Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elianna_ schreef:Je moet minimaal 5 meter wijken, dus als je die 5 meter gehad hebt, kan je zelf kiezen of je dan rechtdoor gaat, of dat je nog die andere 5 meter naar de hoefslag toe wijkt, en dan rechtdoor gaat.
je moet in ieder geval op een zeker moment rechtuit
Pletje123 schreef:Klopt hoorje moet in ieder geval op een zeker moment rechtuit

Dan staan er hier in Friesland namelijk vaak alleen maar bordjes
Scum schreef:Daar kijk ik niet naar. Iemand die netjes tot aan de hoefslag gaat wordt zeker niet gekort op zijn punt omdat hij zijn paard niet zou kunnen rechtrichten.
Lowara schreef:wel is het in de L1 belangrijk dat je kan laten zien dat je het paard weer kan rechtrichten.
dus 9 meter wijken en rechtdoor 1 meter naast de hoefslag zal beter zijn dan tot de hoefslag en gewoon hoefslag volgen. ( heb ik van een jurylid)
ook moet je voor jezelf bekijken hoe goed je paard kan wijken. beter 5 meter en netjes recht, dan toch die 9 meter proberen en dat je paard halverwege over de schouder gaat weglopen.
Marije_jiplover schreef:Iemand die 5 meter keurig netjes wijkt, met voldoende stelling, voldoende zijwaartse beweging, krijgt een evenhoog punt als iemand die het op dezelfde manier 10 meter volmaakt.
Maar iemand die de 10meter volmaakt, maar waarbij bijvoorbeeld de laatste 5 meter over de buitenschouder wegvalt, krijgt een lager cijfer.
En iemand die net aan 5 meter wijkt maar onvoldoende zijwaarts gaat per pas, krijgt ook een lager cijfer.
Het gaat om de kwaliteit van het wijken.
Scum schreef:Nee hoor. Er staat minimaal 5 meter wijken. Je kunt dus ook 10 meter wijken en dan kom je wel op de hoefslag.
Dus op de plaats waar jij besluit om te stoppen met wijken, daar moet je rechtuit. Dat kan op een binnenhoefslag zijn maar ook op de hoefslag.
Keesje schreef:Maar wordt iemand die de volle 10 meter wijkt wel hoger gepunt dan iemand die net de 5 meter haalt?
Wat betreft de vraag van TS ga ik mee met Scum, je moet minimaal 5 meter wijken, de keuze is dus aan jou of je 5, 6, 7, 8, 9 of 10 meter wijkt

Urielle schreef:Lowara schreef:wel is het in de L1 belangrijk dat je kan laten zien dat je het paard weer kan rechtrichten.
dus 9 meter wijken en rechtdoor 1 meter naast de hoefslag zal beter zijn dan tot de hoefslag en gewoon hoefslag volgen. ( heb ik van een jurylid)
ook moet je voor jezelf bekijken hoe goed je paard kan wijken. beter 5 meter en netjes recht, dan toch die 9 meter proberen en dat je paard halverwege over de schouder gaat weglopen.
Ik heb datzelfde mee gekregen van een jurylid.
Die stelde dat het rechtrichten na het wijken ook een moeilijkheidsfactor was van de klasse L1 dus wijken tot de hoefslag scoorde dan lager dan 5 m tot binnenhoefslag en dan rechtrichten (bij gelijke kwaliteit).