Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tijgertje86 schreef:Ik ben overigens niet tegen hulpmiddelen, wel tegen ondeskundig gebruik.

Tinkerloos schreef:Ik boshobbel,vergelijkbaar met B denk ik.
(ik dressuur bijna nooit,ik hobbel door het bos en over de hei)
Ik rij zonder sporen,zweep,slof,martingaal,bit,en andere hulp aparaten.
Ik moet vaak in mezelf lachen als ik met mijn touwhalster door de bocht kom,en dan ruiters passeer die helemaal ingeknoopt zitten.
Dubbele teugels,martingalen,elastieken,zweep,sporen,paarden van top tot teen in de bescherming..al grommend en kwijlend,met rollende ogen,opgezette aders en schuim tussen de billen.
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?
rijoyco schreef:Misschien is dat iets waar je aan kan werken?Waarom ik met een lange zweep, martingaal, beenbescherming, cap, handschoenen en sporen in het bos rij?
Omdat ik mezelf én mijn paard graag heel wil laten....ze drukt haar eigen willetje nog wel een door als ze de wind tussen der oren voelt....tja dan hangt ze echt een eigenwijze merrie uit.
Dus dan moet ik met en scherpe hulp (zweep en of spoor), nét op tijd inwerken, om haar naar mij te laten luisteren.

).Tijgertje86 schreef:rijoyco: scherpe hulpen, zweep en/of spoor? Hiervoor zijn hulpmiddelen dus niet bedoelt. Als je consequent en eerlijk bent tegenover je paard, dan hoef je niet scherp in te werken. Dan rijd jij je paard, dan laat je hem opdrachten uitvoeren (ook in het bos): wijken, schouderbinnenwaarts, schakelen, overgangen e.d. Zorg dat je de aandacht van het paard erbij houdt. Dat zou toch wat zijn als je 'scherp moet inwerken' als je paard een eigen wil heeft, ieder paard heeft een eigen wil, dat is geen reden!

rijoyco schreef:Ik probeer haar voor te zijn met een tik van de zweep, als in 'opletten, je kan er gewoon langs, ik trap niet in je grapjes'