E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:23

Eens in de zoveel tijd gaat dit gerucht weer de ronde :+ maar tot nu toe is de categorie E er nog steeds. Het zal allemaal wel loslopen.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:24

Karin schreef:
Rond 1990, het laatste jaar dat ik wedstrijden reed met mijn pony. En idd is het ingevoerd om kinderen/tieners langer bij de pony's te houden, door hun lengte gingen velen op 13/14-jarige leeftijd al over op de paarden.

Anyway, zolang de KNHS hier niets officieel over bekendmaakt, is er ook niets aan de hand en blijft de categorie E gewoon bestaan.

Ben ik volkomen met je eens!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:24

Karin schreef:
Eens in de zoveel tijd gaat dit gerucht weer de ronde :+ maar tot nu toe is de categorie E er nog steeds. Het zal allemaal wel loslopen.

Idd! :P Het lijken wel fabeltjes.. Want anders zou de KNHS het toch wel bekend maken?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:25

Ben blij dat eigenlijk iemand een mailtje stuurt naar het KNHS. Aan zulke discussies heb je eenmaal niets, en zo komen er foute gegevens de wereld in ;)

Ik zou dr niet zo mee zitten als de e'tjes verdwijnen in Nederland, ik rij vanaf mn 15e al bij de paarden ;) Maarja als je zelf bewust voor een e-pony hebt gekozen en het word dan ineens een paard, tja dat zou banketstaaf zijn. Al zouden de 'paarden' wedstrijd misschien wel leuker/gezelliger worden als er nog wat meer jongeren in komen rijden :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:25

mijn ervaring is wel dat dit soort hardnekkige geruchten een kern van waarheid bevatten ;) Zie de cap/hoed in het Z discussie van een paar jaar terug.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:26

essie_blue schreef:
Pony wordt een E bij 1.471 en vanaf 1.565 wordt het een paard. Tenminste zo is dat in Nederland, in het buitenland is het vanaf 1.471 al een paard, toch?

Jep!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:27

Elbrich. schreef:
Knhs site:

Pony’s die internationaal te groot bevonden zijn, worden ook voor de KNHS-sport in de een andere categorie (categorie E) ingedeeld. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:

Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:28

Lielle schreef:
mijn ervaring is wel dat dit soort hardnekkige geruchten een kern van waarheid bevatten ;) Zie de cap/hoed in het Z discussie van een paar jaar terug.

We zullen het zien. :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:44

nou nog geen reactie gehad? :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:48

Geduld. Dat mailtje is vast niet het enige mailtje dat de KNHS vandaag krijgt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:49

acha ze moeten eens leren wat harder te werken. :P
pff moeten wij ook ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:58

Karin schreef:
Lielle schreef:

voor alle duidelijkheid, ik ben er geen voorstander van om het af te schaffen. Maar ik heb al vaker zulke geruchten gehoord, die later toch redelijk waar bleken.

Ze hebben van mij vandaag ook een - lastig - emailtje gekregen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:04

Lielle schreef:
Karin schreef:
Lielle schreef:

voor alle duidelijkheid, ik ben er geen voorstander van om het af te schaffen. Maar ik heb al vaker zulke geruchten gehoord, die later toch redelijk waar bleken.

Ze hebben van mij vandaag ook een - lastig - emailtje gekregen.

En ook altijd vlak voor 1 april, zodat
a) mensen erin trappen
b) mensen er niet in wíllen trappen en niks laten horen, zodat de wijzigingen probleemloos doorgevoerd worden :P

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:10

1 april grap dus? _O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:17

Het nieuwe (groene) seizoen begint bij de KNHS altijd op 1 april en reglementswijzingingen gaan ook vrijwel altijd met ingang van die datum in. ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:26

Karin schreef:
Het nieuwe (groene) seizoen begint bij de KNHS altijd op 1 april en reglementswijzingingen gaan ook vrijwel altijd met ingang van die datum in. ;)

Zeg dat nou niet.
Het klinkt allemaal veel leuker en spannender als je ervanuit gaat dat het wel eens een 1 april grap kan zijn :Y)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:31

nee vind ik niet leuk.
Stomme 1 april grappen altijd.
Slaat nergens op.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:35

haha

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:04

ik vind dat ze het niet hoeven af te schaffen,, mensen die nog geen 18 zijn geen ek ambities hebben te groot voor een D-pony zijn, moeten ook de kans hebben om bij de pony''s te starten,, ik zie mezelf echt ngo niet bij de paarden starten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:08

De links die altijd meteen naar 1 april gelegd worden rond deze tijd slaan ook nergens op. :+ Als je rond deze tijd een brief van de belstingdienst krijgt dat je een jaar zorgtoeslag moet terugbetalen, roep je toch ook geen: Haha, 1 april! :+

Ontopic: Ik ben eigenlijk ook voor het afschaffen van de E-pony. Bij de dressuur zul je er geen last van hebben, wanneer je naar de paarden moet, bij het springen kan het idd een ander verhaal worden, ivm de afstanden. Daarintegen kan het ook een voordeel zijn omdat een wat kleiner paard wendbaarder is dan een slagschip. En idd, Bij het mennen, heb je al een paard boven de 1.48.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:18

Lyonesse schreef:
De links die altijd meteen naar 1 april gelegd worden rond deze tijd slaan ook nergens op. :+ Als je rond deze tijd een brief van de belstingdienst krijgt dat je een jaar zorgtoeslag moet terugbetalen, roep je toch ook geen: Haha, 1 april! :+

Ontopic: Ik ben eigenlijk ook voor het afschaffen van de E-pony. Bij de dressuur zul je er geen last van hebben, wanneer je naar de paarden moet, bij het springen kan het idd een ander verhaal worden, ivm de afstanden. Daarintegen kan het ook een voordeel zijn omdat een wat kleiner paard wendbaarder is dan een slagschip. En idd, Bij het mennen, heb je al een paard boven de 1.48.

Met de dressuur zul je er wel degelijk last van hebben met een E-pony!
Paarden hebben immers véél ruimere bewegingen dan E-pony's!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:20

ik denk dat het voor dressuur niet veel uitmaakt.. maar dat het voor kinderen minder leuk is om tussen volwassenen te moeten gaan rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:22

Elbrich. schreef:
Met de dressuur zul je er wel degelijk last van hebben met een E-pony!

Dus?
Het gaat om de overgangen (verschillen) die je laat zien. Mijn D-pony rijd ook gewoon 8en voor middendraf tussen de paarden.
Als je Grand Prix wensen hebt, dan zul je tekort komen met een klein paardje (net als je tekort zal komen met een koudbloed, of een heel lang paard bijvoorbeeld). Maar in de basissport hoeft dit absoluut geen beperking te zijn.

Kinderen kunnen het ook juist zien als een uitdaging om de volwassenen eruit te rijden. Bij het mennen mag je vanaf 12 jaar tot heel oud met een pony enkelspan starten. Toen ik als klein 12-jarig meisje begon, tegen alle volwassenen, vond ik het alleen maar super gaaf om al die oude mensen eruit te rijden!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:23

Elbrich. schreef:

Dat is misschien wel waar, maar een groot paard en een klein paard hebben ook verschil in gangen.
Dit mag geen reden zijn!
Je kijkt naar het paard in het algemeen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:24

@ Elbrich: Ik heb sinds mijn 18, nog 2 jaar met mijn pony van 1.42 tussen de paarden gereden, en nooit enig nadeel ondervonden en ben nooit lager geeindigd dan een 3e plaats. (ok, 1 keer 7e dan :D ) Ruimer lopen is niet alles. Dus nee, je hebt geen nadeel in de dressuur. Aangezien het er om gaat, dat je paard zuiver loopt, actief en met tact. En dat is nog niet eens het grootste punt, dat is namelijk dat je de oefeningen correct rijdt :D