Van L1 naar L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Van L1 naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:39

Hoe was jullie overstap van de L1 naar L2? Ik ga nog 1 keer L1 starten en ga dan waarschijnlijk over naar de L2. Heb in de L1 nog nooit zonder winstpunten gereden en de laatste keer was ik 2de en 4de met 192 en 193. Daarvoor heb ik ook regelmatig in de prijsen gereden. We hebben nu 13 winstpunten. Volgens mij zijn we wel klaar voor de overgang, maar mensen in mijn omgeving zijn voor het helemaal uitrijden van de klasses. Zij vinden het goed voor het zelfvertrouwen om de klasses uit te rijden, en vinden het leuk om mee te dingen naar provinciale kampioenschappen.
Wat zouden jullie doen? Ik denk dat ik in de L2 wel langer blijf rijden. De overgang van L2 naar M1 lijkt me wel zwaar. Mocht ik ooit zover komen dan he Knipoog Haha!

Rowna

Re: Van L1 naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:46

Ik zou gewoon de L2 in gaan.
De L2 proeven zijn naar mijn mening wat fijner om te rijden omdat je niet de hele tijd moet wisselen tussen lichtrijden en doorzitten.
Als jouw paard achterwaarts kan en goed kan wijken dan zou ik gewoon de overgang maken naar de L2.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:49

Wijken en achterwaarts gaan aardig goed, de ene keer beter dan de andere keer. Moet je in de L2 proeven midden in de bak achterwaarts of langs de hekjes, want dan heb je nog een beetje steun Bloos

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:04

Ik vond de overgang L1/L2 erg meevallen, het enige wat echt anders is, is de hele proef doorzitten. Verder is het wijken een stukje verder en een paar passen achterwaarts, maar dat achterwaarts was bij mij ook nog niet helemaal bevestigd toen ik in de L2 begon. De ene keer is het midden in de bak, de andere keer langs de hekjes, verschilt per proef.
Ik moet wel zeggen dat ik de L2 proeven niet fijn vind om te rijden, op de een of andere manier zijn ze erg rommelig, ik heb thuis een paar keer een M proefje geoefend en dat beviel me een stuk beter, misschien dat je thuis vast een paar keer een hele proef kunt oefenen, dat weet je wat je er van kunt verwachten en hoe je paard er op reageert.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:12

Ik heb op de club een L2 proef gereden die beoordeeld is door een officiele jury. Ik had daar 194 punten. Nu is dat natuurlijk geen officieel concours dus trek daar maar 10 punten af, maargoed dan houd je nog een heel acceptabel punten aantal aan over.
Wijken 10 meter gaat goed (als ik er zelf aan denk dat ik niet teveel ga prutsen) en bij het achterwaarts moet ik meer blijven denken aan ontspanning, maar daar zijn we mee bezig. Viel mij overigens wel op dat er al een inimini stukje contragalop in zit. Dit gaat goed maar dat had ik nog niet verwacht in de L2, dacht dat dat pas in de M kwam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:24

Ik werk zelf ook toe naar de overstap. Ik heb er nu 11 en rij eigenlijk bijna elke keer winst, maar geen monsterscores.
Mijn moeilijkste punt is eigenlijk dat je vanuit galop de diagonaal op moet en dan terug moet pakken naar draf. Ik ben nl. ook wat bezig met de contragalop en mijn paard wordt al rennerig als ik de diagonaal opstuur.
Achterwaarts kan de mijne wel erg goed, wijken is niet zo best.
Het doorzitten vind ik echt veel fijner!
Wat mij vooral opviel toen ik vorig jaar naar het L2 keek (mijn zwager reed toen nog L2) was dat alle paarden opgericht liepen. In het L1 zie ik dat al bij de winnende proeven maar voor het L2 lijkt dat wel een echte must te zijn. Ik blijf dus nog even doorrijden in het L1 want ik heb er nog geen vertrouwen in.

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:30

Ik vond de overstap van L1 naar L2 meevallen, maar zoals _Marije al zegt zijn de proeven behoorlijk rommelig. Ik wil binnenkort de overstap maken naar de M1, en ik moet zeggen dat deze proeven mij stukken beter bevallen dan die van de L2.
Toen ik naar de L2 ging was het wijken en achterwaarts ook nog niet 100% bevestigd, maar ik haalde wel winstpunten, dus het is nog niet zo erg als dat er nog niet in zit (het zijn immers maar 3 onderdelen).
Gewoon proberen dus, als je de basis goed voor elkaar hebt ben je al een heel eind.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:32

Ik heb zelf geen problemen gehad bij die overgang. Maar de overgang van L1 naar L2 vind ik wel lastiger dan die van het L2 naar het M1. Er zit niet zoveel verschil tussen het L2 en het M1 (vind ik).

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:38

Ik zou persoonlijk overstappen naar het L2, mijn paard vind dat lichtrijden en dan weer doorzitten en dan weer lichtrijden in de proef erg vervelend. (is geen excuse voor mindere punten) en blijft veel constanter als ik bvb alleen doorzit (wat in het L2 redelijk veel achter elkaar mag als ik het goed heb) Dus dat is voormij de drijfveer om niet de klasse uit te rijden.

Als jij denkt dat je er klaar voor bent, waarom niet dan? die andere mensen in jou omgeving voelen toch niet hoe jou paard loopt en of die het aan kan.
Doe wat je zelf het beste lijkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:51

Ik denk dat ik gewoon over ga. Zondag de laatste keer L1 en dan eind deze maand mijn debuut in het L2 Pling Ik denk dat ik de L2 dan gewoon wel verder doorrijd, maargoed dat zien we dan wel weer.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:02

Ik heb wel eens L2 gereden, maar dat is alweer even geleden. Toen vond ik de overstap van de L2 naar de M1 erg moeilijk. Ik had eerder moeten oefenen op die oefeningen. En je hoeft ook niet meteen winst te rijden toch, je paard even de tijd gunnen kan soms ook goed zijn.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:05

Gewoon lekker het L2 in gaan.
Mijn ervaring is dat de L2 mij makkelijker afging dan de L1. De ovderstap van L2 naar M1 is idd wel wat zwaarder, maar het is geen ramp als je wat langer in het L2 blijft om goed te trainen voor de M1 (maar dat is nu nog niet echt van toepassing).

Ga gewoon lekker L2 rijden en geniet ervan! Als jij je pony goed aan je hulpen hebt en hij loopt al iets mooier bovenin (natuurlijk nog niet zo als in de M moet), dan gaat het wel goedkomen!!!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:53

Ik zag op voorhand enorm op tegen de overgang van de L1 naar de L2, ondanks dat ik in de L1 ruime winstpunten reed. Het leek me een stuk moeilijker. Nu ik 3 wedstrijden in de L2 heb gereden kan ik je zeggen dat de overgang reuze meeviel en ik nu eigenlijk de L2 proeven fijner vindt rijden dan de L1 proeven.
Ze zitten logischer in elkaar lijkt wel, de onderdelen volgen elkaar sneller op waardoor mijn paard lekker oplettend blijft en niet insukkelt, en de onderdelen die erbij zijn gekomen gaan ons goed af.
Ik zou gewoon lekker overgaan, dat gaat je vast goed lukken!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:57

Ik vond de L2 veel makkelijker dan het L1 & was er ook sneller uit. In het L1 had ik 2 wedstrijden zonder winst & in het L2 heb ik elke keer winst gereden. Ja Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je pony op dat moment loopt zegmaar. Maar zowel qua proeven als qua jurering vind ik de overgang niet groot. Ik zou gewoon lekker overgaan, vooral als je nu al zulke punten rijdt!
De overgang L2-M1 vind ik echter een stuk lastiger. Ja

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:15

Ik ben opzich niet zo bang dat mijn paard het niet aan zou kunnen. Ze loopt netjes bovenin en laat zich fijn rijden. Ik ben alleen bang dat de jurering een stuk strenger is, maar zoals ik de ervaringen van jullie lees valt dat dus reuze mee.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:51

Ja, als je het van de jurering af laat hangen, gaat iedereen wel twijfelen. Het is toch heel logisch dat ze strenger gaan jureren als je hoger komt?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:17

natuurlijk wordt er strenger gejureerd, maar het zou kunnen dat die overgang in één keer wel erg groot zou zijn. Ik hoor vaak dat dat met name in het m1 het geval zou zijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:21

Ben het met Marije eens Ja Ik vond de L2 proeven ook een beetje rommelig. Mijn punten wisselde ook heel erg. Van 192 tot 176 ( Bloos ).
Vond de overstap zelf niet zo moeilijk Dacht dat het zwaarder was met het doorzitten, maar dat viel reuze mee. Lachen

Als ik de punten zo lees van de TS denk ik wel dat ze het makkelijk haalt in de L2 Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:10

marquez1 schreef:
natuurlijk wordt er strenger gejureerd, maar het zou kunnen dat die overgang in één keer wel erg groot zou zijn. Ik hoor vaak dat dat met name in het m1 het geval zou zijn.

Ja, ik snap je ook wel, maar die overstap MOET je toch een keer nemen toch?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:24

marquez1 schreef:
Ik ben opzich niet zo bang dat mijn paard het niet aan zou kunnen. Ze loopt netjes bovenin en laat zich fijn rijden. Ik ben alleen bang dat de jurering een stuk strenger is, maar zoals ik de ervaringen van jullie lees valt dat dus reuze mee.

Ik vond niet dat er strenger gejureerd werd. Dat verschil merk ik in het M1 pas echt. Ja

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:50

Nou ik ben door jullie wel een beetje gerustgesteld gelukkig Knipoog . Als ik mijn debuut heb gehad laat ik het jullie weten.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:54

Gewoon L2 joh. Als je goed L1 kan (en je punten bewijzen dat) dan kun je ook L2. Het enige is het wijken tot de hoefslag, dat moet dus goed bevestigd zijn, en achterwaarts (over het midden)
L1 heb ik een tijdje in gezeten, L2 in twee concoursen uitgereden. Veel fijnere klasse dan L1.
SUC6!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:36

marquez1 schreef:
Nou ik ben door jullie wel een beetje gerustgesteld gelukkig Knipoog . Als ik mijn debuut heb gehad laat ik het jullie weten.

Succes, het komt vast goed! Haha!
Weet je al wanneer je je debuut gaat rijden? Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 09:36

ja 29 maart Haha! Dat is mijn laatste wedstrijd binnen en dan gaan we het buitenseizoen L2 rijden. Zo heb ik niet en de overstap naar een nieuwe klasse en de overstap naar buiten tegelijkertijd. Jaja het wordt hier nauwkeurig gepland Vork

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:42

haha, goedzo! Succes, en we verwachten natuurlijk wel uitgebreid verslag en foto's hè Knipoog