Niet rijden op de dag voor wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Niet rijden op de dag voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:37

Bij mij op de manege rijdt eigenlijk iedereen de dag voordat ze een wedstrijd hebben, de meeste hebben dan ook privéles. Nu heb ik hier op zich niets op tegen, alleen doe ik dit zelf nooit. Ik heb gemerkt dat mijn paardje fijner loopt op een wedstrijd als ze de dag ervoor 'kalmpjes aan' heeft gedaan. Ik gooi haar meestal los in de bak en laat haar ff rollen e.d.

Volgens mij ben ik de enige op de manege die dit zo doet...
Zijn er toevallig bokkers die hetzelfde doen voor een wedstrijd als ik? Haha!

Jolo

Re: Niet rijden op de dag voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:42

hoi, ik rij meestal niet de dag voor een wedstrijd, hooguit wat longeren voor de soepelheid. De mijne loopt inderdaad op wedstrijd beter als ie een dagje niks gedaan heeft (misschien heeft ie er dan gewoon meer zin in Lachen ).
(hij gaat trouwens elke dag minstens een paar uurtjes naar buiten, dus dat in ieder geval)
Gewoon doen wat het beste bij jouw paard past....
Laatst bijgewerkt door Jolo op 28-02-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:06

Ik rij of longeer altijd voor een wedstrijd, het liefste heb ik een uur prive les de dag ervoor.
Anders heb ik een adhd + paard en wordt mijn wedstrijd niks en krijg ik rodeo cadeau.
Mijn paard is werkelijk onvermoeibaar Haha!

Mijn vorige merrie liet ik wel altijd de dag voor de wedstrijd staan. Mocht ze altijd lekker even los of we deden een buitenritje.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:08

Ik laat de paarden de dag voor een wedstrijd altijd stilstaan. (De paarden lopen wel de hele dag buiten.)

De dag voor een wedstrijd fanatiek gaan lessen met als doel een beter resultaat te behalen vind ik onzin. Als het er dan nog niet inzit, komt het er ook niet in.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:12

Twee dagen voor de wedstrijd neem ik altijd privéles, in de les gaat rijden altijd super en dan kan ik dat gevoel mee nemen naar de wedstrijd. De dag voor de wedstrijd rijd ik rustig en ontspannen. Ik neem de oefeningen van de proef nog eens door. Als ik ze laat stil staan, is ze veel te hevig met de eerste proef waardoor ze helemaal leeg is tegen de tweede proef.

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:18

Mijn ene pony rijd ik ook nooit één dag voor de wedstrijd, dan is ze op de wedstrijddag zelf lekker fris en springt ze ook veel fijner Vork

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:25

Een vriendin van mij waar ik vaak mee op wedstrijd ga, is ook zo iemand die liever wel de dag voor wedstrijd/concours rijdt. Haar pony wordt anders ontzettend heet op de 'grote' dag, dat kan wel een voordeel zijn maar hij is van zichzelf al een stresskipje. Ze zou hem best een dagje vrij willen geven als hij zich niet zo druk maakte.
De dag na wedstrijd en zeker met meerdaagse concoursen mag hij wel even 'rusten', hij wordt dan niet stil gezet maar bijv. op de wei/losgooien.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:13

het ligt er allemaal een beetje aan hoe het loopt.
De ene keer rij ik hem wel de dag voor de wedstrijd, en de andere keer niet.
Merk ook niet heel veel verschil met rijden of ik nu wel of niet rij de dag van te voren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:16

Ligt aan he paard. Het paard wat ik vorig jaar startte, moest lopen de dag voor de wedstrijd. Als ik die een dag niet deed of weinig, dan was er de volgende dag geen land mee te bezeilen. Ik kon hem wel longeren, maar dan echt tot in het zweet.

Als ik naar mijn jonge paard kijk, zou het heel goed kunnen dat hij niet zo hard hoeft te werken om toch top op concours te zijn. Mischien is het met zijn temperament zelfs beter om niet te rijden de dag van te voren, dan heeft hij extra energie om zich op dat moment helemaal te geven. Ik heb eerder een paard gehad die dan ook net een tikje meer gaf. Je moet dus gewoon uitproberen wat voor jou en je paard het beste werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:20

hi hi..
die van mij moet ik dus echt niet dag voor
wedstrijd met dressuur aan komen zetten..
Dan doet ze het een dag later echt niet meer...

Kan wel gaan buitenrijden of springen of zo...

Mevrouw heeft het niet zo op dressuur in die zin..
Dat ze er na 3 dagen toch echt genoeg van heeft
en er dan niet echt haar best meer voor doet..

Dus bij mij is afwisseling het devies..

maar ja, ik ken paarden genoeg, die juist wel de
dag voor wedstrijd echt goed gereden moeten worden..

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:55

Eigenlijk rijd ik meestal niet, ofwel rustig aan de dag voor een wedstrijd.
Wat ik zeker niet ga doen, is de dag voor een springwedstrijd nog gaan springen.

Ik vind beweging de dag voor de wedstrijd niet slecht, zijn ze lekker soepel de dag nadien, mr als je dan écht nog gaat trainen, dat vind ik een beetje overbodig.. Dat moet je daarvoor doen vind ik. Als je paard de dag ervoor nog niet helemaal goed loopt, dan gaat die dat de dag nadien ook niet doen wrs.. Op een enkele uitzondering na natuurlijk (soms kan het bv wel eens goed zijn bij springen, dat je paard dan even de sprongen al een keer kan springen ofzo), mr ik zie mijn paard het liever rustig aan doen de dag ervoor Lachen

Wat ik wel merk, is wanneer ik mijn paard de dag ervoor niet rijdt, ze veel frisser is. Dus dat kan zowel voordelig als nadelig werken soms Tong uitsteken
Of ik rijd, hangt er vanaf wat ik op dat moment denk dat het beste, gezien mijn paard en de sitiuatie waarin ze zich bevind en naargelang wat ik ga verwachten van haar.

Maar ik denk wel dat het bij de ene mss wél nodig is, terwijl de andere het weer minder of eerder niet nodig is. Het is dus sterk 'paard-afhankelijk' denk ik. Mr hard werken voor de wedstrijd, vind ik sowieso overbodig.. Lachen

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:14

Ik laat hem een dag voor de wedstrijd altijd stil staan.. even in de bak raffoten, wassen en lekker op stal.. Als ik dit niet doe is hij minder attent de volgende dag

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:15

Ik rijd gewoon zoals ik altijd doe, geen speciale dingen. En mijn ouders maken soms een bosrit een dag voor de wedstrijd,

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:21

Wij rijden de dag ervoor meestal een half uurtje ofzo, gewoon rustig aan. Zo krijgt hij iig geen spierpijn!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:22

de eigenaar van mijn bijrijd-pony gaat altijd naar het strand, zodat de benen gelijk helemaal schoon worden door in de zee te gaan, en dat het paardje zich even lekker kan uitleven Lachen

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:42

meestal rij ik de dag voor de wedstrijd ongeveer 20 minuten even ontspanning erin zoeken, en dan laat ik haar de rest van de dag vrij in de bak lopen. de dag na de wedstrijd dan heeft ze altijd vrij!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:08

Meestal laat ik haar ook staan.
Misschien even wat longeren of licht dressuurwerk. Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:40

Ik rijd ook nooit een dag voor een wedstrijd
Of ik ga op buitenrit Haha!
Vindt het niet erg als die van mij wat meer energie heeft

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:27

Ik ga meestal langs de weg of door het bos Lachen

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:00

Ik doe meestal ook niet veel voor wedstrtijd ... nu heb ik zaterdag nog een priveles om hem goed los te maken voor zondag wedstrijd en is het hete er een beetje af Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:18

In principe willen we ze niet te hard laten werken de dag voor een wedstrijd. Op de dag zelf is het niet bevorderlijk als ze spierpijn hebben.
Toch heb ik laatst een crossles gehad op zaterdag. Zondags zadelde ik hem op voor wat licht dressuurwerk en toen liep hij de sterren van de hemel.
Dus de week erna heb ik zaterdags weer crossles genomen en toen is hij zondag mee gegaan op wedstrijd in het M2. Hij was lekker los in zijn lijf toen.

De dag voor een crosswedstrijd doen we echt alleen heel licht dressuurwerk. Gewoon de spieren losmaken en een beetje aan de hulpen zetten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:19

Ik zet de dag ervoor altijd alleen de puntjes op de I

dwz even lekker aan de hulpen zetten, lekker laag en rond rijden, gewoon losrijden, en daarna lang uitstappen Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:21

_Lisanne schreef:
Wij rijden de dag ervoor meestal een half uurtje ofzo, gewoon rustig aan. Zo krijgt hij iig geen spierpijn!

ik denk dat dat het geen is dat mensen die de dag voor de wedstrijd zelfs nog les hebben, als ik les heb zet ik hem hard aan het werk. een spier heeft tijd nodig te kunnen herstellen min 48 uur voor hij weer optimaal gebruikt kan worden.
tuurlijk hebben sommige paarden het nodig gereden te worden omdat ze anders te fris zijn maar echt hard aan het werk zetten vind ik niet helemaal eerlijk tov je paard. die van mij heeft 2dagen voor de wedstrijd vrij de dag ervoor lekker soepel maken onder het zadel en dan de wedstrijddag knallen Haha!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:26

Het fijnste vind ik om twee dagen voor de wedstrijd privéles te hebben en de dag ervoor dan nog gewoon even rustig te trainen.

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:30

Ik rijd de dag voor een wedstrijd altijd.
Niet te hard trainen, maar gewoon even om alles te controleren.