Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Re: Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:23

Geen probleem, lekker rustig met losrijden en vaak krijg je net wat meer tijd de ring te verkennen. Ik vind het dus voordelen hebben. Kan na de proef ook paard lekker direct naar huis brengen en weer in de wei zetten, boel opruimen en dan eventueel terug. Ik rij voor mij zelf en kan prima beoordelen of de proef slecht, redelijk of goed was. De mening van de jury vind ik niet echt interessant want zet er 10 mensen neer en je hebt 10 meningen. Probeer vaak juist als eerst te rijden en ver van huis start ik niet.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:20

Lijkt mij niet echt nadelig, naar iedereen wordt gekeken, en iedereen wordt op dezelfde manier gejureerd.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:10

Een meisje moest gisteren als allereerste starten op de Gelderse Kampioenschappen en was 6e v/d 22, dus nadelig kun je het dan niet noemen toch?

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:25

voor mijn gevoel wordt je wel sneller lager gejureerd...
maarjaa dat zal wel niet zo zijn.
ik moest laatst als 2e rijden en ik was 1e geworden met 201 punten duss..

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:01

Ik heb het nog nooit echt als nadelig ervaart. Ik merk wel als een jury een grote groep moet jureren dat de laatste meestal wel hogere punten hebben. Terwijl dit niet altijd terecht is.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:34

ik vind het opzich niet zo heel erg.
alleen als je als eerste van het hele (indoor) concour moet,, dus om half 9 ofzo, heb wel eens om 8 uur moeten starten (en toen moest ik als 5e ofzo:()

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:44

Ik vind het niet zo heel erg, soms merk je het wel is, maarja.
Wat wel lekker is is dat je dan vaak in een wat rustigere bak kan losrijden, ik ziet er meestal al wel even van te voren op en dan is het heerlijk rustig :)!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:16

ik moet morgen als 1e starten... 8:45uur :P ik zal s'middags verslag uitbrengen of ik er blij mee was of niet :')

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:21

toen ik om half 9 moest hadden ze 2 ringen in een grote rijhal, alleen omdat het zo vroeg was werd er alleen in 1 ring gereden dus hoorde je niemand anders z'n proef schreeuwen dus dat was wel een voordeel

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:26

Het voelt altijd of de jury toch nog wat voorzichtig is vaak.
Natuurlijk moet je er wel van uitgaan dat een Jury zo veel ervaring heeft dat dit niet zo is...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:29

Ik durf toch te denken dat je iets benadeelt wordt als je bij de eersten moet starten. Misschien is het een indruk , maar ik doe hettoch niet graag :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:20

Ik heb het gevoel, dat de eerste start wel vaak de standaard moet gaan vormen voor de rest van de punten en dat juryleden vaak voorzichtig zijn met de punten.
Ik vind het vaak wel nadelig, tenzij ik de proeven en oefeningen zo goed beheers, at ik zeker weet, dat het goed zit.
Maar goed er moet er altijd 1 de eerste zijn en ik vind dat iedereen dat een keer moet wezen, dus als ikaan de beurt ben ga ik niet lopen zeuren.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:15

het heeft 2 kanten:
voordelig omdat de sjury (als ze dat ál zouden doen) dan niet kunnen vergelijken met anderen
nadelig omdat je zolang moet wachten op de prijsuitreiking!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:20

Ik start graag als eerste, spanning is weg en meestal breng ik mijn paard naar huis tussendoor! Inderdaad, beter VOOR een hele goede combi dan erna (want dan word je echt wel lager gepunt)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:22

Als de minste combinaties beginnen en later in het programma een aantal goede combinaties rijden, willen de punten nog wel eens wat hoger uitvallen. Andersom ook, dan kan alles net wat lager zitten.
Voor de plaatsing maakt het niet uit. (Zo zijn mijn ervaringen.)

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:57

nadelig vooral met springen heb je minder de tijd om het parcour door te nemen.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 01:28

mij lijkt het ook nadelig. precies omdat ze nog niet weten wat er komen gaat, maar als je een goede jury hebt, hoeft t eigenlyk niks uit te maken

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:29

Je beoordeelt een proef toch niet naar aanleiding van het niveau van die dag? >;) De jury's hebben ook al zoveel proeven gezien dat ze een eerste proef van die dag gewoon zoals anders kunnen beoordelen. Slecht is slecht, middelmatig is middelmatig en goed is goed. Dat zal niet ineens veranderen.

Vandaag start ik als eerste en dat lijkt me perfect. Ik (en daarmee mijn paard ook) ben 7 weken compleet uit de running geweest. Ik zit er nog maar zo kort weer op dat ik het beschouw als een oefenrondje. Geen enkele verwachtingen. Mocht er tóch enig nadeel aan verbonden zijn, dan zit ik daarmee en de andere ruiters niet. En dat lijkt me heel goed in deze situatie. :j Ik geloof echter niet dat ik ineens heel beoordeeld ga worden, want ik heb vaak zat als eerste gereden. Het zou zelfs in mijn voordeel kunnen werken, omdat ik er dan nog geen sterke combinaties aan de start zijn geweest.
We zullen zien!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:18

Opzich is als eerste starten wel fijn, meestal nog rustig enzo.
En qua punten.
Voglens mij scheelt dat niet zoveel hoor !!

alleen de prijsuitreiking duuuuuuuuuurt lang !:O

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:46

Ik moet morgen toevallig als eerste starten, als eerste van de hele dag! Mijn ervaring is:
Ik moest een keer een buitenconcour rijden, en er reed een tinker voor me, die best netjes had gereden. Er kwam alleen weinig pit uit.
Daarna moest ik met mijn "hete"pony.. Ik werd dik eerste met 190 punten. Of ik nou zo goed had gereden of dat het door die tinker kwam, weet ik niet. Maar voor mijn gevoel werkte het in mijn voordeel dat ik die tinker voor me had. Hoe dan ook, elke jury heeft een voorkeur voor een type paard.
Of je nou als eerste of als laatste moet starten.
Ik denk dus niet dat het heel veel uitmaakt, maar toch start ik liever niet als eerste.
Het voordeel is wel dat de jury nog helder is, en er nog "zin" in heeft!

Ik moest een paar weken geleden als laatste starten van dehele dag, en toen ik ging groeten, keek hij me niet eens aan, en tilde zijn hoed van de tafel en legde hem weer neer. Ik vond het zo ongeintereseerd staan!
Ik ga morgen mijn best doen, meer dan dat kan je niet doen. Ook ik vind Goed=goed!

sorry voor lange verhaal:P

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:36

Ik vind het nooit echt een probleem om als eerste te moeten starten. Meestal heb je dan lekker de ruimte met inrijden, en mn moeder vind het wel fijn dat ze dan meer ruimte heeft om te parkeren. :+
Alleen als je wat later moet hebben ze natuurlijk wel meer 'vergelijkings materiaal', en vooral heb je dan het voordeel als er iemand voor je moet die sommige dingen echt verpruts en jij die dingen juist super netjes rijdt.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:41

Nou mij maakt het opzich niet heel erg veel uit, het enige nadeel is wel dat je inderdaad erg lang moet wachten op de prijs uitreiking. Verder is het wel lekker rustig. Maar wat de meeste ook al zeggen, het zou qua punten niet uit horen maken..

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:01

Moet niet uitmaken volgens mij. De jury hoort correct te beoordelen, of je nou als eerste of als laatste start.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:16

Het zou idd niet moeten uitmaken, maar toen ik laatst bij een jury mevrouw zat te schrijven terwijl er echt dramatisch slecht werd gereden, gebeurde het toch.
Het was in de klasse B en er liep werkelijk waar geen paard lekker voorwaarts of ook maar enigzins nageeflijk. Ook was er geen volte rond en was het soms echt om te huilen hoe de mensen met hun paarden omgingen.
Toen kwam er een combinatie de ring in die ook weliswaar niet echt nageeflijk liep, maar wel in de richting, lekker voorwaarts en de ruiter zat het paard niet in de weg. Zij kreeg dus in de 190 punten. Zij was dus ook de enige van die rubriek die een punt had.
Toen ik later nog even aan de koffie zat met de jury gaf ze eerlijk toe dat deze combinatie eigenlijk te hoog gepunt was, maar dat deze proef zo'n verademing was dat ze eigenlijk te snel omhoog was gegaan.
En eigenlijk snapte ik het ook wel. Maar meestal is het ook wel zo dat je gewoon een punt krijgt als je hem verdient en ligt het meestal gewoon aan jezelf of de proef als je hem niet krijgt.
Natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:37

Ik start liever niet als eerste, ook omdat je dan natuurlijk heel lang moet wachten voor de prijs uitrijking, maar ook omdat de jury's bij de eerste paar wat voorzichtiger zijn vind ik. Ze weten dan nog niet wat ze allemaal krijgen, en als ze dan gelijk bij de eerste al heel hoog in de boom zitten, worden de andere die misschien nóg beter zijn, wel heel extreem hoog.

Het is natuurlijk niet altijd zo. Maar dat idee heb ik er een beetje over.