paard op ijzers zetten voordat ik concours ga starten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

paard op ijzers zetten voordat ik concours ga starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:02

mijn paard heeft geen ijzers
toen ik mijn paard kocht had hij wel ijzers maar iom mijn hoefsmid toen besloten om de ijzers eronder uit te halen en elke 8 weken te bekappen
mijn paard heeft namelijk sterke hoeven en komt maar af en toe klein stukje op de weg als hij op de wei gaat die aan de wegkant ligt(mijn paard staat elke dag op een andere wei)
nu wil ik eind dit jaar met wedstrijden gaan starten
zal ik mijn paard dan weer ijzers zetten of gewoon laten zoals het nu is?
ik hoor graag reacties of tips

Urielle

Re: paard op ijzers zetten voordat ik concours ga starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:04

Voor het winterseizoen zou ik het zeker niet doen, 's zomers zet ik ze zelf wel rondom op ijzers omdat ik dan schroeven in kan draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:05

Voor het buitenseizoen begint zeker weer op ijzers! Met het jureren zie ik veel paarden in de B en L die zonder ijzers of alleen voor op ijzers lopen en het kost gewoon heel veel punten, je paard wordt er onzeker van en zelf kan je niet gedurfd rijden

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:06

Ik zit precies met de zelfde vraag, Maar de hoefsmid komt zaterdag dus kan ik zo advies vragen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:13

Urielle schreef:
Voor het winterseizoen zou ik het zeker niet doen, 's zomers zet ik ze zelf wel rondom op ijzers omdat ik dan schroeven in kan draaien.

Inderdaad, ik laat volgende week nog 1 x ijzers onder slaan voor de stiften en dan is snel het binnenseizoen alweer.. lekker blootvoets dus..

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:13

Dit is zeker niet nodig. zoals je zelf al aangeeft heeft je paard van zichzelf goede hoeven.
Die van mij (wel een haflinger) start ik nu ook M1 en die heeft nog nooit op ijzers gestaan, niet met binnenseizoen en niet buiten.
Dus het hoeft in principe niet. Maar ik weet dat sommige paarden/pony's er zeker baat bij hebben qua grip e.d.
Volgend buitenseizoen start ik waarschijnlijk M2 (dat is de bedoeling) en dan gaan er wel ijzers onder.
Maar dat het "zeker moet" is niet zo, ik heb genoeg punten en prijzen gereden zonder ijzers. Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:24

Het ligt er natuurlijk ook aan of je vaak op zand start. In groningen heb je eigenlijk alleen maar gras, dan is het wel aan te bevelen, maar in de randstad kom je vaker zand tegen, dan is het niet heel hard nodig Lachen Je kan het altijd eerst zonder proberen, ijzers er onder zetten kan altijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:54

Outdoor ijzers als het nodig is,ik merk met mijn paard die nog nooit een ijzer heeft gehad dat ik nu op gras in het M toch wel een ijzer nodig heb.Daarvoor niet,maar hij is ook aardig voorzichtig van zichzelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:58

ik heb een voorzichtige pony..
moet dus op gras rondom ijzers en stiften..
anders wil ie niet lopen..
Sommige paarden lopen super op gras op blote voeten..
zou je een keer moeten testen...

maar op zand... en indoor geen ijzer..
zou goed moeten kunnen..
kan ie toch niet uitglijden..

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:23

mijn paard heeft slechte hoeven, dus die moet voor altijd op ijzers.
maar met het buitenseizoen zou ik er wel ijzers onder doen, alhoewel je hoort dat paarden zonder ijzer meer grip hebben, dan paarden met ijzers en kalkoenen, als dit waar is?
Binnen zou ik er niets onder doen als ik jou was, je geeft zelf aan dat je paard sterke hoeven heeft!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:35

Relaxed schreef:
Voor het buitenseizoen begint zeker weer op ijzers! Met het jureren zie ik veel paarden in de B en L die zonder ijzers of alleen voor op ijzers lopen en het kost gewoon heel veel punten, je paard wordt er onzeker van en zelf kan je niet gedurfd rijden

als ik dit jaar nog zou starten dan zou het sowieso al indoor zijn en dus niet buiten
maar mijn ervaring is juist ook dat de paarden die ik hebb gereden en het paard dat ik nu heb veel beter lopen zonder ijzers

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:36

Bubsj schreef:
Het ligt er natuurlijk ook aan of je vaak op zand start. In groningen heb je eigenlijk alleen maar gras, dan is het wel aan te bevelen, maar in de randstad kom je vaker zand tegen, dan is het niet heel hard nodig Lachen Je kan het altijd eerst zonder proberen, ijzers er onder zetten kan altijd.

als ik dit jaar nog ga starten dan is het al binnen dus niet buiten en veel concoursen hier in de buurt zijn toch wel op zand maar ook wel een aantal op gras; beetje 50 % 50% eigenlijk

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:37

Dat is echt niet zo relaxed want ik heb 1 jaar zonder ijzers op cc gestart, springen nog wel, en ik heb nooit ergens last van gehad ! Nu in het L vanwege het vaak iets korter moeten draaien toch maar ijzers !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:38

Mijn paard wil op gras niet eens aan de longe lopen, verder dan een heel ingehouden drafje gaat ie niet. Zelfs met kleine schroeven wil hij nog niet galopperen. Dus dan is de keuze voor ijzers met schroefgaten wel duidelijk he Haha!
Ik vind overigens ook dat paarden mooiere voeten krijgen en met meer afdruk gaan lopen, maar dat is gewoon mijn mening Bloos

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:26

Ik liet 'm alleen in het buitenseizoen beslaan. Het is wel eens voorgekomen dat ik zonder ijzers hebt gestart, maar met een pony op een harde ondergrond en B/L-niveau is het toch anders.

Misschien moet je gewoon eens kijken hoe je paard loopt op kort en droog gras net voordat het outdoor seizoen weer begint. Als dat goed gaat zou je bijvoorbeeld alleen met mooi weer en een goede bodem kunnen starten, of bijvoorbeeld inrijden op gras (dan maar wat voorzichtiger) en de proef op zand.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:35

Mijn pony staat het hele jaar door op ijzers. Tis echt een aansteller, heb ze er voor het indoorseizoen eens weer onderweg gehaald maar meneer liep toen 1 maand onregelmatig. Als ik straks stop met wedstrijden gaan ze er wel gewoon onderweg, dan went hij er maar aan maar op dit moment wil ik het risico niet nemen.
Paard heeft zwakkere hoeven maar wordt indoor gewoon wat vaker geveild/bekapt is altijd nog goedkoper als ijzers. In het outdoor seizoen gaat ook zij gewoon op ijzers.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:31

Ik zou niet te snel je paarden op ijzers zetten als je nog nooit op wedstrijd hebt gereden, hoe je paard loopt op gras, verschilt per paard. Mijn paard ging grandioos aan de glij, zelfs met droog weer, dus ja, die moet op ijzers in het buitenseizoen ( ben ik helemaal niet blij mee, heb het niet zo op ijzers ). Maar mijn zusjes pony loopt super zonder ijzers, dus daar gaan we echt geen ijzers onder doen zetten. Ik zou zeggen, hou ze er in het binnenseizoen zeker af en in het buitenseizoen zou ik eerst een paar keer kijken hoe je paard reageert. Gaat het goed, is er geen reden om je paard op ijzers te zetten en klauwen met extra geld uit te geven aan ijzers.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:30

Niine schreef:
Dat is echt niet zo relaxed want ik heb 1 jaar zonder ijzers op cc gestart, springen nog wel, en ik heb nooit ergens last van gehad ! Nu in het L vanwege het vaak iets korter moeten draaien toch maar ijzers !

waarom dan?

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:33

voor het binnenseizoen is het niet nodig aangezien die sterke hoeven heeft..
voor het buitenseizoen moet je het wel doen.
verder is het nog wel een beetje je eigen keuze.
want mijn paarden staan het hele jaar door rondom op ijzers.
Wrm omdat ik het fijner vindt met . de 1 kan niet zonder ijzers. de ander zijn hoeven gaan de scheuren etc.
en 's winters rij ik nog wel eens een keer in de wei .
dus ik wil dan gewoon ijzers onder:P

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:04

Die van mij loopt ook niet op ijzers. Het hangt er vooral van af hoe je paard loopt op gras zonder ijzers, die van mij heeft nergens last van. In de winter is het in principe ook niet nodig. Als ik wat hoger kom komen er wel ijzers onder, maar in de B en de L is dat voor een paard dat normaal op gras kan lopen niet nodig.

Kimoralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:31

Ik doe altijd ijzers ook in de winter gewoon voor de veiligheid mijn paard is een keer uitgegeleden en op haar kont gaan zitten toen ik erop zat maar gelukkig gaat het nu goed ze had een paar wondjes maar voor de rest Lachen

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:44

Ik heb mijn merrie van de week op ijzers gezet omdat ie echt te voorzichtig was. Ze loopt nu stukken beter op gras. Ligt denk ik een beetje aan het paard. Onze D-pony loopt een Z-parcours nog door zonder ijzers en hij glijdt nergens weg.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:06

Kimoralover schreef:
Ik doe altijd ijzers ook in de winter gewoon voor de veiligheid mijn paard is een keer uitgegeleden en op haar kont gaan zitten toen ik erop zat maar gelukkig gaat het nu goed ze had een paar wondjes maar voor de rest Lachen

met ijzers glijden ze toch juist veel eerder uit
vooral in de winter

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:15

vorig jaar heb ik ook 3 wedstrijden zonder ijzers gereden..

de 3e wedstrijd ging het dus mis..gras was nat en niet gemaaid dat het tot je enkels kwam..

resultaat: paard is uitgegleden en heeft een peesblessure opgelopen..

nu loopt ze op ijzers en heb weer 1 wedstrijd gereden...

binnenseizoen gaan de ijzers er denk af...

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:31

Ik rijd in de winter zonder, en tot juli ook nog, dan zet ik er wel ijzers onder, maar je paard heeft er geen last van als hij gewend is gewoon soepele wendingen maken. Ikzelf geef haar hoefijzers voor de apeldoornse ruiter kampioenschappen omdat het daar gewoon een heuvelachtige berg is :S Wel leuk hoor Haha! verder ook om de hoefjes weer even met rust te laten. Maar je zou natuurlijk ook alleen vor kunnen doen, het is wat jij fijner vind lopen! als je paard soepeler is zonder zou ik het zeker niet doen ook niet als ze telkens aantikt als ze hoefijzers onder heeft! Successs met je keuze Lachen