Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:35

Steeds vaker komt het op bokt voorbij. Topics over kleine kinderen die nouwelijks kunnen rijden maar toch al wedstrijden rijden. En dan niet een simpel bixi proefje voor de lol, maar serieuze 'grote mensen wedstrijden' met bijbehorende grote mensen regels. En dan wordt er weer geklaagd over kinderen die zagen en hangen, die nouwelijks kunnen zitten, die de kont niet mee kunnen rijden.

Waarom kunnen kleine kinderen niet meer gewoon lekker rondhobbelen, door de bossen scheuren en vooral lol hebben met hun pony? Waarom schaffen we de wedstrijden voor kinderen onder de 12 niet gewoon af? Leer eerst maar eens lekker te rijden en leer eerst maar eens wat er echt belangrijk is voor je dier, en ga dan als een klein barbie popje op je pony zitten...

Mareska

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:44

Ik vind het een beetje overdreven om wedstrijden voor kinderen onder de 12 jaar af te schaffen. Dan worden de kinderen als het ware gestraft omdat hun omgeving (kuch, ouders) zo fanatiek is. Sire verwoordt het probleem mooi, jammer dat je zo weinig van hun campagne "geef kinderen hun spel terug" terugziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:37

Als je de wedstrijden voor die hele jonge kinderen afschaft dan heb je ook geen pushende ouders, die kunnen die misschien eens in gaan zien dat een hooby iets is wat je voor de lol doet, niet om te winnen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:39

afschaffen vind ik wel weer heel erg streng, maar ik kom het ook wel tegen... helaas maar niks aan te doen. dan moet je ouders gaan aanpakken en niet de kinderen...maar soms kunnen kinderen zelf ook erg wedstrijdgericht zijn Haha!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:40

ik vind het eigelijk helemaal niet zo heel slecht idee. de bassis van goed rijden is een onafhankelijke zit die kunnen ze lekker gaan oefenen zonder zadel rijden enz. Maar ja er zijn wel jonge echte toppers!
maar 9 van de 10x worden die ook gepushd door de ouders wat geen bevordering is voor het welzijn van de pony.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:40

ben het er niet mee eens..
maar het moet wel bij fnrs blijven
me zusje van 9 rijdt ook fnrs
ze kan niet rijden maar ze vind het geweldig... vind het dan ook niet leuk om te zeggen van neej jij mag het niet je bent te jong..
en er zijn meer kinderen die er lol in hebben en niet worden gepuched door de ouders,,,

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:44

ik ben net een maand 13 en ik heb toen ik oner de 12 was ook wedstrijden gereden

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:44

Zelf ben ik pas als volwassene gaan rijden.

Maar stel je krijgt op je 9e een pony. Je bent helemaal gek van het beestje en woont in de stad met weinig mogelijkheden om buiten te rijden. (Nog afgezien van het feit dat ik het onverantwoord vind om een kind van 9 alleen met een pony naar buiten te sturen)

Wat doe je dan? Dan ga je dus dressuur rijden en springen.
Dan ben je 10 en na anderhalf jaar oefenen kun je al behoorlijk goed rijden. Dan is het toch logisch dat je wel eens wil vergelijken met andere kinderen hoe goed je eigenlijk kan rijden.

Er zijn toch ook voetbalwedstrijden ed voor kinderen.

Zoals jij het schrijft lijkt het of geen enkel kind onder de 12 goed kan rijden. Maar ik denk dat er heel veel kinderen zijn die jong zijn begonnen en die behoorlijk goed kunnen rijden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:47

lindsey schreef:
Zelf ben ik pas als volwassene gaan rijden.

Maar stel je krijgt op je 9e een pony. Je bent helemaal gek van het beestje en woont in de stad met weinig mogelijkheden om buiten te rijden. (Nog afgezien van het feit dat ik het onverantwoord vind om een kind van 9 alleen met een pony naar buiten te sturen)

Wat doe je dan? Dan ga je dus dressuur rijden en springen.
Dan ben je 10 en na anderhalf jaar oefenen kun je al behoorlijk goed rijden. Dan is het toch logisch dat je wel eens wil vergelijken met andere kinderen hoe goed je eigenlijk kan rijden.

Er zijn toch ook voetbalwedstrijden ed voor kinderen.

Zoals jij het schrijft lijkt het of geen enkel kind onder de 12 goed kan rijden. Maar ik denk dat er heel veel kinderen zijn die jong zijn begonnen en die behoorlijk goed kunnen rijden.

Ja

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:52

ben ik het mee eens Knipoog

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:57

Zo straf je de kinderen voor het stomme gedrag van hun ouders. En het is ook een beetje overdreven om te zeggen dat alle kinderen onder de 12 maar zitten te rukken en te plukken. Ik ken er zat die best leuk rijden, netjes en met zachte hand.

Het moet juist zo zijn dat de jury de rukkers en plukkers en de geen gel*l trek hem in de krul rijders, flink afstraft. Dat is pas een maatregel die helpt, want ja als je met je ruk en pluk methode gewoon dikke punten rijdt, dan ga je op den duur idd wel denken dat het zo moet.
En er zijn ook nog steeds genoeg jury's die een pony die vanzelf met zijn neus netjes op de loodlijn zit, maar met waslijnen wordt gereden, ook dikke punten geven, daar komen dus de "automaatjes" vandaan.

Als die er nou tussenuit worden gehaald voor een opfriscursusje, en de goede jury's lekker door blijven gaan met punten, dan zijn dat soort ruiters zó uit de wedstrijden verdwenen. Als je echt nooit punten rijdt, ga je of beter je best doen (lees goed les nemen) of je stopt er helemaal mee.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:00

ja dat is zeker waar. mischien zo iets als extra toezicht bij de losrijbaan en wanneer een kind het paard in de krul trekt worden de ouders er op aan gesproken, een regeling met gele kaarten ofzo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:45

lindsey schreef:

Zeker! Ik weet zelfs kindjes van 6 jaar die al van jongs afaan rijden en echt erg goed rond kunnen sturen!

Ik vind het ronduit overdreven om wedstrijden voor kinderen af te schaffen. Kinderen leren er nl. ook heel veel van.
Het feit dat er plukkers tussen zitten moet geen reden zijn, die zitten er bij de 12 plussers en ook bij de volwassenen zeker ook nog tussen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:42

Bij elke sport kom je pushende ouders tegen.
Wat mij betreft mag het jurycommentaar hierin duidelijk zijn en dat mis ik weleens. Als er maar vaak genoeg "handen stiller" of "nageeflijkheid niet afdwingen door trekken" op het protocol staat gaat er toch wel een lichtje branden hoop ik.
En geef maar een 3 voor effect hulpen of zo.....

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:08

Ik ben het eens met Lindsey en al wie hetzelfde zegt als haar.
Ik ben 14, rijd alleen onderlinge wedstrijdjes, ga vaak in de bossen galopperen en rijd soms zonder zadel. En toch snap ik dat ook kinderen zich willen meten aan anderen. Kijken hoe goed ze nu eigelijk zijn.
Mijn eerste échte jumpings zitten er ook aan te komen, gewoon omdat ik voel dat mijn pony en ik er beiden klaar voor zijn.
Probleem ligt niet bij de kinderen, maar bij ouders en jury.

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:11

Er zijn ook kinderen die op jonge leeftijd al goed kunnen rijden. Zij kunnen een goede proef laten zien.

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:18

Hm, je moet sowieso lol hebbenn in het paardrijden, maar je hebt wel gelijk dat die kinderen al serieus echt moeilijke dingen willen doen. Ik vind persoonlijk ook dat ik echt goed moet kunnen rijden, alles onder de knie moet hebben. Alle snappen, alles moet duidelijk zijn voordat ik echt aan dat soort dingen begin. En ik ben 12, rij 5 jaar. En je hebt gelijk dat je dan kinderen van een jaar of 10 op een wedstrijd ziet, dat is echt te raar.

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:19

daar heb je toch de FNRS wedstrijden voor of niet?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:21

maar die kinderen denken dat ze goed genoeg rijden,, en het probleem de ouders zij zouden moeten zeggen : je rijdt wel goed maar nog niet goed genoeg, mischien volgend jaar
kinderen zien niet dat het nog niet kan of dat ze te jong zijn of iets in die richting

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:24

Idd pushende ouders heb je met elke sport. En bij (bijna)elke sport heb je toch wedstrijden, waarom zou je het bij paardrijden dan afschaffen?
Kijk en als kinderen zagen enzo, dat doen ze dan op wedstrijd, maar dus ook thuis als ze gewoon aan het rijden zijn. Als een jury op wedstrijd maar vaak genoeg zegt dat dat niet de bedoeling is dan gaan kinderen dat minder doen. Thuis wordt dat niet gezegd door een jury.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:24

Laten we eerlijk wezen, het ziet er toch altijd wel schattig uit?
Maar soms gaat het inderdaad een beetje ver..
Ik denk dat bij veel gezinnen de ouders zijn die ze pushen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:25

Waarom zou je het verbieden? Ik rijd sinds mijn 10e jaar al wedstrijden en ik heb het altijd zonder druk gedaan. Ik heb er altijd plezier in gehad, en natuurlijk, ik heb ook wel eens op wedstrijd gehuild, maar iedereen heeft zijn dag toch wel eens niet?

Dan zou je alle wedstrijden moeten verbieden, ik zie bij de volwassenen net zoveel geschop, gezaag, gepluk en de rest als bij de jeugd.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:26

Ik vind het prima dat jonge kinderen starten maar dan wel vanaf ongeveer 7 jaar anders zijn ze wel érg jong. De meeste kinderen tussen de 7 en 12 rijden op A/B/C pony'tjes dus die rijden eigenlijk ook het meest tegen leeftijdsgenootjes.
Ik vind het wel goed, ze starten toch tussen de pony's en tussen de pony's betekend voor kinderen (niet voor niets dat je tot je 18e jaar daar mag rijden). Ik vind het prima zo, tussen de pony's starten heeft niets met ''grote mensen wedstrijden'' te maken vind ik want dan zouden de 15/16/17 jarige ook niks op wedstrijd te zoeken hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:27

-> WD-V

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:28

Ik denk dat het vanaf 9 jaar een mooie leeftijd is en niet in het minste omdat aangeraden vanaf 9 jaar te beginnen met rijden omdat het voor het lichaam en de ontwikkeling beter is.