Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar ik was dan ook onbezonnen. Met mijn nieuwe paard heb ik toch een paar maanden getraind. Nu was zij ook niet het voorbeeld van een braaf/getraind paard...Enkel om te wennen zou ik denk ik na een tweetal weken al gaan.
anneliesdj schreef:Je kunt beter wat te lang wachten dan te vroeg gaan. Ik ben er helemaal niet voor om na enkele weken al op concours te gaan, ik vind dat zo commercieel over komen.
Ik ga gewoon lekker aan de slag en ook al ben ik met 2 of 3 weken er al klaar voor dan train ik gewoon verder op wat hoger niveau. Je kunt er qua rijden wel klaar voor zijn maar je moet ook weten hoe je paard reageert op vreemde omstandigheden, als hij eens zijn dag niet heeft, hengstig is, of wat dan ook.
Dan sta je iig niet voor verassingen als je op concours bent en je paard gaat ineens op de loop voor een bloembak of iemand die met een zweepje langs de kant staat.
Hij wordt nog gereden maar lang niet meer op het niveau waarop hij ooit wedstrijd liep.
En ik vermoed dat er zo zat mensen met me zijn die na een week starten, niet omdat het moet, maar omdat het kan
Heb ooit een pony gewoon 1x gereden en drie dagen later stond hij net na dat ik mijn eigen pony had afgezadeld, gezadeld en wel klaar voor te losrij piste
Daar leer je van, dat kan ik je wel zeggen
Kleine ding liep ondanks haar jonge leeftijd en het feit dat ik haar nooit reed nog een mooie plek ook
Soms kan het gewoon, waarom zou je het dan niet doen?
Daar valt niet op te trainen. Heb mijn merrie zes maanden gereden voor ik op wedstrijd ging, dacht "alles" gehad te hebben met haar, en op wedstrijd schrok ik me kapot van haar
anneliesdj schreef:Daar kun je wel zeker op trainen, als jij je paard kent weet jij hoe ze reageert wanneer jij zenuwachtig bent.
Bovendien, als jij nog maar 3 of 4 keer op een paard hebt gereden kun je nog niet zeggen of dat paard zal gaan steigeren bij het zien van een bloembak of hard wegrent, zulke dingen wil ik wel weten van tevoren.
Het met een week al op concours gaan vind ik commercieel ja, het moet allemaal zo snel mogelijk, groen uit de wei, met een maand ingereden en nog 2 weken later moeten ze al op concours. De oranje rozetten moeten er liefst morgen aan hangen en niet volgende week pas.
Niet perse naar jou toe maar algemeen, ik vind dat de ruiters tegenwoordig veel te snel willen en vaak gaat dat ten koste van het paard.
Soms zal het best wel kunnen ja, maar je zegt niet voor niets SOMS, dat zijn dus de uitzonderingen.
Je hebt nu eenmaal paarden waarmee je nooit weet. En ik weet van haar dat ik nooit op voorhand kan zeggen wat ze gaat doen, dus ik blijf daar gewoon rustig bij en los het op zoals het kan. Lukt het niet, so be it. 
Dat kunnen ze wel als ze degelijk zadelmak zijn.
Die pony waar ik op reed na 1x kijken of het klikte was 4. Een drietal maanden er voor ingereden. Die vond het fantastisch! En haar eigenaren ook. Oranje rozetten en bekers hebben we niet gewonnen. Heb haar ook maar drie wedstrijden uitgebracht en toen kwam er een bod om u tegen te zeggen. Maar daar lagen noch ik, noch de eigenaren van wakker
Als de pony maar lol had. Had ie dat niet meer mocht ie weer op weide. En ik zeg het, zo zijn er hele hopen mensen. Maar natuurlijk vallen die commerciele het meesten op want die schreeuwen over het hele terrein dat het fantastische paard ook te koop is. En die paar mensen die hun jonge dieren zonder verwachtingen voor de lol en om te wennen mee nemen op concours worden voorbij gestoken. Dood zonde want dat zijn de echte ruiters!
Liever dat dan de ruiters die ik zie, die maanden, soms jaren trainen voor ze hun b proefje komen rijden, en als het peerd dan tóch schrikt van het hekje, razend zijn omdat ze zich "belachelijk gemaakt" voelen.
Das dan weer de keerzijde die ik toch ook al ben tegen gekomen. En niet 1x
IMO kan je over zo'n dingen niet echt veralgemenen. anneliesdj schreef:IMO kun je elk paard leren kennen, dus dat je het nooit kunt weten gaat voor mij niet op.
En met maanden trainen voor je je proefje komt rijden is niets mis hoor.
Maar je slaat de spijker wel op z'n kop, het is precies zoals je zegt; die paar mensen die hun jonge dieren zonder verwachtingen voor de lol en om te wennen mee nemen op concours. Dat zijn ook echt maar een paar mensen, de rest is of handelaren met stalruiters of particulieren die zichzelf zo snel mogelijk in de kijker moeten rijden anders doen ze onder voor de rest van de RV. Wat je nog over houd zijn mensen die gewoon lekker voor de lol rijden maar die zijn wel ver in de minderheid, en al die anderen rijden ook wel voor de lol, maar dan wel hun lol en zij hebben geen lol zolang ze niet behangen zijn met rozetten.
Ik speel daar onderhand op in. Je leert voelen hoe je paard die dag is en inschatten waar ze voor kan schrikken. Maar ik weet voor ik er op kruip niet of ze die dag wel of niet van die bloembak gaat schrikken
Zo zit ze nu eenmaal in elkaar. Ze is een vlinder die af en toe haar kleuren wil laten zien...Dan moet je haar laten fladderen en als ze haar "lol" gehad heeft werkt ze 3x zo hard voor je.
Maar ik kan je nu niet vertellen of ze morgen wil fladderen. Zelfs haar vorige eigenaar kon dat niet terwijl die toch ruim vijf jaar dagelijks met haar bezig was
Alleen die kon ook niet om met dat onvoorspelbare 
Een b-proef stelt niet zo heel veel voor, dus lekker meenemen en kijken wat ie doet kan al vrij snel. Valt het heel erg tegen dan kan je imo altijd nog beslissen om hem na die eerste keer nog even thuis te houden, je weet dan iig waar je mee aan de slag moet 

Metalstar schreef:trainen tot je zelf merkt dat je er klaar voor bent.. kan veschillen per paard en per ruiter..je emot zelf het gevoel hebben dat jullie er klaar voor zijn..
.
Als je wat langer oefent zullen je punten misschien ook wat hoger zijn
)