

Caatje1986 schreef:
Mee eens.

Ik vind het jammer dat er over zulke vragen zo ontzettend gekibbeld worden. Ik rijd een jonge schimmel en kreeg een 7 voor de verzorging en had daarmee 179 punten. Ik had het attent van de jury gevonden als ze me na het was en vlechtwerk van paard en tuig een 8 hadden gegeven. Helaas was dit niet het geval en doe ik het ermee. Ik snap best dat dit teleurstellend is ze zullen het alleen vast niet express doen. en nu neit gaan roepen dat ik dan maar niet op een schimmel moet gaan rijden :D

komt omdat je je tuig ingevlochten hebt :j

Nikitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:47

het is altijd erg banketstaaf als je een punt te kort komt maar het is nu eenmaal zo ze moeten ergens de grens leggen anders kan idereen slagen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:53

Pink_ schreef:
Roxx schreef:

Ik snap niet waar je vandaan haalt, dat ik beter mijn proef moet rijden.
Dat is niet de mening die ik vraag ik vraag wat jullie van dat feit vinden.
En niet of ik die punt nodig heb of niet.

Als je je proef beter/netter had gereden dan had je met een 4 voor de verzorging nog winst kunnen rijden...
Dat ene jurylid heeft waarschijnlijk is gezien/gevonden of geeft gewoon standaard een 7 dat je dus een 7 op je protocol hebt staan voor de verzorging.

De gehele proef bestaat uit 30 onderdelen... 30 X (gemiddeld) 6 = 180 punten.. met een 7 voor de verzorging betekend het dus dat je bijv. 2 X een 5 hebt gekregen.. om op 179 punten uit te komen.

Als je gehele proef beter wordt is het om het even welk cijfer je voor de verzorging haalt.

Immers had je ook kunnen schrijven dat je 'maar' een 6 voor dat ene onderdeel hebt gekregen, als dat een 7 was geweest had je ook 180 punten gehad :D