Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:05

Precies.
Dat is een mooi excuus dat veel mensen gebruiken om goed te praten dat paarden niet goed opgevoed zijn.
Als een hond een kind bijt zeg je toch niet ' och het is een dier' ?!?
Waarom dan wel als een of andere pony iemand van zijn rug wil wippen omdat ie toevallig geen zin heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:08

Nou, ga dan even naar het wedstrijdterrein en ga je dan op plaatsen begeven waar je een ander niet hindert en ga dan vooral niet aan de hand stappen op het inrijterrein.
Kennelijk deed je zelf iets fout, een paard denkt niet in termen met verschil tussen wedstrijd of training, het zal je eigen spanning zijn geweest die je op het paard overbrengt en waar het paard op reageert.
Verder zou jij moeten weten dat menig paard aan de hand moeilijker te controleren is dan wanneer je er op zit.

Voor het overige bevalt je persoonlijke toontje me niet. ;)
Ik ben niet ruimdenkender dan elke andere serieuze ruiter, het is en blijft de kunst om ter plekke op elk willekeurig paard te kunnen anticiperen.

Tot slot, paard wennen aan wedstrijdterrein doe je in de basis en stappen aan de hand op het inrijterrein hoort daar niet bij. ik juich het toe als ze dit zouden verbieden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:37

En is rondstappen aan de teugel niet net anticiperen? Voelen dat het op dat moment effe niet okee is om er meteen op te kruipen en dus even rondstappen zonder een ander in de weg te lopen (meestal in een vrij lege bak gezien ik vaak als eerste moet starten. :) )

PienB: een hond en een paard zijn twee totaal verschillende dieren met totaal verschillende instincten en reacties. Ik kan me de vergelijking dus ook heel moeilijk "voorstellen". :)

Edit: even aangepast, geen zin om het spelletje mee te spelen.

Anoniem

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:43

Nogmaals, als je meent met je paard aan de hand in een losrijterrein te moeten rondstappen heb je daar niks te zoeken. Maar als je dit doet als niemand anders last van je heeft zou ik er mee kunnen leven en dat betekent dat je het slechts doet als er niet meer dan 1 combi afgezien van jou in de ring is. Zou je dit echter doen als er nog vier combinaties bezig zijn met de voorbereiding, dan zou ik niet aarzelen om aan de ringmeester te vragen je er uit te sturen.
Jammer dat je dit als een spelletje ziet, ik heb zo het idee dat de andere posters dit niet doen. Maar het lijkt inderdaad een spelletje wat jij zelf neerzet, het spelletje: even kijken hoe ver je kan gaan.
Nou meid, je had in mij een slechte als je me tijdens het losrijden voor de voeten zou lopen, met paard aan de hand, zoals al gezegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:48

Sul: Ik zou je niet voor de voet lopen, maar dat gaat er kennelijk niet in. :)
edit: de rest is prive en vecht je dus ook maar prive met me uit. Noch jij noch ik zit te wachten op een OW :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:02

Je gaat met je speculaties over OW's dramatisch off topic.... verder heb ik totaal niet de behoefte dingen uit te vechten, ik heb mijn zegje gedaan, case closed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:03

Even goed. :) Zolang het maar echt "closed" is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:04

Voor mij wel en wat jij doet moet je zelf weten......

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:07

Het grappige is van het hele verhaal dat ik er echt nog nooit over nagedacht heb dat andere mensen zich hieraan zouden kunnen ergeren.

Ik doe het al tijden en ben ook echt niet van plan dit te veranderen. Ik heb een paard die gewoon die een paar rondjes stappen aan de hand nodig heeft om de losrijbak te verkennen zonder dat je bokkend door de ring gaat.
Het is maar net waar jullie meer last van hebben.
Buiten heeft geen zin, het is de drukte van de losrijdende mensen en paarden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoistisch van TS en anderen hier in het topic die geen rekening willen houden met jonge en gespannen paarden.
Ik ben er gewoon echt verbaasd over dat mensen zich aan zulke pietluttige dingen irriteren.
Stort je op het losrijden ipv je te irriteren zou mijn advies zijn.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:31

Ik ga ook wel eens mee groomen en dan hebben we ook meerdere paarden mee (springen)
Die stap ik ook altijd in aan de hand.
en ja, vaak ook op het losrij terrein (mits het niet te druk is).

Ook op buiten wedstrijden heb je niet altijd de mogelijkheid ergens anders los te stappen ;)
Echter hou ik wel altijd rekening met de ruiters die er rijden en zorg ik dat ze aan mij geen hinder ondervinden.

Ik vind het van sommige mensen wel een beetje raar dat ze zeggen "dan moet je maar niet meerdere paarden meenemen"

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:33

Urielle schreef:
In de dressuur iig wel ja.
Ik heb in al die tijd (ik stuur verzoekjes naar het secretariaat ivm reistijd) maar 1 keer meegemaakt dat het secretariaat geen rekening had gehouden met mijn verzoekje. En ik heb ook wel als groom paarden aan de hand gestapt waar ik niet op mocht, maar altijd netjes buiten de rijbanen.
Ik zie dus met de beste wil ter wereld niet in, waarom je andermans losrijden bijna moedwillig blokkeert omdat je er zelf meerdere mee moet nemen. :o
Maar ik ben gewaarschuwd, de volgende concoursen knal ik mijn paarden er gewoon boven op. }> Draven en galopperen heeft voorrang boven stappen O:) Op de rem gaan omdat iemand er per se meer mee moet nemen? Dacht het mooi niet. Ik zal me netjes aan de rijbaanregels houden en alles wat in de weg rijdt/loopt/stapt moet maar maken dat ze weg komen. :+

En hier komen dus ongelukken van, van mensen die egoïstisch zijn en denken dat de hele wereld van hun is :r

Voor een wedstrijd stal is het gewoon géén optie om iedere keer heen en weer te rijden voor 1 paard als je op die wedstrijd er ook meerdere kunt starten!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:08

Waar ik me aan erger:
dat zijn mensen die hun proefje gereden hebben en dan met zijn tweeën naast elkaar òp en net naast de hoefslag wandelen.
Of gewoon dwars op de hoefslag met hun begeleiders een praatje staan te maken.
Ook diegenen die zich het recht toeeigenen om altijd en overal, op welke hand dan ook voorang te nèmen.
Persoonlijk vind ik dat veel erger dan die enkelen die eventjes een paard in- of uitstappen.
Buitenconcoursen:
Publiek dat zonder op of om te kijken dwars door het losrijterrein loopt en en "lesgevers" die midden op het terrein bezig zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:30

Wat ik het allerergste vind is dat sommige mensen denken meer rechten te hebben dan andere en geen rekening met elkaar wensen te houden.

Als er niemand last van heeft en er voldoende ruimte is heb ik geen probleem met mensen die met een paard aan de hand rondwandelen. Het wordt wat anders als er 6 man tegelijk aan het losspringen is, nog 6 man aan het stappen is en je met z'n allen op een terrein van 15 bij 30 zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:55

Nijn schreef:
En hier komen dus ongelukken van, van mensen die egoïstisch zijn en denken dat de hele wereld van hun is :r

Voor een wedstrijd stal is het gewoon géén optie om iedere keer heen en weer te rijden voor 1 paard als je op die wedstrijd er ook meerdere kunt starten!

Grappig, ik had dat berichtje boven mij overgenomen en naar mijn kant verdraaid en dan ben je ineens egoistisch :+ Helloooo, de RUITERS zijn de uitzondering niet hoor! Die doen hun best hun ding te doen. Als jij aan de hand gaat stappen met je paard is dat geheel JOUW probleem. Ik was oprecht benieuwd waarom mensen dat deden maar gezien de opstelling van de mensen hier in het topic, laat ik er echt mijn probleem niet meer van maken. Dat iemand anders een wedstrijdstal heeft dat is mijn probleem toch ook niet? Ik heb er ook meerdere om te starten, maar als dat niet lukt op dezelfde dag wordt het helaas pindakaas. Daarnaast: 's winters bestaat de gemiddelde ring hier uit zo'n 20, 25 combinaties dus dan laat je ze maar ver genoeg uit elkaar zetten, of je neemt alleen de paarden mee die in verschillende rubrieken lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:08

Fitzroy schreef:
Ik ben er gewoon echt verbaasd over dat mensen zich aan zulke pietluttige dingen irriteren.
Stort je op het losrijden ipv je te irriteren zou mijn advies zijn.

Da's dus het probleem Fitz. Dat losrijden dat GAAT niet meer op dat moment. Galopperen kun je sowieso al vergeten, tenzij je de overgang galop-halt er al op hebt zitten maar dat is bij de BL-paarden meestal niet het geval, da's een gevalletje hoe-krijg-ik-hem-op-de-handrem-gesleurd-zonder-mijn-paard-over-de-zeik-te-helpen. En zelfs als je een keer wil schakelen in draf of iets als wijken of schouderbinnenwaarts in wilt zetten kun je steeds op de rem, waardoor je maar het beste doet aan gewoon heel de tijd dezelfde rondjes te draven (en ik weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn paarden worden daar niet bepaald fijner van). Ik wil me ook graag goed voorbereiden op mijn proef.
Over paraplus, honden, kinderwagens, instructeurs etc. zul je mij niet horen op concours zolang ik maar door kan rijden, moeten de paardjes maar aan wennen, paar keer langsrijden en ze kijken er niet meer naar. Maar als je daadwerkelijk niet door kunt rijden, DAN vind ik het irritant. Je moet toch al regelmatig op de rem omdat er mensen net binnen komen met hun paard, stappen op de hoefslag, paard gaat van kiet, bandages moeten af, paard moet nog wat aangesingeld, ....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:13

Wildgirl schreef:
Ik weet niet in welke klasse je zit maar zelfs als je B rijdt kun je sturen neem ik aan?
Dit noemen ze ook wel van een mug een olifant maken, het lijkt mij dat als je aan het losrijden bent je puur met jezelf en je paard bezig bent.
Als je dit niet kunt door wandelende mensen met paarden op welke hoefslag dan ook dan schort er iets aan je rijkunst imo ;)

Prima hoor, dan kan ik niet rijden :+ Ook al best, dan moeten de mensen die gaan wandelen er maar rekening mee houden dat er mensen die niet kunnen rijden ook los willen rijden en dat je als ruiter te paard daar wel hoort, en als ruiter te voet buiten de losrijbaan hoort. :+

Ik denk zo maar dat jij nog nooit in een op en top volle losrijbak gereden hebt dan, anders ken je het fenomeen vast wel. Heeft niks met stuurmanskunsten te maken, je kunt gewoon geen kant op zonder iemand ondersteboven te rijden of het paard ineens op halt te trekken. Maar jouw feestje, ik kan niet rijden :evaw:

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:16

ik ben ook een persoon die even aan de hand stapt op het losrij-terrein. Ik hoef niet dood namelijk en dat heeft niets met opvoeding te maken. Het paard heeft het gewoon nodig om even warm te draaien zonder iemand op zijn rug. Liever nog ga ik longeren, maar dat kan niet altijd (meestal niet).
Nu kies ik er dus voor om aan de hand te stappen, op beide handen enkele rondes. Ik kijk echter altijd om mij heen, schat in wat andere ruiterers doen en neem de voorrangregels in acht. Zo zal ik bijvoorbeeld ook geen gebruik maken van de hoefslag.

Ik durf dan ook met zekerheid te zeggen dat er voor mij nog nooit iemand op de rem is gegaan. Moet iemand dat wel, heeft diegene meer naar zijn paard gekeken dan naar zijn omgeving.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:17

Fitzroy schreef:
Het grappige is van het hele verhaal dat ik er echt nog nooit over nagedacht heb dat andere mensen zich hieraan zouden kunnen ergeren.

Hmm ik ook niet... En ik doe het toch vaak moet ik zeggen... Na mijn proeven stap ik mijn paard vaak aan de hand uit. In de winter is dit inderdaad in de binnenbak op het losrijterrein. Ik stap ergens op de binnenhoefslag of verder in het midden, iig waar zo min mogelijk mensen last van mij hebben. Ik wacht op alle passerende ruiters en let op de figuren die zij willen maken. Tja, snap eigenlijk niet wat dan het probleem is....

In het buitenseizoen ga ik lekker ergens over het erf stappen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:19

Mijn groom laat ik altijd losstappen tussen de trailers, ik heb er ook een hekel aan als mensen paarden aan de hand gaan stappen in de losrijdring.
En met de binnenconcoursen helemaal, dan vind ik het zelfs niet meer dan normaal dat je , bij mooi weer, lekker buiten even uitstapt, losrijden is toch altijd al zo'n kriem op de drukke binnenconcoursen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:21

ALs ik mee ga op wedstrijd en we hebben 2 paarden mee, stap ik er een in, aan de hand in de losrijbak...als de ander de proef aan het lopen is. maar hierbij hou ik wél rekening met andere mensen!(vaak rijdt niveau bij niveau, dus wete ik wel wat ze doen)
de reden dat ik ernaast loop is, dat ik er niet op mag... dat willen ze gewoon niet, simpelzat. en ik wil het zelf ook niet.

ik kan wel de ergernis begrijpen.. maar als je gewoon rekening houd met ELKAAR... is er niets, maar dan ook niets aan de hand :D

Urielle : voel je niet gelijk zo aangevallen...

even over eht drukke losrijbak verhaal... als er echt geen ruimte is,lees : hoefslag vol....
Dan ga ik wel buiten de bak stappen, want dan gaat men ook in het midden rijden, waar ik dan zou lopen, en daar komen ongelukken van.

dit instappen duurt ook gemiddeld maar 10 minuten, 15 minuten, en dan kan de ruiter erop, en stap,ik het andere paard uit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:34

pharagirlke schreef:
Op sommige locaties is het een kleine binnenbak bij ons, andere is het een grote buitenbak. :) Op andere locaties trainen heeft niet altijd zin. Mijn merrie liep wekelijks les in een bepaalde bak, maar als ik op wedstrijd niet effe een rondje aan de hand stapte met haar dan liet ze mij (en alle paarden die op haar weg kwamen) alle hoeken van de bak zien. Ze thuis voor elkaar hebben en op andere locaties trainen werkt niet bij elk paard. Dus ja ik heb ook een tijd rondgestapt met haar. Moet ik maar niet op wedstrijd gaan omdat een stel ruiters niet wil dat iemand rond stapt met een paard? (en dan denk ik er aan dat de bewuste merrie op dit moment heel fijn is in vreemde bakken. Nerveus de ereste tien minuten maar niet meer gevaarlijk)

Had ik dit paard dan maar gewoon terug moeten verkopen? Terwijl ik er nu een fantastische merrie aan heb die ik voor geen goud van de wereld nog zou willen missen? :) Nee, IMO is het echt een kwestie van beetje verdraagzaam zijn. ;)

Zal het eens vragen :j Zie mijn lesgeefster ook woensdag pas weer :') die zat in saumur sinds vorige dinsdag :')

is dat niet gewoon psychisch?? Ik heb meerdere paarden gereden en de niet braven heb ik eerst naar verschillende tereinen meegenomen om eraan te wennen en dan gewoon doen zoals op concours. Niet longeren, niet aan hand stappen er gewoon op. Is ook een soort van gewenning. Die paarden hebben er allemaal veel van geleerd op meerdere tereinen te komen tussen vreemde paarden en op concours waren ze al een groot gedeelte van de spanning kwijt.
Bij de meeste mensen die hier zeggen dat hun paard niet zonder bokken de bak rond kan zonder eerst aan de hand stappen heb ik dat idee wel. Net of dat ene rondje stappen voor het paard veel nut heeft, ik denk juist dat de ruiter dat tussen de oren heeft zitten. Maar goed, nu zal ik heel bokt wel over mee heenkrijgen :=

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:37

Jep....
Zal in veel gevallen best zo zijn maar mijn ervarinng is dat als je met een jong of gespannen paard even een rondje aan de hand kan stappen,de spanning sneller weg is dan dat je er meteen op gaat.
Dit gaat trouwens niet voor elk paard op!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:39

@TS ik zeg niet dat je niet kan rijden, ik zeg dat als je kan sturen je er geen last van hoeft te hebben.
Toen ik een paar jaar geleden nog wedstrijden reed kwam ik regelmatig een groom met stappend paard tegen.
Ik hed er nooit last van gehad, ook niet in een volle bak, en zowel; dan vroeg ik altijd even of ze bijvoorbeeld op de hoefslag kon blijven zodat ik niet bang hoefde te zijn dat het dier ineens naar binnen kwam en ik er dus gewoon langs kon galloperen/draven.
Daarnaast, als je ziet dat de inrijbak druk is, dan klim je er iets eerder op lijkt mij zodat je wat meer tijd hebt.
Iedereen rijdt daar met hetzelfde doel en als je een goed stuur op je paard hebt zitten dan lijkt mij dat er geen probleem is om je over op te winden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:48

nou niet iedereen rijdt met hetzelfde doel hoor en de een denkt dat die de koning is := en iets eerder erop zitten is nou niet echt een oplossing ervoor hoor..

en het is niet iets om erover op te winden, een ergernis toch?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:35

pharagirlke schreef:
Ben eens voor mijn initiator gegaan en daar waren op dat moment vnl LRV ruiters die jumping reden. En die mentaliteit.. Tja dan ben ik blij dat ik dressuur rijd in de KR :o Echt ik heb nog nooit zulke associale ruiters gezien.... Dan liever een paard dat binnen aan de hand word uitgestapt dan een springruiter bij in de bak :o Het valt me op dat, als er al springruiters mee komen rijden bij ons, ze meestal niets kennen van bakregels en dus áltijd in de weg rijden :oo (let wel: dat is iets wat me hier op valt, kan heel goed zijn dat dat in een andere provincie compleet anders is)

Heb een tijd met twee pony's gereden in de dressuur. En ik moest ook van de ene op de andere. Die pony werd ook effe losgestapt aan de hand voor me terwijl ik Ex op de trailer zette. (gezien mijn moeder dat niet graag doet).

Ik heb hier vaak met het springen juist minder moeite mee vergeleken met dressuur :=