3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JsA

3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:10

Ik hoor steeds vaker dat mensen die een 3 jarige hebben. Al willen starten in de federatie
ik vraag me af is dat wel normaal..
Zal het paard later iets gaan mankeren ?.( veel kreupel, hoefzweren, b.v.)
Is het wel verantwoordelijk voor zo wel het paard als de ruiter??
Zal het later in protest komen, vanwege er te veel aan hem/haar gevraagt word?

ik wil wel eens weten wat jullie er van vinden!

xxx..

levine

Re: 3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:11

Daar is ook een regeling voor, met een 3 jarige mag je nog niet starten Knipoog

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:12

Okee. Maar toch hoor ik het wel Knipoog

Bedankt voor je reactie Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:12

(hier moest ik toch wel een beetje om lachen Knipoog )

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:13

Iemand die ik ken deed ook met haar 3 jarige onderlinge wedstrijden.. Maar toen hij bijna 4 was kon hij al wijken ! En nu is hij 4 en heeft ze B afgerond !! Ik vind het veel te vroeg.

Nou merkt ze dat hij vervelend gaat doen !!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:14

Nounou, mijn Jo is nu een paar weken vier en in sept vorig jaar ingereden. Zij kan ook al 'lange tijd' wijken, al voor ze vier was. Wijken is nl niets anders dan reageren op het been. En als ze moeten kunnen wenden op het buitenbeen, waarom dan niet een paar pasjes opzij voor het been?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:15

Ja maar dat is het niet alleen, dat paard moet alles kunnen en als het niet snel genoeg gaat dan is het bang.. Niet vriendelijk wijken bedoel ik Boos!

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:15

Met een 3 jarige mag je vanaf Oktober starten. Dus als je paard per afgelopen 1 januari 3 jaar oud is, dan mag je aankomende Oktober voor het eerst starten.

I.m.o. kan je prima een westrijdje rijden met een 3 jarige, thuis rij je immers ook stap, draf en galop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:18

Dapy schreef:
Ja maar dat is het niet alleen, dat paard moet alles kunnen en als het niet snel genoeg gaat dan is het bang.. Niet vriendelijk wijken bedoel ik Boos!

Dat is iets anders. Dat heeft dan ook niets met het feit wijken te maken.

Met dat paard wordt dus gewoon te snel gegaan en dat is idd een kwalijke zaak.

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:18

maar toch je gaat er meer van vragen want het mens wil toch liever met een prijs naar huis. Voor mensen geen geduld hebben met wins halen dat moeten die vind ik toch maar even door trainen..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:19

Maanling schreef:
Dapy schreef:

Dat is iets anders. Dat heeft dan ook niets met het feit wijken te maken.

Met dat paard wordt dus gewoon te snel gegaan en dat is idd een kwalijke zaak.

ja ik zei het anders dan dat ik het bedoelde, heb ik wel vaker. Er is niks mis met wijken, maar op die manier wil je het echt niet zien.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:19

Ik vind 3 jaar veel te vroeg. Ons paard is met 3 jaar zadelmak gemaakt, we hebben wat tegenslagen gehad en nu (hij is nu 6) heb ik mijn 1e oefendressuur gehad en ga binnenkort officieel starten.
Ik snap gewoon niet waarom mensen al paarden op zo'n jonge leeftijd al wedstrijden willen laten lopen Wacht liever nog even voordat hij/zij er 100% klaar voor is....

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:21

Tjsa Dapy, maar det "niet vriendelijk wijken" heeft niets met leeftijd te maken Knipoog. Dat is voor geen enkele pony goed. Ik ben het persoonlijk met Maanling eens. Wijken vind ik niet veel te veel gevraagd voor een 3 jarige, maar het ligt eraan hoé je het doet Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:30

Een hoefzweer heeft niks met leeftijd te maken...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:30

Als je in oktober met een driejarige op wedstrijd gaat, dan hangt het er van mij helemaal vanaf hoe je dat doet.
Als je gewoon relaxed rijdt, zoals je thuis ook doet...lekker ontspannen voor het been een B proefje door en je doet het om het dier mak te maken en aan van alles te laten wennen, dan is er niet zoveel mis mee. Mits je thuis op dezelfde ontspannen manier er mee om gaat.
Echter, zodra men het al heeft over termen als oprichting en verzameling en als beste wil eindigen...dan wordt er in mijn ogen geforceerd gereden...en dan is het wachten op problemen. En dan ben je verkeerd bezig vind ik.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:31

Maar zoiezo zou ik lekker wachten met wedstrijd, er word dan veel druk gelegd op je paard. Dat zou mij absoluut geen lekker gevoel geven.

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:35

Het is vind ik ook niet erg ontspannen voor je paard. Dat hij/zij op die leeftijd al zo veel moet doen. Voor mij lijkt het voor een 3 jaarig paard/pony het veel moeite te kosten om een mooi verzammeld galopje er uit te krijgen.. Ik bekijk het ook een beetje van uit het paard hoor. Zelf zou ik het ook niet leuk vinden als ik op me 7e b.v al een wedstrijd moet rijden terwijl ik nog niet alles onder de knie heb. Ik ben nu dan wel 15. maar toch...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:40

Sinds wanneer moet je verzamelen in de B Slapen

Ik vind het goed om jonge dieren mee te nemen om aan de ambience te wennen. Als ze jong zijn kunnen ze daar vaak beter mee leren omgaan dan wanneer je ze eerst 6 jaar in hun veilige omgeving houdt en er dan vanuit gaat dat hij er nu wel klaar voor is, want hij is immer oud zat. Die paarden reageren in mijn ervaring veel angstiger of aanvallender.
Meenemen op wedstrijd staat bij mij niet gelijk aan prestatiedrang maar aan het eerlijk voorbereiden van een paard op zijn verdere leven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:41

Dapy schreef:
Maar zoiezo zou ik lekker wachten met wedstrijd, er word dan veel druk gelegd op je paard. Dat zou mij absoluut geen lekker gevoel geven.

Het is maar net hoe de ruiter dit doet. Je hoeft geen druk op het paard te leggen, als je zelf op een wedstrijd ook geen druk voelt.
Ik heb voor een handelsstal wel jonge paarden gestart, puur om te starten en in een andere omgeving te zijn en ze lekker mak en handelbaar te maken.
Op zo'n moment is het voor het paard niks anders dan gewoon naar les gaan in een andere omgeving, of een bosrit of wat dan ook.
Het is de ruiter die de druk bepaalt die het paard ervaart.

En ja...mee eens dat veel ruiters de druk op een wedstrijd behoorlijk kunnen opvoeren...en dat vind ik ook niet goed voor een jong paard.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:44

Sizzle schreef:
Sinds wanneer moet je verzamelen in de B Slapen

Ik vind het goed om jonge dieren mee te nemen om aan de ambience te wennen. Als ze jong zijn kunnen ze daar vaak beter mee leren omgaan dan wanneer je ze eerst 6 jaar in hun veilige omgeving houdt en er dan vanuit gaat dat hij er nu wel klaar voor is, want hij is immer oud zat. Die paarden reageren in mijn ervaring veel angstiger of aanvallender.
Meenemen op wedstrijd staat bij mij niet gelijk aan prestatiedrang maar aan het eerlijk voorbereiden van een paard op zijn verdere leven.

Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die een talentvol jong paard kopen en na zes weken rijden al beginnen over verzameling en oprichting. En de paarden helemaal in elkaar rijden. Om op de wedstrijd in de B te beginnen en het paard dan al op M niveau te hebben.
En raad eens....dat zijn ook de paarden die uiteindelijk in het blessureleed terecht komen.
Eén vrouw van mijn vorige vereniging heeft in vijf jaar tijd, zeven paarden kapot gereden. Geen enkel dier is ouder dan zes geworden en werd vervolgens door de verzekering overgenomen en geslacht. Haar verklaring: Ik heb ook altijd pech met mijn paarden....

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:44

Ik vind het wel kunnen hoor, ik heb zelf een 3-jarige (in maart 3 geworden) ik heb nu 10 keer op hem gereden en hij is erg braaf. Ik sjok nog steeds met een lang teugeltje wat rond maar van de zomer is er op een manege verderop een onderlinge wedstrijd. Als alles goed gaat ga ik daar ook heen. En inderdaad het gaat mij dan helemaal niet om de proef, ik vind het gewoon gezellig en een goede ervaring voor mijn paardje. Ik ga hem ook echt niet voor die tijd perse aan de teugel leren rijden, eerst lekker voorwaarts, die proef komen we toch wel door.

Mij lijkt het zo helemaal niet zo schadelijk, zolang we er allebei maar plezier in hebben toch..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:46

polly2 schreef:
Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die een talentvol jong paard kopen en na zes weken rijden al beginnen over verzameling en oprichting. En de paarden helemaal in elkaar rijden. Om op de wedstrijd in de B te beginnen en het paard dan al op M niveau te hebben.
En raad eens....dat zijn ook de paarden die uiteindelijk in het blessureleed terecht komen.
Eén vrouw van mijn vorige vereniging heeft in vijf jaar tijd, zeven paarden kapot gereden. Geen enkel dier is ouder dan zes geworden en werd vervolgens door de verzekering overgenomen en geslacht. Haar verklaring: Ik heb ook altijd pech met mijn paarden....

Ja en..... Dat heeft toch niets met meenemen naar een wedstrijd te maken?
Dat is gewoon een paard overvragen, dat kan overal.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:56

Sizzle schreef:
polly2 schreef:

Ja en..... Dat heeft toch niets met meenemen naar een wedstrijd te maken?
Dat is gewoon een paard overvragen, dat kan overal.

Ben met je eens dat het overal kan.
Maar deze mensen en dan met name de laatste vrouw waar ik over sprak, doen dit om te scoren op wedstrijden. Om met een drie-en-half jarige in de B te verschijnen en 'm op haar manier al op M niveau voor elkaar te hebben.
Indien zij minder dan twee winstpunten in haar proef heeft, is ze chagarijnig en wordt het paard vervolgens thuis weer aan diverse trainingssessies onderworpen: doorzitten, trekken, drijven...etc. met een krampachtigheid...want het volgend weekend moeten er weer minstens twee winstpunten per proef mee naar huis.
Dus in dit geval is het wel de wedstrijddruk die dit veroorzaakt.
Ik heb deze vrouw een tijdje les gegeven, maar ben er mee gestopt. Dit paste totaal niet bij mijn manier van doen en dat is ook eerlijk uitgesproken.
Zij ziet het paard als prestatieobject (letterlijk zo gezegd) waar ze tijd en geld genoeg in steekt, dus heeft ze ook het recht om dit van het paard te vragen (is letterlijk haar tekst). Zij moet ook hard werken voor haar salaris...dus het paard mag ook wel wat doen.
En als het paard wordt afgekeurd? Dan zit ze al weer op sporthorses.nl te kijken, terwijl het oude paard nog niet eens opgehaald is. Ze laat er geen traan om.
En dat alles komt voort uit het op wedstrijden de beste willen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:59

Dat is triets Polly2, maar heeft nog steeds niets te maken met het feit of je jonge paarden wel of niet zou meenemen. Er zijn ook genoeg mensen die wel eerlijk zijn tegen hun paard.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:00

Mijn vosje; heb ik nog niet zolang
Is 15 april 4 geworden
Heb er al 4 wedstrijden mee gestart.
3 wp's 182 183 186

en 179 en een vijfde prijs.

Het gaat goed.. en ik rijd hem voor iemand anders..
Hij is al mee naar laurens geweest..