Drachtig en dan...op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

donchicka

Drachtig en dan...op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:23

Sinds korte tijd heb ik een nieuw paardje waar ik vrij fanatiek wedstrijden mee ben gaan rijden.
Aangezien ik nog nooit serieus wedstrijden heb gereden moet ik gewoon beginnen in de B (dressuur).

Mijn paardje is drachtig en uitgerekend op 8 april.
Aangezien ze maar klein is en vrij compact heeft ze een behoorlijke buik
in tegenstelling tot andere merries bij ons op stal die rond dezelfde datum zijn uitgerekend.

Nu had ik afgelopen weekend wedstrijd en de jury kwam naar buiten om te vragen of mijn merrie drachtig is en wanneer ze is uitgerekend. Ze vonden haar eigenlijk te dik om nog mee te kunnen doen terwijl ze alle oefeningen makkelijk aankan. Ze hebben dit dan ook op mijn coupon naar het KNHS geschreven waar ze zullen nakijken wat de regels zijn (ik heb in eerste instantie een winstpunt, maar die kan ingetrokken worden als de reglementen mij niet toelaten).

Ik heb altijd geleerd dat het heel goed is paarden lang door te rijden in hun dracht. Ze geven zelf wel aan wat wel- of niet meer kan. Daarbij galoppeer ik niet meer vanaf 1 maand voordat het veulen komt en doe ook geen zwaarder werk. Nu vind ik zelf dat B niet valt onder 'zwaarder werk', wellicht de gallop wel maar ze moet ook nog 5 weken! dus dat kon nog net volgens mij.... Ik heb er dan vooraf ook heel goed bij stil gestaan tot wanneer ik wedstrijden wou/kon rijden dus het was een hele bewuste keuze.

Verder valt het bij sommige merries minder op dan bij anderen, dat ze drachtig zijn. Dat betekent dus dat mensen die een minder drachtig-uitziend paard hebben wel wedstrijden mogen rijden, en ik dus de sigaar ben. Daarnaast kan de jury natuurlijk nooit nagaan wanneer een merrie is uitgerekend.

Stel dat je met paarden vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum geen wedstrijden meer mag rijden, en ik zat er dus 5 weken voor....dan had ik dus blijkbaar beter 1 week erbij kunnen 'liegen' aangezien ze dit toch nooit kunnen nagaan....

Graag jullie mening over mijn dilemma....

terorita

Re: Drachtig en dan...op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:30

ik rijd over het algemeen alleen drachtige merrie's
en vind het per paard verschillend, de één toont idd eerder dracht dan de ander..
mijn vaste merrie nu is 5 april uitgerekend..
laatste wedstrijd heb ik eind jan gereden..
ze toonde niet overdreven drachtig..
maar er zijn nog een aantal factoren waar me je rek moet houden.
ik ga niet meer oppad met haar, vanwege contact met andere paarden, ect..
laatste loodjes van een merrie zijn crusiaal voor het veulen..
en wil vermijden dat er een vroeg geboorte kan gebeuren.
omdat ze in contact is gekomen met dees of geen..
dat hoeft natuurlijk niet, maar voorkomen is beter dan genezen..
maar als de jury het hokje uit komt, met de vraag of en hoe lang de merrie drachtig is..
dan denk ik toch dat ze echt wel drachtig toont..
zelf zie je dit miss niet zo, aangezien je haar zelf elke dag ziet. dan valt het niet meer zo op..

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:47

Hmm...tja
ze toont zeker dracht dat is waar, en ik merk het ook wel wat met rijden, mijn benen liggen meer naar voren en buigen door het achterste deel van haar lichaam wordt wat moeilijker.
Ondanks dat doet ze verder alles hardstikke goed!!!

Verder zijn de meeste ziektes/aandoeningen niet superbesmettelijk en ik zorg ervoor dat ze nooit in direct contact staat of in de buurt komt van andere paarden. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren. Verder neem ik haar nu ook nog mee naar les hoor, geen 60 minuten maar gewoon 30 minuutjes lekker los en soepel rijden... In stap en draf valt er voor mij nog zat te leren

Anders dan het gezondheidsaspect zou het dus wel moeten kunnen volgens jou? Ik vind namelijk dat de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van mijn paard + ongeboren veulen bij mij ligt, niet bij de jury.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:56

4/6 weken voor de dracht vind ik eigenlijk niet kunnen.
verantwoordelijkheid ligt idd bij jouw en niet bij de jury..
toch vind ik wel dat een jury daar wel een opmerking over mag maken..
het gaat om de welzijn van je paard, ze zal dit niet zo maar gevragd hebben aan jouw..
ze zal duidelijk hebben gezien dat de merrie drachtig is...
en je zegt zelf ook dat je het merkt met rijden, je benen liggen meer naar voren, ect..
dan vind ik echt dat je niet meer op pad moet gaan..
maar de training thuis rustig aan afbouwen..
en na het veulen weer met frisse moed starten..

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:43

Dat verschilt echt per paard. Zoals je zelf al aangeeft is je eigen paard beknopter en daardoor wat dikker ten aanzien van paarden bij jou op stal. Vaak geven paarden goed zelf aan of ze er nog plezier in hebben en ofdat het nog wel lekker gaat.

Wij hadden in 2007 een drachtige merrie die mee op wedstrijd ging. Begin maart liep ze de laatste wedstrijd, begin mei kreeg ze haar veulen. Ongeveer een week daarna zat de amazone er weer op. Tot 2 dagen voor de bevalling is ze nog onder het zadel geweest, weliswaar alleen maar stappen. Voor de rest van de tijd liep ze op de wei.

Ik vind het wel een beetje raar dat een jury daar een opmerking over maakt op je coupon. Dat ie daar een opmerking aan jou over maakt ok, maar toch niet op je coupon...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:00

Ik heb met mijn drachtige merrie vorige week mijn laatste wedstrijd gereden. Nu ben ik ook gestopt omdat ze te dik wordt om de oefeningen goed uit te voeren.
Volgens mij mag je gewoon met een drachtige merrie starten hoor. Ik heb er nog nooit wat over gehoord.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:02

Je mag met een drachtige merrie starten, dat klopt, maar met een hoogdrachtige volgens mij niet meer, en ik vind toch dat de jouwe daar met nog maar 5 maand te gaan wel onder valt...
Als je zekerheid wilt hebben over of t wel of niet mag, bel dan even met t KNHS, dan heb je zekerheid!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:41

Mijn merrie start over anderhalve week ook nog, die is 1 mei uitgerekend (moet dan nog 6,5 week). Dat word waarschijnlijk de laatste keer, niet omdat ze te dik is, maar omdat er geen fijne wedstrijden meer in de buurt zijn tot ze haar veulen heeft.

Ik vind het geen probleem, als je merrie lekker loopt zou ik lekker starten. Wel zorg ik dat ik niet ver weg start.
Twee weken na de genoemde wedstrijd is er ook een wedstrijd van het stamboek aan de andere kant van het land, en dan gaat ze niet mee (was die wedstrijd om de hoek geweest had ze wel mee gegaan).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:23

Interessante vraag, dus maar eens even ons wedstrijdreglement erbij gepakt.
Algemeen wedstrijdreglement: blz. 50, artikel 2B van de gedragscode Welzijn van het Paard:
merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de de VIERDE maand van de drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Dat is dus het internationale deel. Duidelijk lijkt mij, maar voor de KNHS wedstrijden wordt het minder duidelijk: artikel 2B gaat verder: Voor KNHS wedstrijden geldt dat hoogdrachtige merries zijn uitgesloten van deelname aan wedstrijden. tot zover het Alg. Wedstrijdreglement.
En daar heb je dus het probleem: er wordt geen norm aangegeven wanneer een merrie hoogdrachtig is. dus dan zijn discussies al snel aan de orde, als een official hierover begint.
Persoonlijk lijkt mij de merrie van Dennis, met nog 6,5 weken te gaan, wel vallen onder de noemer hoogdrachtig. Maar, omdat het reglement geen duidelijkheid biedt, blijft het lastig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:30

Idd, wat is hoog drachtig?
Ik heb er eentje die de laatste 5 maanden het echt niet meer trekt. Had er ook 1 die echt tot de dag van de bevalling volledig door liep (ik sprong er niet meer mee, maar als ik haar niet liet lopen was die pony niet te genieten en ze liep nog altijd voorop).

Pony die nu nog start start B AB pony's, dus ook geen wereld nivo Knipoog.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:59

Ik rij ook nog steeds wedstrijden met een paard met een behoorlijke buik omtrek!
Ik rij M2, nu krijgt ze in de traver wat moeite, maar ze is super fit. En zolang ze zo fit is en zoveel zin heeft in het werk, mag ze gewoon mee op wedstrijd en blijf ik haar trainen. Lachen
Denk dat dat beter is dan stil zetten.

Edit: de mijne is 3 juni uitgerekend, en is een fokmerrie (dus al wat meer uitgezakt .. Clown )

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:05

Mijn welsh A is in mei uitgerekend en loopt nog voor de kar + wordt 2 keer soms 3 keer rustig dressuurmatig gereden. Als mijn bijrijdster dit weekend een B wedstrijdje wilt starten mag ze dat wel.
Je moet gewoon naar je paard kijken wat ze zelf aangeven.
Mijn pony kan het nog aan maar ben zelf al wat rustiger aan gaan doen want ik weet dat ik haar een stap voor moet zijn.
Jij kent je paard het beste denk ik zo.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:06

Als jou merrie zonder problemen haar rondjes kan lopen en met plezier en werkwilligheid de oefeningen doet, kan dat makkelijk! Het is inderdaad zo dat hoelanger je merrie doorgereden wordt hoe beter. Haar conditite wordt zo op peil gehouden en dat maakt het voor haar veel makkelijker wanneer ze moet bevallen. Goede zaak dus!
Ik kan het begrijpen van de jury, aangezien iedereen er een andere mening en gedachte op na houdt. Toch vind ik het wel erg kinderachtig dat ze dat commentaar naar het knhs sturen. Je hebt niet voor niets een winstpunt gereden; het ging gewoon lekker en goed dus!

Trek je er niet teveel van aan. Jij weet tenslotte als de beste hoe je merrie met rijden is en hoort te zijn.

Succes ermee!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:10

mijn paard toonde haar dracht niet duidelijk en was niet extreem dik. ze was uitgerekend op 11 maart. ze is op 14 februarie bevallen. heb 3 weken daarvoor nog gewoon een wedstrijd met haar gereden. ik zou eind februarie stoppen met wedstrijd rijden. moet zeggen dat het wel moeilijker voor haar werd. was ook niet zo dat ze het niveau hoger goed aankon. maar ze vond het fijn om nog mee te lopen. ik heb tot zelfs een weekend van tevoren gereden. en ze was nog behoorlijk pittig. dus je moet echt kijken naar de merrie zelf

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:14

Afbeelding

zo was mijn paard 6 dagen voor de bevalling

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:42

Goh wat een reacties, fijn om te horen dat iedereen er toch zo'n beetje hetzelfde over denkt. Ik ben heus geen beul die mijn paard laat lopen tot ze niet meer kan, ze is nu eenmaal heel loperig en wil graag werken dus dat laat ik haar dan ook doen. Natuurlijk wel aangepast aan wat ik nu nog van haar mag vragen. Als ik haar losgooi of aan de longe heb wil ze ook nog maar al te graag galopperen. Onder de man doe ik dat nu niet meer maar ze blijkt nog topfit te zijn, ondanks dat ze nog 5 weken moet.

We hebben vorig jaar ook een merrie op stal gehad waar we het dekbewijs niet van hebben gekregen. We wisten dus niet wanneer ze was uitgerekend. Ze toonde niet veel dracht en was topfit, ze is dan ook tot het eind toe doorgereden.

Natuurlijk liggen mijn benen nu wat verder naar voren etc. en daar hoor ik dan ook geen 9 ofzo voor te krijgen maar als we dat met de rest compenseren en dus een winstpunt krijgen is het blijkbaar toch zo dat ze nog fit genoeg is voor een B proefje.
Als ik geen bocht meer door kom is het een ander verhaal maar ze pakt het prima op. Ach en ik vond het ergens ook wel terecht dat de jury hiervoor het hokje uitkwam, het is goed dat ze alert zijn op zulk soort dingen maar als ze echt vinden dat het niet meer kan dan moeten ze me uitsluiten van deelname lijkt me, geen winstpunt geven.

Ach en daarnaast, stel dat er een regel bestaat waarin staat dat je 6 weken voor de uitgerekende datum niet meer mag starten, hoe kunnen ze dit dan ooit nagaan bij de KNHS, ze gaan heus niet alle dekbewijzen controleren van alle stamboeken lijkt mij....

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:44

Trouwens...nog even als aanvulling...zouden ze bij het KWPN en andere stamboeken ook rekening hebben gehouden met het schrikkeljaar? Oftewel we hebben een dag langer dit jaar dus dat betekent dat alle paarden 1 dag eerder zijn uitgerekend dan op het dekbewijs staat Knipoog

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:13

Hey, ik rij zelf ook op een drachtige merrie, zij is in juni uitgerekend. Mijn laatste wedstrijd rij ik in april, als ze het dan nog aankan dan...

als ze over een maand uitgerekend is, is het idd best wel pittig om nog op concours te gaan. ook al kan ze het nog aan.

blijven rijden is altijd erg goed, tot de laatste dag, maar rijden (buiten rijden of lekker stappen stukje draf) is heel wat anders dan trainen.

ik heb niet alles gelezen, maar ik kom hier nog wel ff op terug Haha! succes iig

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:20

Hmm...ben het er wel mee eens maar gelukkig vragen ze in de B niet zoveel, gewoon niet te lang inrijden, dan komt het bijna op hetzelfde neer als thuis een beetje recreatief rijden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:31

natuurlijk is het inspanningstechnisch idd niet zwaarder dan thuis, maar ik vind een wedstrijd toch heel wat anders.
Je gaat toch op pad met je dier, er is toch een beetje spanning, enz enz. Dat is de reden dat ik het niet zou doen.

Wij rijden zelf L1 en gaan heel misschien nog voor het veulen de overstap naar het L2 maken (ze is 6 juni uitgerekend) maar ook grote kans dat ik pas na het veulen overga en alleen volgende week nog start. Daarna ga ik thuis lekker doortrainen en zo half april, 2 mnd vt voren) wat afbouwen.
Ik blijf id wel zo lang mogelijk rijden, maar het wordt in hoeveelheid per week, duur per keer en intensiviteit per keer aangepast.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:08

ik kom ook even reageren als een jurylid, en ook berijdster van een drachtige merrie.

in de regelementen staat beschreven dat een HOOG DRACHTIGE merrie niet meer op wedstrijden mag verschijnen. Wanneer is een merrie hoogdrachtig: dta verschilt per merrie. Als jouw merrie vrij snel een flinke buik krijgt dan moet je bij je zelf te raden gaan hoe of wat!!

Een b proef zal een merrie vrij lang kunnen lopen , maar jury heeft dus het recht op te zeggen dat je niet mag starten. Mijn merrie rij ik z2 mee, en die heb ik in oktober de laaste wedstrijd mee gereden.

conclusie: als het o duidelijk zichtbaar is dat ze drachtig is zou ik niet meer op wedstrijd gaan, ondanks dat ze het wel aan kan.

succes

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:48

abcde schreef:
Een b proef zal een merrie vrij lang kunnen lopen , maar jury heeft dus het recht op te zeggen dat je niet mag starten.
Op grond waarvan??

abcde schreef:
conclusie: als het o duidelijk zichtbaar is dat ze drachtig is zou ik niet meer op wedstrijd gaan, ondanks dat ze het wel aan kan.

Hier ben ik het niet mee eens.
Zolang de merrie aangeeft geen problemen te hebben met de oefeningen kan je mijns inziens gewoon starten, zeker omdat het reglement hier zo onduidelijk over is.

Ik heb zelf ook tot 3 maanden voor de bevalling nog gestart in het Z1.
Ze had toen al duidelijk zichtbaar een buikje Ja
Vanaf 2 maanden voor de bevalling ben ik echt gaan afbouwen met rijden en tot 20 dagen voordat ze uitgerekend was reed ik er gewoon nog op.

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:56

Ik zou erg voorzichtig zijn met het rijden van een drachtig paard. Allerlei factoren die nu klein lijken kunnen toch invloed hebben op de merry en het ongeboren veulentje! Contact met andere paarden of oefeningen die in jouw ogen misschien makkelijk lijken kunnen zo veel meer invloed hebben dan je soms denkt! Daarom zou ik adviseren toch zeker zo'n 1.5 maad voor de uitgerekende datum niet meer mee te doen aan wedstrijden en het rijden alsvast langzaam gaan afbouwen, dan kan je paard er ook beter mee om gaan dan wanneer je er 20 dagen voor de bevalling patsboem mee stopt!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:01

Snuitje88 schreef:
Daarom zou ik adviseren toch zeker zo'n 1.5 maad voor de uitgerekende datum niet meer mee te doen aan wedstrijden en het rijden alsvast langzaam gaan afbouwen, dan kan je paard er ook beter mee om gaan dan wanneer je er 20 dagen voor de bevalling patsboem mee stopt!

Weet niet of dit een reactie op mijn post is, maar zie hier:
_10_ schreef:
Vanaf 2 maanden voor de bevalling ben ik echt gaan afbouwen met rijden en tot 20 dagen voordat ze uitgerekend was reed ik er gewoon nog op.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:48

abcde schreef:
ik kom ook even reageren als een jurylid, en ook berijdster van een drachtige merrie.

in de regelementen staat beschreven dat een HOOG DRACHTIGE merrie niet meer op wedstrijden mag verschijnen. Wanneer is een merrie hoogdrachtig: dta verschilt per merrie. Als jouw merrie vrij snel een flinke buik krijgt dan moet je bij je zelf te raden gaan hoe of wat!!

Een b proef zal een merrie vrij lang kunnen lopen , maar jury heeft dus het recht op te zeggen dat je niet mag starten. Mijn merrie rij ik z2 mee, en die heb ik in oktober de laaste wedstrijd mee gereden.

succes

Mijn merrie ziet er dus écht hoogdrachtig uit, en is 6juni uitgerekend.
Ik ga er ook maar mee stoppen nu, met de wedstrijden.
We rijden nu M2, en ik heb geen hinder van de buik of dracht, energie heeft ze genoeg...
Maar die buik is echt enorm... Ach gut
http://85.17.151.25/202950001-203000000 ... _5Io2.jpeg