Punten aftrekken voor verkeerd voorlezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hemingway

Punten aftrekken voor verkeerd voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:55

Het is bij mij nu al zo vaak gebeurt. Tijdens de proef leest iemand een onderdeel verkeerd voor waardoor jij verkeerd rijd, niet je eigen schuld dus. Toch worden er heel vaak 2 punten van afgetrokken. Dan kun je wel zeggen, had je je proef uit je hoofd moeten leren. Maar als ik onder druk sta (vooral als je net bent fout gereden) kan ik me dat niet echt meer herrineren.. Ik vind het zelf niet kunnen, zelfs als de voorlezer het meld bij de jury, worden er punten vanaf getrokken :S

Raja

Re: Punten aftrekken voor verkeerd voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:57

dat is,omdat jij als ruiter de proef gewoon uit je hoofd moet kennen, en Niet afhankelijk hoort te zijn van een voorlezer!
jammer dan als er verkeerd gelezen wordt...
Moet je zelf maar beter opletten...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:58

tis aan jouw om de proef te kunnen..
niet aan de voorlezer, die help je eigenlijk alleen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:58

Jij bent verantwoordelijk voor degene die voorleest, jij rijdt zelf je proef. Dus het is helemaal niet raar dat als je voorlezer verkeerd leest, die 2 punten eraf gaan. Zou wat worden zeg, als je dan zelf verkeerd rijdt, zeg je gewoon dat je voorlezer het fout gedaan heeft.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:59

Je moet de proef gewoon uit je hoofd kennen, dan ben je niet afhankelijk van je voorlezer. Dus is eigenlijk gewoon stom van jezelf

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:59

Vind ik zeker wel terecht. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je proef, dus je moet of je proef uit het hoofd leren, of zelf zorgen voor een (goede) voorlezer. Het is jouw probleem als hij of zij het fout doet, daar heeft de jury niets mee te maken.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:00

Ik ben het met voorgaande reacties eens, je kiest je voorlezer zelf, als die een fout maakt, is dat jouw verantwoordelijkheid. Jij rijdt verkeerd en doet dus niet wat gevraagd wordt in de proef, dus vind ik de aftrek meer dan logisch eigenlijk.....

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:02

Traiectum schreef:
Vind ik zeker wel terecht. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je proef, dus je moet of je proef uit het hoofd leren, of zelf zorgen voor een (goede) voorlezer. Het is jouw probleem als hij of zij het fout doet, daar heeft de jury niets mee te maken.

Precies, zo denk ik er ook over.
Er word vanuit gegaan dat jij je proef kent en je bent inderdaad zelf verantwoordelijk hiervoor al leest hij/zij verkeerd.
Dus de volgende keer iets beter voorbereid de ring in Knipoog

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:03

Bij onze onderlingen en FRNS proefjes mogen wij niet zelf de voorlezer kiezen... Maar hoe leer je proeven het beste uit je hoofd?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:05

eerst oefenen met voorlezer, doorlezen, dvd bekijken van de proef, en vooral zelf blijven rijden steeds

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:05

Hemingway schreef:
Bij onze onderlingen en FRNS proefjes mogen wij niet zelf de voorlezer kiezen... Maar hoe leer je proeven het beste uit je hoofd?

Loop ze.. Maak een soort bak in je tuin en loop ze uit.. dat je de lijnen kent.. de grote hoeft echt niet hetzelde te zijn..

Wat ook kan is tekenen.. A4 blaadje kan best voor een 20X40 bak door.. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:06

Herhalen, herhalen, herhalen. Net als hoe je leert voor school.
Je kan thuis een blaadje pakken en de proef in je hoofd oplezen en dan tekenen op papier en zodra je alle letters en de figuren in je hoofd zitten gaan rijden. Of gewoon veel rijden met proef erbij rijden en zo proberen te onthouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:07

Pech gehad, fout rijden = minpunten, of het nu aan jou ligt of aan de voorlezer maakt niet uit.
Dan moet je of je proef uit je hoofd leren of je voorlezer beter africhten Haha!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:10

Kleine toevoeging: ik ben bij mijn antwoord uitgegaan van KNHS wedstrijden (officieel dus).
Bij onderlinge manegewedstrijden, waar de voorlezer door de organisatie geregeld is, vind ik wel dat de jury je een onderdeel overnieuw mag laten rijden als de voorlezer een fout maakt. In dat geval is de voorlezer niet je eigen keuze geweest. Hoe goed je je proef ook kent, als de voorlezer iets anders zegt kun je behoorlijk in verwarring raken. Aangezien je manege dat niet vindt, zit er maar één ding op: de proef goed kennen.

Tips om een proef uit je hoofd te leren:
- teken hem na op papier (met aparte kleuren voor stap, draf, galop)
- loop de proef zelf (niet per sé in de bak), en laat iemand controleren of je goed loopt
- ouderwets stampen, en laat je overhoren
- vraag of je de proef tijdens je les mag oefenen (dus steeds een ander voorop laten rijden)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:16

De proef een paar keer tekenen vind ik altijd wel handig Ja

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:49

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:59

En terecht, als je niet afhankelijk wilt zijn van iemands fouten, dan zou ik lekker uit mijn hoofd gaan rijden. Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:02

Uit je hoofd leren is niet zo moeilijk als het lijkt hoor, gewoon een paar keer overlezen en daarna opschrijven of uittekenen werkt prima. Ik lees de proef ook altijd een paar keer over zodat ik weet hoe hij ongeveer gaat. Zo heb ik al een keer een foutje van mijn voorlezer op kunnen vangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:25

regelmatig de lijnen rijden als je aan het uit- of instappen bent, of gewoon het hele proefje rijden zonder alle oefeningen exact uit te voeren.

En idd volkomen terecht, -2. Je maakt toch ene fout in de proef?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:33

Ik vind het bij de FNRS ook afhangen van welke proef je rijdt. Ik heb ook wel eens een F1 of F2tje in de ring die verkeerd worden voorgelezen, die mogen een onderdeel dan gewoon overdoen.

Ook heb je wel eens vaste voorlezers die er een potje van maken, daar spreek ik dan de organisatie op aan en ook de voorlezer.
In de hogere proeven, zeker als we het over F11/F12 gaan hebben dan krijg je bij mij ook echt punten aftrek als je verkeerd rijdt. Om daar te komen moet je al zo vaak proeven hebben gereden dat ik vind dat je ook wel de verantwoordelijkheid mag nemen om je proef uit je hoofd te leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:37

de aftrek is ook niet voor het verkeerde voorlezen, maar voor het verkeerd rijden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:52

Tuurlijk is het terecht, jij rijd verkeerd Tong uitsteken

Net zoiets als: Je paard doet iets fout, of het gaat niet netjes en je zegt: Normaal doet die het wel goed

De jury geeft punten voor wat zij zien.

Ik heb trouwens hetzelfde hoor, dat de voorlezer verkeerd leest of ik had een keer iemand die zei alles maar 1x en paard was strontvervelend (en ik was gespannen dus had het niet gehoord), had ik gewoon een extra rondje gereden.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:53

Vind ik ook, ook al leest iemand verkeerd voor, dan nog is het je eigen fout. Terecht dat je daar aftrek voor krijgt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:01

Mijn voorlezer is eens een verkeerde proef begonnen. Ik kende de proef en ben maar goed gereden, heb heel hard geroepen: je leest de verkeerde proef (in de hoop dat dat me geen aftrekpunten wegen stemhulpen zou kosten) en daarna kwam het goed. Inmiddels rij ik proeven uit mijn hoofd, dan hoef ik me alleen nog maar zorgen te maken over mezelf!

Dus zoals de anderen al zeggen: zorgen dat je in grote lijnen weet waar je heen moet en dat je lezer nog slechts een geheugensteuntje is, én zorgen voor een lezer die goed leest Knipoog

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:21

Ik wist de proeven ook altijd uit mijn hoofd tot dat ik de ring in moest dan kreeg ik stress Bloos
ik heb een keer mee gemaakt dat bij de pony's een voor lezer te vroeg begon en toen gingen er ook 2 punten af. Vond ik wel een beetje sneu omdat te doen bij kleine kinderen.