Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik kan je alleen maar als tip geven: "voorwaards" houden. Dan heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en raakt ze het ook gelijk kwijt, omdat je die negatieve spanning omzet in bruikbare energie. Hebben ze geen tijd om te rommelen en kan je haar beter op het achterbeen rijden en fijner nageeflijk houden. Verder zou ik absoluut niets forseren. Mocht je echt vastlopen kan je misschien beter een wedstrijd stop inlassen en goed trainen op het nageven. Dat je het allemaal wat meer kunt "bevestigen".
sandradeboer schreef:Wisselt soms wel, het is een jong paard met nog balansproblemen.
Marije_jiplover schreef:Misschien een keertje HC starten en het dan niet oplossen met plukwerk, maar gewoon proberen het eruit te rijden.
Omdat je HC start, hoef je niet bang te zijn voor slechte punten.
superwoman schreef:sandradeboer schreef:Wisselt soms wel, het is een jong paard met nog balansproblemen.
Ik denk dat je 'm eerst thuis goed op orde moet hebben.
Het plukwerk op de wedstrijd zal eerder schadelijk zijn, dan bijv positief werken op wedstrijdervaring.
Maak 'm eerst wat sterker voor je verder gaat, is mijn advies.
Norway_girl schreef:Ken het probleem van vroeger. Mijn paard hing dan eigenlijk meer op het bit. En anders waren de vogels erg intressantIk kan je alleen maar als tip geven: "voorwaards" houden. Dan heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en raakt ze het ook gelijk kwijt, omdat je die negatieve spanning omzet in bruikbare energie. Hebben ze geen tijd om te rommelen en kan je haar beter op het achterbeen rijden en fijner nageeflijk houden. Verder zou ik absoluut niets forseren. Mocht je echt vastlopen kan je misschien beter een wedstrijd stop inlassen en goed trainen op het nageven. Dat je het allemaal wat meer kunt "bevestigen".
Hoop dat je er wat aan hebt
Maar een paard wat met een holle en dus ontrokken rug loopt, kan nooit een ontspannen oefening uitvoeren. Dus hiermee zijn gelijk al je oefeningen niet van goede basis, puur omdat je nageeflijkheid niet goed is.
sandradeboer schreef:Inmiddels ben ik thuis bezig met alleen maar recht richten en de nageeflijkheid is na twee dagen continue aanwezig. Van hieruit ga ik (voorzichtig) de oefeningen weer rijden. Als alles thuis weer 200% voor elkaar is, ga ik weer op jacht naar de lintjes
Weltevreden schreef:sandradeboer schreef:Inmiddels ben ik thuis bezig met alleen maar recht richten en de nageeflijkheid is na twee dagen continue aanwezig. Van hieruit ga ik (voorzichtig) de oefeningen weer rijden. Als alles thuis weer 200% voor elkaar is, ga ik weer op jacht naar de lintjes
Recht richten opzich is al een kunst, dat komt voort uit een goede nageeflijkheid. Ik neem ook aan dat je met valse nageeflijkheid bedoelt dat het paard achter de teugel komt. Dit betekent dus dat ze niet aan je been is. Probeer veel tempowisselingen te rijden zonder al te veel druk op je teugels. Zodra ze dit op de volte goed doet kun je dus echt gaan rechtrichten, een tip: zet 'r iedere keer een stukje schoudervoor en zodra ze weer naar buiten neigt(wat logisch is omdat de balans even weg is) te vallen weer op de volte.
Het is iig 't proberen waard, wellicht dat je er wat ana hebt!
Succes er mee!
Norway_girl schreef:Een paard kan je prima rechtstellen op een volte weltevreden, ook met stelling en buiging.