Privacy - slechte moment opname foto's op internet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Privacy - slechte moment opname foto's op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:44

Tijdens concouren is het op dit moment meer regel dan uitzondering dat er fotograven rondlopen. Harstikke leuk!

Uiteraard hoor je mij niet als die foto's allemaal fantastisch zijn en precies op het goede moment. Maar hoe vaak ik geen foto's tegenkom die ik er accuut af zou willen hebben als het mezelf betrof..

Als ik fotograaf zou zijn zou ik alleen de beste foto's publiceren.

Ik vind het een beetje privacyschending (als ik het ver doortrek)

Hoe denken jullie daarover?

ShauniBef

Re: Privacy - slechte moment opname foto's op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:48

vind ik ook Bloos , de leuke foto's kunnen natuurlijk wel maar foto's waar het paard net in zn bek word gerukt? nee dat hoef ik ook niet te zien Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:49

tsja, opzich geef ik je gelijk, maar hoe ver kun je dan gaan. als je niet leuk lacht op een foto mag dat dan wel of niet?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:58

Ik snap je wel ikenindi, dat is dan inderdaad de vervolgvraag.

Maar ik heb het vooral over slechte momentopnames. Staan tijdens het lichtrijden, benen afsteken (drijfmoment), net op het moment dat het paardenhoofd kantelt etc. Zo zijn er wel meer momenten te bedenken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 05:15

Rhodos schreef:
Tijdens concouren is het op dit moment meer regel dan uitzondering dat er fotograven rondlopen. Harstikke leuk!

Uiteraard hoor je mij niet als die foto's allemaal fantastisch zijn en precies op het goede moment. Maar hoe vaak ik geen foto's tegenkom die ik er accuut af zou willen hebben als het mezelf betrof..

Als ik fotograaf zou zijn zou ik alleen de beste foto's publiceren.

Ik vind het een beetje privacyschending (als ik het ver doortrek)

Hoe denken jullie daarover?

Als ik het goed begrijp zijn leuke foto's Geen privacy-schending en minder geslaagde foto's wel??:) Dat lijkt me bijzonder.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 05:51

Ik zie die fotograven liever vertrekken met hun massaprduktie.

De kwaliteit is met enkele uitzonderingen ronduit slecht. Dat kan ik prive beter (laten) doen.
Bij chio rotterdam zuid holland cup staan ook foto's van verenigingsgenoten (zelfs op de site van chio) waarvan ik me dood zou schamen als die er opstond.

Daarnaast staan ze som zo dichtbij de ring dat ik het risico loop dat het paard ervan schrikt. Laatst had ik bij de regiokampioenschappen een fotograaf die op 3 meter afstand stond te klikken en mijn paard maar naar hem kijken. En dan ook niet een paar passen achterwaarts gaan. De foto's zelf waren niet de moeite waard

Ik heb me dan ook voorgenomen om hier in de toekomst iets van te zeggen en te verzoeken geen foto's te maken of van een grotere afstand.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:11

Tja, ik denk dat als je bijvoorbeeld op een (ook openbaar) naaktstrand zou liggen zonnen, en iemand komt foto's maken, en die staan later op internet het gewoon strafbaar is.
En dit zou voor de wet eigenlijk op hetzelfde neerkomen. Want iemand maakt ongevraagd foto's van jou Sjef Jansen heeft toch ook geregeld losrijfoto's van Anky van internet af laten halen?
Ik kan me ook goed voorstellen dat als iemand (semi)professioneel ruiter is, en tijdens zo'n concours een jong paard rijdt dat ergens niet langs wil, dit er even op de foto niet netjes en vriendelijk uit kan zien. En dan is dat natuurlijk geen reclame als die foto's op internet staan.
Ik heb maar een paar keer meegemaakt dat er een fotograaf was, en toen stonden er ook alleen maar goede foto's op internet achteraf. Ik denk dus dat daar wel een selectie over heen is gegaan, of dat de fotograaf héél goed wist wanneer hij moest klikken.
Dezelfde discussie zou je trouwens misschien ook wel kunnen voeren over het plaatsen van uitslagen achteraf. En dan zeker het kopieren van deze uitslagen naar Bokt, zodat ze extra lang te traceren zijn op google ook nadat de organisatie de uitslagen al heeft verwijderd Haha! .

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:21

ja ik vind het niet erg, als je op conours bent ziet iedereen je toch al. ze kunnen het nu alleen via internet terug zien. en degene die niet daar waren en de fotos zien ken of kom je waarschijnlijk nooit tegen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:45

Bij mij hangt het er vanaf welke fotograaf het is of er foto´s gemaakt mogen worden. Mijn vriend weet inmiddels precies wat hij tegen een fotograaf met oranje shirtje moet zeggen... Die weten altijd precies de verkeerde momenten in een proef vast te leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:25

Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee eigenlijk. Ongetwijfeld zijn onder mijn rijden an sich al veel dingen te zien die ik beschamend vind Tong uitsteken en sowieso is een foto een momentopname. Als ze net op het verkeerde moment klikken en mensen trekken zich er iets van aan... tja, dan hebben ze zeker nog nooit foto's van zichzelf bekeken Clown Ik heb zelden een fotograaf bij dus dankzij de fotografen op wedstrijd heb ik soms toch nog wat foto's, de ene keer al beter dan de andere.
Maar het scheelt dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen dus het is alleen een gekwetst ego als ik die foto's zie Vork

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:32

Imo zegt het meer over de kwaliteiten van een fotograaf als dergelijke foto's op internet verschijnen, dan over de combinatie. Een fotograaf zal - naar mijn idee - de beste foto's neerzetten, het is immers voor hem of haar ook reclame. Als dat foto's zijn waarop paarden hun hoofd kantelen, ruiters hun benen afsteken enz enz, dan mag de fotograaf wel iets aan zijn timing gaan doen Haha! Oftewel, ik kan er op zich niet zo wakker van liggen Lachen

Echt een 'slecht moment' foto als in een moedwillige flinke ruk in de mond/hele harde rijstijl of een fraaie blooper vind ik een ander verhaal...

En verder ben je tijdens een concours op een openbaar terrein, dus je weet dat je kans loopt op de foto te komen. Die fotograaf heeft doorgaans het volste recht om de door hem gemaakte foto's te publiceren. Maar goed, nogmaals, ik fotografeer een beetje voor de hobby en ik pak de beste plaatjes eruit, lijkt me dat een professional dat ook zal doen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:32

Sylvia schreef:
Echt een 'slecht moment' foto als in een moedwillige flinke ruk in de mond/hele harde rijstijl of een fraaie blooper vind ik een ander verhaal...

Maar dat een flinke ruk in de mond moedwillig is, kun je dus niet zien op een foto. Als mijn paard ineens schrikt, zijn hoofd omhoog gooit, en om wil draaien, dan trek ik in zijn mond (of mijn paard aan mijn hand, het is maar net hoe je het bekijkt). Ik denk dat als je dan een foto maakt het goed kan, dat het bit er aan een kant half uithangt. En dat kan zeker als prof best vervelend zijn. En ik vraag me dus ook af of het wettelijk is toegestaan, aangezien alle 'ruk-en-pluk-LDR foto's' van topruiters zijn verdwenen van het internet
Gelukkig zijn er zoals met jou meer fotografen die snappen dat het voor zichzelf ook geen reclame is slechte foto's te publiceren.
Maar er zijn er genoeg die dat niet door hebben en gewoon alles uploaden. Je zou eens die fotoboeken op de sites van galafotografen moeten bekijken Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:00

Wij maken tijdens de nabewerkingen altijd gelijk selecties van de foto's. Foto's die wat minder scherp zijn en slechte momentopnames gaan er direct uit. We proberen de combinatie toch wel op zijn voordeligst eruit te laten komen (wat natuurlijk vanuit commercieel oogpunt handig is...)
Ik snap het nooit zo goed als ik bij sommige fotografen zie dat zij alle momenten (ook de slechte momenten) te koop aanbieden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:44

Ja de selectie zou wel iets strenger in mogen zijn vind ik,verder heb ik er niet zoveel problemen mee.Mensen die je gaan beoordelen van 1 foto,dat zegt meer iets over die mensen vind ik.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:47

Tja, ik kan me voorstellen dat je daar niet van gecharmeerd bent als ruiter. Ik maak voor de lol foto's op evenementen en probeer dan aan de gefotografeerde ruiters hun email of boktnaam te vragen zodat ze de foto's gratis van me opgestuurd krijgen.

Als ik ze opstuur, of een doodenkele keer als ik ze op een forum zet, haal ik er alleen foto's uit van de mooie momenten.

Zou mezelf ook niet terug willen zien met een gekke bek, een flippend paard of een uberelegant sta-moment Bloos

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:07

Er zijn inderdaad fotografen die wel wat meer zouden mogen selecteren voordat ze foto's plaatsen op hun site. Ja

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:14

Persoonlijk heb ik niet zoveel op met alle fotograven op wedstrijden.
In principe staat het ze vrij foto's te maken, maar dat de heel mik vervolgens (ongeselecteerd) op internet verschijnt hoeft van mij niet zo nodig

Ik vraag me ook af of het allemaal wel toegestaan is.
In de wikipedia staat een stukje over portretrecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:28

Inderdaad Vvalar, Breedveld en KarinvdM... zo denk ik er nu ook over. Jammer dat er fotograven zijn die daar anders over denken. En inderdaad, wat Vvalar zegt: slechte moment opnamen komen ook de naam van de fotograaf niet tengoede...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:24

Ja daar zit wel wat in. Een kennis van mij is ook fotograaf op wedstrijden, die zet alleen maar goed gelukte foto's op de site. Het is niet alleen sneu voor de ruiter maar ook beter voor haar als fotograaf dat er mooie foto's op komen te staan.

Maar aan de andere kant, ik zag vorig jaar iemand op concours die haar paard lekker aan het afrossen was op het terrein, die is veelvuldig op de foto gezet tijdens het afrossen (stang over dwars in de mond etc. etc.) en dat stond later ook op de website van die fotograaf.... dat vond ik toch ook wel weer grappig, kan iedereen zien hoe belachelijk ze bezig was!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:05

Ik vind ook dat fotografen beter zouden moeten selecteren welke foto's ze plaatsen en welke niet. Alles wat niet mooi is wordt toch niet gekocht door de deelnemers, scheelt een hoop upload tijd en moeite en als er veel slechte momenten en lelijke foto's tussenstaan dan ga ik wel negatiever denken over zo'n fotograaf en zal niet zo snel zo iemand vragen voor een fotoshoot of reportage Schijnheilig Tong uitsteken

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:16

ik plaats meestal; een paar foto's de rest gaat via de mail.
als er iets op mijn site zou staan wat iemand liever niet heeft haal ik er dat direct op.
voor portretten vraag ik toestemming om te palaatsen en bij kindren zelfs schriftelijk. ik heb het idee dat er gewoon een paar zijn die het voor iedereen verpesten, mensen die zelf verder niks met paarden hebben kunnen dat ook minder fijn vastleggen.
maar kijk alleen maar eens op bokt hoeveel mensen hier leuk en goed paarden vast kunnen leggen en dat ook op concoursen doen, ( lissy, shanna, biebel enzo kan ik wel even doorgaan)

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:53

ik denk dat de foto's op zich niet het probleem zijn, maar de opmerkingen die erover gemaakt worden. Ik merk dat hier op bokt ook best wel veel commentaar op foto's gemaakt wordt. Zelfs zo dat mensen die het gewoon leuk vinden en trots zijn op hun paardje, en een foto plaatsen melden er al bij voorbaat bij dat het commentaar leuk moet blijven. Dus ik denk echt dat wanneer er toevallig een wat minder geslaagde actie op internet staat, men eerder baalt van de kritiek die van alle hoeken dan losbarst, iets waar velen van de bokkers zelf ook aan meedoen helaas.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:08

Als je zelf de foto's op bokt zet, is dit een eigen keuze.
De ongevraagde foto's van opdringerige proefstorende fotografen is geen keuze.
Het gaat me dan nog geen eens erom dat er een elechte foto van mij op internet komt, weinigen zien dat maar wel dat ze mijn proef storen.
Ik vind het wel bijzonder dat de fotografen de slechte foto's niet eruit halen. Dat zegt ook wel iets over de professionaliteit van deze fotografen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:47

die fotograven die zo onproffesioneel in je ring staan, zetten alles wat ze knippen op internet.
die selecteren helemaal niet

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:29

ik denkd at dit ook een kwestie van smaak is en wat je wilt zien.
Ik had een keer een foto waar je heel goed zag dat het paard de voorbenen goed optrok voor de sprong. Je kon alleen de ruiter niet op de foto zien.deze foto is toen meteen geist terwijl ik hem toch graag gehad had.... Boos!