Een 10 in je proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:51

Het kan, maar gebeurt maar zelden. Ik heb in de L1 ooit in 9 gehaald voor de galop,
maar voor een 10 moet je die oefening/takt perfect rijden en dat lukt maar heeeel zelden denk ik! ;)
Als je kijkt in het KNHS proevenboekje zie je bij de puntentelling ook strenge eisen voor een 10 (logisch natuurlijk)

wat is trouwens een penny? :o
argh verzorging vind ik zo'n stom punt! gelukkig va de M niet meer :P

Helma_Amber

Re: Een 10 in je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:57

Ik heb wel eens een 10 gehad op de verzorging, maar dat is natuurlijk geen oefening.
Maar ik denk dat een 9 of 10 best een keer gegeven kan worden als de oefening echt perfect wordt uitgevoerd.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:13

Wordt ook wel gegeven hoor, ook door mij. Gister nog volgens mij een paar keer een 9 gegeven voor halsstrekken. ALs het goed is moet je het ook kunnen waarderen.
Een tien voor verzorging heb ik ook wel eens gegeven, ik kan me nog een wedstrijd herinneren waar het bloedheet was, de mussen vielen zowat van het dak, toen hebben mijn mede jurylid en ik tienen gegeven voor de verzorging!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:19

Alanta schreef:
Een tien voor verzorging heb ik ook wel eens gegeven, ik kan me nog een wedstrijd herinneren waar het bloedheet was, de mussen vielen zowat van het dak, toen hebben mijn mede jurylid en ik tienen gegeven voor de verzorging!

:j
Uums schreef:
Alanta schreef:
ALs jury heb ik wel eens een 10 gegeven, o.a. voor verzorging.
Het kan dus best wel!

Daaraan koester ik zoete herinneringen. O:) _/-\o_ Wat een hitte was dat!

Dat waren ook meteen mijn beide tienen, trouwens :D

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:22

Alanta schreef:
Wordt ook wel gegeven hoor, ook door mij. Gister nog volgens mij een paar keer een 9 gegeven voor halsstrekken. ALs het goed is moet je het ook kunnen waarderen.

Mm volgens mij was dat toen denk ik. Ik weet in elk geval nog wel dat er een reden voor de 10en was en dat zou inderdaad de hitte kunnen zijn geweest :D

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:24

Ja wij hadden er zeer veel waardering voor, dat iedereen zich ondanks de hitte zo had uitgesloofd hun zelf en de paarden er zo mooi mogelijk uit te laten zien!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:26

Dat is wel leuk van jullie geweest. En het compenseert natuurlijk wel weer wat dingen die door de hitte niet helemaal perfect willen lukken :D

KaCaLe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:38

ik heb 1 x een 10 voor midden draf gekregen, maar is bijna onmogelijk!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:26

Ja, topic weer gevonden. :Y)

Zaterdag had ik mijn debuut in de klasse B dressuur en hij voelde echt super fijn aan.
Het laatste halthouden voelde bijna perfect aan en had ook een big smile. :D

Naderhand na de jury en ze begon fijne opbouwende kritiek te geven.

En dan zegt ze ineens: ja halthouden heb ik maar een 9 gegeven, maar als je een volgende keer zorgt dat zijn linkerachterbeen 4 cm verder naar voren staat krijg je van mij een 10, dit wat je liet zien was voor de B bijna perfect en ik kan dan niet anders dan een 9 geven. :oo
Ik lach dubbel van het lachen, geweldig, :))

Maar ze zei wel, als dit een M proef was, kon ze mij niet meer dan een mager 6-je geven. ;)

Dus, ja, het kan wel. :))

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:08

Ik haalde met mijn pony altijd 9ens voor middendraf :j!

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:23

Misschien mis ik iets, maar wat heeft de hitte te maken met het cijfer voor bv. verzorging?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:28

Eens een 9 gehad op binnenkomen, had een positieve invloed op de gehele proef, trekt het geheel wel erg op.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:30

10 voor de verzorging. dochter van mijn instructrice

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:24

Nog nooit een 10 gehad nee, maar dat kan warschijnlijk wel hoor, maar dan wel eerder bij onderling.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:30

met dat lompe beestje van mij ben ik al tevreden met een 7!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:01

Ik heb 1x een 9 gehad voor halsstrekken, en er stond nog commentaar bij. Maar een 10 krijgen is in mijn ogen ook onmogelijk.. Het moet zo perfect zijn, en dat kan iets nooit zijn..

Alhoewel, ik had 1x op een wedstrijd dat ik 2e was met 203 punten met een 8 voor de verzorging, dat meisje die 1e was had 204 punten MAAR die had een 10 voor de verzorging := Dus het viel nogal op dat die jury haar 1e wou hebben staan.. En door die wedstrijd was ik dus geen kringkampioen geworden..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:36

Ik heb met mijn pony een keer een 9 gehaald voor halsstrekken en met mijn huidige paard een 9 voor de middenstap. Verder kan ik me geen 9ens heugen, haha.

Maar even terug te komen op de post van Kaatje77: Hoe kan halthouden in de B nou een 9 waard zijn en in de M een mager 6je? :? Halthouden is toch halthouden? Je kreeg wrs een 9 omdat je vrijwel helemaal vierkant en je paard mooi nageeflijk (etc) stond stond (overigens erg mierenneukerig van die hele 4 cm), maar als dat dus in de M was geweest, was het een 6je? Kromme benedering wat mij betreft op dit onderdeel. Maargoed.

En een 10 voor de verzorging 'omdat het zo heet is'? Vind ik persoonlijk nogal oneerlijk tegenover andere deelnemers. Geef je ook 10en als deelnemers in de stromende regen moeten rijden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:25

In het M wordt verwacht dat je paard netjes vierkant staat, in de B hoeft dat nog niet. Het is dus niet raar dat het halthouden in de B wat milder beoordeeld wordt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:56

ik heb al wel een aantal 9's behaald, maar nog nooit een 10.

wel weet ik een jury die een 10 heeft uitgedeeld, die pony deed de oefening zo goed dat hij een 9 gaf.
en later in de proef zei hij "ik weet eigenlijk niet wat ze nog beter had moeten doen aan die oefening, maak er maar een 10 van"
kijk zo hoort het ;)

ik dacht ook dat die 9's verleden tijd waren toen ik in de M zat.
maar de laatste proef heb ik toch nog een 9 gereden!

maar een 10. dan moet het echt zo zijn dat de jury het beeld niet meer los kan laten denk ik. Dan heb je de jury écht figuurlijk ondersteboven gereden ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:39

smeetjoew schreef:
Maar even terug te komen op de post van Kaatje77: Hoe kan halthouden in de B nou een 9 waard zijn en in de M een mager 6je? :? Halthouden is toch halthouden? Je kreeg wrs een 9 omdat je vrijwel helemaal vierkant en je paard mooi nageeflijk (etc) stond stond (overigens erg mierenneukerig van die hele 4 cm), maar als dat dus in de M was geweest, was het een 6je? Kromme benedering wat mij betreft op dit onderdeel. Maargoed.

Ja, dit was idd wat de jury tegen mij zei. Ze wees met haar vingers zo'n 4 cm uit elkaar. ;)
En ik ben geen jury, dus zou het verder niet weten.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:41

KarinvdM schreef:
In het M wordt verwacht dat je paard netjes vierkant staat, in de B hoeft dat nog niet. Het is dus niet raar dat het halthouden in de B wat milder beoordeeld wordt.

Maar een 6 tegenover een 9 vind ik wel een erg groot contrast. Wat ik uit haar berichtje opmaak, is dat het paard fijn nageeflijk aan de hulp stil is gaan staan en daarbij vierkant stond op 4cm na van een been. Wat maakt het dan dat dat een 6je zou zijn voor het M en een 9 voor de B? Nee, die begrijp ik niet helemaal.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:41

er zit een groot verschil tussen halthouden in de b en in de M.
in de M moeten ze echt van achter naar voren gereden blijven worden, 4kant staan en van achteruit weer weggaan. ze moeten gesloten staan, en de rug mag niet weggedrukt worden.

in de B moet het paard gehoorzaam op je zit terugkomen naar halthouden. ook niet de rug wegdrukken, ook nie thet hoofd omhoog duwen, maar verzameld hoeft niet. en als hij van achteruit begint met wegstappen is datgewoon geweldig.

dit zijn mijn aannames, ik ben geen jury ;)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:14

Ik heb gister op de Friese Kampioenschappen nog een 10 gegeven aan en amazone in de L2. namelijk voor het halthouden: de wending en de overgang er naartoe was perfekt, mooi nageeflijk lekker door het lijf en het halthouden op zich was perfekt vierkant en de neus exact op de loodlijn, het kon niet beter!!

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:15

ik heb het nog noiit gehaald en ik denk ook niet dat he mogelijk is

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:16

Ponytjee schreef:
ik heb het nog noiit gehaald en ik denk ook niet dat he mogelijk is

Wat een onzin, waarom zou het niet mogelijk zijn, je ziet het toch?