Hoe kan dit? Uitslag ZZ-licht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

Hoe kan dit? Uitslag ZZ-licht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 18:45

Ik was vandaag naar de subtop wedstrijd in Oud-Bijerland gaan kijken. Ik was er al vroeg bij. Ik ben aardig wat gewend qua uitslagen en punten en ik sta niet snel meer vertsteld, maar wat ik vandaag meemaakte vond ik toch wel schandalig.

Als eerste moest een enorm gaaf paard startten met een zeer bekende amazone. Toen het paard de ring in kwam ging het fout, het paard kwam in verzet en voelde zich totaal niet op zijn gemak. De amazone heeft de gehele proef stemhulpen gegeven en heeft niet veel oefeningen laten zien. Erg zonde natuurlijk, maar dat kan de beste overkomen niet waar.
Als tweede (en zo reden er nog een heleboel meer) moest een amazone die zichtbaar nog niet zo heel veel ervaring in het ZZ-licht had. Ze stuurde haar paard netjes de baan door, was niet grof en liet alles netjes zien. Natuurlijk zaten in deze proef ook foutjes, maar deze combinatie haalde niet van die gekke streken uit als nummer 1.

Ik heb nummer 2 genomen omdat zij er direct achter aan startte. Er reden nog meer combinaties op deze manier een hele nette en leuke proef.

Toen kwam de uitslag. De als eerst gestartte combinatie had 60%. De als tweede gestartte combinatie had 56%! Van andere combinaties heb ik het niet meer bij kunnen houden omdat ik de startnummers niet verder bijgehouden heb, ik weet wel dat er weinig combinaties boven de 60% hadden. Dat er weinig combinaties boven de 60% halen is prima, strenge jury, maar hoe kan een combinatie die meer niet dan wel alat zien dan wel 60% halen. Verward

Dit soort uitslagen moeten toch niet kunnen, en al helemaal niet meer in de subtop.

Startnummer 2 is trouwens ook een vrij bekende bokker volgens mij. Ze opent veel topics bij HAW. Van deze wedstrijd zal daar vast ook wel een topic komen.

Kev

Re: Hoe kan dit? Uitslag ZZ-licht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:04

Hoi,

Ik weet wie je bedoelt, die als eerste gestart heeft, ik heb namelijk ook gestart vandaag, in diezelfde groep. Mijn paardje was een beetje gespannen, maar liet wel alles zien, en toch had ik maar erg weinig punten!!! In de tweede proef had ik tussen de 2 juryleden meer dan 20 punten verschil, wat uitkwam op bijna 60% bij de ene, en veel minder bij de andere!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:07

Het beleid met de jury's lijkt mij een structureel probleem. Het komt wel vaker naar voren, ook in de basissport.

De KNHS is ermee bezig heb ik begrepen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:09

We zullen is naar de foto's kijken. Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit gebeurt echt overal. Dus ook in het ZZ-licht
Laatst bijgewerkt door Sim op 24-05-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, is niet de bedoeling om namen te noemen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:10

Ik hoop het, want je blijft toch steeds weer deze dingen tegenkomen helaas...
Ben zelf ook jury, maar ik zou het niet leuk vinden als ik zo ver bij een andere jury vandaan zou zitten. Naar de naam van de ruiter kijk ik eigenlijk ook niet.
Ik hoorde over een jury van vandaag dat hij/zij meer let op de gangen van het paard dan eigenlijk zou moeten....

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:10

Zijn er foto's gemaakt? En zo ja door wie/ waar te vinden???? Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:13

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:15

Kijk zo'n jury wil natuurlijk niet de boeken in gaan als degene die een toekomstig europeesch kampioenspaard een onvoldoende heeft gegeven.

Ze kijken wel uit! Gewoon 60 % geven en de rest van het veld wordt gewoon gepunt op wat ze zien.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:15

Er staat tot 13.30 uur. Zijn jullie toen gestopt of komt er nog meer?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:16

amondi schreef:
Kijk zo'n jury wil natuurlijk niet de boeken in gaan als degene die een toekomstig europeesch kampioenspaard een onvoldoende heeft gegeven.

Ze kijken wel uit! Gewoon 60 % geven en de rest van het veld wordt gewoon gepunt op wat ze zien.

Is een paard wat zo door de baan gaat wel een toekomstig Europees Kampioen? Dat zou ik me dan geloof ik afvragen.. maar goed, ik was er niet bij...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:16

Heb je het nu over de fotograaf?

Ik ben geen fotograaf, ik ben amazone in kwestie, hihi Clown

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:17

Pletje123 schreef:
amondi schreef:

Is een paard wat zo door de baan gaat wel een toekomstig Europees Kampioen? Dat zou ik me dan geloof ik afvragen.. maar goed, ik was er niet bij...

En waarom zo dat paard wel EU kampioen worden en een ander paard niet?

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:18

amondi schreef:

tja.. als zij die slechte punten NU verdiend had, had ze die verdiend. In de ring moet het gebeuren ,dat weet iedereen. En als zij over 4 jaar europees kampioen is heeft ze dat vast ook net zo verdiend, maar dit is natuurlijk echt heel erg oneerlijk!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:18

@ Pietje 123
Die kan best voor het eerst op wedstrijd zijn hoor!

ZZ licht is voor Subtop ruiters echt het begin, die starten no way meer in de basis( uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:26

Hmm, ik ben nu wel erg benieuwd wie die nummer 1 was. Ik zag Cleo van Gorkum niet als nummer 2 op de startlijst staan..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:29

Uppojono schreef:
Hmm, ik ben nu wel erg benieuwd wie die nummer 1 was. Ik zag Cleo van Gorkum niet als nummer 2 op de startlijst staan..

Nou, ik moest toch echt als tweede hoor. Dat zul je een verkeerde startlijst bekeken hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:35

Oops, ik zie het nu.. Tong uitsteken.. Hij opent bij de onderste startlijst.. had niet omhoog gescrolld. Koe . Nu helemaal duidelijk, qua bekende amazone.. Haha!

Joliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:37

als ik zo de foto's bekijk.. is het enigste wat ik hierop dan kan zeggen is dat het echt puur een jurysport is. Waar regelmatig dit soort acties van jury's uitkomen. Zonde
Laatst bijgewerkt door Sim op 24-05-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, is niet de bedoeling om namen te noemen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:42

Citaat:
SVP geen namen noemen! Is niet eerlijk tov de amazones die niet op bokt zitten en zowieso is het niet toegestaan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:44

Simmie schreef:
Citaat:
SVP geen namen noemen! Is niet eerlijk tov de amazones die niet op bokt zitten en zowieso is het niet toegestaan.

Ben ik het helmaal mee eens. Dit soort dingen kunnen prima besproken worden zonder dat er namen genoemd worden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:54

Als ik naar de foto's kijk zie ik wel degelijk hele mooie dingen! Misschien nog niet de complete proef, maar het paard heeft wel degelijk een whow factor!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:55

amondi schreef:
Als ik naar de foto's kijk zie ik wel degelijk hele mooie dingen! Misschien nog niet de complete proef, maar het paard heeft wel degelijk een whow factor!

Een whow factor hoort niet bepalend te zijn voor de punten. Ik kan daar ook een showtje wegzetten, maar daar gaan mijn punten niet van omhoog

* Ik heb amazone nummer 1 niet zien rijden overigens, ik moest er direct na.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:04

Ik heb alleen het inrijden van 1e en 2e combinatie gezien en proef van 1e.

De kwaliteiten van het paard van de eerste combinatie waren echter zoveel beter dan de tweede dat ik wel kan begrijpen dat de 1e combi hogere punten had.
Ik vond de 1e combi echter niet winstwaardig. Te veel spanning en daarom te veel fouten (overgang halthouden/draf, viel in galop, appuyement galop) middendraf spanning, ging bijna bak uit, daardoor verzet) en te weinig over de rug. Het niet veel oefeningen laten zien vind ik wat overdreven.

De 2e combi (leuk dat je ook op bokt zit) had (bij het losrijden) een veel mindere galop (weinig sprong, achter regelmatig gelijk) en idem draf. Daarnaast wat houding/zit/rijvaardigheid van de 1e combi veel beter (mag ook wel voor nivo dat ze rijdt).
Ik ben wel benieuwd of 2e combi al eens > 60% heeft gehaald want gezien de basis gezien bij het losrijden wordt dit denk ik best wel lastig (ik doe het je overigens (nog) niet na).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:07

ik snap ook zo een uitslag niet......... echt helemaal niet...

Zou het een sportlogische uitslag zijn, dan zou dit paard dat niet nodig hebben....... dus ook die beredenering gaat niet op

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:12

het is dus idd niet de bedoeling om de ruiters in dit topic te bekritiseren, ook de eerste kan zelf niet de punten bepalen en kan hier niets aan doen, het is echt gesteld vragen te stellen bij het jurygebeuren