paard niet voorwaards tijdens proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard niet voorwaards tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:45

ik had vandaag weer wedstrijd en hij liep best lekker tijdens het losrijden is normaal super aan mn been is ook reden dat ik nog zonder sporen rij. maar tijdens de wedstrijd zelf is hij totaal niet aan mn been en ook heel sloom. rij hem expres niet moe tijdens losrijden maar krijg hem in de ring niet meer vooruit en vandaag ook het wijken niet meer. normaal leg ik mn been aan en hij wijkt al maar nu helemaal niks. hij is het ook gewend om in binnenbak te lopen enz. iemand nog tips hiervoor?

Narya

Re: paard niet voorwaards tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:48

In jouw geval lijkt me een zweepje handiger dan sporen. Daar zijn die dingen namelijk niet voor bedoeld Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 22:10

zweep rij ik al mee en geef hem er ook een tik mee als ik geen reactie krijg bedoelde de sporen meer voor het opzei ga werk. heb vaker met sporen gereden weet hoe ze werken en zit er niet elke pas in mn paard te prikken(heb ik zelf gruwelijke hekel aan)

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:16

Ik heb dit probleem ook, ze valt echt helemaal stil in mijn proef, terwijl ze normaal goed reageert.

Ik denk dat dit te maken heeft met het te netjes willen rijden van ons ruiters zelf. Denk dat de paarden langzaam doorkrijgen dat er niet echt wat gebeurd wanneer ze niet direct reageren. Zowiezo is mijn merrie van karakter liever lui dan moe, dus het lijkt mij redelijk voor de hand liggend.

Ik wil der dus een keer in de proef gewoon 'aanpakken' zoals ik normaal zou doen, maar op de één of andere manier houdt mij dit elke keer tegen... Maarjah eigenlijk liever op 1 onderdeel een wat lager punt dan de gehele proef 'lager'.

Denk dat het hiermee te maken heeft, maar zoals je kan lezen heb ik het nog niet uitgeprobeert Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 22:19

die van mij wil normaal liever werken dan niks doen hij vind het heerlijk om lekker aan het werk te zijn. heb hem vandaag wle af en toe een goede tik bijgegeven maar kreeg daar amper reactie op of hij deed 2 passen sneller. en rij redelijk ontspannen mn proeven door ben thuis nog wel eens veel gespanner dan zo op wedstrijd.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:28

Misschien juist dat je zo ontspannen bent en je paard beter loopt met jou spanning waardoor hij ook net wat actiever wordt?

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:30

Probeer als je dat voelt aankomen hem in de hoeken scherp te maken, been, hij moet weg zijn, valt ie terug, weer been, blijf hem ondersteunen Knipoog

Succes Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 22:35

dan blijf ik been geven hij reageerd namelijk totaal niet op mn been dan ik drijf wat ik wil terwijl ik thuis alleen hoef te drijven om hardere gang ofzo niet om hem voorwaards te houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:29

Heb je het ook in het buitenseizoen? Ik denk dat je paard 'bevriest van de spanning'. Met losrijden zijn ze nog met andere paarden, in de proef ineens alleen (en dan met gevaarlijke hekjes en bijtende bloembakken...). Probeer er een keer doorheen te komen met heel assertief rijden (meeliften moet je echt vermijden) en als het niet lukt: kilometers maken. Veel op wedstrijd, veel op training op andere locaties, liefst alleen.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:38

Veel overgangen gaan rijden, scherp aan je been maken. Thuis mee beginnen, en op wedstrijd ook doen tijdens losrijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 08:26

@urielle ik rij meestal in mn eentje met mn paard ook tijdens trainen. soms rijden er nog wel een paar mee maar meestal rij ik in mn eentje
buitenseizoen weet ik het niet zeker meer. maar heb aankomende zondag een buitenwedstrijd dus ga ik even goed proberen dan.
@daniellev: hij is normaal super aan mn been been aan en hij is gewoon weg 1been beetje druk en hij gaat opzei. heb zelf een hekel aan paarden die niet aan mn been zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:14

ikke20 schreef:
@urielle ik rij meestal in mn eentje met mn paard ook tijdens trainen.

Maar da's thuis en thuis is niet eng Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:16

hij is ook niet bang loopt echt op zn gemakje. ik rij veel buitenritten veel op vreemd terrein enge dingen enz. ook huur ik altijd een binnenbak in de buurt maar een vreemde binnenbak vind hij ook niet erg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:04

Ik ken het probleem,heb er ook 1tje die er last van heeft,vooral als ik net te lang of net te kort los gereden heb.Mijne kan 2 dingen doen,of hij is zo geimponeerd door zijn omgeving dat hij zich als ware afsluit van alles in de ring.Dan is hij dus echt niet voor het been,of hij is gespannen met losrijden en in de proef ontspannen,maar dan ook echt TE ontspannen,en word ie dus ook heel sloom,en zou ik hem een tik moeten verkopen,maar ik mag geen zweep meer in de proef.Thuis heb ik hem ook altijd goed aan het been lopen,maar het is ook een paard die liever lui dan moe is.Ik probeer hem al op precies de juiste tijd te krijgen voor het losrijden,en dat gaat goed.Maar soms lukt dat niet en nu heb ik iets scherpere sporen gekocht voor op wedstrijd.Ik rijd hem met zo bot mogelijke,en zo weinig mogelijk spoor in de training.Maar ga nu proberen of ik met de iets scherpere sporen hem eens een keer wakker kan maken in de proef als dat nodig is.Maar ik blijf hem wel met de hele stompe trainen,het is natuurlijk geen oplossing.Maar ik ga uitproberen of het een truukje kan zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:36

ben benieuwd of het werkt. hoor het denk ik wel van je.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:50

haha ik herken dit probleem enorm!
sinds ik l2 rij en moet doorzitten gaan de proeven een stuk minder!zodra ik de ring in ga gaat het tempo omlaag en reageert ze niet meer op mijn hulpen ook al schop/sla ik.(Klinkt dierenbeulig maar ze is echt zo ongehoorzaam dan)
ze kijkt nergens naar maar loopt (te) rustig haar rondjes..wijken thuis gaat goed in de proef doet ze net alsof ze niet opzij kan!ik leg nu de zweep helemaal recht tegen de kont aan en gebruik dit als een 2e been dat opzij drukt.en nu gaat het beter. moet je wel de zweep overpakken magoed het wijken gaat wel beter!
ik merk nu wel ,nu ik weer meer op wedstrijd ga dat ik minder spanning heb en dan ook beter zelf blijf rijden ook tijdens de proef.en ik probeer ook niet te netjes te rijden want dan wordt ik heel verkrampt of het goed blijft gaan of niet..
de laatste keer ging ik heel ontspannen de baan in en ze was een stuk voorwaatser..iets te hard eigenlijk ahah!maar eindelijk geen impuls verlies op mn coupon:P
verder geef ik haar nu granenmix v subli en werkt stukken beter!rijden met wieltjes etc hielp niets maar dit voer dus wel.
ik hoop dat je ook wat kunt uitproberen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:55

Ja voer kan ook zeker wel schelen,ben alleen bang dat de mijne het dan voor de verkeerde dingen gaat gebruiken..hij kan nog weleens aardig etterig zijn.
Ik probeer eerst het wieltje,en ik laat wel weten of het iets hielp

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:04

Mijn paard wordt de laatste tijd wel wat rustig tijdens de proef, maar hij doet alles wat hij moet doen, en blijft dus wel luisteren, maar echt super actief is hij niet Dus voor mij is het niet bepaald een probleem. Het rijden gaat er juist wel makkelijk door

Ik zou als ik op jou paard reed je paard eens een goede schop naar voren geven, even extra sporen omdoen om je paard erop te attenderen dat jij de ruiter bent en dat hij je been niet mag negeren

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:38

ik rij mn paard dus zonder sporen. maar vandaag gereden en hij was weer wel voorwaards denk dat ik aankomende zondag op wedstrijd toch eens een klein spoortje ga aantrekken. bij mn pony heeft dat toen ook erg goed geholpen die begon dan echt te lopen.
voer kan ik op dit moment niet veel aan veranderen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:48

Ik had een keer wat langere sporen aangedaan en je paard als het ware laten schrikken van je been.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:23

ja ik rij normaal zonder sporen dus denk als ik ze dan een keertje wel aantrek het misschien wel gaat werken denk dat kleine knopjes wel goed is.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:06

even een stipje Knipoog

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:15

Rijd je nu met sporen en zweep?
Uit je verhaal laat je blijken dat het geen stress of zenuwen zijn, dan staat je paard dus niet scherp genoeg aan de hulpen zoals primagirl ook al zei.. Verras hem met je been en probeer hem thuis scherper te maken!
Heeft hij wel genoeg conditie?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:27

Dergelijke topics heb ik wel vaker gezien.
Vaak schijnt het probleem toch te zijn dat de ruiter het paard niet naar voren durft te rijden.
Zoals je thuis een paard een keer een flinke tik geeft, zie je op wedstrijd minder gebeuren in de ring en dat weten ze, dus hoeven ze ook niet zo hard te werken toch?
Dus een paar keer goed aanpakken in de ring, jammer dan die 2 of 3 keer van je punten, maar je zult merken dat je paard dan weet dat OOK in de ring gewerkt moet worden en dat het je je punten opleverd in de volgende proeven.
Succes ermee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:13

mn paard heeft een vrij goede conditie en ik rij hem nu met alleen een zweep altijd al gedaan hij is pas in zn hele leven 1 x met sporen gereden.
thuis is hij super aan mn been en tijdens lorijden ook. in de proef heb ik hem al wel eens een tik gegeven toen ik geen reactie kreeg en dan doet hij 2 passen wat harder en kakt daarna weer vrolijk in.