Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart...??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:44

Hallo,

Ik vroeg me iets af...

Een vriendin van me moet eerst een winstpunt halen in de B dressuur om te gaan springen met haar eigen paard, maar dat lukt niet... Springen gaat prima, maar dat winstpunt in de B wil niet lukken.
Nu zei de eigenaar van haar stal dat ze gewoon een paard van hem moest lenen, die is M2 dressuur en even oud, ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Hij stelde voor om geen startkaart apart aan te vragen, maar haar gewoon te laten starten met dat M2 paard op haar eigen startkaart voor haar paard, omdat er amper verschil zit tussen beide.

Nu is mijn vraag... Mag en kan dit zomaar?
Laatst bijgewerkt door liousca op 20-09-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Re: Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:45

nee, je zegt al stiekem, dus dat mag niet. Als je dat doet is dat fraude.
Verder is het niet voor niets dat je met je paard éérst een winstpunt in dressuur moet hebben voor je gaat springen heh?
Laatst bijgewerkt door Alexx op 20-09-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:45

Wat denk je zelf?? Natuurlijk mag dit niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:46

dit kan wel tenzei je controle hebt dan ben je de sjaak.
maar als je een paard hebt waarbij het siglament hetzelfde is als het ander kan je daar mee starten.

liousca

Re: Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:46

Nee dat vermoedde ik al.
Maar wat zou de straf daarvoor zijn??

Kijk wat mij betreft moet ze t zelf weten of ze het doet... Maar dan kan ik haar in ieder geval op de hoogte stellen van de eventuele gevogen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:48

Even nadenken! NEE dus Knipoog En het is niet voor niets dat ze dat winstpunt nog niet heeft he, als het haar nog niet eens lukt om een winstpunt te rijden met dressuur, lijkt springen mij sowieso geen verstandige keuze!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:48

Het kan wel, maar mag niet.

Straf weet ik niet

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:49

het zou best kunnen dat je dan uitgesloten wordt tot starten en/of geldboete moet betalen

Jester_

Vandaar dat je altijd het paspoort mee moet nemen Vork

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:49

Daar ben ik het helemaal mee eens!!
Maar ze werkt op een stal, waar ze ook moet springen.

En eerlijkheid gebied me te bekennen, ze heeft echtwel een lastig paard, die thuis prima WP waardig B loopt maar op concours echt overal bang van is... Dus vraag me ook af hoe dan springen zou gaan Knipoog

Jolliegirl

te lui/geen gedult dus om door te oefenen voor één winstpuntje?
als je niet eens één winstpuntje kan halen, moet je niet gaan springen, dan zit de basis er dus duidelijk niet in.
dit is fraude , en niet eerlijk.
als ik het zou weten van iemand... en ik ben erbij.. is diegene de klos, ik kan niet tegen oplichterij, en ook niet op het wedstrijdterrein.

ik zou zeggen, dooroefenen, tot zij EERLIJK een winstpunt verdient!

hier staat uitsluiting op, en zeker controlle de volgende keer, alles wordt doorgegeven aan het secretatiaat. heb het al eens zien gebeuren. meisje mocht blij zijn dat ze geen geldboete kreeg.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:51

dan moet ze dr knol maar verkopen als het niet lukt en ze wil per se starten...?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:52

ikke20 schreef:
dit kan wel tenzei je controle hebt dan ben je de sjaak.
maar als je een paard hebt waarbij het siglament hetzelfde is als het ander kan je daar mee starten.

totdat je chipcontrole krijgt Knipoog

Je zou het tuurlijk best een paar keer kunnen doen, als je gepakt wordt, is het alleen wel je eigen stomme fout. En ben je behoorlijk de pineut.

Verder snap ik ook niet waarom je als je wedstrijden wilt gaan springen, je paard nog geen B proefje kan laten lopen Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou het erg onvolwassen vinden eigenlijk. En om op je vraag terug te komen: nee, natuurlijk mag dat niet Rolleyes

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:53

Mogen nee, kunnen wellicht wel. Tenzij je (chip)controle krijgt, maar ik weet niet hoe intensief daarop gecontroleerd wordt in de B.

Maar zoals al gezegt: dat winstpunt moet je niet voor niets halen om te gaan mogen springen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, met een ruin die ik vroeger gehad heb. Ik sprong er parcoursjes van 1m20 mee en ik sprong regelmatig een rijtje van 1m50, maar dat ene winstpunt kregen we niet te pakken. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om een ander paard te nemen... Je hebt voor een winstpunt 180 punten nodig (toch?), een 6 op elk onderdeel. Als dat niet lukt, dan hoort ze imo niet thuis in de springpiste. Wellicht komt ze de B nog wel door, maar er komt een moment dat ze vastloopt. En dan? Weer een ander paard?

Welke straf? Sowieso uitsluiting van die wedstrijd en ik kan me levendig voorstellen dat je een x-aantal wedstrijden uitsluiting krijgt. En een hele strenge controle de volgende keer. En neem maar van mij aan dat het paardenwereldje heel klein is en dat ze zodra dit uitkomt bekend is. En niet op een positieve manier.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:54

Idd, ik ben in e tijd dat ik wedstrijden rij (zo'n 5 jaar, 2 verschillende pony's) alleen nog maar gekeurd op de Gelderse (met beide pony's). Ik kwam de springring uit met Jester, helemaal trots, had 1 weigering (Die man zal wel hebben gedacht, als dat jester is, dan ben ik sinterklaas, dat beest weigerd normaal alles Huilen van het lachen ) werd ik meteeen gecontroleerd; chip, bles, hoefjes alles werd nagekeken. Ik was overigens de enige van de ochtend ofzo. Maar als dat bij haar gebeurd, is ze echt de pineut

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:58

op concours in hardenberg liep een controleur van de knhs en controleerde alles op chip.
regio kampioenschappen werd alles wat uit de dressuur kwam gecontroleerd ...en terecht !!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:01

Mogen en kunnen is een heeeel groot verschil. Ik zou het persoonlijk slecht vinden als je er uberhaupt over denkt om het op deze manier aan te pakken. Een B-proef is echt het basis niveau wat je moet hebben, als je dat nog niet kunt ben je zeker nog niet klaar voor een springparcours. Beide vergt aandacht en training, en als je dat er niet voor over hebt, laat het deste duidelijker merken hoe niet klaar je ervoor bent.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:03

Ik vind het eigenlijk gewoon triest dat iemand aan zoiets kan denken.
Het is niet voor niks dat er eerst een winstpunt moet zijn voor je mag springen.
Als dat niet lukt zul je er meer werk aan moeten besteden en geen fraude gaan plegen.
Dat is gewoon diep en diep triest.
Als dit winstpuntje al niet lukt, denkt ze dan echt dat springen wel gaat lukken?
Ik mag hopen dat ze zulke mensen tegenkomen bij controle en een gigantische boete geven.
Ik vind dit echt niet kunnen, wat denkt ze nou zelf...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:17

Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze dan niet een startkaart aanvraagt met dat M2-paard. Vanaf 1 oktober maar 20 euro (= het inschrijfgeld voor 1 wedstrijd met haar eigen paard) en je bent van alle gezeur af.

Lijkt me beter dan een te voetstelling van een aantal maanden en een dikke boete.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:19

M'n nichtje rijdt ook 2 pony's.. een jonge pony en een oudere...
Ze werkt er keihard voor om die wp'en te halen,, en elke keer was er wel iets wat niet goed was (ook verschillend)... Overigens ging het springen super goed thuis, het zijn echte springpony's en op het wedstrijdterein worden ze druk..
Het gevolg is ook dat beide pony's er niks meer aan vonden, waardoor het leek dat het beter ging en toen weer slechter. Eigenlijk zat ze altijd wel dichterbij (176/178) alleen in die mindere periodes niet (pony's erg eigenwijs etc.), dan werd er vaak in de 160 gereden en 1 keer zelfs in de 150 Bloos!

Toch is ze door blijven gaan, en kreeg uiteindelijk hun 1e wp! Met de jongste pony.. dit is ook de enigste wp gebleven die ze in de dressuur heeft gehaald... en die jury zei ook wel; "Helaas kun je je voor vanmiddag het springen niet meer opgeven, maar veel succes met het springen!" Zonder dat ie wist dat we echt die wp willen hebben voor het springen. Je kunt dus blijkbaar goed aan beide pony's zien dat het springpony's zijn.

Het springen gaat nu ook erg goed, concour gaat super en pony's fleuren er echt van op. Ze denken nu tenminste ook mee!
Natuurlijk wordt er hard aan de dressuur gewerkt, want het blijft immers de basis. Maar er zicht volgens mij toch wel een verschil in tussen dressuur bij het springen en de dressuur bij de dressuur... Weet niet hoe ik het anders moet zeggen Knipoog

Ik vind het in ieder geval wel onredelijk dat hier wordt gezegd: "Als je niet eens een wp kan halen bij dressuur hoe wil je dan goed het springen doorkomen?"
Want dat kan dus echt wel Knipoog

Ik zou als ik jou vriendin was gewoon startkaart aanvragen met dat andere paard wp rijden, en gaan springen met haar eigen paard... Knipoog

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:22

sorry hoor maar vind het ronduit belachelijk dat iemand zoiets in zijn hoofd haald noch voorsteld!!
een startkaart is niets voor niets paards gebonden.
tja en als het paard op de wedstrijden niet wp waardig loopt dan is de basis nog niet goed genoeg om ermee te gaan springen! tja en het verhaaltje dat hij thuis wel de sterren van de hemel loopt geloof ik ook niet helemaal sorry!!

je kan een tijdje een wedstrijd verbod krijgen en een boete nou sorry dan maar iets langer door trainen thuis!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:27

Jody, je zegt het zelf al: ooit komt er een moment dat je dat ene winstpunt haalt. Dat moet imo kunnen. Ik had met mijn ruin dat winstpunt ook wel gehaald, als ik de tijd had gekregen om door te rijden. Omdat elk paard ergens wel in uitblinkt. De galop, de draf, de middendraf, halsstrekken, etc. Daarbij kun je al het eea beïnvloeden door je eigen houding, door je presentatie en door je verzorging. Voor de stap, draf en galop krijg je ook nog eens een algemeen punt. Het moet imo best te doen zijn dus...

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:37

@ Sylvia, maar die wp heeft m'n nichtje maar met 1 pony gehaald. De jongste. Met de oudste (waar ze nu dus het meest ook mee springt), heeft ze nog nooit die wp gehaald.. Knipoog En ik denk zelf dat het ook nog min. 2/3 jaar gaat duren Nagelbijten / Gniffelen
Maar je hebt wel gelijk Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:40

Ik zou het niet riskeren. Het maakt niet uit met welk paard ze dat winstpunt B dressuur haalt, dus dan kan ze beter gewoon vanaf 1 oktober een startkaart aanvragen met dat M2 paard.

Net was Fitzroy ook al zegt.

Het is niet noodzakelijk om met hetzelfde paard het WP dressuur te halen als waarmee je gaat springen.