Voor de wedstrijdruiters/ jury's op bokt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luca__

Voor de wedstrijdruiters/ jury's op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:59

Hallo allemaal! Lachen
Ik zat me vandaag weer eens ontiegelijk te ergeren aan een jury-lid. Dus ik dacht ik zal maar eens een discussie topic openen.
Daarom heb ik een paar stellingen bedacht voor jullie. Lachen Het echt is niet aanvallend bedoelt ofzo hoor! Maar soms heb ik echt het idee of somige jury's maar wat aan klungelen.
Trouwens je mag ook je mening geven als je geen jury bent hoor!

Citaat:
Wat kan ik me soms toch ergeren aan jury's!
Lissy liep echt super super super goed. (En ik ben niet snel tevreden hoor! )
Maar deze jury wist nieteens welke klasse ze nou moet jureeren, (<hoe schrijf je dat?? ) Ik was dus begonnen met mijn proefje, komt ze uit haar hokje. "Welke proef zijn jullie aan het rijden?" "ik heb hier proef 12 voor me liggen."
(proef 12 is L2 en ik rij gewoon L1, dus ik was met de goede proef bezig!)
Dus ik begon opnieuw. Het ging super goed. Alleen de middegalop kwam er niet helemaal uit omdat het zadel begon te schuiven door haar dikke mama buikje. Ze zette ook niet helemaal goed haar achterhand eronder, omdat dat natuurlijk ook moeilijk is met haar dikke buik.
De 2e proef ging zelf minder vond ik. Maar ik was gewoon super tevreden voor mijn gevoel.
3 uur op de prijsuitrijking gewacht, want ik moet als 1e om 9 uur rijden. En de uitslag kwam pas om half 1.
En wat krijg ik................ 170 en 171 punten. Boos! Boos! Kwaad dat ik was. & super teleurgesteld natuurlijk. Want was ik eens een keertje voor mijn gevoel tevreden. Is het nog niet goed. Wanneer dan wel?? :S
Altijd als ik het goed vind gaan krijg ik slechte punten. En als het slecht gaat heb ik een winstpunt.
Maar het is toch ook niet normaal:
Bij de 1e proef hadden 3 mensen een winstpunt met: 182, 183 & 195 punten. En de vader van degene die had gewonnen (195 punten) zei dat het super slecht ging en dat als hij een winstpunt zou krijgen hij zou opbellen naar de KNHS en dat winstpunt niet wou.
Bij de 2e proef had een iemand een winstpunt met 181 punten. De andere 2 hadden prijs met 176 en 177 punten.
Ook heb ik laatst op de limburgse gehad dat er 20 punten verschil zaten tussen de 2 jury's. Word dit normaal gevonden? Als jury moet je toch wel weten waar je op moet letten, en wanneer een pony goed/ lekker/ ontspannen door de rug loopt?
Ik wil neit zeggen dat ik vadaag 1e had moeten worden met 200 punten ofzo, integendeel! Maar hier werd wel heel laag gepunt of niet?
Ik heb trouwens wel liever dat ik ook echt iets moet doen voor het winstpunt als dat je ze zo krijgt. Zo was er gister een ring ( de DB) Waarin zelfs de 2na laatste nog een winstpunt had. Dat kan ook nooit goed zijn!
Zo ff mijn zegje kwijt.

De stellingen:
1. Is het normaal als een jurylid niet weet welke klasse ze moet gaan jureeren?
2. Is het normaal als jury's 20 punten van elkaar verschillen van de zelfde proef?
3. Klopt het als er maar 1 iemand in de ring een winstpunt krijgt? (en er werd echt goed gereden hoor!)
4. Het kan toch ook niet dat de hele categorie een winstpunt krijgt? (Op 2 na ofzo.)
5. Is het normaal als je prijs hebt en niet eens een winstpunt hebt?
6. Ik ben wel/geen jury.

Zo, dat waren ze wel zo'n beetje! Tong uitsteken En je mag ook reactie's geven op het stukje tekst wat gequote is.
Groetjes Luca, en ik ben zeer benieuwd op jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door Luca__ op 09-03-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mandy13

Re: Voor de wedstrijdruiters/ jury's op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:07

De stellingen:
1. Is het normaal als een jurylid niet weet welke categorie ze meot gaan jureeren?
Vind ik niet abnormaal nee, klasse is al iets anders, maar kan ook nog wel.

2. Is het normaal als jury's 20 punten van elkaar verschillen van de zelfde proef?
Nou als je 2 degelijke proeven rijd niet, vind ik, maar heb je een proef er tussen zitten dat je paard er een paar keer vandor gaat, wel.
3. Klopt het als er maar 1 iemand in de ring een winstpunt krijgt? (en er werd echt goed gereden hoor!)
Nou is vervelend, maar dat kan zeker wel, mischien ziet de jury technische dingen die niet goed zijn en moet daar op straffen.
4. Het kan toch ook niet dat de hele categorie een winstpunt krijgt? (Op 2 na ofzo.)
Tuurlijk wel, als er goed en netjes gereden word kan dat best. Lachen
Dat vind ik een beetje dubbel, aan de ene kant heb ik iets van als je eerste bent en dus de beste van de groep was, verdien je best een WP, maar als je de beste was en het was gewoon geen winstpunt waardig, kan de jury ook niet zomaar een WP geven.
6. Ik ben wel/geen jury.
Ik ben geen jury

En over de stelling: dat vind ik ook wel een beetje dubbel, toen ik emt mijn vorige pony Roelie een B wedstrijd reed oefende ik altijd heel goed dat ik de hoeken netjes door reed, stelling had en netjes op de letter reed, als ik nu tussen de B en F uit kom waar ik bij de F zou moeten uitkomen zou de jury daar niks van zeggen, alleen als m'n paard niet afgebogen/aan de teugel loopt, dat is zo'n enorme (best slehcte) verandering vind ik! Maar ik dnek wel dat er nu nuttiger commentaar word gegeven waar je echtw at mee kan.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:12

@ Mandy13
Ik bedoelde ook klasse! Bloos
Maar met die 20 punten gewoon bij dezelfde proef.
& het kan toch niet dat er van de 29 proeven die er gereden zijn alleen de nummer een, een WP krijgt?
Teminste, ik zeg niet dat ik er een moest, maar er reden echt hele hele hele goede bij!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:12

Ik had laatst wedstrijd, het ging heel netjes Magic liep fijn en ik was heel tevreden. Liep er een super mooi paard mee dat de amazone alle hoeken van de bak liet zien, ze verwachtte een verlies punt, ZE HAD WINST! en ik gun het haar even goed, maar ik had géén winst Boos! terwijl ze netjes d'r proef rondliep. Ik heb het gevraagd, Magic moest wat actiever en ze viel bij de overgangen uit elkaar, voor de rest heel netjes. Maar hij reageerde zo op dat ik zei dat dat paard dat haar alle hoeken van de bak liet zien een Wp had; oh, ja dat was niet de bedoeling.

Stoom uit je oren

Springen <3

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:14

Luca__ schreef:
@ Mandy13
& het kan toch niet dat er van de 29 proeven die er gereden zijn alleen de nummer een, een WP krijgt?
Teminste, ik zeg niet dat ik er een moest, maar er reden echt hele hele hele goede bij!

Oh op die manier, (sorry ik heb de quote nog neiet helemaal gelezen Bloos ) Nee dat vind ik niet normaal nee Bloos Hoe ze dat voor elkaar krijgen... die mensen zijn mij soms een raadsel, maar ik moet ook wel zeggen dat er ook hele goede jury's tussen zitten.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:17

mandy13 schreef:
Ik had laatst wedstrijd, het ging heel netjes Magic liep fijn en ik was heel tevreden. Liep er een super mooi paard mee dat de amazone alle hoeken van de bak liet zien, ze verwachtte een verlies punt, ZE HAD WINST! en ik gun het haar even goed, maar ik had géén winst Boos! terwijl ze netjes d'r proef rondliep. Ik heb het gevraagd, Magic moest wat actiever en ze viel bij de overgangen uit elkaar, voor de rest heel netjes. Maar hij reageerde zo op dat ik zei dat dat paard dat haar alle hoeken van de bak liet zien een Wp had; oh, ja dat was niet de bedoeling.

Stoom uit je oren

Springen <3

Inderdaad! Dat bedoel ik. Volgens mij licht het er soms ook gewoon aan of je een betje bekend bent ofzo. Bij somige jury's heb ik echt het gevoel als ik de achternaam van Grunsven zou hebben zou ik zo i zo al een wp hebben. Ook al zou ik er bij wijze van spreken afvallen ofzo Knipoog

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:19

mandy13 schreef:
Luca__ schreef:
@ Mandy13

Oh op die manier, (sorry ik heb de quote nog neiet helemaal gelezen Bloos ) Nee dat vind ik niet normaal nee Bloos Hoe ze dat voor elkaar krijgen... die mensen zijn mij soms een raadsel, maar ik moet ook wel zeggen dat er ook hele goede jury's tussen zitten.

Natuurlijk zitten er ook super jury's tussen. En als ze je streng jureeren maakt dat ook neit uit. Alleen maar fijn als je veel commentaar krijgt *LOL* , maar soms is het ook wel heel overdreven.
Zo heeft de hele ring een Wp en zo niemand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:26

Komt ie....ga springen dan heb je niets meer te maken met wat voor jury dan ook. Dat is denk ik het enige advies dat ik je kan geven.
Elke dressuur ruiter of amazone die al langer in de sport mee rijdt weet dat dit soort dingen nu eenmaal gebeuren. De ene keer krijg je winst als je k*t hebt gereden en de volgende keer niet als je voor je gevoel lekker ging.
En nee...ik ben geen jurylid, maar heb al heel wat jaren ervaring met wedstrijden van o.a lesklanten.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:28

Laatst was er ook iemand die kreeg een 10 voor halsstrekken, kom op zeg: hoe kun je nou heeel goed halsstrekken?
Ik kan ook wel een heeele mooie volte rijden en dan krijg ik toch zeker ook geen 10?

in die proef kreeg ik voor halsstrekken een 3, en zat ik net onder de streep, degene net boven de streep een 10 voor het halsstrekken.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:33

Wat bedoel je met de steep? Tong uitsteken Bloos
En weet iemand waar mijn poll is gebleven?? Tong uitsteken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:36

Luca__ schreef:
Hallo allemaal! Lachen
Ik zat me vandaag weer eens ontiegelijk te ergeren aan een jury-lid. Dus ik dacht ik zal maar eens een discussie topic openen.
Daarom heb ik een paar stellingen bedacht voor jullie. Lachen Het echt is niet aanvallend bedoelt ofzo hoor! Maar soms heb ik echt het idee of somige jury's maar wat aan klungelen.
Trouwens je mag ook je mening geven als je geen jury bent hoor!

De stellingen:
1. Is het normaal als een jurylid niet weet welke klasse ze moet gaan jureeren? normaal gesproken wordt dit door de organisatie doorgegeven, maar niet altijd. Dan hoor je het pas op het laatste moment. Of er moet gewisseld worden van klasse om bepaalde redenen

2. Is het normaal als jury's 20 punten van elkaar verschillen van de zelfde proef? nee, dat is erg veel. Maar wie heeft correct gejureerd? Misschien is de een net wat te streng en/of de ander net wat te soepel? Dan zit je snel ver uitelkaar... Hele grote verschillen per onderdeel gezien is vervelender dan over het algemeen een punt lager of hoger gescoord maar dat de lijn wel klopt...

3. Klopt het als er maar 1 iemand in de ring een winstpunt krijgt? (en er werd echt goed gereden hoor!)Dit is voor buitenstaanders moeilijk te oordelen. misschien was het niveau in de ring te laag voor die klasse, misschien het jurylid erg streng?

4. Het kan toch ook niet dat de hele categorie een winstpunt krijgt? (Op 2 na ofzo.) Ik zou het wel zo eerlijk vinden wanneer dat gebeurd als de hele groep winstpuntwaardig gereden heeft. Zou toch niet eerlijk zijn dat jij geen winstpunt krijgt omdat de helft al 1 heeft verdiend? Jij wilt toch ook dat ze kijken naar jouw proef en wat die op zichzelf waard is? Kan dus wel in mijn ogen, als het eerlijk verdiend is.

5. Is het normaal als je prijs hebt en niet eens een winstpunt hebt? Dat kan. Je hebt altijd iemand die 1e, 2e en 3e is, ookal heeft diegene nog zo beroerd gereden. Dan was de rest nog beroerder Tong uitsteken. Of er is erg streng gejureerd. Soms begint een jury vrij streng en dan is het niet eerlijk in de loop van de klasse minder streng te gaan punten omdat de jury erachter komt dat hij/zij te streng begonnen is. Je wilt toch niet dat jij als 1e starter beter hebt gereden dan nr 23, maar dat jij net geen winstpunt hebt, maar die 23e ineens een dikke winstpunt, ondanks dat die veel slechter reed?

6. Ik ben wel/geen jury.ik ben geen jury

Zo, dat waren ze wel zo'n beetje! Tong uitsteken En je mag ook reactie's geven op het stukje tekst wat gequote is.
Groetjes Luca, en ik ben zeer benieuwd op jullie reacties.

Reacties in vet achter de stelling gezet...

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:40

Dankjewel!
Je hebt wel gelijkt dat die dingen kunnen bij stelling 4 & 5. Maar het is toch wel hoogst onwaarschijnlijk dat iedereen super goed heeft gereden, of super slecht?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:41

De stellingen:

Jij moest als eerste rijden, en dan kan ik me best voorstellen dat de jury een verkeerde proef/klasse voor zich heeft. Jury's zijn immers ook mensen en kunnen dus ook foutjes maken.

2. Is het normaal als jury's 20 punten van elkaar verschillen van dezelfde proef?

Ja, elke jury heeft een andere kijk op iets. En als jury 1 vind dat je paard netjes doorloopt maar jury 2 vind het niet actief/ontspannen genoeg, kan er zo bij elk onderdeel 1 punt af.

Ja, je krijgt je punten op hoe jij op dat moment rijd, en niet hoe de andere rijden/ hebben gereden. En iedereen heeft een andere kijk op iets, waardoor jij het misschien netjes eruit vind zien maar de jury fouten ziet.

Jawel, als iedereen netjes rijd.

Ja het ligt er maar net aan hoeveel mensen er hebben gereden en hoe je hebt gereden.

6. Ik ben geen jury.

Ik snap het wel hoor, heb er ook last van, en je kan je ook behoorlijk slecht voelen als jij het super vond gaan maar je punten iets heel anders zeggen. Maar voor jou & diegene die jouw paard kennen oogt het al heel anders dan een (vreemde) jury, teminste zo ervaar ik het.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:42

Heb jij 2 jury`s bij dezelfde proef zitten?

Of bedoel je 20 punten verschil tussen 2 gelijkwaardige proeven?
Want dat kan imo best, als je net niet de puntjes op de i hebt met de ene proef ( bijv. te laat afwenden, slordig aaspringen, te gehaast de hoek in na minndendraf, niet goede stelling/buiging) en bij de andere wel.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:43

met streep bedoel ik, net onder de prijzen Tong uitsteken

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:48

Nibbit schreef:

Heb jij 2 jury`s bij dezelfde proef zitten?

Of bedoel je 20 punten verschil tussen 2 gelijkwaardige proeven?
Want dat kan imo best, als je net niet de puntjes op de i hebt met de ene proef ( bijv. te laat afwenden, slordig aaspringen, te gehaast de hoek in na minndendraf, niet goede stelling/buiging) en bij de andere wel.

Nee, op de limburgse zitten altijd 2 jury's bij een proef Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:52

Oh okee ik had nog niet begrepen dat het om een kampioenschap ging Knipoog

Ja dan is het een vrij groot verschil, maar de jury bij C ziet de dingen toch net ff anders dan die bij H, dan zou het daar nog door kunnen komen

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:54

Mijn zus had een keer voor de kring 2 jury's bij 1 proef.

Bij de ene jury had ze voor verruimde draf een 8, bij de ander een 4. Ik vind dat echt zo dom! Hoe kan dat in godsnaam? Als het nou een 5 en een 6 is kan het nog eens zo zijn, maar 4 punten verschil vind ik echt niet normaal voor dezelfde oefening.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:58

aerdenhout1 schreef:
Komt ie....ga springen dan heb je niets meer te maken met wat voor jury dan ook. Dat is denk ik het enige advies dat ik je kan geven.
Elke dressuur ruiter of amazone die al langer in de sport mee rijdt weet dat dit soort dingen nu eenmaal gebeuren. De ene keer krijg je winst als je k*t hebt gereden en de volgende keer niet als je voor je gevoel lekker ging.
En nee...ik ben geen jurylid, maar heb al heel wat jaren ervaring met wedstrijden van o.a lesklanten.

Ik ben springruiter, maar ik rij ook dressuur. En dan af en toe wedstrijden. Dressuur is de basis, als je niet kan dressuuren, kan je niet goed springen, zij vraagt hier wat wij vinden van het jureren tegenwoordig, dat is een normale discussie, ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat we maar moeten springen. Zo hebben we bij elke discussie wel iets, toch? Lachen

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:06

Als je als eerste moet starten is dat idd niet gek.. Het kan zijn dat de jury het niet goed door gekregen heeft.. Tsjah, kan de jury totaal niets aan doen!!

Iedere jury wil weer iets anders zien.. En de jury's zitten voor zo'n proef niet op dezelfde plaats. Ook is de ene jury gewoon iets strenger dan de andere

Blijkbaar vond de jury het dus niet goed genoeg allemaal..

Dan vond de jury het dus wel goed genoeg, komt ook wel vaker voor..

Tsjah, kan gebeuren..

6. Ik ben wel/geen jury.
Geen jury!!

En wat ik dan toch altijd zo makkelijk vind van iedereen, is dat de jury het nooit goed doet!! Een jurylid zit er ook maar als vrijwilliger (de vergoeding die ze krijgen is echt niet hoog), en gaat er heus niet zitten om iedereen af te kraken!! De ene jury ziet liever iets anders als de andere jury, en het kan voor je gevoel wel goed gaan, maar misschien was het voor het beeld minder goed, en dan kan met als het slecht gaat andersom zijn!!

Wel erg jammer trouwens dat een jury het eigenlijk niet goed kan doen!!

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:48

mienetje schreef:
Als je als eerste moet starten is dat idd niet gek.. Het kan zijn dat de jury het niet goed door gekregen heeft.. Tsjah, kan de jury totaal niets aan doen!!

Iedere jury wil weer iets anders zien.. En de jury's zitten voor zo'n proef niet op dezelfde plaats. Ook is de ene jury gewoon iets strenger dan de andere

Blijkbaar vond de jury het dus niet goed genoeg allemaal..

Dan vond de jury het dus wel goed genoeg, komt ook wel vaker voor..

Tsjah, kan gebeuren..

6. Ik ben wel/geen jury.
Geen jury!!

En wat ik dan toch altijd zo makkelijk vind van iedereen, is dat de jury het nooit goed doet!! Een jurylid zit er ook maar als vrijwilliger (de vergoeding die ze krijgen is echt niet hoog), en gaat er heus niet zitten om iedereen af te kraken!! De ene jury ziet liever iets anders als de andere jury, en het kan voor je gevoel wel goed gaan, maar misschien was het voor het beeld minder goed, en dan kan met als het slecht gaat andersom zijn!!

Wel erg jammer trouwens dat een jury het eigenlijk niet goed kan doen!!

Dit vin ik een beetje onzin, net of een jury het nooit goed kan doen! Tuurlijk wel! Ik ben zelf ook heel perfectionistisch, en vind het dan ook fijn als ik commentaar krijg. Ik hoef ook echt niet altijd een winstpunt te hebben, want soms verdien je het gewoon niet. Maar af en toe kom ik echt kwaad de ring uit omdat het zo slecht ging. En jawel hoor, hopla 186 punten. En als je denkt dat het goed gaat, 170 punten. Ook wel mee te leven hoor! Maar als de jury En denkt dat ze de L2 gaat jureren, En bijna niemand een WP geeft terwijl er echt heel goed werd gereden!, En ze bij de prijsuitreiking was er iets fout gegaan, dat ze 2 meisjes naar voren riep die ze daarna moest terug sturen zonder prijs. Dan denk je toch ook wel waar gaat dit over? Koe

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:53

mandy13 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik ben springruiter, maar ik rij ook dressuur. En dan af en toe wedstrijden. Dressuur is de basis, als je niet kan dressuuren, kan je niet goed springen, zij vraagt hier wat wij vinden van het jureren tegenwoordig, dat is een normale discussie, ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat we maar moeten springen. Zo hebben we bij elke discussie wel iets, toch? Lachen

Daar ben ik het mee eens. Ik rij zelf ook verreweg het liefste springen & SGW, en ik kan ook wel tegen commentaar enz. Maar ik vind het gewoon zo raar dat meningen van mensen over de dressuursport zo ver uit elkaar liggen. En ik vind het ook maar een slap argument om een discussie af te kappen met dan moet je maar gaan springen.
EN ik citeer nog maar eens even wat in de begin post ook staat: Voel je niet aangevallen! Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie van de jurysport vinden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:04

De stellingen:
Nee, maar een vergissing is menselijk.
Ja, heb ik ook weleens gehad op de kampioenschappen. Van de ene jury kreeg ik iets van 15/20 pt lager dan de andere.
Ja, dat komt nog best vaak voor.
Ja, sommige jury's zijn erg mild
Ja, dit komt (bij ons) in de M en hoger voor. In de lagere klassen ook weleens. Als er niet goed gereden wordt, moet je geen mensen wp'en gaan geven omdat ze toevallig eerste zijn.
6. Ik ben wel/geen jury.
Geen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:20

Dressuur is een jurysport, als je daar niet tegen kan, kan je beter iets anders gaan zoeken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 07:38

Daar gaan we weer. De zoveelste stelling over juryleden en hun functioneren. En komisch:stelling begint met:'ik heb me vandaag weer eens ontiegelijk zitten ergeren.........., en aan het einde dan dit: is niet aanvallend bedoel hoor.'
Geweldig geformuleerd, maar samengevat is het een klaagzang van een gefrustreerde deelnemer die hier haar ongenoegen uit over een behaald resultaat. zucht................zucht en nog eens zucht.
Het is een juysport, zet je er overheen en geniet van de dressuursport.