Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:35

Pieternel; ik zeg NERGENS dat ik vind dat je míj veroordeelt. Ik zeg NERGENS dat ík me aangevallen voel. Dát bedoel ik dus met dingen verdraaien of mij woorden in de mond leggen die ik niet gebruikt heb.
Dat volgens jou 'zo' reageren van mij, is enkel een reactie op jou, naar mijn mening, niet zo handig geformuleerde eerste berichtje. Als je het zo volledig eens bent met FrankavdT, moet je misschien eens jullie 2 berichten naast elkaar leggen en objectief bekijken wat het verschil is. Je brengt het echt niet slim hoor.

pieternel schreef:
en zeker als je vaker paarden in de Z hebt gereden weet je dat een S + T niet altijd meerwaarde heeft en soms zelfs voor problemen kan zorgen omdat er ondoordacht mee wordt omgegaan. Diegene die dan ervaringen hebben opgedaan met meerdere paarden in de Z of hoger, willen die ervaringen dan misschien wel delen met anderen. Niet om anderen die Z gaan starten van iets af te houden of zo, maar meer om ook het beeld van de andere kant eens te belichten.

euh, als je niet op mij doelt, wat suggereer/bedoel je dan?

Misschien is jou manier van formuleren gewoon ongelukkig..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:42

patos schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik moet zeggen dat ik dat toch wel frappant vind.... Wat veroorzaakt dat dansen/beter lopen dan?

Gebrek aan rijtechnisch vermogen bij gebruik van een simpele trens?

Edit: dat bedoel ik overigens niet verkeerd, zie dat Pion een leerpaard heeft en dus zelf minder rijtechnisch onderlegd is dan het niveau waarop het paard in het verleden is getraind (ZZ).

Ik vat het ook niet verkeerd op hoor. Lachen
En het is inderdaad zo, dit is mijn leerpaard. Ik krijg op dit moment op trens gewoon nooit voor elkaar wat ik op S&T wel voor elkaar krijg, misschien in een later stadium maar op dit moment nog niet. Op S&T snapt ze gewoon beter wat ik bedoel want 1. we moeten nog aan elkaar wennen en 2. ze is gewent om op S&T te lopen.
Ik probeer ook regelmatig wat op trens te oefenen en merk dat het wel beter gaat.
Daarbij komend leer ik nu wel perfect met S&T om te gaan, door de begleiding maar ook door het paard, die accepteerd teveel stang absoluut niet.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:27

sjaantje schreef:
Pieternel; ik zeg NERGENS dat ik vind dat je míj veroordeelt. Ik zeg NERGENS dat ík me aangevallen voel. Dát bedoel ik dus met dingen verdraaien of mij woorden in de mond leggen die ik niet gebruikt heb.
Dat volgens jou 'zo' reageren van mij, is enkel een reactie op jou, naar mijn mening, niet zo handig geformuleerde eerste berichtje. Als je het zo volledig eens bent met FrankavdT, moet je misschien eens jullie 2 berichten naast elkaar leggen en objectief bekijken wat het verschil is. Je brengt het echt niet slim hoor.

pieternel schreef:
en zeker als je vaker paarden in de Z hebt gereden weet je dat een S + T niet altijd meerwaarde heeft en soms zelfs voor problemen kan zorgen omdat er ondoordacht mee wordt omgegaan. Diegene die dan ervaringen hebben opgedaan met meerdere paarden in de Z of hoger, willen die ervaringen dan misschien wel delen met anderen. Niet om anderen die Z gaan starten van iets af te houden of zo, maar meer om ook het beeld van de andere kant eens te belichten.

euh, als je niet op mij doelt, wat suggereer/bedoel je dan?

Misschien is jou manier van formuleren gewoon ongelukkig..

Je naam staat er toch niet bij?
Dan zal ik het zo formuleren : jij hebt helemaal gelijk in alles wat je zegt, dan kunnen we nu de discussie stoppen. Want dat kan eindeloos doorgaan zo.......
Heb ik nu wat verkeerd geschreven/geformuleerd of kan het er nu mee door?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:44

Pion schreef:
patos schreef:

Gebrek aan rijtechnisch vermogen bij gebruik van een simpele trens?

Edit: dat bedoel ik overigens niet verkeerd, zie dat Pion een leerpaard heeft en dus zelf minder rijtechnisch onderlegd is dan het niveau waarop het paard in het verleden is getraind (ZZ).

Ik vat het ook niet verkeerd op hoor. Lachen
En het is inderdaad zo, dit is mijn leerpaard. Ik krijg op dit moment op trens gewoon nooit voor elkaar wat ik op S&T wel voor elkaar krijg, misschien in een later stadium maar op dit moment nog niet. Op S&T snapt ze gewoon beter wat ik bedoel want 1. we moeten nog aan elkaar wennen en 2. ze is gewent om op S&T te lopen.
Ik probeer ook regelmatig wat op trens te oefenen en merk dat het wel beter gaat.
Daarbij komend leer ik nu wel perfect met S&T om te gaan, door de begleiding maar ook door het paard, die accepteerd teveel stang absoluut niet.

Ik vind het bewonderingswaardig dat je dat zo open durft toe te geven! OK dan!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:21

ik zie het ook vaak gebeuren denk soms zelf ook wel van is dat niet een beetje overbodig majah ik rijd nog maar L1 dus weet er weinig van

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:28

Gho ik denk dat velen het beschouwen als een must have, om er bij te horen. Ik zou het persoonlijk eerlijker vinden dat er pas een S&T bij mag komen eens het Z2 gepasseerd. Nu zie je veel paarden verprutst worden in de basis, omdat ze vaak op de stang rondgetrokken worden. Een goed getraind paard loopt perfect in aanleuning zowel op trens als S&T. Ik rij zelf ook met S&T, omdat het verplcht is vanaf St georges. Echter train ik tijdens de week enkel op trens teugel. Mijn paard kan er niet tegen om steeds een wisselende optoming in te hebben.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:37

Als je Z mag gaan starten is een S&T toegestaan, dus waarom niet? Echter vind ik wel dat je er mee moet leren rijden onder het bijzijn van een deskundig (dus iemand die er ruim ervaring mee heeft) persoon.
Pas als je er mee om kunt gaan op de juiste manier, kun je dit zelfstandig doen, en dus ook in de ring.
Wel moet je je paard ten alle tijden zo goed hebben gereden op de trens, zodat je ook zonder S&T kunt rijden.
Met mijn eigen paard mag ik bijna Z2 starten, hij loopt op een trens een stuk fijner dan op S&T en daarom blijf ik hem voorlopig nog gewoon op een trensje rondsturen....

Iedereen moet zelf de keuze kunnen maken hiervoor, als hij maar verstandig is!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:21

DL_ schreef:
Ik snap niet waar altijd die commotie om is. Wel/niet stang en trens. Natuurlijk moet je ook fijn kunnen rijden op een simpel trensje.
Maar wat is er nu leuker als voor de eerste keer Z starten? Daar doe je het toch allemaal voor? En dan hoort die stang en trens én het hoedje er gewoon bij. Als je paard er goed op loopt, en hij kent zijn oefeningen ook zonder stang erbij, waarom dan niet? Al is het maar voor het gevoel die eerste keer.

Ik snap de argumenten hier gegeven ook wel, en ergens ben ik dat ook wel van mening, maar eerlijk is eerlijk: dat is waar we het voor doen. Dat is het simbool van 'de Z ruiter' waar stiekem nog een hoop mensen tegen op kijken.

Let's Face it: Het hoort erbij en het is gewoon leuk, zeker als het de eerste keer is. Daarna gaat iedereen er anders mee om, maar waarschijnlijk is iedereen de eerste keer in de Z gestart met een stang en trens + hoedje.

Ben ik het niet helemaal mee eens Anne.. Als ik Z start, start ik het liefst met een trensje, het idee van een stang erbij beangstigd mij een beetje... Bloos Het idee alleen al dat ik er misschien te veel aan zit...
Ik zal niet eerder de ring ingaan voordat ik een hoedje heb, dat zeg ik heel eerlijk Haha! Maar een stang echt niet Laat mij maar lekker doorrijden op een trensje Bloos

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:04

Ik heb een keer onder begeleiding van mijn instructrice geoefend met S&T. Ik dacht altijd dat een paard dat vast vreselijk moest vinden al dat ijzer in de mond, maar die van mij leek het heerlijk te vinden (jammer dat ze niet kunnen praten Lachen) Zijn aanleuning werd veel stiller (terwijl ik de stang helemaal los had hangen!) en het reed gewoon veel lekkerder. Ik had alleen steeds ruzie met de teugels als ik hem op moest pakken na een pauze. Ik rijd nog maar M1, dus heb verder nog geen S&T nodig, maar als ik Z1 zou mogen starten, dan zou ik het wel weten hoor.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:57

Wat doe je in de M1 in hemelsnaam met S&T dan? Moet je niet drukker zijn met het perfectioneren van de gevraagde wedstrijdonderdelen?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:15

S&T is niet voor niks toegestaan vanaf het Z dus logisch dat mensen gaan proberen of het idd het effect geeft als ze graag willen hebben, en bij dergelijke oefeningen zal dat zeker zo zijn.
En dat mensen thuis dan al gaan oefenen of op de club als ze M2 rijden, ja ook begrijpelijk.
En al kent het paar S&T al, de ruiter moet er ook nog mee om leren gaan.
Dat er dan enkele mensen bij zijn die op wedstrijd gaan om het 'stoer' doen, zoals hier gezegd wordt, hoef jij je toch niet aan te ergeren?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:02

bulck schreef:
Gho ik denk dat velen het beschouwen als een must have, om er bij te horen. Ik zou het persoonlijk eerlijker vinden dat er pas een S&T bij mag komen eens het Z2 gepasseerd. Nu zie je veel paarden verprutst worden in de basis, omdat ze vaak op de stang rondgetrokken worden. Een goed getraind paard loopt perfect in aanleuning zowel op trens als S&T. Ik rij zelf ook met S&T, omdat het verplcht is vanaf St georges. Echter train ik tijdens de week enkel op trens teugel. Mijn paard kan er niet tegen om steeds een wisselende optoming in te hebben.

Ik denk zelf dat de paarden die met S&T rondgetrokken worden dat ook wel worden op trens, denk je niet?

Volgens mij ligt het probleem niet zozeer in het er wel of niet inhangen van S&T maar het hele rijtechnische verhaal. Ik weet het niet, maar rijden er in de Prix st Georges ook mensen rond waarvan je denkt "doe maar op trens"? Ik denk dat je daar helemaal niet komt als je in het Z de basis niet zo voor elkaar hebt dat je netjes met S&T kan rondrijden, toch?

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:05

S&T maakt het rijden van de Z oefeningen makkelijker

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:23

ja maar als je het M2 en het Z even vergelijkt, zo'n méga verschil is het -denk ik- ook niet, in de andere klasses kan je ook gerust zonder stang rondkomen. (Goed de B en de L stelt dan niet zo heel veel voor Knipoog )
Maar persoonlijk vind ik dat de oefeninge niet allemaal van het extra bit moet afhangen...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:50

sporter schreef:
Mag ik vragen wat jij al gepreseteerd hebt, waardoor je denkt te kunnen beoordelen of mensen wel of niet terecht met S&T rijden.

Beetje rare vraag, moet je persee iets gepresteerd hebben om iets te kunnen beoordelen?

Ik vind dat met stang en trens rijden best kan, mits je goede begeleiding hebt en weet waar je mee bezig bent. Ik denk niet dat veel ruiters zomaar met stang en trens op wedstrijd aankomen, ze zullen er heus mee geoefend hebben. Dat sommige ruiters ermee lopen te prutsen is hun zaak, dat word door veel mensen dan ook niet goedgekeurt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:32

Mijn paard was voordat ik haar ging rijden al in het Z1 met s&t gestart, met veel successen.
Paard loopt veel meer gedragen, en je kan fijnere hulpen gebruiken.

Toen ik met dit paard L2 ging starten, ging dat vrij moeizaam weer op dubbelgebroken trens, maar uiteindelijk kreeg ik haar er tóch mooi doorheen.
toen ik binnen een jaar Z1 mocht starten, heb ik eerst 2 wedstrijden op dezelfde dubbelgebroken trens gestart, waarbij ik meteen in de prijzen reed.
Na deze keer heb er ook een s&t ingehangen, om te kijken of het toegevoegde waarde had voor mij en het paard.
En het verschil was overduidelijk, het paard liep veel vertrouwder op s&t, en was veel fijner te rijden.

Nu rij ik haar thuis op trens, en op wedstrijden op s&t, en dat bevalt me heel erg goed. Lachen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:56

patos schreef:
Wat doe je in de M1 in hemelsnaam met S&T dan? Moet je niet drukker zijn met het perfectioneren van de gevraagde wedstrijdonderdelen?

Een keer proberen, is dat zo raar???

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:59

Ja ook om te imponeren denk ik ook, de oefeningen verfijnen. Kan er verder niet veel over zeggen omdat ik zelf nog nooit met stang en trens heb gereden.

Wel een keer foto's gemaakt van mn paard met stang en trens stiekem hihi Bloos Staat toch wel erg stoer..

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:06

Ik heb vorige week even een weekje op S&T gereden en dat was zo super. Nooit gedacht dat dat zo'n verschil kon maken. Hij ging echt nog veel fijner lopen. Nu rij ik weer op trens omdat ik nog 2 wedstrijden M2 ga, moet weer helemaal wennen.

Ik zie niet in waarom je niet met S&T zou mogen rijden als je net aan het Z1 begint... Zeker niet als je paard er veel fijner op loopt!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:09

Ik stoor me niet aan ruiters die op hun eerste Zwedstrijd met een S&T rijden, omdat ik weet van die mensen dat ze er thuis eerst mee gaan oefenen en als dat gewend is, dat ze dan pas met een S&T op wedstrijd verschijnen. Ik heb weleens een S&T ingehad bij mijn pony, terwijl ik B reed, maar was meer om te kijken hoe het nou voelde om ermee te rijden, overigens wist ik niet hoe ik er mee om moest gaan, hoe ik de teugels op de juiste manier in de hand had, dus heb het hoofdstel ook weer direct omgewisseld met mijn trens hoofdstelletje Lachen

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:26

AmonRe schreef:
patos schreef:

Een keer proberen, is dat zo raar???

Niks, mis mee.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:34

het is tog onzin om die stang en trens erin te hangen.
Ik heb rij me paardje nu in de Z en ze loopt prima op dr trensje..
Mensen denken gelijk dat ze beter zijn als ze met zo een haaofdstel rijden terwijl ze er vaak zelf nieteens mee om kunnen gaan dat vind ik alleen maar zielig voor het paard

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:11

Daarom moet er van tevoren wel mee geoefend worden thuis.
Als een paard op een trensje super loopt is dat ook prima!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:38

FrankavdT schreef:
Niet jaloers, geen voorstander, geen tegenstander, wel even mijn belevenis:

Mijn eerste Z1 proef met een paard reed ik op trens, mijn eerste Z2 proef ook, met het 2e paard ook. Ik kreeg eens de vraag van een jurylid of dat mijn paarden de stang niet accepteerden. Ik wist het op dat moment niet: Ze hadden em nog nooit ingehad. Clown
In die tijd was het nog verplicht om met stang en trens te rijden in het ZZL. Op een gegeven moment (ik reed toen al heel wat wedstrijden in het Z2) ben ik gaan oefenen met een stang en trens hoofdstel.
Waarom niet eerder? Omdat ze het op trens ook goed deden. En nu rij ik sinds kort weer een paard in het Z1, en ook op trens. Waarom? Hij doet het op trens gewoon goed, sterker nog, hij heeft niet eens een stang en trens hoofdstel...

Ieder zijn goed recht om een stang erin te hangen.
De een vindt het een streven om in het Z1 te komen en meteen de stang er in te hangen, hoedje op en al, want "het staat zo mooi", "nu ben ik écht Z", enz. De ander heeft weer een ander streven, namelijk eerst maar eens die Z proef zo goed mogelijk afleggen.

Zolang het paard niet wordt overgeslagen (en dan bedoel ik écht niet alleen: hij accepteert de stang, maar de ruiter die er mee kan omgaan en sturen) moet ieder doen wat hij wil.

AMEN! Duivel

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:58

volgens mij als je Z startgerechtigd bent, heb je inmiddels 'meestal' genoeg ervaring opgedaan om met een stang en trens te rijden.

daarnaast zie ik juist minder mensen met stang en trens rijden. maar buitenrijden met stang en trens vind ik echt dikke onzin

dressuren in de bak snap ik.