Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:16

Ik lees vaak reacties van mensen die "anti" spoor/ zweep/ (corrigerende) bitten en hulpteugels zijn (martingaal/ slof enz.).

Ik ben wel benieuwd of er verschil is in niveau tussen ruiters die wel met hulpmiddelen rijden en ruiters die niet met hulpmiddelen rijden.

Je hoeft niet persé wedstrijden te rijden maar iedereen kan wel inschatten (lijkt mij) of je niveau vergelijkbaar is met B of ZZ.

Ben benieuwd!

PS: Ik rij zelf dressuur. Met hulpmiddelen (als dat nodig is) en start momenteel Z1+15 wp bij de paarden

Tijgertje86

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:26

Ik heb mijn paard altijd met bit en sporen gereden. Ben sinds een poos helemaal van de hulpmiddelen afgestapt. Ik rijd nu zonder bit en sporen.
Nu ik redelijk 'bloot/ natural' rij, merk ik positieve verschillen. Qua niveau is er niets veranderd (niet hoger of lager), maar het plezier van zowel paard als ruiter is enorm vergroot. Mijn paard is zichtbaar vrolijker en braver zonder bit en sporen. Ik rijd overigens geen wedstrijden en ben het rijden met mijn (bijna) 22 jarige merrie aan het afbouwen. Wij rijden alleen nog in het bos.

Ik ben overgegaan op bitloos, omdat mijn paard bij een vorige eigenaar een nare ervaring met een bit heeft gehad. Ik heb haar jaren met bit gereden, maar de ontspanning wilde maar niet lukken. Alleen al naar haar mond wijzen/ halster omdoen/ hoofdstel omdoen/ haar aan de hand leiden ging gepaard met een stonkstijf-staand paard dat op het punt stond om te exploderen. Sinds ik bitloos rijd, heb ik een rustig en ontspannen paard!

Ik ben overigens niet tegen hulpmiddelen, wel tegen ondeskundig gebruik. Op een paard van een ander zou ik niet snel bit- en/of zadelloos rijden. Eerst eens kijken hoe het paard aanvoelt en 'overstappen' kan altijd nog. Wel heb de positieve ervaring met mijn eigen paard en die kennis neem ik mee in mijn 'rugzakje'.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:21

Tijgertje86 schreef:
Ik ben overigens niet tegen hulpmiddelen, wel tegen ondeskundig gebruik.

Hier ben ik het mee eens.

Sporen, zweep, S&T, alle te verzinnen hulpteugels: ze hebben bijna allen een goede werking, MITS ze op de juiste wijze gebruikt worden.

Eerder was ik ook zo goed als 'tegen' hulpteugels, maar dit kwam niet door de teugels zelf, maar door het misbruik dat ermee getoond wordt. Helaas is het misbruiken of op een andere wijze verkeerd gebruiken van hulpteugels gangbaarder dan het goede en verantwoorde gebruik, zoals ze zijn bedoeld.
Al moet ik zeggen dat ik meer ben voor het gebruik van hulpteugels aan de longe en dan zonder te paard.

Wel moet ik zeggen dat ik vind dat wanneer je zelf met een paard aan de gang gaat en het gaat beleren, dat je de tijd moet nemen en dan vind ik ook dat je het paard zonder hulpteugels goed moet kunnen rijden.
Echter zijn er helaas veel paarden verkeerd beleerd en reageren daarom niet zoals het hoort. Bij deze paarden vind ik dat het rijden met hulpteugels wel zinvol kan zijn.

Mijn rij-niveau is denk ik L1/L2-niveau, maar ik ben nog niet gestart.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:25

Ik start Z2 en junioren, ik gebruik sporen, stang en trens, heel af entoe een zweep en zélfs wel eens een slof.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:26

Ik start B en ik rijd met sporen, zweep en martingaal...Haha!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:27

Wij rijden op m2 niveau, met sporen en op buitenrit wel eens met thiedemann.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:29

Ik rij Z.

Heb altijd een zweepje bij me en gebruik dat ook 0 á 2 keer per rit.
Sporen draag ik alleen op de wedstrijd en met springen.
Verder rij ik altijd op hetzelfde dubbel gebroken bit.

Andere hulpmiddelen bezit ik niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:31

ik rij L niveau met een fries. enige hulpmiddel in een zweep. heb een gewoon bitje en een zadel en verder niks.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:32

Ik boshobbel,vergelijkbaar met B denk ik.
(ik dressuur bijna nooit,ik hobbel door het bos en over de hei)
Ik rij zonder sporen,zweep,slof,martingaal,bit,en andere hulp aparaten.

Ik moet vaak in mezelf lachen als ik met mijn touwhalster door de bocht kom,en dan ruiters passeer die helemaal ingeknoopt zitten.
Dubbele teugels,martingalen,elastieken,zweep,sporen,paarden van top tot teen in de bescherming..al grommend en kwijlend,met rollende ogen,opgezette aders en schuim tussen de billen.
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:33

Ik rij B en heb een zweep in mijn hand, maar gebruik die bijna nooit.

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:38

ik rij nog geen wedstrijden Bloos
ik rij met kleine spoortjes ( kleinste die er zijn )
eerst reed ik bijna altijd met zweep, nu reageerd ze veel
beter op me been dus heb ik alleen in het begin
me zweep erbij en daarna leg ik hem weg,
veder gebruik ik soms een slofteugel,
maar alleen als ze de dagen daarvoor een beetje
vervelend is Clown

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:41

Ik gebruik geen sporen meer, wel een zweep en af en toe een martingaal.
Ik gebruik een bit, omdat ik heel bang ben dat ze niet goed reageert op een bitloos hoofdstel, maar ik was wel van plan die stap een keer te zetten.
We rijden af en toe wedstrijden op B niveau.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:41

Niveau Prix St. George.
Ik rij paarden van groen tot hoog.
Ik rij met stang en trens en gewoon trens hoofdstel. Ik rij met sporen en zweep. Ik draag de sporen wel maar gebruik ze zo min mogelijk geld ook voor zweep. Jonge paarden zonder sporen. Paard moet reageren op been/kuit en niet anders.
Hulp teugels liever niet omdat ik vind en denk dat je alles rijtechnisch op kunt en moet lossen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:44

Tinkerloos schreef:
Ik boshobbel,vergelijkbaar met B denk ik.
(ik dressuur bijna nooit,ik hobbel door het bos en over de hei)
Ik rij zonder sporen,zweep,slof,martingaal,bit,en andere hulp aparaten.

Ik moet vaak in mezelf lachen als ik met mijn touwhalster door de bocht kom,en dan ruiters passeer die helemaal ingeknoopt zitten.
Dubbele teugels,martingalen,elastieken,zweep,sporen,paarden van top tot teen in de bescherming..al grommend en kwijlend,met rollende ogen,opgezette aders en schuim tussen de billen.
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?

Waarom ik met een lange zweep, martingaal, beenbescherming, cap, handschoenen en sporen in het bos rij?
Omdat ik mezelf én mijn paard graag heel wil laten....ze drukt haar eigen willetje nog wel een door als ze de wind tussen der oren voelt....tja dan hangt ze echt een eigenwijze merrie uit.
Dus dan moet ik met en scherpe hulp (zweep en of spoor), nét op tijd inwerken, om haar naar mij te laten luisteren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:47

rijoyco schreef:
Waarom ik met een lange zweep, martingaal, beenbescherming, cap, handschoenen en sporen in het bos rij?
Omdat ik mezelf én mijn paard graag heel wil laten....ze drukt haar eigen willetje nog wel een door als ze de wind tussen der oren voelt....tja dan hangt ze echt een eigenwijze merrie uit.
Dus dan moet ik met en scherpe hulp (zweep en of spoor), nét op tijd inwerken, om haar naar mij te laten luisteren.
Misschien is dat iets waar je aan kan werken?
Je paard hoort toch onder apel te staan ook zonder al die hulpdingen?
Ik zou er niet voor kiezen om met zo'n opgefokt paard naar buiten te gaan.
Werk eerst aan jullie verstandhouding,en ga pas naar buiten als je je paard op een bewoon bit en zonder hulp teugels enz. kan rijden.
Ik snap dat je nu al naar buiten wil,en dat je je paard zo wel kan houden,maar eigenlijk luisterd ze dus niet naar je,en los je het op door hulpmiddelen te gebruiken.
(correct me if I'm wrong...)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:49

Ik denk ook dat het een 'gevoelskwestie' is. In sommige mensen komt het niet op om zonder hulpmiddelen te rijden, het gaat immers goed in de huidige situatie. Als het minder goed gaat kunnen er twee opties zijn: extra hulpmiddelen (als middel en niet als oplossing) of eerst eens naar het daadwerkelijke probleem kijken.

In mijn geval (5,5 jaar geleden), dacht ik dat mijn verzorgpaard (nu mijn eigen paard) gewoon vervelend was met haar mond door een traumatische ervaring. Ik vroeg de eigenaar of ik een martingaal mocht gebruiken (extra hulpmiddel). Die man ontplofte bijna toen ik het vroeg! Hij zei, dat ik eerste maar eens het probleem moest analyseren. Ik heb lesgenomen en gaandeweg bleven de sporen in de kast en leerde ik om heel stil met mijn hand te rijden, mijn paard reageerde immers heel heftig om de hand. Vervolgens ging het bit eruit en voila! Ik heb een happy paard, dat niet meer bang hoeft te zijn voor een bit en ik ben blij dat ik (mede door anderen) tot een ander inzicht ben gekomen.

rijoyco: scherpe hulpen, zweep en/of spoor? Hiervoor zijn hulpmiddelen dus niet bedoelt. Als je consequent en eerlijk bent tegenover je paard, dan hoef je niet scherp in te werken. Dan rijd jij je paard, dan laat je hem opdrachten uitvoeren (ook in het bos): wijken, schouderbinnenwaarts, schakelen, overgangen e.d. Zorg dat je de aandacht van het paard erbij houdt. Dat zou toch wat zijn als je 'scherp moet inwerken' als je paard een eigen wil heeft, ieder paard heeft een eigen wil, dat is geen reden! Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:50

Ik ben nu ongeveer L van niveau.
Ik rij altijd met sporen, puur om de hulpen te verfijnen.
Rij ook altijd op een gewoon bit.
En soms een zweep, maar alleen als het paard echt niet goed voorwaarts is want ik heb een hekel aan die dingen. Het verprutst trouwens ook je hele handhouding.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:52

Ik rijd mijn paard met sporen en hij heeft een correctiebit in Lachen
Mijn pony rijd ik gewoon op een dubbelgebroken trensje, en met zweepje Knipoog

Rijd nog geen wedstrijden

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:53

Ze is hardstikke braaf, juist bij het luie af. Ze vind dingen eng omdat ze dan rechtsomkeerd 'kan' maken naar huis Tong uitsteken

Dan krijg je der met 3 stokken niet meer voorwaarts hoor, en niet dat ze bang is hoor, ze doet het gewoon om mij te pesten en testen.

Daarom neem ik een zweep mee (sporen gaan soms af hoor, rijd veel lekkerder zonder), dan kan ik haar meteen duidelijk maken dat ik niet in haar 'geintjes' trap...maar het is een volhoudertje, dus het zal nog wel even duren voordat ze opgeeft...Tong uitsteken

Ik snap het probleem niet zo, als dit zo voor mij werkt...dan is het toch goed? Ik mishandel der niet...ik ben juist heel duidelijk voor mijn paard, zodat ze in de toekomst wellicht alleen een stemhulp of been hulp nodig heeft, maar dat zit er voorlopig nog even niet in...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:54

Ik rijd puur recreatief (op b-niveau).
Ik gebruik alleen een zweep zodat ik hem eens flink op zijn lazer kan geven als het nodig is (ik rijd alleen buitenritten en dan kan het wel van pas komen als hij weer zelf besluit te gaan grazen of niet meer verder willen en dan naar huis willen Clown).

Maar ik vind het eigenlijk maar een onding en gebruik het zelden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:58

Tijgertje86 schreef:
rijoyco: scherpe hulpen, zweep en/of spoor? Hiervoor zijn hulpmiddelen dus niet bedoelt. Als je consequent en eerlijk bent tegenover je paard, dan hoef je niet scherp in te werken. Dan rijd jij je paard, dan laat je hem opdrachten uitvoeren (ook in het bos): wijken, schouderbinnenwaarts, schakelen, overgangen e.d. Zorg dat je de aandacht van het paard erbij houdt. Dat zou toch wat zijn als je 'scherp moet inwerken' als je paard een eigen wil heeft, ieder paard heeft een eigen wil, dat is geen reden! Knipoog

Verfijning, scherpe hulpen, mij klinkt het als hetzelfde in de oren....paard gaat niet voorwaarts genoeg op been: dus zweep, daarna beloning. Ik doe precies hetzelfde, maar dan in het bos.

In het bos kan ik der ook wel laten wijken, halthouden ect. Ook zonder zweep/sporen.

Maar we rijden bijv. en ze ziet 2 wandelaars aankomen, dan staat ze opeens stil en dan krijg je haar met geen 10 man vooruit, ze gaat achteruit, scheef, de bosjes in, komt iets omhoog en draait oom haar as....

Ik probeer haar voor te zijn met een tik van de zweep, als in 'opletten, je kan er gewoon langs, ik trap niet in je grapjes'

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:59

Rijoyco: Jij grijpt overduidelijk naar de middelen, maar heb je het 'probleem' ook al eens geanalyseerd? Gekeken waarom je merrie duidelijk andere plannen heeft dan jij? Is ze wel goed aan de hulpen of 'walst' ze over je heen? Jouw hulpmiddelen helpen zeg je (dat geloof ik ook!), maar wat is nu mooier, dan je paard met zo min mogelijk hulpmiddelen te rijden? Dat jij je paard rijdt en dat je dat helemaal zelf kan doen.

Mijn merrie is een beetje dominant en ook ik loop weleens tegen problemen aan, maar dat is voor mij geen reden om extra hulpmiddelen uit de kast te halen. Met consequent omgaan met mijn paard (in de omgang en onder het zadel) en grondwerk heb ik al meer bereikt, dan met hulpmiddelen.

Nogmaals ik ben zeker niet tegen correct hulpmiddelen gebruik! Bij correct gebruik denk ik niet aan paardenleed en dierenmishandeling, alleen zonder vind ik mooier en een fijner beeld geven (over het algemeen). Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:00

Als mijn pony gevaarlijk gaat doen als ik een buitenrit maak, dan heb ik weinig mogelijkheden om rustig te corrigeren (je hebt immers niet de veiligheid van een bakomheining). Dan kan mijn pony wel degelijk een mep verwachten als hij niet op mijn been reageert.
Dat is exact hetzelfde als ik in de bak zou doen: geen reactie? actie!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:02

rijoyco schreef:
Ik probeer haar voor te zijn met een tik van de zweep, als in 'opletten, je kan er gewoon langs, ik trap niet in je grapjes'

Vind jij zoiets eerlijk naar je paard toe? Het paard doet helemaal niets fout, maar krijgt wel alvast een tik, voor het geval dat ze iets fout gaat doen Lips are sealed

Ik hobbel ook gewoon recreatief. Enige hulpmiddel is (meestal) een enkel-gebroken trens, maar ook wel eens bitloos.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:03

Waarom ze andere plannen heeft? Omdat ze dan weer naar haar stalletje/wei kan, lekker lui hooi eten Haha!

En nee ze is niet goed aan de hulpen dan, maar ik zie het verschil niet bij iemand die in het M een spoor/zweep hulp geeft bij het SB en ik die dat doe in het bos...

Ik gebruik dit hulpmiddel zodat ik dadelijk weer zonder zweep het bos in kan, dat haar weer duidelijk wordt dat ik niet in haar geintjes trap en gewoon op mijn stem/been voorwaarts moet.