gereden prijzen...bij paard of bijrijdster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: gereden prijzen...bij paard of bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:25

judithh schreef:
Van te voren is er al gezegt dat eventuele tegoedbonnen bij het paard zouden blijven en daar ook iets voor gekocht zou worden voor het paard. Nu de tijd daar is en de bonnen besteed zouden worden voor een goede winterdeken (met bijbetaling van de eigenaar) heeft de bijrijdster vreselijk de pest erin.

hieruit maakte ik dat op. Ik wist niet dat je van te voren al had afgesproken dat dat er van gekocht zou worden. Ik dacht meer dat je had besloten die bonnen voor een deken te gebruiken zonder dat dat was afgesproken. En dan zou ik zoiets hebben dat als ze het aan een dekje of iets zou uit geven dat ook goed zou zijn.

Dan kan ik er wel inkomen als dat de afspraak is heeft ze zich daar aan te houden.
Maar dan snap ik niet dat je gelijk bij die wedstrijd niet die bonnen hebt mee genomen? Of dat ze die niet aan jou heeft gegeven.

edit maar als je een nieuwe bijrijder hebt doet dit toch niet meer terzake?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 14-11-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:25

judithh schreef:
Breitling schreef:
ja maar wat is de afspraak dat het aan het paard besteeds word door bijrijder of dat eigenaar bekijkt wat nodig is en dat dat er van gekocht word?

begrijp me niet verkeerd hoor, als amazone helemaal niks hoeft te betalen lijkt het me niet meer dan logies dat ze die bonnen geeft, maarja dat moet je wel heel duidelijk afspreken.

Ik zou zeggen als jij de bonnen zelf wilt uit geven moet je ook zelf de rest van de kosten betalen.
Die bonnen brengen lijkt mij niet zo veel op als dat alles bij elkaar kost om wedstrijd te rijden.

denk dat je beter het topic door moet lezen Knipoog

Afspraken zijn er héél duidelijk gemaakt, maar er werd terug gekrabbeld toen ik om de bonnen vroeg en boos gereageerd.
Van de bonnen heb ik een deken gekocht met betaling van mijn kant erbij, amazone heeft nooit een dubbeltje hoeven te betalen. Niet voor lessen, rijden, starten, benzine..enz.

Dan beseft ze waarschijnlijk niet hoeveel geluk ze heeft. Menige meid zou er een moord voor doen, en zij krijgt het allemaal.. gratis

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:26

sterker nog een hoop moeten betalen om uberhaupt een paard bij te mogen rijden. Dat dat al gratis is is tegen woordig al heel wat.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:33

In dit geval zou ik (als bijrijder) het geld aan mijn bijrijdpaard spenderen.. En in overleg mijn geld aan bepaalde dingen uitgeven.
Ik heb zelf voor mijn bijrijdpaard meerdere dingen gekocht aangezien dit niet voor het paard aanwezig was, heb zelf al dekens, zadel, hoofdstel enz. gekocht voor dit paard.
Vind het vrij vanzelfsprekend dat het prijzengeld dan ook door gaat naar mn bijrijdpaard.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 17:32

Breitling schreef:
judithh schreef:
Van te voren is er al gezegt dat eventuele tegoedbonnen bij het paard zouden blijven en daar ook iets voor gekocht zou worden voor het paard. Nu de tijd daar is en de bonnen besteed zouden worden voor een goede winterdeken (met bijbetaling van de eigenaar) heeft de bijrijdster vreselijk de pest erin.

hieruit maakte ik dat op. Ik wist niet dat je van te voren al had afgesproken dat dat er van gekocht zou worden. Ik dacht meer dat je had besloten die bonnen voor een deken te gebruiken zonder dat dat was afgesproken. En dan zou ik zoiets hebben dat als ze het aan een dekje of iets zou uit geven dat ook goed zou zijn.

Dan kan ik er wel inkomen als dat de afspraak is heeft ze zich daar aan te houden.
Maar dan snap ik niet dat je gelijk bij die wedstrijd niet die bonnen hebt mee genomen? Of dat ze die niet aan jou heeft gegeven.

edit maar als je een nieuwe bijrijder hebt doet dit toch niet meer terzake?

staat toch duidelijk dat het van te voren gezegt/besproken is dat ik er niet met naam en toenaam bij heb gezet dat het om een deken ging is denk ik niet relevant. Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:07

nou dat denk ik dus wel.
Dat het voor het paard gebruikt moet worden kan op 2 manieren opgevat worden. Daar kan de bijrijder zelf wat leuks van kopen, wortels/appels, een dekje, peesbeschermers of een halster iets wat ze leuk vind om voor het paard te kopen, of het kan opgevat worden als dat de eigenaar beslist wat er van gekocht moet worden zoals in dit geval een deken.

Als bijrijder het eerste geval heeft opgevat kan ik snappen dat ze het niet leuk vind dat je die bon in een deken wilt stoppen, misschien had ze al iets in gedachten wat ze ervan voor het paard van had willen kopen?

Daarom zij ik dat soort dingen moet je goed bespreken en duidelijk hebben bij beide partijen om scheve gezichten achteraf te voorkomen.

Uiteraard ben ik nog steeds van mening dat je in je goed recht staat haar die bonnen te vragen en dat aan een deken uit te geven maar het gaat nu even om de manier hoe het is afgesproken, misschien heeft zij dat heel anders opgevat als jij heb je het daar nog wel over gehad?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:34

Ik ben ook altijd bijrijder en verzorger geweest, heb alles zelf mogen houden.
Heb wel altijd zelf mijn wedstrijden betaald, alhoewel de eigenaren graag wilden dat ik wedstrijden ging rijden.
Vind ook dat de ruiter er genoeg tijd en energie in steekt, dat het wel een leuke belonging is als het prijzengeld gehouden mag worden (of dat ze iig zelf mag verzinnen wat er van de bon gekocht wordt voor het paard).
Maar dat ligt natuurlijk ook (zo ook in jou geval) aan de afspraken die van te voren gemaakt zijn. Als van te voren al eerlijk besproken is dat 't geld in een deken gestoken zou worden, dan is dat zo.

@ breitling:
Ik heb er nooit wat voor hoeven betalen als ik dat zou moeten zou ik accuut een eigen paard kopen of stoppen.
De eigenaren hebben geen tijd om 't paard te rijden, en dan zou ik een beetje gaan betalen om een paard te mogen rijden die anders toch maar in de wei staat of verkocht wordt wegens te weining tijd van de eigenaar... ik ben malle pietje niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:38

kijk maar eens bij bijrijders gezocht hoeveel mensen er wel niet geld voor vragen. Ik denk dat dat er meer zijn als die er niet geld voor vragen. Meisje mag dus wel in haar handjes knijpen!

Paard dat ik bij ga rijden hoef ik ook geen geld voor te betalen. Al moet ik zeggen dat ik mijn leven lang zelf paarden gehad heb en er dus echt wel geld in stop! Maar dat is dus omdat ik dat zelf wil niet omdat het verplicht is. Ik mag wedstrijden rijden, dat zal ze ook alleen maar fijn vinden, ik rijd op een hoger niveau als zij zelf dus paard word er alleen maar beter van. Maar dan nog blijft het mijn keus en zal ik er dus voor betalen.

Dat ze wedstrijden mag rijden is ook al luxe dat mag ook niet met veel bijrijdpaarden!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:50

ja, dat weet ik. Ik zeg alleen maar wat ik er van vindt Knipoog
ik zou dus nooit voor een bijrijdpaard gaan betalen.
(wat denk je dan van het feit van: oh paardje doet 't goed, eigenaar krijgt mooi bod, paardje verkocht... jammer daar heb je dan al je geld in gestoken).
Dit hoeft natuurlijk lang niet in alle gevallen zo te zijn, maar het zal je maar gebeuren.

maar dit is geloof ik weer een andere discussie Nagelbijten / Gniffelen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:33

Breitling schreef:
nou dat denk ik dus wel.
Dat het voor het paard gebruikt moet worden kan op 2 manieren opgevat worden. Daar kan de bijrijder zelf wat leuks van kopen, wortels/appels, een dekje, peesbeschermers of een halster iets wat ze leuk vind om voor het paard te kopen, of het kan opgevat worden als dat de eigenaar beslist wat er van gekocht moet worden zoals in dit geval een deken.

Als bijrijder het eerste geval heeft opgevat kan ik snappen dat ze het niet leuk vind dat je die bon in een deken wilt stoppen, misschien had ze al iets in gedachten wat ze ervan voor het paard van had willen kopen?Daarom zij ik dat soort dingen moet je goed bespreken en duidelijk hebben bij beide partijen om scheve gezichten achteraf te voorkomen.

Uiteraard ben ik nog steeds van mening dat je in je goed recht staat haar die bonnen te vragen en dat aan een deken uit te geven maar het gaat nu even om de manier hoe het is afgesproken, misschien heeft zij dat heel anders opgevat als jij heb je het daar nog wel over gehad?

Ik heb in het topic geloof ik niet gesproken over een deken (zou ook wel kunnen, maar heb niet zo'n zin om het door te spitten Bloos ), maar alleen gezegt dat de bonnen bij het paard zouden blijven. met de amazone had ik van te voren al de afspraak dat de bonnen gebruikt zouden worden voor een winterdeken, zij wist er dus vanaf dat er een deken van gekocht zou worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:44

in dat geval moet het toch wel duidelijk zijn bij de bijrijder en moet die niet miepen achteraf. Als ze het daar niet mee eens was had ze dat van te voren al aan moeten geven.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:18

mirkip schreef:
Ik ben ook altijd bijrijder en verzorger geweest, heb alles zelf mogen houden.
Heb wel altijd zelf mijn wedstrijden betaald, alhoewel de eigenaren graag wilden dat ik wedstrijden ging rijden.
Vind ook dat de ruiter er genoeg tijd en energie in steekt, dat het wel een leuke belonging is als het prijzengeld gehouden mag worden (of dat ze iig zelf mag verzinnen wat er van de bon gekocht wordt voor het paard).
Maar dat ligt natuurlijk ook (zo ook in jou geval) aan de afspraken die van te voren gemaakt zijn. Als van te voren al eerlijk besproken is dat 't geld in een deken gestoken zou worden, dan is dat zo.

@ breitling:
Ik heb er nooit wat voor hoeven betalen als ik dat zou moeten zou ik accuut een eigen paard kopen of stoppen.
De eigenaren hebben geen tijd om 't paard te rijden, en dan zou ik een beetje gaan betalen om een paard te mogen rijden die anders toch maar in de wei staat of verkocht wordt wegens te weining tijd van de eigenaar... ik ben malle pietje niet.

Hier ben ik het ook mee eens.
Ik ben ook bijrijder en betaal hier niets voor. Ook om dezelfde reden. Ik doe de eigenaren een plezier door een aantal dagen per week hun te ontlasten.
Ik wil er wedstrijden mee gaan rijden. Ik geef veel geld uit voor een startkaart, startcoupons, een maandblad waar je verplicht lid van moet zijn, wedstrijdgeld, lidmaatschap van vereniging en dan het er naar de wedstrijd toe rijden met de hele reutemeteut.

Als ik dan na veel oefenen en trainen een prijs win, zou ik het ontzettend oneerlijk vinden als ik dat niet zelf mag besteden zoals ik dat wil. Ik ben dat dan ook niet van plan.
Mocht ik zelf iets voor de pony willen kopen, prima...maar die spullen blijven wel van mij.
Ik heb er hard voor gewerkt en ik zorg ervoor dat de pony van geen wedstrijd naar een hogere klasse gereden wordt dus dat is alleen maar in het voordeel van de eigenaar...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:16

Maar dit vind ik normaal zoals jullie het scheppen,
maar het verhaal van de TS is wel wat anders, daar moet de bijrijder dankbaar zijn voor alles, en het kost haar ook niets. dus dan vind ik het niet meer als normaal dat je het prijzengeld moet inleveren.

betaal je alles zelf, dan is het wat anders inderdaad,

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:32

ik zou er wat van kopen voor de paarden, dan heb je er allebei wat aan Knipoog

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:35

Hier hebben we iets soortgelijks gehad, en de prijzen die we wonnen gaven we bij thuiskomst direct aan de eigenaar, die ze vaak met dezelfde vaart weer terug gaf. Maar dan is het initiatief bij de eigenaar. Bloemen net zo. Naar de eigenaar, die ze ook meestal/vaak weer terug gaf.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:46

Texelse, dat bedoel ik idd Lachen
Waarschijnlijk ben je hartstikke blij en trots dat je wat gewonnen hebt en dan is het jammer eigenlijk (diep in je hart) dat je je prijs af moet geven.
Ik zou het gewoon sociaal vinden van de eigenaar om over z'n hart te strijken en de prijs aan de verzorger/bijrijder te geven.
(Niet dat het moet, maar ik zou het wel erg netjes vinden).

(Net als een klein kind die een snoepje krijgt omdat 'ie lief is geweest en vervolgens het snoepje niet op mag eten...)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:55

mirkip schreef:
Waarschijnlijk ben je hartstikke blij en trots dat je wat gewonnen hebt en dan is het jammer eigenlijk (diep in je hart) dat je je prijs af moet geven.
Ik zou het gewoon sociaal vinden van de eigenaar om over z'n hart te strijken en de prijs aan de verzorger/bijrijder te geven.

(Net als een klein kind die een snoepje krijgt omdat 'ie lief is geweest en vervolgens het snoepje niet op mag eten...)

ben sociaal genoeg geweest en heb met beide handen over mijn hart staan strijken door een prix paard aan te bieden, les te geven, naar wedstrijden rijden enz...en dat allemaal kostenloos.
En tuurlijk ben je blij en trots als je gewonnen hebt, maar je mag ook blij en trots zijn als je zo'n kans krijgt en het zo in je schoot geworden krijgt en alles je aan komt waaien.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:04

judithh schreef:
mirkip schreef:

ben sociaal genoeg geweest en heb met beide handen over mijn hart staan strijken door een prix paard aan te bieden, les te geven, naar wedstrijden rijden enz...en dat allemaal kostenloos.
En tuurlijk ben je blij en trots als je gewonnen hebt, maar je mag ook blij en trots zijn als je zo'n kans krijgt en het zo in je schoot geworden krijgt en alles je aan komt waaien.

en jy betaalt ook dr startkaart etc ?

als ik zon kans kreeg dan zou ik er alles voor doen en mocht de eigenaar alle prijzen hebben (oke rozetten en bekers hou ik liever wel zelf, of op stal in n mooie kast ofzo ..

ik had een verzorgpaardje en daar mocht ik dan ook mee op wedstrijd, maar wel zelf startkrt betalen enz, ze wou me wel heenbrenegn .. daar wou ik alles voor doen maar de eigenaresse is nu toevallig zwanger en rijd nu liever niet met de trailer ....
als ik met hem geldprijzen zou winnen, en er moest iets nuttigs voor t paard gekocht worden, zou ik dat zeker doen .. wees dankbaar voor wat je hebt, vooral als je er weinig voor hoeft te doen Bloos

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:37

judithh schreef:
mirkip schreef:

maar het is en blijft je eigen paard en dus ook je eigen verantwoordelijkheid. Ben nog steeds van mening dat je blij mag zijn dat iemand jou paard wil rijden (al is het een grandprix paard) Ja

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:44

Nou tis maar net hoe het gesteld wordt hoor, vind deze opmerking wat kort door bocht,

Er staan heel wat mensen in de rij om zo`n kans te krijgen, dus vind inderdaad dat je dankbaar moet zijn,

kijk je kan ook zeggen je mag hem rijden, wedstrijden op eigenkosten, maar dat is hier niet aan de orde, alles wordt voor de betaald. nee hoor dankbaarheid, tegewoordig is dat niet meer zo hoog aanwezig bij sommige mensen. wordt ook mij elke keer weer duidelijk.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:49

Ik heb zelf ook een bijrijder gehad, die wedstrijden reed op mijn kosten. Ik betaalde hierin ook alles (ook inschrijfgeld.)
Ik heb met haar de afspraak gemaakt, prijzen blijven bij de pony, ze mag ze wel naar huis nemen om aan iedereen te laten zien,
maar moeten wel weer in de prijzen kast van de pony.
Ook de protecollen heb ik een copy van, zodat ik/instucteur kan nalezen wat de probleem punten zijn van de pony/bijrijder.
Prijzen geld wordt besteed aan de pony, dus een halster eten snoepjes enz. Vorige keer hebben we een gelpad gekocht voor de pony.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:52

ik heb ook bij rijd paarden en rijd er met 3 wedstrijden ... ik hoef niks te doen niks te betalen als ik mee help met de stallen mesten en voeren vind ze het al goed dekjes enz kopen doet zij ook.. en als ik dan iets win bijv een bon halen we er samen wat van maar zij vind dat ik het gewonnen heb en er dus recht op heb

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:05

dobbel schreef:
Nou tis maar net hoe het gesteld wordt hoor, vind deze opmerking wat kort door bocht,

Er staan heel wat mensen in de rij om zo`n kans te krijgen, dus vind inderdaad dat je dankbaar moet zijn,

kijk je kan ook zeggen je mag hem rijden, wedstrijden op eigenkosten, maar dat is hier niet aan de orde, alles wordt voor de betaald. nee hoor dankbaarheid, tegewoordig is dat niet meer zo hoog aanwezig bij sommige mensen. wordt ook mij elke keer weer duidelijk.

Het gaat mij niet om dankbaarheid, het gaat mij om 't principe.
En dat, wat ik zei, is gewoon mijn mening.

Ik heb ook geen eigen paard, rijd ook dagelijks het paard van iemand anders die er zelf helemaal geen tijd voor heeft.
Ben er ook echt ontzettend (!!) dankbaar voor en zou het niet willen missen. Maar ik blijf erbij dat wanneer ik of niemand anders er tijd voor zou hebben, de eigenaar (bij wijze van spreke) alleen maar een paard heeft die op stal of in de wei staat te kijken. Dus in die zin vind ik zeker dat een eigenaar blij mag zijn dat 't paard gereden wordt. Ik heb ooit ergens gereden waar ik ook 'zo dankbaar' moest zijn dat ik kon rijden, maar ik werd letterlijk als een voetveeg behandeld. Nou dan heb ik liever een paard die nog niets gelopen heeft en dat ik zelf het een en ander moet betalen als dat ik nogmaals in zo'n situatie terrecht kom. Dus mijn uitspraken hebben ook grotendeels met mijn eigen ervaringen te maken ja. En ik bedoel dit allemaal niet kwaad naar de TS toe, of naar andere paardeneigenaren, maar ik wil wel even mijn standpunt en mening duidelijk maken Knipoog
En hiertegenover staat ook altijd dat ik zomaar morgen op stal kan komen en dat het paard niet meer op zijn plekkie staat, omdat de eigenaar het recht heeft (natuurlijk) om het paard te verkopen wanneer hij/zij een goed bod krijgt. (Ik denk wel dat het me van te voren meedegedeeld zal worden, en ik verwacht ook niet dat het paard wat ik nu rijd verkocht wordt.... maar het recht van de eigenaar is er wel, en daar heb ik dan uiteindelijk ook niets over te zeggen vind ik). Dus als je het van deze kant bekijkt is het eigenlijk raar om geld in een paard te steken wat niet van jou is, omdat je in principe uiteindelijk ook niets te zeggen hebt of hebt paard blijft of niet (of misschien raakt de eigenaar wel failliet weten wij veel Tong uitsteken ).

Maar zo kort door de bocht en ondankbaar ben ik nou ook weer niet, want ik betaal attributen, wedstrijden e.d. allemaal zelf. Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:27

mirkip schreef:
dobbel schreef:

Het gaat mij niet om dankbaarheid, het gaat mij om 't principe.
En dat, wat ik zei, is gewoon mijn mening.

Ik heb ook geen eigen paard, rijd ook dagelijks het paard van iemand anders die er zelf helemaal geen tijd voor heeft.
Ben er ook echt ontzettend (!!) dankbaar voor en zou het niet willen missen. Maar ik blijf erbij dat wanneer ik of niemand anders er tijd voor zou hebben, de eigenaar (bij wijze van spreke) alleen maar een paard heeft die op stal of in de wei staat te kijken. Dus in die zin vind ik zeker dat een eigenaar blij mag zijn dat 't paard gereden wordt. Ik heb ooit ergens gereden waar ik ook 'zo dankbaar' moest zijn dat ik kon rijden, maar ik werd letterlijk als een voetveeg behandeld. Nou dan heb ik liever een paard die nog niets gelopen heeft en dat ik zelf het een en ander moet betalen als dat ik nogmaals in zo'n situatie terrecht kom. Dus mijn uitspraken hebben ook grotendeels met mijn eigen ervaringen te maken ja. En ik bedoel dit allemaal niet kwaad naar de TS toe, of naar andere paardeneigenaren, maar ik wil wel even mijn standpunt en mening duidelijk maken Knipoog
En hiertegenover staat ook altijd dat ik zomaar morgen op stal kan komen en dat het paard niet meer op zijn plekkie staat, omdat de eigenaar het recht heeft (natuurlijk) om het paard te verkopen wanneer hij/zij een goed bod krijgt. (Ik denk wel dat het me van te voren meedegedeeld zal worden, en ik verwacht ook niet dat het paard wat ik nu rijd verkocht wordt.... maar het recht van de eigenaar is er wel, en daar heb ik dan uiteindelijk ook niets over te zeggen vind ik). Dus als je het van deze kant bekijkt is het eigenlijk raar om geld in een paard te steken wat niet van jou is, omdat je in principe uiteindelijk ook niets te zeggen hebt of hebt paard blijft of niet (of misschien raakt de eigenaar wel failliet weten wij veel Tong uitsteken ).

Maar zo kort door de bocht en ondankbaar ben ik nou ook weer niet, want ik betaal attributen, wedstrijden e.d. allemaal zelf. Knipoog

Daar zeg je wat, maar in mijn geval is het niet een kwestie van geen tijd hebben. Ik kan mijn paard iedere dag zelf doen en is het geen noodzakelijk kwaad. Vanuit mijn oogpunt was het puur en alleen dat ik het een geweldige kans voor haar vond omdat ze zo lekker kan sturen. Dus nogmaals...ik heb geen bijrijder omdat ik zelf geen tijd, zin, of wat dan ook heb.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:55

Dan is dit inderdaad een ander verhaal en vind ik het super van je dat je dat meisje zo'n kans wil bieden!
Mis je het rijden dan niet zelf? Lachen