Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:29

Bloos!

Mijn scanner heeft kuren, maar hebben jullie dat ook gelezen,
3 maanden niet mogen starten en 750 euro boete, plus onderzoekskosten van knhs. Vanwege het gebruik van Ventipulmin. In de klasse L ....

En iemand die zijn paard een spuit had laten geven tegen de mok. Ook 3 maanden startverbod, en 1000 euro boete ... Nagelbijten / Gniffelen

Vind het hoge boetes voor middelen die zijn gebruikt om het paard te laten genezen van een kwaal..

smurfje

Re: Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:33

ik heb ze inderdaad gelezen. nooit geweten dat er zoveel opstond. bestaat er een lijst waar het allemaal opstaat wat wel en niet mag?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:34

Ik heb de P&S nog niet.
Zijn die boetes onvoorwaardelijk?

Ventipulmin snap ik wel dat wordt wel als doping gebruikt.
Maar een middel tegen mok?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:35

Zooo Bloos! dat zijn wel heel hoge boetes..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:37

Tsja... Ventipulmin kan je ook geven als pep middel omdat ze meer zuurstof binnen krijgen, één van mijn paarden krijgt nu ook medicijnen voor d'r longen, de DA melde meteen dat ik er 2 dagen voor een wedstrijd mee moest stoppen..

Vind het eigenlijk wel goed dat ze daar op testen, die regels zijn er ook voor het welzijn van de paarden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:38

Oh mag ventipulmin niet?

Nooit geweten. Nagelbijten / Gniffelen
Vind de boetes ook hoog, maar goed...... het zal wel een reden hebben. *LOL*

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:40

heb het artikel voor me neus liggen:
eerste ventipumin: 1 maand onvoorwaardelijk en 2 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar.

tweede mok: 1 maand voorwaardelijk en 2 maanden voorwaardelijk en een proef tijd van 2 jaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:41

Ventipulmin was gebruikt voor een verkoudheid stond er.
Nou , ik gebruik toch liever iets minder agressiefs bij een verkoudheid...

Maar de dierenarts zal toch ook wel gewaarschuwt hebben dat het bij de verboden middelen hoort?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:45

nou als je bij ons ventipulmin krijgt, gaat ie niet vetellen dat je niet mag starten.

verder die voor mok vind ik wel heer streng, weet iemand waarom deze is gegeven?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:13

Tja bij alles wat 'lichaamsvreemd' is kun je er vanuit gaan dat het niet toegestaan is.
Misschien is het streng maar je moet ergens die grens leggen.

Het zijn inderdaad wel flinke boetes.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:15

oeps wist ik niet joh
ik heb er wel mee gestart zo een 15 jaar geleden

hiih

en ehm wel hoge boetes zeg voor de L

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:17

Ik heb met mijn 1e pony ook zo vaak wedstrijden gereden toen ze ventipulmin kreeg (klasse B maar), mn pony had namelijk heel vaak last van hoesten en een stro allergie. Nagelbijten / Gniffelen
Ben blij dat ze me nooit ontdekt hebben dan, flinke bedragen zeg! Bloos!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:20

Nou zullen ze op een regulier concour om de hoek niet zo snel zulke controles doen.
Bij de lagere klasses al helemaal niet snel.
Het enige wat er bij mij wel eens gecontroleerd word zijn de papieren en de chip.

Zijn deze controles uitgevoerd tijdens de kringkampioenschappen o.i.d?
Heb nog niet de tijd gehad om de P&S te lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:47

Zo heftig,je moet goed nadenken wat je geeft zo te lezen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:02

je ziet maar zo, ook bij de lagere klasse word gecontroleerd.
dus dat maakt helemaal niet uit. maar ik vind het inderdaad erg hoge boetes.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:45

smurfje schreef:
ik heb ze inderdaad gelezen. nooit geweten dat er zoveel opstond. bestaat er een lijst waar het allemaal opstaat wat wel en niet mag?

Op de site van de knhs bij de regelementen staat alles over welke middelen wel en welke middelen niet toegestaan zijn bij wedstrijden. Hier even een link http://knhs.nl/overview3.asp?pCatID=151&CatID=162&ppCatID=162&ID=11229&style=3&zoomstyle=11&men=07. Je moet wel even door scrollen naar beneden.

SparklingApp schreef:
Vind het eigenlijk wel goed dat ze daar op testen, die regels zijn er ook voor het welzijn van de paarden.

Helemaal mee eens veel middeltjes zijn veel minder onschuldig dan men denkt. Verder zijn er genoeg mensen die niet alleen aan het welzijn van hun dier denken en dergelijke middelen ook bewust om de prestatie te bevorderen gebruiken. Ik denk dat die hoge straffen ook zijn om mensen af te schrikken en even 10 keer te laten nadenken voor ze dergelijke middelen als doping gaan gebruiken.
Het is alleen wel een taak van een dierenarts dat wanneer die middelen ter behandeling van een veterinair probleem gebruikt worden dierenartsen mensen wel wijzen op het niet mogen uitbrengen van behandelde dieren. Goedwillende eigenaren van dieren staan vaak niet stil bij het feit dat gebruikte middelen op een dopinglijst staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:31

pres schreef:
Nou zullen ze op een regulier concour om de hoek niet zo snel zulke controles doen.
Bij de lagere klasses al helemaal niet snel.
Het enige wat er bij mij wel eens gecontroleerd word zijn de papieren en de chip.

Daar vergis jij je dus in. Vandaag bij een regulier concours om de hoek dopingcontrole Clown

Lezen jullie wel eens de omschrijvingen/bijsluiters van medicijnen? Zodra er wachttermijn voor de slacht bij staat, kun je er al zeker van zijn dat je dan ook geen wedstrijden mag rijden.
En dit staat bv. bij Ventipulmin.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:36

lijkt mij ook dat als je paard ventipulmin nodig heeft je zoiezo als niet start omdat je paard dan ziek is!(long en luchtwege problemen?)
mijn paard heeft ook een paar keer ventipulmin gehad,en mocht haar pas weer gaan rijden als ze helemaal beter was!
met mok heb ik gelukkig geen ervaring.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:50

Nou dat is wel erg kort voor de kar, amazone77 Knipoog Die van mij heeft het nu 2x gehad en die was écht niet zodanig ziek dat ze als zielig hoopje in de stal stond. Ze had alleen een kuchje die niet weg ging, met dat spul trouwens wel Knipoog

En tegen mij is wel gezegd dat het doping is en niet op of voor wedstrijd gebruikt mag worden. Bedragen zijn idd niet mis, maar ja dan moet je het maar niet gebruiken of op wedstrijd gaan.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:17

Ja het viel mij ook op..vond het nogal wat.

Ik heb nog nooit gezien of meegemaakt dat er op gecontroleerd word..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:24

Sammie schreef:
Nou dat is wel erg kort voor de kar, amazone77 Knipoog Die van mij heeft het nu 2x gehad en die was écht niet zodanig ziek dat ze als zielig hoopje in de stal stond. Ze had alleen een kuchje die niet weg ging, met dat spul trouwens wel Knipoog

En tegen mij is wel gezegd dat het doping is en niet op of voor wedstrijd gebruikt mag worden. Bedragen zijn idd niet mis, maar ja dan moet je het maar niet gebruiken of op wedstrijd gaan.

niet aanvallend bedoelt hoor,
maar mij is altijd verteld dat als je paard hoest dat je dan niet meer mag rijden,voordat het weg is.
en ja het is goei spul voor de hoest Knipoog
maar eigenlijk is het rotzooi.
maar die van mij is er ook van beter geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:33

Nou Nagelbijten / Gniffelen Rotzooi is het zeker! bij te veel langdurig gebruik kan het de hoest zelf chronisch maken.

Maar ik weet niet wie jou verteld heeft dat je een paard dat hoest niet meer mag berijden tot het weg is Verward. Dat ligt inhoge mate aan de mate en soort hoest/kuch. Maar als die persoon vind dat dit voor elke hoest en kuch geldt..zouden er een hoop paarden (nutteloos) stil staan, om nog maar te zwijgen over het aandeel paarden dat juist gaat hoesten door de beweging die de slijm los maakt Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:41

vertelde mijn veearts,die zei tegen mij dat je een hoestend paard niet moet rijden,omdat de longen dan te zwaar worden belast,en dat je dan meer kans hebt dat je er een dampig paard aan over houd!
dat zijn zijn woorden Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:50

ik ben het wel met Amazone77 eens...........

op het moment dat je paard ventipulmin toegedient krijgt is deze niet OK, en dus ziek........ zonder dat hij half dood hoeft te zijn hoor........... en in mijn bescheiden denken, start je niet met een ziek paard, ook al is die maar een beetje ziek...........

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:58

Als je dat tegen mij zegt, lees je toch echt niet goed Nagelbijten / Gniffelen
Je mag niet eens starten met ventipulmin, dus wat dat betreft vind ik de boete helemaal oke Ja Starten moet je dan echt niet doen!

Niet mogen rijden ben ik het niet mee eens. Je paard moet wel zodanig een (slijmerige) (vaste) (roggel) constante hoest hebben wil je die dampig krijgen met het (stevig) door blijven rijden. En bij zo'n hoest moet je dus ook idd niet rijden!
Die van mij had een kort kuchje met briesje (die tijdens het rijden loskwam) en heeft daarom dus op ventipulmin gestaan (10 dagen). De tweede keer kan ik mij even niet meer heugen, iig zelfde kuchje.