32 punten verschil in de 2 proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OFF_LINE

32 punten verschil in de 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:31

hallo bokkers,

ik had vorige week zaterdag wedstrijd
in mijn eerste proef had ik 192 en in mijn andere proef 160
dit is toch heel raar?
ik had het idee dat het paard de 2e proef fijner liep dan de 1e....
als er nou is een maximaal 10 punten verschil inzit dan kan het....ma 32??

hebben jullie dit ook al wel is gehad?

criollolover

Re: 32 punten verschil in de 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:36

in welke klasse was dat? niet dat het nou zoooveel uitmaakt, maar het komt steeds vaker voor. heb vaak geschreven bij jurys en hun persoonlijke voorkeur kwam daar duidelijk naar voren. heb wel eens gehad dat een jury zei he wat een mooi paard, begon de proef, viel het behoorlijk tegen. maar wel punten geven omdat hij het zo,n mooi paard vond. heb meegemaakt dat iemand 203 en 157 pnt kreeg, dat was afgelopen zomer. echt niet normaal hoor. jury vond het paard maar niks en gaf allemaal 4 en 5en....jammer dat het zo moet. maar niks van aan trekken, het gebeurt steeds vaker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:46

idd verschil van jury kan erg groot zijn... niet alleen het idee mooi paard, maar ook hetgeen wat ze willen zien...

bijv. de ene jury vind dat er in de b bijv nog niet alles strak gereden hoeft te worden en beoordeelt soepeltjes, terwijl de ander een b proef bekijkt als een m proef alleen zonder zijgangen en em dus streng beoordeelt etc etc.

Het is en blijft een jurysport, en ik zou me er niks van aantrekken! als je vaker 192 rijd als die 160, zullen we er maar vanuit gaan dat die jury heel erg streng is Vork

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:24

wat was het commentaar van de jury's en was bij iedereen het verschil zo groot?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:30

Hoe was het verschil in plaatsing?
Puntenverschil is nou eenmaal iets wat bij dressuur voorkomt ik heb ook wel eens 40 punten verschil in dezelfde proef gehad.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:25

het verschil tussen een 6 of 7 is snel gemaakt en bij 30 onderdelen gaat dat dan hard.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:03

Jemig! Dat is wel een groot verschil zeg! had de tweede jury wel zijn of haar bril op? Cool

Vervelend zo'n score want dan begin je te twijfelen of je wel op de juiste weg zit. Stond er wel commentaar bij? Ik heb weleens een verschil gehad van 10 punten en toen dacht ik ook dat de tweede proef beter ging. Het is en blijft een jurysport..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:06

BenB schreef:
Jemig! Dat is wel een groot verschil zeg! had de tweede jury wel zijn of haar bril op? Cool
Grappig dat iedereen er altijd vanuit gaat dat de lage punten niet kloppen. Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:13

Ik had laatst 42 punten verschil... Maar was ook wel terrecht. De eerste jury strafte misschien wel streng af, maar alles ging daar ook mis eigenlijk... Tweede proef ging heerlijk en hadden we super punten + prijs Knipoog

Maar wel erg apart als het voor je gevoel zelfs beter ging als die met de hoge punten. Heeft er toch een jury wat minder op zitten letten...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:14

Ik heb dit ook gehad bij m'n eerste wedstrijd, ik had het gevoel of dat de proeven precies hetzelfde verliepen toch had ik 167 en 194.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:15

Katja schreef:
BenB schreef:
Grappig dat iedereen er altijd vanuit gaat dat de lage punten niet kloppen. Knipoog

Ik wou net zeggen, misschien had de eerste jury de bril wel niet op Knipoog

Dressuur is een kwestie van smaak, en helaas is en blijft het een jurysport.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:17

Misschien dat de jury die zo hoog zat, wel erg aan de hoge kant zat? Dan is het verschil al snel een stuk minder, maar net wat Judithh zegt, de één geeft een zes en de ander een zeven, dan gaat het hard!

Overigens komt het ook voor dat je voor je gevoel beter rijdt maar dat het voor het zicht juist niet beter was, gevoel en zicht kunnen twee héél verschillende uitslagen geven hoor!

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:20

ik heb vaak niet echt zo veel punten verschil;)
echter vind ik wel dat ze de laatste tijd strenger sjureren.

(typ fout)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:24

hey ts.

Dit is wel normaal hoor. ik stond gister ook perplex toen ik onze punten zag, wij hadden ook 29 punten verschil, op 2 proeven. de ene jury, punt lager dan de andere eenmaal. tis waar maar helaas. en het is en blijft een jury sport Lachen

ik denk maar zo volgende keer beter en het zou best wel terecht zijn want de ene jury ziet het liever zo.. en de andere weer anders.

ik vind dat je juist van die lagere punten en het commentaar, onwijs veel leert.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:44

Het hoeft nog niet eens aan het verschil in jury's te liggen....ik had gisteren twee combinaties die ik dus allebei de proeven in de ring gehad heb. De eerste had 190 en ergens in de 170 voor de tweede proef. De andere had 166 in de eerste en 187 in de tweede proef.

En die proeven heb ik dus allebei gezien! Nou als je dus bedenkt dat de andere proef dan door een ander beoordeeld had kunnen worden kom je gemakkelijk aan meer dan 30 punten verschil!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:24

Dat is wel erg veel Bloos!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:14

Annekeee schreef:
Dat is wel erg veel Bloos!

Ja klopt, de eerste was in het L2 en de tweede in de B. Om die laatste als voorbeeld te gebruiken, eerste proef regelmatig tegen de hand, hele stukken in giraffenstand, overgangen te laat en soms met verzet, kortom een dramatische proef. Tweede proef wat beter op tempo, stuk minder "bezig" aan de voorkant waardoor veel meer ontspanning te zien was, galop was gewoon fijn om naar te kijken.

En die in het L2 zit hier zelf ook op bokt, daar heb ik aan gevraagd na de prijsuitreiking: En...vond je het kloppen? Helemaal was het antwoord, eerste proef liep gewoon echt lekker, paard was lekker actief, fijn in de hand en aan het been en tweede proef was ie wat narrig, wat minder fijn aan het been, wat stug aan de voorkant dus ja dan krijg je zulke verschillen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:17

Tjaa, punten verschil heet mijn zusje ook wel is gehad in de M1!
Bij de ene jury 185 volgens mij, en de andere proef een verliespunt....
maar die proef was ook iets minder! maar die jury juryeerde heel laag!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:52

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:57

Ik heb nog maar 1x geschreven en daar al heel veel informatie opgedaan doordat die vrouw waarbij ik schreef nog wat na praten met andere juries. De een let veel meer op het een dan de ander en als de een overal net 1 punt lager opgeeft dan heb je snel sowieso 30 punten minder:P. De een is echt bevooroordeelt en de ander absoluut niet. Maar, als je hier echt mee zit snap ik niet dat je het niet even na vraagt aan de jury waarom je die punten hebt gekrege? Altijd vragen als je iets niet snapt anders kun je er de volgende keer niet opletten. En ok even een tipje, dan niet je paard de schuld geven:P ik had eens gehoord dat iemand zei dat haar paard haar in de steek lied, nou die kreeg geen respect van de jury.Tong uitsteken hihi

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:14

Ik vind het zo jammer, dat jury´s (en ik bedoel niet de hele goeie jury´s die eerlijk beoordelen!!) eigenlijks zo vaak afgaan op het paard... Als een paard geen stamboom van hier naar Tokio hebben, zijn ze volgens hun `minderwaardig`. Terwijl ik meestal die paarden zonder stamboom of van kruisingen, leuker vind. Oke, nu moet ik ook niet seiken, want Wilco heeft ook een stamboom waar je u tegen kunt zeggen, maar mijn eerste wedstrijdpony was ook voedig stamboomloos, en eigenlijks een ongelukje, maar wel een ongelukje dat je vaker wilt hebben:D Maar die loopt altijd super met wedstrijden, zet nooit geen stap verkeerd.. Maar waarom zou je alleen op het paard afgaan= een mooie nette proef is zoveel belangrijker, en die mensen die voor een waardeloze proef dan een winstpunt krijgen, krijgen het later veel moeilijker in de hogere klasses, omdat de bassis er niet goed inzit! Dus veel hebben ze er nog niet aan...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:07

ik heb 23 punten verschil in 1 proef gehad op de overijsselse kampioenschappen. mijn plaatsing was bij beide jury's ook totaal anders. bij de ene was ik 2e van overijssel en de andere was ik 2e van onder!! de proef ging echt supergoed. en omstanders hadden deze mening ook.
ik ben er maar vanuit gegaan dan de ene jury niet zo van friese paarden houdt Boos! wel jammer... maarjah

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:11

love_heidy schreef:
Ik vind het zo jammer, dat jury´s (en ik bedoel niet de hele goeie jury´s die eerlijk beoordelen!!) eigenlijks zo vaak afgaan op het paard... Als een paard geen stamboom van hier naar Tokio hebben, zijn ze volgens hun `minderwaardig`. Terwijl ik meestal die paarden zonder stamboom of van kruisingen, leuker vind. Oke, nu moet ik ook niet seiken, want Wilco heeft ook een stamboom waar je u tegen kunt zeggen, maar mijn eerste wedstrijdpony was ook voedig stamboomloos, en eigenlijks een ongelukje, maar wel een ongelukje dat je vaker wilt hebben:D Maar die loopt altijd super met wedstrijden, zet nooit geen stap verkeerd.. Maar waarom zou je alleen op het paard afgaan= een mooie nette proef is zoveel belangrijker, en die mensen die voor een waardeloze proef dan een winstpunt krijgen, krijgen het later veel moeilijker in de hogere klasses, omdat de bassis er niet goed inzit! Dus veel hebben ze er nog niet aan...

Dit is natuurlijk echt kolder he? Slaat werkelijk NERGENS op.
Alsof ik, voordat iemand een proef gaat beginnen, eerst op de coupon ga kijken of het paard wel een goed papier heeft, en zo niet, dat ik dan laag ga punten.
ONZIN, als iemand lage punten heeft, dan is de combinatie in mijn ogen gewoon nog niet goed genoeg.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:15

wendietjuhhh schreef:
ik heb 23 punten verschil in 1 proef gehad op de overijsselse kampioenschappen. mijn plaatsing was bij beide jury's ook totaal anders. bij de ene was ik 2e van overijssel en de andere was ik 2e van onder!! de proef ging echt supergoed. en omstanders hadden deze mening ook.
ik ben er maar vanuit gegaan dan de ene jury niet zo van friese paarden houdt Boos! wel jammer... maarjah

Het hoeft helemaal niks met je fries te maken hebben gehad.
Er spelen nog veel meer factoren mee, misschien liep je paard wel steeds iets achter of voor de loodlijn, en vond de eerste jury het niet storend en de 2e wel.
Of voelde je paard de 2 proeven wel fijn aan, maar maakt je steeds kleine foutjes in je oefeningen.
Er speelt veel en veel meer mee dan de persoonlijke jurysmaak.

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:53

Storm76 schreef:
love_heidy schreef:

Dit is natuurlijk echt kolder he? Slaat werkelijk NERGENS op.
Alsof ik, voordat iemand een proef gaat beginnen, eerst op de coupon ga kijken of het paard wel een goed papier heeft, en zo niet, dat ik dan laag ga punten.
ONZIN, als iemand lage punten heeft, dan is de combinatie in mijn ogen gewoon nog niet goed genoeg.

ik heb er ook bij gezet, dat lang niet alle jury's het doen, maar dat er jammer genoeg altijd van die rotte appels tussen zitten, dat jij gewoon jureerd zoals het hoort juich ik juist toe!