Starten met afgekeurd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurien007

Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:03

Hallo,

Ik weet niet precies waar ik het neer moet zetten, maar weten jullie of het mogelijk is of heeft iemand ervaring met het starten op wedstrijd met een afgekeurd paard?

Groetjes

Karennnn

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:31

wat bedoel je met afgekeurd paard?
Eentje dat rontgenologisch niet goed gekeurd is ?
en wat is je vraag nu eigenlijk.
- mag je met een afgekeurd paard starten?
- is het slecht voor een afgekeurd paard om wedstrijd te starten?

Ik denk niet dat ze je kunnen verbieden met een afgekeurd paard te starten, er zijn immers genoeg paarden die nooit gekeurd zijn, mss wel afgekeurd zijn en die meelopen op wedstrijd.
Of het goed is voor je paard is wat anders, maar een afgekeurd paard kan op verschillende manieren afgekeurd worden. BV afgekeurd voor de sport maar nog te gebruiken voor recreatie.
Mss wat specifieker zijn dus...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:37

Helemaal met Karenn eens.

Hij kan daarnaast ook nog klinisch afgekeurd zijn en onder het zadel nergens last van hebben. Zie dan eigenlijk niet echt een reden om niet te starten, mits het paard nergens last van heeft.
Daarnaast kan ie op de foto niet goed zijn, maar klinisch wel.

In de wedstrijdsport lopen zoveel paarden die op de foto's niet goed zijn, maar nergens last van hebben en misschien ook nooit krijgen. Het blijkt in het grote internationale veld ook veel voor te komen.

Idd moet je even duidelijk zijn wat je nou bedoeld Lachen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:39

Tenzij het paard afgekeurd is door de verzekering en je daar een uitbetaling voor hebt ontvangen, dan teken je namelijk/ gaat akkoord met dat het paard niet verhandeld mag worden of nog uitgebracht in de sport.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:40

Paard is niet voor niks afgekeurd lijkt me.

Laurien007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:43

Het is een lang verhaal allemaal maar om het even heel kort samen te vatten: Het paard komt alleen de buigproef nét niet door waardoor ze hem (klinisch) niet goed kunnen keuren. Verder is hij helemaal op de foto geweest en gescanned waarop niks te vinden is. Ook tijdens het rijden loopt hij helemaal zuiver. Het is dus alleen net die buigproef waar hij niet door heen komt waarvan de reden niet bekent is. Vandaar de vraag of het mogelijk is om te starten met een afgekeurd paard en of iemand er ervaring mee heeft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:44

Raket, helaas is dat systeem niet waterdicht. Je kunt je afgekeurde paard natuurlijk altijd nog weggeven en de ontvanger kan dan van niets weten en gaan starten.... ik durf te wedden dat daar de nodige van rondlopen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:44

Ligt er aan wat voor keuring, er zijn rontgenologische bemerkingen waar een paard geen klachten van hoeft te hebben, en waar ze prima eeen B proefje mee kunnen lopen, ik ken paarden die klinisch zijn afgekeurd, achteraf bleek het een hoefzweer.

Zolang de TS het niet genuanceerder beschrijft kun je er geen mening over geven of het wel of niet verstandig/eerlijk is om te starten.

En het si de vraag van de TS of het mag, het antwoord van de KNHS is dat het mag. En alleen als je het over de uitkering van de verzekering gaat dan mag in eerder beschreven geval niet van de verzekering, maar wel van de KNHS.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:46

Laurien007 schreef:
Het is een lang verhaal allemaal maar om het even heel kort samen te vatten: Het paard komt alleen de buigproef nét niet door waardoor ze hem (klinisch) niet goed kunnen keuren. Verder is hij helemaal op de foto geweest en gescanned waarop niks te vinden is. Ook tijdens het rijden loopt hij helemaal zuiver. Het is dus alleen net die buigproef waar hij niet door heen komt waarvan de reden niet bekent is. Vandaar de vraag of het mogelijk is om te starten met een afgekeurd paard en of iemand er ervaring mee heeft.

Is de hals/rug op de foto gezet? Is er een kreupelheidstest gedaan? Klinisch niet goed is al vaak een reden om hem überhaupt niet te kopen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:47

Maar om je vraag te beantwoorden... het mag wel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:47

Ja dan mag je dus starten, als het paard onrgelematig is krijg je wel minder punten. Als je dit paard wil aanschaffen zou ik het persoonlijk niet doen, wat zijn de klachten als hij meer in het werk komt en meer belast gaan worden. Als dit paard al in je bezit is vraag ik me af waarom je de forto's laat maken, dan zijn er al klachten geweest en dan zou ik het persoonlijk niet doen denk ik.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:51

Jammer dat TS er niet meer is... had graag geweten wat ze nou bedoeld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:54

Laurien007 schreef:

Als hij alleen klinisch niet helemaal goedgekeurd is dan kun je gewoon starten hoor. Als je start dan zal niemand je gaan vragen of je paard ooit klinisch is gekeurd of niet.

Je kunt niet starten als hij is afgekeurd voor de verzekering als sportpaard en je daar dus ook een uitbetaling voor hebt gekregen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:58

Mijn pony is afgekeurd door de verzekering voor de sport. Het betreft wel springsport en dat zal hij ook nooit meer kunnen.

Vorig jaar heeft hij mijn bijrijdster wedstrijdervaring op laten doen (dressuur). Dus het kan wel, ik heb wel voor de zekerheid even met de verzekering gebeld.

Als je bedoeld afgekeurd door een dierenarts, er lopen ook zat ongekeurde paarden rond.
Heeft je paard geen pijn en loopt ie niet kreupel, dan zie ik het probleem niet.

Ivonka, als je de toppaarden op de foto zet komt de helft de keuring niet door. Ik heb dit gehoord van de hoge baas van Hippozorg die de olympische paarden verzekerd hadden en 3 van de 4 dressuurpaarden waren te slecht en 2 van de 4 springpaarden. Dit ging om de olympische paarden van Barcelona.

Als een paard goed loopt, loopt ie goed. Op een röntgenologisch goedgekeurd paard kan je niet rijden als hij niet zuiver. Ik ken een paard wat röntgenologisch super is, maar geen pas rad loopt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:59

Dat van die toppaarden heb ik dus ook al gehoord. Maar ze lopen geen pas kreupel, dus waarom zou je dan niet starten.

Verder kan ik me helemaal in je verhaal vinden GvdT!

Laurien007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:14

Bedankt voor jullie informatie allemaal. Nog even voor de duidelijkheid, het gaat om een paard wat dan evt. afgekeurd zou worden door de verzekering.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:42

Je paard zit nu dus wel in de verzekering?
Ik moet wel zeggen dat mijn pony al 3 jaar afgekeurd was en Interpolis inmiddels is overgenomen. Als hij afgekeurd wordt door de verzekering, maar hij is nu nog niet verzekerd dan is er niets aan de hand.

Vraag me wel af of je als hij verzekerd is hem afgekeurd krijgt als hij niet kreupel loopt en alleen kreupelt op een buigproef.
Ik moest zijn peesblessure meteen melden en toen er na een aantal maanden duidelijk werd dat ie nooit mee mocht springen heeft de DA een brief geschreven dat hij ongeschikt was om mee te springen. Toen is hij door iemand van de verzekering beoordeeld en afgekeurd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:44

Laurien007 schreef:
Bedankt voor jullie informatie allemaal. Nog even voor de duidelijkheid, het gaat om een paard wat dan evt. afgekeurd zou worden door de verzekering.

Als het goed is teken je dan een contract dat je er niet meer mee op wedstrijd mag, zo was er ook een verhaal van een vrij bekende bokker die al Z heeft gereden met haar paard, helaas een flinke blessure waar hij wonder boven wonder weer bovenop is gekomen en weer op niveau liep.
Helaas mocht zij niet meer starten met hem.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:50

Laurien007 schreef:

Dan mag je er dus niet meer mee starten en daar teken je ook voor.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:46

GvdT schreef:
Ivonka, als je de toppaarden op de foto zet komt de helft de keuring niet door. Ik heb dit gehoord van de hoge baas van Hippozorg die de olympische paarden verzekerd hadden en 3 van de 4 dressuurpaarden waren te slecht en 2 van de 4 springpaarden. Dit ging om de olympische paarden van Barcelona.

Toen waren ze vast al eigendom en ging het alleen om de verzekering Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:19

ik ddenk dat TS eerder bedoelt dat het paard niet geaccepteerd wordt door de verzekering (gezien het verhaal ervoor) en dan mag je wel startn

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:36

Het lijkt een beetje op jurysport
Als de ene veearts je paard afkeurt op de buigproef kan een andere dierenarts hetzelfde paard een dag later op dezelfde buigproef goedkeuren.

Als je paard afgekeurd wordt op de buigproef maar röntgenologisch goed is dan keurt de verzekering hem niet zomaar af.
Hij moet onbruikbaar zijn voor de eigenaar.

Dit paard loopt verder toch goed?
Geen probleem voor de jury in een proef dus en ook niet voor de verzekering.
wel voor de eigenaar als hij het paard wil laten uitbetalen!
Dan moet er een dus een kreupel paard zijn dat niet meer beter wordt.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:55

Laurien007: Als het alleen de buigproef betreft, een buigproef wil niet alles zeggen en moet ook maar net goed worden uitgevoerd. Op de foto's is niets te zien zeg je. Misschien kun je het eens bij een andere dierenarts proberen Knipoog

Laurien007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:10

De eigenaar is er al ontzettend lang mee bezig en er zijn al tig verschillende veeartsen en klinieken bij geweest. En STEL als het paard wordt afgekeurd en de eigenaar krijgt er geld voor van de verzekering, koopt hem terug, en geeft hem aan iemand anders. Wat zijn dan de mogelijkheden voor deze persoon die het paard gekregen heeft qua wedstrijden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:32

Dat mag dus niet. Hij mag hem al niet weggeven.